Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 13:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2020 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Tijd om weer eens een leuke helikopter te gaan bouwen. Dit keer een wat aparte, nl de Flettner Kolibri en dan in de V21 uitvoering, dwz met achterin plaats voor waarnemer. Deze helikopterkit is een tijdje geleden uitgebracht door Miniart, een firma die de laatste jaren flink aan de weg timmeert in modelbouwland en erg leuke dingen uitbrengt van engelse bussen tot pompstations, militaire voertuigen en dus ook vliegspul in de 1/35 schaal van meestal militair materieel. Dit voorjaar heb ik hun Treibflugel gebouwd en was zeer onder de indruk van de kwaliteit van de kit en afwerking/presentatie van alles. Dus toen ik deze kit zag als heli-liefhebber hoefde ik niet lang te twijfelen....

Eerst wat info(bron wikepedia)

De Flettner Fl 282 Kolibri was een Duitse helikopter uit de Tweede Wereldoorlog, ontwikkeld door Anton Flettner. Het toestel is een van de eerste helikopters die operationeel werd gebruikt voor militaire doeleinden.
De heli werd gebouwd als verkenningstoestel en had een open cockpit en twee contraroterende rotors. Hoewel ontworpen als eenpersoonstoestel werd er ook een aantal toestellen in een tweepersoons uitvoering gemaakt. De Kriegsmarine testte de eerste twee prototypes in 1941. De Luftwaffe gebruikte vanaf 1944 een klein aantal toestellen voor artillerie observatie. Hoewel het toestel zo effectief was dat er plannen waren om er tot 1000 toestellen van te bouwen, werden er uiteindelijk slechts 32 exemplaren gebouwd. Oorzaak van de productievertraging waren de geallieerde bombardementen. Van die 32 overleefden er slechts 3 de oorlog, omdat de toestellen werden vernietigd om te verhinderen dat ze meegenomen werden door de geallieerden.

Wat fotos gevonden op luchtarchiv .de
photo 520266

photo 520268

photo 520270

photo 520269

Wat zit er in de kit, nou mooi spul met oa pe fretje :D
photo 519970

photo 519969

photo 519968

photo 519972

photo 519971

photo 519973

Snel begonnen met wat in elkaar te lijmen. De rompdelen zijn in verschillende losse delen op te bouwen. Goed opletten en alle delen goed voorpassen voor het lijmen
photo 520267

Nu verder met de motor die erg mooi gedetailleerd is


Laatst bijgewerkt door spiderbrouwer op zo 10 jan, 2021 16:06 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2020 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Leuk toestel. Mooi die foto waar hij aan een kabel opgelaten wordt zodat hij niet ongecontroleerd kan wegvliegen!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2020 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ja, gaaf !! Niet mijn schaal, wel mijn interessegebied. Heerlijk die contraroterende bladen. Later heeft Kaman dit ook toegepast op de Huskie en de K-max. Geen torsie dus ideaal voor het zware tilwerk.
Afbeelding

Hieronder een filmpje. Let op bij 1:40 --> die kabel is om de heli op het dek te trekken.


René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 17:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
@tjopperbob, bedankt voor het leuke filpje. Staan er wel meer op youtube zag ik. inderdaad de duitse marine heeft er ook flink met de 1 zits uitvoering getest.

Verder met motor en elke avond heb ik deze week lekker zitten priegelen. Ja priegelen is het juiste woord. De opbouw van deze heli is nl totaal anders dan bij gewone kits van helikopters. De bouw van mijn Alouette 2 leek er een beetje op. Je moet heel veel ienieminie deeltjes zoals stangen, beugels, lipjes exact op de juiste plek lijmen en zo ontstaat er een hekwerk waar weer de verschillende sub groepen in moeten hangen. Als je precies werkt en vooraf de delen goed voorbewerkt, dan past alles perfect en ziet er prachtig uit.
wat voorbeelden;

photo 520843

photo 520842

photo 520845

Heel kleine pe deeltjes op de juiste plek manouvreren (beugeltjes voor stangen te ondersteunen)

photo 520844

Dan wordt het zoiets
photo 520846

Ik bouw eerst alles eens op en dan voorzichtig wat gaan airbruschen met primer denk ik zo...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2020 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik weet het, het is erg klein, maar denk je om de gietnaadjes? Hier en daar zie ik ze nog zitten. Het is wat anders als je het betreffende onderdeel niet meer gaat zien, maar toch....

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2020 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
@tsjopperbob, ja heb ik zoveel mogelijk weggenomen, helaas lukt niet overal :?
Weer verder deze week met eerst opbouw diverse delen en vast wat in de primer

photo 521536

Pe erbij
photo 521537

Onderzijde na primer mix van lichtblauw en lichtgrijs en toen afgeplakt.
photo 521535

Toen donkergroen erop. Om het wat te bereken nog lichte post shading in de panelen (had wat geoefend met mijn vorige bouw van Jaguar) dit breekt het geheel wat

photo 521538

photo 521539

Nu verder met motor schilderen en alvast wat verder monteren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 okt, 2020 13:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Toch wel een leuke kit zo te zien. Is het plactic ook heel zacht? Ik vond dat bij de Londen Omnibus wel lastig met de hele dunne onderdelen.

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 nov, 2020 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
@klaasdebouwer, ja het is tamelijk dun flexibel plastic. Voorzichtig dus met snijden ed.
Weer lekker verder met de bouw de laatste dagen. Eerst de motor verder opgebouwd en gemonteerd in het schot. Op deze fotos ziet hij er wat clean uit door het kunstlicht, maar er volgt nog wat veroudering enzo. Het is werkelijk een juweeltje op zich die motor wel erg veel kleine onderdelen, maar fantastische detaillering.

photo 521992

photo 521993

photo 521994

Toen verder het plekje van de waarnemen achterin afgewerkt. Heb hem maar een paar heupgordels geschonken om zich vast te snoeren, anders ben ik bang dat hij onthoofd wordt door de rotors als hij uit zijn stoeltje wipt.

photo 521995

Zo ziet het er dan uit als de motor gemonteerd is

photo 521996

Vanochtend ook het voorste buizenframe ertegenaan gelijmd en uitgericht laten drogen. Het verwonderd mw dat alles zo perfect past tot nu toe als je goed oplet bij montage en voorbewerken van de ondedelen.

photo 521997

photo 521998

Nu verder met de rotorbladen monteren en kleine dingen zoals instrumentenpanelen en onderstel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 nov, 2020 0:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Impressive JJ

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 18:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Even wat losse delen bewerken. De rotorbladen in elkaar gezet. Erg mooi uitgevoerd maar zeer kwetsbaar.

photo 522673

Wielen afgevlakt en wat pigment op zijkanten

photo 522674

Dit is dan het frame. Ik ga luik aan 1 zijde eraf laten zodat je de motor kan zien. Wel uitlaat nog uitboren.

photo 522675

Rotorkop eropgezet

photo 522677

Omdat het nogal een kwetsbaar model wordt heb ik besloten om er dan maar een klein diorama op ondergrond van te maken. Dus zakgeld van deze maand maar weer bij Dutchmodelshop in Nunspeet gebracht voor een setje benzinevullers (ook weer niet in kunnen houden en nog mercedes 170 voor mijn meerjaren project diorama met Faun en Triebflugel en een Fokker FVIIb3 van Valom gekocht :roll: )

photo 522676

Vandaag de decals erop gezet en bezig met wat lichte verwering met wash en olie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement