Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 20:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 08 okt, 2020 15:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De spandraden zijn aangebracht.

photo 520038

photo 520040

Gelukkig niet zoveel, allen twee lift draden en een landingsdraad aan elke kant.
Na droging het teveel (met lijmkop) afgesneden en de vleugels afgeschilderd.

photo 520039

Dan heb ik nieuwe foto's gekregen van de D.XVI voor Hongarije. Altijd goed voor een paar verrassingen. Op de ondervleugel staat ook de registratie (had ik moeten zien, want op de slechte foto die ik had was het vagelijk ook te zien - als je weet waar je moet zoeken). Als een haas Mika J. gevraagd of dat nog geprint kon worden.
Ernstiger was dat het onderstel anders is, dus moest er een aantal onderdelen gewijzigd worden.

photo 520037

De poot kan ongeveer zo blijven, al mist hij aardig wat detail. De as moest anders; behalve de kleine ringgetjes waaraan de onderkant van de poot vastgelijmd wordt, zit er aan de buitenkant nog een dunne schijf vrijwel tegen het wiel aan (heb ik gemaakt van 0,25 mm plaat, 4 mm buitendiameter). Daarheen loopt een lichte buis vanaf de achterste poot van de V-stijl. Als de veerpoot dan inveert, roteert die schijf om de as en blijft de driehoek gevormd door de achterpoot, de dunne buis en de schijf intact en dus stijf in zijn vlak.
Maar er was nog meer. Daarover de volgende keer.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op do 15 okt, 2020 18:31 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 okt, 2020 7:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Strak werk Rob. De frontale foto laat goed zien dat alles mooi symetrisch is. Knap gedaan weer.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 okt, 2020 13:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst maar even de "verontrustende" late foto's. Het onderstel:

photo 520339

Hier is ook de oliekoeler te zien, die toch heel anders is dan die in de Omega Models kit zit.
De uitlaatjes:

photo 520338

Met die laatste ben ik nu begonnen. Gemaakt van 0,5 mm messing draad.

photo 520337

Drie gedaan, nog zes te gaan. De sporen van de oude uitlaten kan ik niet meer helemaal wegwerken, tenzij ik de bovenvleugel en spandraden demonteer, en de boel helemaal opnieuw schilder. Heb ik even geen zin in.
Verder de ruwbouw voor de oliekoeler gemaakt van plaatjes 0,25 mm plastic.

photo 520336

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2020 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De koeler is in vorm geschuurd en gevijld.

photo 520632

Hij meet nu 4,5 x 4,5 x 3 mm (zal er volgende keer een muntje naast leggen). Ook zitten na veel gepruts de overigen 18 uitlaatjes op hun plaats.

photo 520633

Dit ga ik de volgende keer toch anders doen: Eerst bij de motor apart gaatjes in de cilinders boren, dan de uitlaatjes er in lijmen. Nu zijn ze eigenlijk te lang en staan ze te ver van de cilinders af. Dat moest wel om voldoende grip te krijgen met de pincet bij het lijmen.
En er komt een volgende keer; ik heb me al aangemeld voor de Omega Models kit van de Fokker D.XVI Jupiter. De aankondiging heeft al op de LHS site gestaan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op do 15 okt, 2020 18:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 okt, 2020 18:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Nu moet je toch even gaan liggen? Wat een kleine dingetjes!
Maar wel mooi dat je die details toevoegt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 14:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik ben weer wakker. Omdat nu het model op de uitlaatjes van de motor leunt als ik het normaal neerzet, leek het me beter eerst maar het landingsgestel er onder te zetten. Een ongewone volgorde hierbij: Voor het monteren van de landingsgestelpoten onder de romp eerst de spandraden in de onderste gaatjes gelijmd.

photo 520827

Na het vastlijmen op de as krijg je de vislijn niet meer door de gaatjes, vandaar. Daarna de poten onder de romp en de as onder de poten gelijmd.

photo 520828

Controle liet zien, dat de bovenvleugel mooi horizontaal staat. Valt alweer mee. Toen de lijm goed droog was, konden de spandraden tussen de poten afgespannen worden.

photo 520826

Omdat ik nu toch bezig was ook maar meteen het kielvlak afgespannen.

photo 520825

Deze spandraden zijn moeilijk te zien op foto's, maar ze zijn er wel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Mooi, mooi.... :brouw:

Het blijft priegelen met die spandraden. :)

Met vr.gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 okt, 2020 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Valt wel mee, John :wink: .
De rest van het onderstel dan. De "dubbele" stijl:

photo 520834

Ziet er aardig uit, maar is fout. Die dunne stijl moet tussen romp en dunne stijl komen. Na het nodige breekwerk hersteld.

photo 520835

Het is allemaal wat benauwd, en de dikke stijl is te dik. Het zou allemaal wel wat lichter mogen. Ook had ik de schijfjes op de as wat groter mogen maken.

photo 520339

Als de Omega Models D.XVI kit Jupiter net zo grof is, ga ik waarschijnlijk het hele onderstel scratch bouwen.
Ook de staartslof zit er aan.

photo 520836

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2020 14:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Volgende hoofdstuk(je), het spul dat onder de neus hangt.

photo 520996

De koeler had ik al laten zien, de twee dingen ervoor hebben (denk ik) wat te maken met de luchtinlaat. Die minuscule dingetjes heb ik gemaakt van stukjes 2 en 3 mm plastic plaat.

photo 520998

En onder de neus gelijmd:

photo 520997

photo 520995

Een beetje aan de grove kant; dat moet de volgende keer dus fijner en iets kleiner.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 okt, 2020 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Misschien een beetje grof, maar hé, wel 1/72! Je zit dan toch vaak te prutsen aan de grenzen van wat je nog tussen je vingers vast kunt houden, is mijn ervaring. Ik vind 'm mooi worden.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement