Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 12 okt, 2020 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
SNAFU schreef:
...Aardig wat werk aan deze kit, maar het ziet er allemaal wel goed uit....

Gerhard


Dankjewel. Ik moet bekennen dat het resultaat tot nu toe mijn verwachting overtreft. Aan de andere kant is ook het aantal uren dat ik erin gestopt heb heel wat meer dan ik eerst dacht te doen. Alle info die ik hier op het forum vind en de adviezen die ik kreeg zijn er natuurlijk wel oorzaak van dat het beter lukt dan ik had verwacht. Dus daar kan ik niet genoeg voor bedanken :o .

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt, 2020 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Hier het beeldverhaal van de airscoops. Van dichte staafjes, naar te kleine pijpjes. Toen maar rigoureus aan de slag door de zijkanten plat te vijlen, de zijkanten open te snijden en er nieuwe wangen tegenaan te plakken. Die grofweg in de vorm vijlen en de scoops monteren. Op die te kleine scoops een plak putty en in de vorm boetseren.

photo 520355

Na 24 uur drogen komt de vijl er weer bij om er de vorm weer in terug te brengen. Dit is overigens geen Milliput, maar een andere twee-componenten putty. Ik meen Tamiya, maar daar ben ik niet zeker van. Ik kreeg het van een vriend van me (degene die ook de Pledge heeft gedoneerd). Deze putty is een stuk prettiger om mee te werken.

photo 520354

Zoals ik al vertelde ben ik ook met de wielen aan de slag gegaan, omdat ik toch al met de putty aan de gang was. De wielen van de kit waren me een beetje te plat. Het leken wel F1-banden (slicks, want helemaal glad). Dus ik heb een rand putty om de band heen geplakt. De onderkant gelijk plat gedrukt. Na het uitharden de boel in model gevijld. De wangen aan de onderkant moeten nog beter, maar ik wilde nu eerst kijken hoe dit uitpakte. Het valt niet tegen.

photo 520356

En tot slot had ik nog wat putty op de neus aangebracht, om de dash in lijn te brengen met de IR-sensor en de neuscone.

photo 520357

Daar moet ik de headsup op gaan plaatsen. Die moet ik eerst nog buigen. Ik heb daar een vraag over in de referentiesectie gezet: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 71&t=53344
Het buigen van de PE headsup display zie ik namelijk nog niet voor me. Ik ben bang om hem af te draaien. Als iemand een goed recept heeft om dit aan te pakken, of er zelf ervaring mee heeft, dan houd ik me aanbevolen!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 okt, 2020 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Ondanks de goede adviezen is het me niet gelukt om de HUD in elkaar te krijgen zoals het bedoeld is. Ligt absoluut aan mij en niet aan de adviezen. Nadat het PE-deel brak tijdens het buigen, moest ik met secondelijm aan de slag. En dan merk ik toch dat ik dikke vingers en geen vast hand heb. Dus het resultaat is verre van fraai. Maar beter ligt nu even niet in mijn vermogen.

photo 520497

Nu nog op het dashboard plaatsen.

photo 520499

En dan voelt hij ook gewoon te klein, nu ik hem zo in de kit zie :x
Ik ga er een nachtje over slapen....

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2020 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Wat een werk zeg. En ik zie dat je hier en daar ook nog wat van de kit onderdelen gebruikt. ;)

Dit is wel het interessantere scratchwerk, vooral die wielen. Dat is een benadering waar ik niet zo snel aan gedacht zou hebben. Keep it up. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 okt, 2020 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dat is inderdaad een interessante benadering van dat werk aan de banden! Ziet er zeker niet verkeerd uit.
En ik vind die HUD er ook prima uitzien, zo klein!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2020 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Deef, Klaas,

Bedankt voor het compliment :D

De banden moet ik nog mee verder. Maar ik heb eerst het HUD-probleem aangepakt. Want die Edwards-HUD beviel me niet echt.
En, zoals Klaas al opmerkte, soms moet je gewoon delen uit de kit gebruiken. De HUD in de kit is gewoon een stuk clearpart. Van de rand van de Edwards PE heb ik een beugel geknipt en gebogen. Uit een stukje clearpart-sprue een lens gevijld. en dat in elkaar geplakt. Compleet met een dip in de Pledge om de clearparts helderder te krijgen is dit het resultaat (nu nog wel los op de dash):

photo 520585

Hier heb ik toch wel een veel beter gevoel bij!
Je kunt het gefröbel noemen, want wat zie je er straks nog van? Maar hier slaap ik beter van.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 18:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Weer een stap gemaakt met de wielen. De wangen zijn niet zo erg dik, want bij carrier operations worden hoge bandenspanningen gebruikt. De banden met teerzwart geverfd en vervolgens met city dirt geweathered. Ik ben er niet ontevreden over.

photo 520848

Daarna het kantoor verder aangepakt en de neuscorrectieoperatie uitgevoerd. Dat was wel weer een hele klus. Met de after market pitot ziet het er best aardig uit. Ook al is het verfwerk handmatig gedaan en is het grijs nog steeds alleen primer. De stopverf bij de cockpitramen hetb ik ook handmatig gedaan (en dat is te zien). Ik heb er oude verf die ik nog had staan voor gebruikt. Die bleef alleen kleverig na drogen. Dus ik moet er erg in hebben om bij het vernissen even te controleren of er geen pluizen aan hangen.

Het handvat boven de HUD moest ik opnieuw maken, want even gestoten bij het bouwen en niet meer te vinden :oops: . Verder de PE in de cockpit compleet ingebouwd. Ik heb wel wat kleine handles weggelaten. Dat is werk voor kabouters. Zelfs op de macrofoto moet je weten dat ze er zitten. De handles voor de vleugelhoek heb ik verbogen naar de "wing-up" stand. Dat was wel spannend, na het breken van de oude HUD. Maar het is goed afgelopen.

photo 520847

Zo, dat was het weer voor dit weekend.
Cheers!

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2020 8:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Zeer vernuftig die banden, ben je niet bang dat je toch verschil hebt als deze dame op haar pootjes staat?
Het kantoor ziet er goed gedetailleerd uit :brouw:.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2020 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Wolf73 schreef:
Zeer vernuftig die banden, ben je niet bang dat je toch verschil hebt als deze dame op haar pootjes staat?
Het kantoor ziet er goed gedetailleerd uit :brouw:.

Cheerz :brouw:
Barry


Hi Barry,

Terechte zorg. Dan zou ik de boel moeten corrigeren. Overigens heb ik de wielen steeds op elkaar gepast om te zorgen dat de diameter en zo bij elkaar in de buurt bleven. Maar dat neemt niet weg dat er straks verschillen zichtbaar kunnen zijn. Hetzelfde geldt overigens voor het hoofdlandingsgestel. De after market set die ik gebruik is eigenlijk voor de Hasagawa kit. De poten onder de Revell-kit waren helemaal anders gemonteerd (wat logisch is, want de wheelbays waren compleet anders). Ik ben in het begin wat slordiger te werk gegaan (want het zou toch maar een probeerkist worden). Alleen naar mate er meer uren in gingen, werd het eindresultaat belangrijker. Dus ook op die punten moet ik het nodige correctiewerk gaan doen. Die banden corrigeren kan er dan nog wel bij :D .

Ik ben nu met de ventral strakes bezig. Die hebben geen enkele referentie, behalve de panellines. De pasvorm klopt niet. Kortom, alles aan deze kit is een uitdaging als je het er netjes uit wil laten zien. En dan komt daar nog bij dat ik soms bochten af probeer te snijden (handgeverfde canopy), wat achteraf ook weer geen goed idee was. Misschien dat ik daar ook weer wat correctietijd in stop.

Wat me soms opbreekt is het fotograferen. Met die macroshots zie je dingen die je zo op het oog niet zijn opgevallen. Dus soms zit je te prutsen aan dingen die geen mens zou opvallen :wink:

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2020 12:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooie verbeteringen hoor! Je kunt de bandjes altijd nog een klein beetje aan onderkant afschuren ;)
Ik vind het zelf lastig wanneer te stoppen met detailleren, hoe groter het model, hoe meer tijd je erin kunt verliezen. Ik ben nu bezig met die Trumpy 1/32 Intruder, daar zitten b.v. niet de goede schietstoelen in en aftermarket is er (gek genoeg) niet voor. Ik ben ze nu zelf aan het verbouwen, en dan zie je pas hoe complex zo'n stoel is.
Er kwam geen eind aan, dus heb ik besloten de stoelen (ruwbouw nog) in de cockpit te zetten en te kijken waar je wat van ziet en daar de focus op te zetten... anders kom ik nooit een stap verder! :mrgreen:
Wat ik mezelf voor ogen hou is vooral consequent werken; als sommige dingen versimpeld zijn heeft het voor mij ook weinig zin helemaal los te gaan op andere dingen. Het gaat een beetje om de gehele uitstraling, althans, als ik naar mezelf kijk :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 90 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement