Na een goed nagedacht te hebben over de volgorde van monteren van dingen i.r.t. het spuitwerk, gekozen om even te focussen op de vleugel-uiteinden. Daar moest nog het nodige PE op, maar ik moest ook nog de remkleppen en flaps doen.
Dat laatste kon pas nadat ik de spoilers/roeren/dingen bovenop de flaps gepast had. Het viel me op dat deze bij gevouwen vleugels op een kiertje komen te staan:
(met dank aan het blog van Tommy Thomasson:
https://tailspintopics.blogspot.com/201 ... ences.html )
Hier is overigens ook mooi te zien dat die spoiler dingen (ik noem ze maar spoilers, maar ze hadden meer functies; ook rolroer en remklep bij uitrollen) niet helemaal rood van binnen zijn maar alleen een stip aan het uiteinde. (Trumpeter laat ze je helemaal rood maken aan de binnenkant)
Zoals je ziet aan het rood op de zijkanten van flaps en spoilers heeft men ook bij 1:1 spuitwerk wel eens last van wat overspray
De Trumpeter kit geeft alleen opties voor helemaal dicht, of helemaal open, dus ik heb de beugeltjes wat gemodificeerd door ze in te zagen, wat naar beneden te buigen, en de einden wat in te korten waardoor ze nu zo staan:
blij mee
Daarnaast heb ik de navigatielampen aan de voorkant gemonteerd, die had ik eigenlijk pas later willen doen, maar ze pasten niet echt lekker en meneer Trumpeter vond het noodzakelijk 1 van de sprue aanhechtingen precies aan de zichtkant te doen waardoor er sowieso geschuurd en gepolijst moest worden. Daarnaast zaten er nog sinkmarks in, niet het mooiste onderdeel van deze kit dus.
Maar met wat werk en een laagje clear red, en een mengsel van 2/3 clear blue en 1/3 clear green krijg je dan zoiets:
Mocht je vinden dat de lampjes er wat ruw uit zien, dat klopt, ik had ze afgeplakt maar de verf was nog niet helemaal doorgehard
Die moeten dus nog even gepolijst worden en/of van een extra laagje voorzien worden.
Daarna was de andere kant aan de beurt om te worden voorzien van wat priegel-PE:
De platte stripjes zien er leuk uit, maar die platen met gaten erin ben ik wat minder gelukkig mee. Dat heeft 2 redenen: ik had de PE set gekocht nadat de vleugel al in elkaar zat, en van het detaildeel moest je plastic verwijderen zodat die ogen op hun plek kunnen. Dat gaat dus slecht netjes omdat alles al verlijmd was. Eduard dus niet echt aan te rekenen...
De 2e reden is dat deze ogen in het echt zoals op de foto boven te zien wel serieus dik materiaal is en hoewel het PE er mooi "op schaal" uitziet is het eigenlijk veel te dun en had ik beter het aanwezige plastic kunnen doorboren. Maar goed, live and learn.
Het monteren was door het niet-netjes kunnen verwijderen van het plastic een ellende en de paarse wolken en toevoegingen aan het Nederlands scheldwoordenvocabulaire zal ik jullie besparen. Maar goed, het zit erop
Overigens zien de wingfolds er vergeleken met de voorbeeld-foto wel erg simplistisch uit
Ze missen ook diepte, zoals je b.v. kunt zien bij de zijkanten van de flaps en spoilers, daar zit b.v. een overstekend randje met verzonken schot terwijl de Trumpeter versie gewoon een egaal gladde zijkant heeft. Maar aangezien ik dit ding toch echt op een gegeven moment af wil hebben ga ik daar niets mee doen. (famous last words!)
Nu moet enkel de afwerking aan de bovenkant er nog op, alles goed schoonmaken en dan kan dit in de zwarte primer. Ik heb gemerkt dat het "marblen" bij de F-4 na een tijdje een saaie klus wordt, dus voor deze A-6 ga ik per onderdeel afwerken, zwart maken en marblen, als alles dan zo klaar staat kan ik verder met de eindkleur, omdat ik ook niet wil dat de onderdelen er allemaal verschillend uit gaan zien als ik ze helemaal los ga spuiten.
Groeten Jeroen