Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 19:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 13:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Geinig man. Helemaal scratch build. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Dank mannen,

Het was inderdaad erg lollig om te doen. Ik heb de foto's en de tekening met maten 1:48 in een album gezet ter info voor wie er ook een wil bouwen: https://modelbrouwers.nl/albums/album/14756/.

Enjoy!
Jan

PS: De decal-foto's laten nog even op zich wachten. Het is een zware bevalling om er iets van te maken. De grote decals zijn zo bros als wat. En om die een beetje fatsoenlijk om de welvingen te krijgen is geen pretje. Micro sol werkt maar een heel klein beetje. Daarom doe ik het heel langzaam en zijn er ook nog heel wat touch-ups nodig :( .

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Als silvering echt zilver op zou leveren, dan had ik al een aardig vermogen opgebouwd. De decals silveren zelf op een glad nieuw plaatje poylstryreen. Ze zijn bovendien zo bros, dat er stukjes afsplinteren terwijl de decal nog nat is.

photo 522810

Het goede nieuws is, dat mijn voornemen om foto's in de kwaliteitscontrole op te nemen zijn vruchten afgeworpen heeft. Deze zag ik pas op de foto:

photo 522811

Ik ben nu bezig om de boel zoveel mogelijk in orde te brengen. Afgebroken decals aanvullen met verf. En dan natuurlijk de silvering oplossen. Alleen de Micro Sol werkt niet heel best op deze decals. Zelfs als je ze er compleet in weekt kun je ze nog steeds met de pincet beetpakken zonder schade. Met insnijden en ladingen Micro Sol ben ik wel iets opgeschoten, zoals je in de rode (voor) en oranje (na) cirkels kunt zien. De rest van deze staart is ook al zo behandeld, maar er blijft helaas genoeg silvering over om niet blij van te worden. De "MARINES"-decal ben ik nog niet eens aan toegekomen. Dus ik ga maar een sterkere weekmaker bestellen. Hopelijk helpt dat beter.

photo 522813

Als jullie nog goede tips hebben, let me know!

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Jammer dat het zo gaat met de decals.... Het model zelf is erg mooi geworden, dus je kunt 2 dingen doen denk ik...

-met tape alles eraf trekken en een aftermarket setje scoren
-met Mr Mark Setter (dat is echt sterk spul wat de meest stugge decals nog in model krijgt, wel voorzichtig gebruiken) en een naald gaatjes prikken zodat het eronder kan kruipen en misschien wat beter zijn werk kan doen. MicroSol is prima voor mooie dunne decals, maar wat dikkere/stuggere (b.v. oudere Hasegawa decals) is Mr Mark Setter m.i. beter. Dikkere decals doe ik ook vaak in heet water (schoteltje op een theelichtje) zodat ze wat soepeler van het papier komen.
Ik zou optie 1 doen, persoonlijk.

Wel valt het me op dat het model een beetje satijn oogt, en niet echt hoogglans? Of lijkt dat zo op de foto's?

Succes iig... wel vervelend na het hele bouwtraject hier tegenop te moeten lopen :-/

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Oh ja, wat ik ook nog wel eens doe, is eerst een kledder Parket Plus of hoe dat ook heet tegenwoordig op het model en daar de decal op plakken. Als de decal op zijn plek zit normaal aandrukken en dan met rust laten. Dan heb je ook amper/geen silvering, werkt zelfs met beruchte Roden decals...

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 17:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2808
Hm, balen zeg. Dat aanvullen met verf is wel goed te doen. Maar die silvering is lastiger. Het is tenslotte toch lucht die onder de decal zit en die krijg je er niet zo gemakkelijk meer uit.
Betere tips dan Jeroen heb ik ook niet.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2020 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Dank voor de tips mannen,

Ik ben er nog niet aan toe om het op te geven. Ik ga gewoon allerlei zaken uitproberen en het desnoods in kleine stapjes beetpakken. Het kan dus even gaan duren.

De optie van de boel strippen en after-market decals te kopen heb ik wel overwogen en ik heb ook al zo links en rechts zitten shoppen. Het probleem erbij is dat dit model wat rare verhoudingen heeft. Dus decals voor een andere kit gaan niet passen. En vooral daar waar ze te klein zullen zijn (deze kit is op een aantal punten oversized), wordt het lastig. En tot slot wilde ik deze versie van de Marines Checkerboarders doen, omdat ik het een mooie uitmonstering vind. En de decals die ik tot nu toe op de sites gevonden heb zijn allemaal Navy.

Dus stay tuned, er komt een vervolg 8)

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2020 18:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 458
Ik zag dat ik nog een stukje antwoord vergeten was op Jeroen's opmerking, namelijk: "Wel valt het me op dat het model een beetje satijn oogt, en niet echt hoogglans? Of lijkt dat zo op de foto's?"
Het is Humbrol Clear Gloss Varnish wat erop zit. Ik heb er niet al te kwistig mee gespoten, dus misschien dat het daardoor satijn oogt? En dat zal natuurlijk ook tegenwerken bij de silvering.

Maar intussen is het goede nieuws dat ik vorderingen maak. Met inkerven van zo'n beetje elke luchtbel, Tamiya Mark Fit Super Strong erop en dan, na even inwerken, de decal met een wattenstaaf hard aandrukken lijkt het lek aardig boven. Het is wel serieus hard aandrukken, het plastic kraakt eronder. En dan moet je niet wegschieten met die wattenstaaf, want dan scheurt de decal wel. Overigens ook dan nog niet eens zo erg, dus dat zegt wel iets over de stevigheid van deze decals. Als archeologen over 1000 opgravingen doen zullen ze van onze beschaving weinig meer vinden, behalve kernafval en deze decals :mrgreen: .

De staart is aan één kant gedaan (bijna dan, want ik ga straks nog een of twee plekjes nabehandelen). Nu de rest nog.

photo 522937

Overigens die Mark Fit is echt super strong, want je vernis wordt er dof van, als je niet uitkijkt. Er staat waarschijnlijk niet voor niets "For advanced users" op. Dus na het leegpletten van de luchtbellen haal ik er snel een vochtig doekje overheen.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2020 18:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Dat is een groot verschil zeg. Mooi dat er dat soort middelen bestaan. Hopelijk lossen ze niet ook je vingers op. :lol:

De glans vernis is een bijna niet te onderschatten laag. Daar mag je redelijk kwistig mee omgaan zolang het geen druppels gaat vormen. En straks, als je er nog een laagje mat over spuit, dan blend je de decals helemaal met de ondergrond. Mocht je nog nooit met mat vernis hebben gespoten, oefen echt even op een oud model om te zien wat het effect is. Teveel en je krijgt echt een witte waas die je niet wil. Wat ik altijd doe is steeds op een klein stuk van het model een heel dun laagje met de airbrush bevochtigen en dan droog blazen met dezelfde airbrush. Je ziet het dan voor je ogen mat worden en daarmee kun je heel mooi sturen hoe mat je het wil hebben zonder het risico een te dikke laag aan te brengen.

Succes. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 nov, 2020 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Erg balen van de decals. Gelukkig krijg je het met heel veel werk en geduld toch nog aardig voor elkaar. Nog even volhouden en je ziet niets meer van de silvering.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement