Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 okt, 2020 17:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 okt, 2020 11:56 am
Berichten: 8
dus zoals reeds gezegd is dit mijn eerste kit en ga ik zoveel mogelijk de manual volgen.
wat mij al bij mijn eerste probleem brengt.

op de eerste instructie staat het volgende

photo 520135

Hoe moet ik dat nu interpreteren.
Eerst die cockpit lijmen en daarna schilderen?
Is toch niet zo logisch zeker omdat ik een airbrush heb.
en moet ik eigenlijk niet alles eerst primeren?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2020 0:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 sep, 2020 11:54 am
Berichten: 19
Woonplaats: Vleuten
Als je een beetje rondkijkt op het forum zal je al snel merken dat iedereen alle interne onderdelen eerst schildert en daarna in de romp lijmt. Een cockpit bestaat meestal uit verschillende onderdelen; sommigen onder ons lijmen eerst de cockpit samen en gaan dan schilderen maar de meesten zullen eerst de losse onderdelen eerst schilderen en dan pas verlijmen.

Schilderen van kleine onderdelen doe ik iig altijd met penseel; airbrush komt bij mij pas tevoorschijn als de romp en vleugels aan elkaar zitten.

En voor wat airbrush betreft: je kan op YouTube een hele hoop filmpjes vinden, van beginner tot expert maar oefen vooral eerst op papier, lijntjes van verschillende diktes spuiten, rondjes, cirkels, varieer met je luchtdruk, afstand, hoeveelheid verf, mate van verdunning, etc... om in ieder geval een idee te krijgen van hoe het werkt. Als het je allemaal wat veel lijkt kan je ook penselen gebruiken en pas later overstappen op een airbrush. Maar er zijn vast (veel) meer ervaren Brouwers die je veel betere tips kunnen geven dan ik!

Succes,
Koen

_________________
Op de tafel: Airfix Bismarck 1/600 Vintage Classic


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2020 6:02 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 okt, 2020 11:56 am
Berichten: 8
hallo,

na het bekijken van youtube filmpjes was ik inderdaad ook tot die conclusie gekomen.
Eerst de onderdelen apart schilderen dan lijmen met secondelijm.
Ik zou wel eerst een primer toepassen op de onderdelen van de cockpit met de airbrush.

Dank u,
Ruben


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 okt, 2020 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Primer is niet altijd nodig, hangt van ondergrond en verf af.

Onderdelen onderling is niet nodig om met secondelijm te lijmen. Normale lijm is genoeg, zorg er wel voor dat beide lijmoppervlakken vrij van lijm zijn, de onderdelen smelten dan mooi samen (niet teveel lijm gebruiken).

Je kunt ook eerst alles in elkaar lijmen, alles in een basiskleur spuiten en dan onderdelen apart schilderen. Denk er wel om dat onderdelen die lastig te bereiken zijn, je wellicht beter eerst kunt verven en dan lijmen. Zo bouwt iedereen op zijn eigen manier. De handleiding is een houw-vast geen 'zo moet je het doen', maar daar kom je achter naarmate je meer ervaring hebt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 okt, 2020 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 05 okt, 2020 11:56 am
Berichten: 8
Hallo,

ik ben aan het bouwen begonnen.
Ik heb de bommen (of zijn het externe brandstoftanks) gelijmd met Tamiya extra thin cement.

Lukte wel goed maar ik heb toch na het lijmen 1 onderdeel nog serieus gesand met 400 / 600 / 1200.
Zo heb ik die lijntje weggekregen.
Of is dat niet de bedoeling? :lol:

Moet ik dit nu nog eens sanden met water?

Hieronder een foto met de ene gewreven en de andere niet.
Hoe krijg je dit nu zuiver voor het spuiten? Er hangt nog wat zeer fijn wrijfstof aan.

photo 520682


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 okt, 2020 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
De lijmnaad zelf lijkt me niet de bedoeling dat je die laat zitten maar die ringen wel. Al zou ik hiervoor gewoon de referenties checken.

Schuren met water is een aanrader als je niet graag in het stof zit. Ik draag er altijd een maskertje bij (en 1,5 meter afstand... ehm, nee, dat hoeft hier niet). Maar niet elk schuurpapier is bedoeld om nat mee te schuren. Bovendien heeft het schuurstof zo de neiging om te verzamelen in het schuurpapier en de werking daarvan snel teniet te doen. Dus, keuzes keuzes. Ik haal het stof tijdens het schuren ook regelmatig weg omdat het soms ook in groeven blijft zitten en dan lijkt het vlak te zijn tot je net voor het spuiten even alles goed afdoet en dan ontdekt dat je de grand canyon op je model hebt gesimuleerd. Verder mag je natuurlijk zo vaak als je wil opnieuw plamuur smeren. Ik doe dat bijna altijd minstens twee keer en soms wel tot vier keer toe. (Pietje precies. :lol: )

Maar laat je door mij niet ophouden. Bouw rustig verder. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement