Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 22:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Fokker Dr.I (Meng 1:32)
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 13:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden, maar ik wil toch weer eens wat posten.
Het gaat om de Fokker Dr.I van Meng. Op verschillende kanalen wordt gesuggereerd dat het om een Wingnut Wings in een 'nieuw jasje' zou gaan.
Ik ben daar niet zo mee bezig, maar de layout van de sprues geven inderdaad wel een beetje dat beeld. Het gietwerk, is op een enkel stukje flash na, behoorlijk scherp.

Ik vind het een soort van iconisch vliegtuig, en heb er al eerder twee gebouwd, 1:72 en 1:48, beide van Eduard. Ook nu ga ik weer voor de rode uitvoering, dit was de herkenningskleur van de groep waar van Richthoven, de Rode Baron, voor vloog (Jasta 11) Misschien dat ik later nog eens een andere uitvoering op ga maken, maar dat is toekomst muziek. Cutting Edge had een mooie decalsheet met alle vliegtuigen van Von Richthofen, maar die is allang niet meer te krijgen, dat is wel jammer.

Ik heb mijn model gisteren opgehaald bij Modelbouw en Zo in Hoorn, terwijl hij er vorige week zaterdag nog een stuk of 8 had liggen had ik gisteren de laatste te pakken. (Hij heeft nu alleen nog de Limited Edition met buste liggen)

Dit is de boxart:
photo 519606
met dank aan: Scalemates

Ik heb geen foto's van de sprues gemaakt, maar mocht je die willen zien kan dat bijvoorbeeld hier

Geheel tegendraads ben ik begonnen met de motor, een Oberursel Ur.II, en een model op zich.

photo 519608
De bouwbeschrijving, het is ook mogelijk om een Le Rhone te maken, da's voor een andere uitvoering van de Dr.I

photo 519612
Hier de complete cilinders en nog los de klepstoters en in- of uitlaat, denk ik.

photo 519610
Een detail van de cilinders...

photo 519611
...en van de ring met in- of uitlaat en klepstoters. Ik heb het proberen op te zoeken mar nog niet gevonden.

photo 519609
Compleet in elkaar gelijmd. Voorzijde van de motor.

photo 519607
Dit is de achterzijde, ik wil nog draden aanbrengen naar de bougies. Die komen op de uitstekende puntjes van de kleinste ring.

photo 519613
Ik had nog het idee de bougies te vervangen voor andere van Taurus, die ik 'gratis' kreeg bij een bestelling voor een ander model.
Hoewel deze wel bedoeld zijn voor een rotatie motor zijn ze te lang, ze komen tegen de andere leiding aan. Helaas.

Ik wil deze nu weer lekker verder bouwen, een leuk modelletje, geeft weer wat energie.

8) Stuntman

PS. De macrofoto's doen weinig recht aan de werkelijkheid, maar ik loop de naden nog een keer langs.

_________________
rustig aan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Leuk model zo te zien. En inderdaad is dit een kit die Wingnut uit had willen brengen net voordat Peter Jackson de handdoek in de ring gooide. Meng heeft de molds overgenomen en ergens hoop ik dat al die andere molds van Wingnut worden voortgezet want ze hadden een mooie collectie. Jammer dat de Lancaster in 1:32 het niet gehaald heeft (of wordt die door een ander nu uitgebracht?)

En nu je toch in steeds groter wordende schalen de Dr1 bouwt... Er is nog een versie van Hasegawa in 1:8 natuurlijk. ;)

Veel plezier verder. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt, 2020 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Klaasdebouwer schreef:
En nu je toch in steeds groter wordende schalen de Dr1 bouwt... Er is nog een versie van Hasegawa in 1:8 natuurlijk. ;)

Hmm, Misschien wel een leuke uitdaging. Ik weet niet of de kits van Wingnut Wings nu door een ander bedrijf opgepakt worden, geen idee. We gaan het zien

Anyhoe, ik ben aan het verven geslagen, en dat was met gemengd succes. Een deel van de romp (binnen) is van hout (plaatmateriaal) gemaakt. Ik dacht laat ik dat eens met de sjablonen van RB Productions doen. Nou, dat viel niet mee.

photo 519764

photo 519763
Eerst alles in een basiskleur gespoten, met wat schaduw effect. Die op de vloer heb ik nog wat bijgewerkt met de basiskleur, het ging even te ruig.

photo 519765
Dit waren de resultaten, op de vloer is het redelijk, maar ook niet om over naar huis te schrijven. De plaat in de romp is niks. Je moet de sjabloon strak houden en dat was eigenlijk niet te doen met de vorm van de romp zoals die is.

photo 519766
....op het proefstukje ging het wel prima (ik heb de meest rechtse kleur gebruikt)

photo 519767
Na het aanbrengen van het houtpatroon op de vloer heb ik met de basiskleur één en ander weer afgezwakt. Dat gaf een beter resultaat, minder contrast.

De panelen aan de binnenkant heb ik weer opnieuw gedaan met de basiskleur. Ik ga daar maar een hout decal overheen doen denk ik.

photo 519770
Dit is het achterwandje, het frame is grijsgroen (eigenlijk RLM 02) en het doek is Doped Linen. Details worden nog geverfd.

photo 519771
Het frame (links en rechts) is ook grijsgroen. Van de uitwerpmarkeringen zie je straks niks meer, die zitten achter van alles weggewerkt.

photo 519772

photo 519773

photo 519775
Munitiekist, bovenkant brandstoftank en motor zijn glanzend zwart gespoten. Ik ga die met aluminium en andere metaalkleuren een drybrush behandeling geven. Kijken hoe dat uitpakt.

Ben benieuwd naar de reacties. Morgen wellicht meer.

8) Stuntman

_________________
rustig aan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 16 okt, 2008 21:45 pm
Berichten: 1096
Klaasdebouwer schreef:
En inderdaad is dit een kit die Wingnut uit had willen brengen net voordat Peter Jackson de handdoek in de ring gooide. Meng heeft de molds overgenomen en ergens hoop ik dat al die andere molds van Wingnut worden voortgezet want ze hadden een mooie collectie.

Ik had begrepen dat WNW niet zelf mallen fabriceerde, maar dit elders liet doen, onder andere bij Meng. Toen WNW stopte heeft Meng blijkbaar de rechten van de mallen gekocht en de kit uitgebracht.
Wie weet gaan er in de toekomst toch weer heruitgaves van WNW-kits verschijnen maar dan van een andere firma. Ik neem aan dat de mallen blijven bestaan.

Stuntman, je bent goed bezig. Heel fraai wat je tot nu toe hebt laten zien! :brouw:

_________________
Born from jets!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo daar,

langzaam maar zeker vorderen we.

Gisteren heb ik de hout decals aan de binnenkant van de romp aangebracht. Vandaag voorzien van blanke lak zodat we die morgen met olieverf kunnen verweren.

photo 519923

Ok is de motor aangepakt, dry brush met metal colors van MrColor. Dit is ook met de munitie box gedaan. Op de motor zijn ook nog wat details geschilderd.

photo 519926

photo 519927

photo 519924

Verder nog enkele details in de cockpit geschilderd. Er is weinig referentiemateriaal dus ik heb mijzelf wat artistieke vrijheid toegestaan.
Ik zal hier met olieverf of panelliner nog wat verwering aanbrengen.

photo 519920

photo 519922

photo 519925

photo 519928

Dit was het voor vandaag.

8) Stuntman

_________________
rustig aan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Saab 900 schreef:
Stuntman, je bent goed bezig. Heel fraai wat je tot nu toe hebt laten zien! :brouw:


Dankjewel

_________________
rustig aan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2020 21:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 jun, 2007 21:16 pm
Berichten: 619
Woonplaats: Den Helder
Hallo dan,

Vandaag niet veel gedaan, alleen olieverf op de binnenzijde van de romp en de vloer.

photo 520052
In de werkelijkheid (op mijn werktafel) is het contrast wel wat minder.

photo 520053

8) Stuntman

_________________
rustig aan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 6:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ziet er erg mooi uit al allemaal.
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 12:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 17 sep, 2020 11:54 am
Berichten: 19
Woonplaats: Vleuten
Leuk dat je deze hebt opgepikt, een erg mooi en iconisch toestel! En wat je tot nu toe hebt laten zien ziet er erg goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik volg je!

_________________
Op de tafel: Airfix Bismarck 1/600 Vintage Classic


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
photo 519920

photo 519922

Hebben die grote cirkels een functie of zijn het uitdrukpunten?
Indien het laatste, zijn ze prominent zichtbaar?
Zo ja, ga je er nog wat aan doen?

René (die ooit is begonnen om een rode DR.I in 1:72 te bouwen)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trajanus en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement