De romp, bovenkant ondervleugel en onderkant bovenvleugel zijn netjes geschilderd. De motor is op de neus gelijmd, een cilinder keurig op de hartlijn. Tussen de motor en de romp voorkant zit een gat tussen elke twee cilinders. Eigenlijk moet de "motorkap" hier vloeiend verlopen tussen de voorkant van de neus en de romp. Om dat tenmiste een beetje aardig er uit te laten zien, heb ik de gaten opgevuld met Kristal Klear.
Het teveel aan Kristal Klear heb ik netjes weggeveegd met een vochtig wattenstaafje. Bij nader inzicht was het waarschijnlijk beter geweest een rompneus uit styreen te bouwen en te draaien, daarin gaten te boren voor elke cilinder, de cilinders van het krukkast los te snijden en ze dan in de gaten te lijmen, net zoals ik dat bij de Fokker S.IIa heb gedaan. Ik ben benieuwd hoe Omega Models dit gaat oplossen bij hun D.XVI Jupiter kit.
Na droging de Kristal Klear khaki geschilderd en de leren cockpitrand bruin.
De boel is nu klaar om in de Aeroclub tweedekker samenbouwmal te plaatsen, die ik na jaren weer eens ga gebruiken. Maar die moet dan eerst ingesteld worden. Opgemeten uit de maatschets moet tussen de onderkant van de vleugels 19,5 mm zitten, en moet de "stagger" is 16 mm (gelukkig is de tapsheid van onder- en bovenvleugel hetzelfde, dus deze "stagger" geldt over de hele spanwijdte). Oftewel de hoek tussen de voorrand van de vleugels moet 39,4 graden zijn. Daarnaast moeten bij deze anderhalfdekker de N-stijlen tussen de vleugels buiten de oplegging vallen, anders kunnen die niet geplaatst worden. In dit geval betekent dat 65 mm uit elkaar. Het instellen kost altijd een tijdje, het gaat nooit in een keer goed.
Hier is de hoek nog niet goed ingesteld; die lag overigens op de grens van wat de mal aankan.
Voordat het model in de mal geplaatst kan worden moeten eerst de geverfde vleugels beschermd worden tegen de scherpe randjes van de mal. Een stukje tape doet dat prima. Nu staat de boel er zo bij.
Nog een laatste check om te kijken of te vleugels symmetrisch geplaatst zijn (Hoeveel langer is de bovenvleugel dan de ondervleugel aan iedere kant? Dat was dus aan elke kant hetzelfde), dan kunnen de vleugelstijlen geplaatst worden. Maar die liggen nog even te drogen.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.