Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 jan, 2022 23:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Dat ziet er inderdaad heel netjes uit. Een natuurlijke flow in die bedrading van het landingsgestel. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 jan, 2022 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx heren! :)

@Ferry; scherp gezien! Het leidingwerk van de remmen zijn 2 vaste leidingen aan de voorkant van de poot (die zie je niet op deze foto), die eindigen op het grijze plastic deel waar de 2 naar het wiel via het < deel beginnen. Dat zijn dunne metalen leidingen, vandaar af zijn het flexible slangen (net als een auto eigenlijk als je daar bekend met bent) omdat die poot moet kunnen in- en uitveren.
Op elke foto (walkaround) die ik heb lijken ze wel anders zitten, ik heb gekeken naar een beetje natuurlijke flow. Ze lopen in het echt ook door dat beugeltje heen maar de manier van bevestigen en hoe ze precies lopen lijkt (gek genoeg) niet heel standaard.
Nadeeltje van veel walkarounds is wel dat het vaak museumkisten zijn die misschien niet helemaal standaard meer zijn ook.... Misschien heb ik net de verkeerde gepakt :mrgreen:

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 maart, 2022 10:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Uche-uche...

Laten we het erop houden dat de afgelopen periode m'n motivatie voor modelbouw even weg was, maar na af en toe wat rommelen (ik kreeg de wielbakken van het hoofdlandingsgestel maar niet strak... frustrerend, maar geeft een goed gevoel als het dan eindelijk lukt! :brouw: ) ben ik verder gegaan met iets wat ik ook een beetje voor me uit geschoven had. De instaptrappetjes die bestaan uit plastic en PE treden en zijkanten.
Bij mij eindigt PE dus altijd een hoopje verfrommeld metaal wat eerder op een oud-ijzerberg plaats zou kunnen vinden als op een model, maar ja, het is een mooi detail en als plan B zou je de trappen altijd nog dicht kunnen lijmen.
Ik zal maar beginnen met het resultaat:
Afbeelding
Dat zwarte is AK black widow CA lijm, dat is wat flexibler en droogt wat minder snel waardoor je dingen nog wat beter kunt plaatsen. Nadeel is natuurlijk wel dat je het wat langer op z'n plek moet houden. En dat je ongeverfd elk druppeltje ziet als een zwarte vlek... Maar verder goed spul, zeker icm gewone CA waarmee je nadien eventueel de rest op z'n plek kunt zetten, of net andersom.

Omdat ik behalve wat heel basaal materiaal geen PE-gereedschap heb, heeft dit een hoop scheldwoorden en frustratie gekost, zeker dat plastic stokje sandwichen tussen die 2 zijkanten...
Dat resulteerde uiteindelijk in de aanschaf van zo'n ding, een PE buiggereedschap. http://www.meng-model.com/en/contents/59/309.html
Met het vouwding in huis, moest er natuurlijk wel nog iets te vouwen zijn, vandaar in de aanbieding een Eduard PE set "Exteriour" gekocht, waar wat leuke oefenobjecten in zitten die niet zo erg in het zicht zitten, zoals in de ruimte van de vanghaak.
De titel van die Meng pagina roept optimistisch "lets enjoy working with PE", nou, dat zullen we nog wel eens zien!
Maar verhip, inderdaad.... :shock:
Afbeelding
Het naar beneden buigen van die lamellen was evengoed "fiddly" zoals ze dat in Engelstalige gebieden zo mooi zeggen, maar het is gelukt en dit is echt klein spul!
Ik heb overigens geen idee wat die 4 lamellendingen zijn, maar ze zitten in de ruimte van de vanghaak. Het andere dingetje is een soort borging van de vanghaak, en ook miniscuul klein.

Dit zit ook nog in de PE-set, niet helemaal fantastisch qua diepte, maar beter als niks voor de lege binnenste pylons. Mooier had geweest de hele onderkant eruit te halen en het zelf te bouwen en daarna met PE af te werken (dan was het ook echt diep geweest) maar ik wil dit ding uiteindelijk ook wel eens af hebben. Nu maak ik de ruimtes die open zijn zwart/grijs en hoop ik dat het voldoende is. Omdat ik de vleugels ga vouwen zal je 'm toch niet zo vaak op z'n kop zetten.
Afbeelding

En tot slot nog een kleine correctie voor de andere Trumpeter Intruder bouwers, opstapje O35 moet niet op het aangegeven plekje, maar helemaal bovenop. Het viel me op dat hij op de aangegeven plek slecht past (daar loopt het nog wat schuin en het onderdeel is recht) en daarnaast steekt hij veel te ver uit waardoor de trap nooit meer zou kunnen inklappen.
Na wat DuckDuckGo-en zag ik al snel dat hij bovenop moest. (helaas had ik ze al vastgelijmd... dus wat hak en breekwerk moeten uitvoeren)
Afbeelding

Tot zover maar weer... :) Ben nu bezig met de PE voor de gevouwen vleugels, ook lekker priegelig... :P

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 maart, 2022 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Knap werk zeg met dat kleine PE, ziet er gelikt uit hoor!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 maart, 2022 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx!
Inmiddels ook alle PE voor de vleugels gebogen en opknapt, maar ik moet de pylon voorkant nog netjes maken (daar zaten van die grote uitstekende ALQ-100 antennes die mijn versie niet had) en dat wil ik eerst netjes hebben voor ik met de PE aan de slag ga -mezelf kennende :mrgreen: :mrgreen:

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 aug, 2022 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Ik ben toch wel benieuwd hoe je die lamellen zo netje gebogen gekregen hebt? Heb je er een malletje voor gemaakt, want dit zou mij nooit lukken uit de losse pols?

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2022 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dat is ook toevallig dat deze net vandaag weer een schop krijgt! Afgelopen tijd bezig geweest met de 1/72 F-4S i.c.m. blackbasen omdat ik dat eerst zo wilde oefenen en omdat de F-4 nu lekker opschiet toevallig de A-6 er eens bij gepakt gisteren en gekeken naar wat ik nog moest doen voordat ik de buitenkant kan spuiten. Naden kieren zien er wel goed uit, maar ik heb nog net even te veel zakjes onderdelen over om hem zomaar te spuiten :mrgreen:

Maar goed, de lamellen heb ik gebogen met dat DSPIA vouwding, eerst de U-tjes gemaakt, de rest kun je niet met het vouwding doen. Daarna voorzichtig op een stuk omgevouwen tape geplakt. Ik heb met een mesje heel voorzichtig de lamellen ietsjes naar de goede kant geduwd en daarna eveneens voorzichtig met een scalpelvormig mesje ze naar beneden geduwd. Het lastigste vond ik de eerste aanzet, als je ze eenmaal een beetje een eerste aanzet gegeven hebt laten ze zich daarna relatief eenvoudig verder buigen. Het blijft echter een ongelofelijk priegelwerkje en ik heb dan ook 1 lamellen-onderdeel per avond gedaan omdat ik er daarna wel klaar mee was ;) Ik heb nog overwogen om ze eerst op hun plek te lijmen en daarna pas de lamellen schuin te buigen maar je kunt er slecht bij qua ruimte dus toch maar zo gedaan. Door ze op de tape te plakken verschuiven ze minder en vervormen ze ook niet zo -wel is het oppervlak zo klein dat ze amper vast zitten dus verwacht er ook niet te veel van.

Als ik trouwens weer wat toonbaars aan de A-6 gedaan heb komt er wel weer een update, nu ik toch aan het posten ben. :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2022 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
jeroen_R90S schreef:
Ik heb met een mesje heel voorzichtig de lamellen ietsjes naar de goede kant geduwd en daarna eveneens voorzichtig met een scalpelvormig mesje ze naar beneden geduwd. Het lastigste vond ik de eerste aanzet, als je ze eenmaal een beetje een eerste aanzet gegeven hebt laten ze zich daarna relatief eenvoudig verder buigen. Het blijft echter een ongelofelijk priegelwerkje en ik heb dan ook 1 lamellen-onderdeel per avond gedaan omdat ik er daarna wel klaar mee was ;)


Ik vermoedde al dat het handwerk was. Top gedaan, allemaal zo keurig hetzelfde!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 9:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dank je wel! Eigenlijk wel jammer dat het zover weggestopt zit in die ruimte van de vanghaak...

Maar goed, ik heb m'n to-do-voor-spuiten lijstje gisteren af gemaakt (het lijkt wel werk :P ), in mijn hoofd was ik al dichterbij het spuitwerk, maar na de instructies en zakjes met onderdelen nog eens bekeken te hebben viel dat toch wat tegen.
Maar beter dat ik er nu achter kom als straks als alles in de verf staat. Het spuitwerk an-sich is alleen grijs/wit, maar er zitten veel lastig af te plakken dingen op zoals de einden van de vleugels die bij deze vroege A-6 modellen niet wit maar yellow zinc chromate waren.
Phantom schiet lekker op (verslag moet ik nog bijwerken maar zit voor werk al teveel uren achter schermen...) , dus hopelijk binnenkort hier weer iets te melden :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 sep, 2022 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Na een goed nagedacht te hebben over de volgorde van monteren van dingen i.r.t. het spuitwerk, gekozen om even te focussen op de vleugel-uiteinden. Daar moest nog het nodige PE op, maar ik moest ook nog de remkleppen en flaps doen.
Dat laatste kon pas nadat ik de spoilers/roeren/dingen bovenop de flaps gepast had. Het viel me op dat deze bij gevouwen vleugels op een kiertje komen te staan:
Afbeelding
(met dank aan het blog van Tommy Thomasson: https://tailspintopics.blogspot.com/201 ... ences.html )
Hier is overigens ook mooi te zien dat die spoiler dingen (ik noem ze maar spoilers, maar ze hadden meer functies; ook rolroer en remklep bij uitrollen) niet helemaal rood van binnen zijn maar alleen een stip aan het uiteinde. (Trumpeter laat ze je helemaal rood maken aan de binnenkant)
Zoals je ziet aan het rood op de zijkanten van flaps en spoilers heeft men ook bij 1:1 spuitwerk wel eens last van wat overspray :mrgreen:

De Trumpeter kit geeft alleen opties voor helemaal dicht, of helemaal open, dus ik heb de beugeltjes wat gemodificeerd door ze in te zagen, wat naar beneden te buigen, en de einden wat in te korten waardoor ze nu zo staan:
Afbeelding
blij mee :)

Daarnaast heb ik de navigatielampen aan de voorkant gemonteerd, die had ik eigenlijk pas later willen doen, maar ze pasten niet echt lekker en meneer Trumpeter vond het noodzakelijk 1 van de sprue aanhechtingen precies aan de zichtkant te doen waardoor er sowieso geschuurd en gepolijst moest worden. Daarnaast zaten er nog sinkmarks in, niet het mooiste onderdeel van deze kit dus.
Maar met wat werk en een laagje clear red, en een mengsel van 2/3 clear blue en 1/3 clear green krijg je dan zoiets:
Afbeelding
Mocht je vinden dat de lampjes er wat ruw uit zien, dat klopt, ik had ze afgeplakt maar de verf was nog niet helemaal doorgehard :roll: Die moeten dus nog even gepolijst worden en/of van een extra laagje voorzien worden.

Daarna was de andere kant aan de beurt om te worden voorzien van wat priegel-PE:
Afbeelding
De platte stripjes zien er leuk uit, maar die platen met gaten erin ben ik wat minder gelukkig mee. Dat heeft 2 redenen: ik had de PE set gekocht nadat de vleugel al in elkaar zat, en van het detaildeel moest je plastic verwijderen zodat die ogen op hun plek kunnen. Dat gaat dus slecht netjes omdat alles al verlijmd was. Eduard dus niet echt aan te rekenen...
De 2e reden is dat deze ogen in het echt zoals op de foto boven te zien wel serieus dik materiaal is en hoewel het PE er mooi "op schaal" uitziet is het eigenlijk veel te dun en had ik beter het aanwezige plastic kunnen doorboren. Maar goed, live and learn.
Het monteren was door het niet-netjes kunnen verwijderen van het plastic een ellende en de paarse wolken en toevoegingen aan het Nederlands scheldwoordenvocabulaire zal ik jullie besparen. Maar goed, het zit erop :)
Overigens zien de wingfolds er vergeleken met de voorbeeld-foto wel erg simplistisch uit ;) Ze missen ook diepte, zoals je b.v. kunt zien bij de zijkanten van de flaps en spoilers, daar zit b.v. een overstekend randje met verzonken schot terwijl de Trumpeter versie gewoon een egaal gladde zijkant heeft. Maar aangezien ik dit ding toch echt op een gegeven moment af wil hebben ga ik daar niets mee doen. (famous last words!)

Nu moet enkel de afwerking aan de bovenkant er nog op, alles goed schoonmaken en dan kan dit in de zwarte primer. Ik heb gemerkt dat het "marblen" bij de F-4 na een tijdje een saaie klus wordt, dus voor deze A-6 ga ik per onderdeel afwerken, zwart maken en marblen, als alles dan zo klaar staat kan ik verder met de eindkleur, omdat ik ook niet wil dat de onderdelen er allemaal verschillend uit gaan zien als ik ze helemaal los ga spuiten.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 108 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement