Ik had een rustig weekend, afspraak op zaterdag werd afgezegd ivm mogelijk Corona-geval (maar gelukkig waarschijnlijk verkoudheid). Dus ineens zeeën aan tijd
.
Eindelijk weer wat grote stappen. Om te beginnen de vleugel gemonteerd. Nog even wat geprobeer met dry-brushen op de onderkant van het middenstuk. En de kop van de vleugel rood gemaakt. Daarna het hele ding gemonteerd. En net zoals bij de echte kist maar op twee punten vast, namelijk achteraan op het scharnier en vooran met de hydraulische cylinder. Een doorkijkje laat zien dat het werk niet voor niets was. Het ziet er best tof uit.
Toen was de beurt aan het onderstel. De wielen aan de after market poten vastgemaakt. De oleo's heb ik niet geverfd, maar ik heb het metaal daar gepolijst. Het is wel een mooie set. Gelukkig staan de wielen van de kit er niet al te slecht bij. De poten gemonteerd. Dat was wel een hele toer, want deze poten zijn voor een andere kit en de poten van de kit zelf zijn compleet anders gemonteerd. Dus had ik er nieuwe gaten voor gemaakt. Zoals ik al eerder schreef was ik daar wat slordig mee om gesprongen. En dus moest ik de gaten aan een kant verplaatsen en daarbij de kist van zijn slagzij afhelpen. Uiteindelijk is dat wel gelukt.
Daarna de vanghaak in zijn huis geplakt. Op dat moment ging het mis. Er klotste een dikke druppel Tamiya ultra thin op het rechter hoogteroer. Snel afgeveegd, maar het was al te laat. Dus laten drogen, gladmaken, opnieuw scriben, preshaden en spuiten. Pffff. En zoals meestal, wordt het dan toch nooit meer helemaal goed
.
Toen heb ik voor het eerst wat met wash geprobeerd. En dat dan gelijk in de wielbakken doen is niet zo slim. Maar goed, dan leer je het wat sneller. Het is iets viezer geworden dan ik in gedachten had. Het misstaat echter niet.
En ik heb het trapje nu gemonteerd! Nu de kist op zijn poten staat, kon ik het veilig monteren. Het nieuwe trapje staat nu wel cool. Dit is wel vet gelukt.
De volgende stap was het monteren van de luchtrem. In eerste instantie had ik de actuator iets te plat geplaatst, waardoor de luchtrem bijna dicht zat. En daar had ik toch iets teveel moeite voor gedaan. Dus ik heb alles er weer afgehaald, actuator in een hogere stand gezet, laten drogen en er weer in. Nu zit hij zoals ik wilde.
Daarna waren de wieldeuren aan de beurt. Het voorste deurtje was helemaal glad, terwijl daar de landingsindicatoren zitten. Toen ik de juiste plaatsing zocht zag ik dat het deurtje ook veel te hoog was. Dat was makkelijk te corrigeren. Toen drie cirkels met een mal gescribed en de kleuren erin gestipt.
In de PE-set zaten ook nog remleidingen voor het hoofdlandingsgestel. Nu ik alweer een tijdje zit te peuteren op de vierkante millimeter merk ik dat ik de routine weer begin te krijgen. Deze leidingen zaten er sneller op dan ik verwachtte. Likje verf en "Bob's your uncle", zoals de Britten zeggen.
De kleppen van het hoofdlandingsgestel worden met een as met twee gebogen stangen bewogen. Alleen die twee gebogen delen zaten verkeerd op de as. De hele zaak moest 1,5 mm naar boven. Dus ik heb de as aan de ene kant moeten inkorten en aan de andere kant verlengen. Daardoor moest ik ook de montage veranderen, want de montgepin aan de onderkant moest ik eraf snijden. Vervolgens monteren en een likje verf.
Het taxilicht zit aan de binnenkant van de rechterbovenklep. Toen ik het wilde monteren bleek het wel een iel ding te zijn en bovendien een compleet verkeerde vorm. En geen lens, maar gewoon een massief stuk plastic. Dus dat kon beter. Na wat zoeken naar een alternatief viel de keuze op de matra-raket die in de kit zit. Los van het feit dat het ding er niet uitziet, hoort het alleen bij de Franse uitvoering van de Crusader. De kop van de raket was hol, dus dar kon ik mooi een reflector mee maken. Een tab van een clear sprue als lens gebruikt (cijfers wegvijlen, in model snijden en polijsten). En met wat koperdraad een stroomdraad gelegd. Ook dit is best aardig gelukt.
En omdat ik lekker aan het knutselen was met sprue, heb ik de top- en ondercolisionlight ook maar gelijk gemaakt. De onderste zat op de verkeerde plek en sowieso in de weg bij het uitzagen van de luchtrem. En als hij van rood clear plastic was, kon ik moeilijk de bovenste een geverfde bobbel laten. En in het kader van priegelen op de vierkante micrometer: de pitotbuis is weer gerepareerd en nu ook gelijk een likje staalverf gegeven.
En dan staat hij op zijn pootjes
.
Next step: decals. Daarbij ga ik voor het eerst aan de slag met microset en microsol. De decals voelen heel erg dik aan, dus de microsol zal best nodig zijn. Maar dat is allemaal voor de volgende keer.
Cheers!