Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 8:16 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Een beetje history.

We blijven Brits maar nu met een typische Navo Jet. Als een internationaal samenwerkingsverband tussen Frankrijk en Groot Brittannië werd de Jaguar in de jaren zestig van de vorige eeuw ontworpen als grondaanvalsvliegtuig met supersonische snelheden en nucleaire wapens als vereiste. SEPECAT staat voor Société Européenne de Production de l'avion Ecole de Combat et d'Appui Tactique (bron Wikipedia), een van de eerste echte Europese samenwerkingsverbanden op deze schaal. De Concorde past ook in dit straatje al was dat natuurlijk geen militair vliegtuig.

Vreemd genoeg liggen de wortels van deze jet in een vervanging van de Foland Gnat en Hunter GR7 van de Britten en de Fouga Magister en de T-33 trainingsvliegtuigen van de Fransen. Vandaar ook zo nadrukkelijk dat l'avion Ecole in de naam. Uiteindelijk kwam daar weinig van terecht maar wat er ontworpen is mag met trots aanschouwd worden. De kist werd door de gebruikers betrouwbaar genoemd en de operationele inzet in verschillende conflicten onderstrepen de inzetbaarheid van dit aanvalsvliegtuig nog maar eens.

De Jag is verkocht aan Groot Brittannië, Frankrijk, Oman, Equador, Nigeria en India waarvan de laatste de kist nog steeds operationeel in gebruik heeft. De Britten en Fransen hebben hem respectievelijk in 2007 en 2005 uit gefaseerd.

De kit

Kitty Hawk is een producent die behoorlijk goed gedetailleerde modellen op de markt brengt, af en toe ook van ongebruikelijke onderwerpen. Deze versie van de Jaguar passeert andere versies van o.a. Revell in een grote stofwolk en verdwijnt aan de horizon. De details zijn op zich al prima maar Kitty Hawk voegt ook twee motoren toe en een geopende avionics bay.
Zeven spreus in lichtgrijs plastic met mooie gedetailleerde onderdelen, twee losse grijzen plastic rompdelen en een spreu met transparant plastic worden vergezeld van een fretje PE. Decals verdeeld over twee velletjes waarvan er een is gewijd aan de versie op de voorkant van de doos uit de golf oorlog aan het begin van de jaren 90. Het instructieboekje is typisch Kitty Hawk basic maar duidelijk. Geen tierlantijntjes maar dat wat je nodig hebt.
Als enige aftermarket toevoeging heb ik een velletje masks aangeschaft. De cockpit set was niet meer te krijgen, ook niet via andere kanalen. Maar dat mag de pret niet drukken, dan maar zelf aan de slag. Referentiemateriaal is in ieder geval in overvloed aanwezig. (heb nu alweer een set van 497 foto's weten te verzamelen met dank aan Brittmodeller als een van de hoofdleveranciers. Wellicht vinden ze hun weg nog naar de referentiepagina.)

En wat zit er dan in die doos die efficiënter gevuld is dan ik ooit eerder heb gezien? Loopt u even mee in door de inhoud van de doos?
De doos zelf natuurlijk
photo 518014
De grijze spreus.
photo 518015
photo 518016
photo 518017
photo 518018
photo 518019
photo 518020
photo 518021
photo 518022
photo 518023
photo 518024
Transparant
photo 518025
PE
photo 518026
Decals
photo 518027
Instructieboekje met erg mooie schilderinstructie.
photo 518028
photo 518029
photo 518030
En maskertjes van ome Ed.
photo 518031

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Laatst bijgewerkt door Klaasdebouwer op ma 19 okt, 2020 12:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 21:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Originele keuze Klaas, dit vliegtuig zie je (jammer genoeg) niet zo vaak passeren.

De fabrikant heeft inderdaad zijn best gedaan. Welke zijn de andere decalversies?

Groetjes Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 19:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1706
Hoi Klaas,

gaat weer een feestje worden...!!! :wink:

Ik vrees dat je echter wel nog 3 extra dozen van deze rakker zult moeten aanschaffen...

photo 518180

photo 518179

photo 518181

photo 518182

:lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Bedankt heren. Wel leuk dat er nu twee Jaguars in de productielijn staan. :lol:

@Jasper: De andere twee decal versies zijn van het type dat Ruud toont in foto 1 en 2.

@Ruud: Tot nu toe bevalt de kit me wel dus wie weet dat ik er nog meer ga bouwen.

En dat bevallen zit hem vooral in de pasvorm. Dit is wel een heel ander soort plastic dan dat van MiniArt waaruit mijn London Bus is gemaakt. Veel harder maar toch ook prima te bewerken. Helaas heb ik gezien dat er al een onderdeel in de sprue gebroken is en bij het verwijderen uit de sprue brak de stuurknuppel in tweeën. Maar dat was natuurlijk simpel te herstellen.
Verder zijn de onderdelen goed gedetailleerd maar het een en ander ontbreekt. Wat stangen in de cockpit en de gashandel naast wat bekabeling. Beetje scratchwerk lost dat op. Zo ook in de avionics bay wat extra's aangebracht. Wat een beetje tegenvalt is de PE die in plaats van knopjes, deukjes heeft. Ik weet nog niet of ik er knopjes in ga zetten want dat zou een enorm karwij zijn.

Plaatjes van de stand van zaken.
Cockpit met zijkanten.
photo 518198
photo 518199
photo 518200
photo 518201
Beetje scratch
photo 518202

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 15:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 22:14 pm
Berichten: 191
Mooi begin, ik hoop dat hij ooit nog een keer in 1/32 komt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 17:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Ik heb een boek (ja ja, gewoon fysiek spul) met een leuk hoofdstuk over de Jaguar. Ik heb er foto's van geschoten en in een album gezet voor de liefhebbers: https://modelbrouwers.nl/albums/album/14694/

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 20:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Nou, de details zien er mooi uit, kan je zien dat er jaren verschil zit tussen deze kit en de oude revell-aifix-HELler die ik zelf tracht toonbaar te maken. Toch is deze kitty hawk van de eerste series beslist niet makkelijk te maken. Veel succes en goed referentie fotos bekijken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Me like de Desert Storm versie. Maar dat komt omdat we daar al eens een hele leuke groepsbouw aan hebben besteed en ik toen een leuke Chinook heb afgeleverd.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 sep, 2020 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Bedankt jongens voor de leuke aanmoedigingen :)

@yordy: Ja, daar hoop ik zelf eigenlijk ook wel op. Dit zou een mooi onderwerp zijn in die schaal en gek genoeg is Kitty Hawk ook degene waar ik dat het eerste van zou verwachten.

@JJ@MB: Thanks. Dat lijkt heel veel op die serie luchtvaart magazines "Airplane" uit de jaren 90. Was ik toen ook op geabonneerd natuurlijk. Altijd mooie cutaways en achtergrond informatie.

@spiderbouwer: Er zitten zeker wat haken en ogen aan deze bouw en elk project heeft zo zijn charmes. De Spitfire van mijn vorige project is qua detaillering niet te vergelijken met de versie van Tamiya bijvoorbeeld maar toch ook weer de moeite van het bouwen waard.

@René: Die Desert Storm versie ga ik ook bouwen want die periode markeert toch wel een belangrijke tijd in mijn leven vlak voor ik aan mijn 11 jaar bij defensie begon. En ach, dat Desert Pink heeft sowieso wel wat. :) (Heb daarvan een mooie versie gevonden van MRP. Ik hoop dat de verf net zo goed is als ik in de referenties lees.)

Ik zal mijn voorlopige referentie materiaal in een post bij referenties zetten, zodat jullie er allemaal van kunnen genieten.

Bij deze https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 07&start=0 :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2020 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooi onderwerp Klaas,

Ben benieuwd naar jouw bevindingen van deze Kitty Hawk.
Het begin ziet er in ieder geval veel belovend uit.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement