Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 2:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het instrumentenpaneel is onder het dek gelijmd en het dek zit de romp.

photo 518083

photo 518084

Er moet nog wel flink geplamuurd worden om de bovenkant van de romp netjes te krijgen. De tweede laag plamuur staat nu te drogen. Ook maar vast wat soldeertin om een penseel gerold voor de leren rand om de cockpit opening.

photo 518085

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op vr 25 sep, 2020 16:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Ja, in die kieren gaat wel een tubetje plamuur verdwijnen. Maar daarna zal het er prima strak uit zien, lijkt me.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2020 16:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De romp is geplamuurd en de "leren" rand rondom de cockpit opening is vast gelijmd.

photo 519000

Nu wordt het gaatjes boren voor de spandraden en schilderen van romp, onderkant bovenvleugel en bovenkant ondervleugel voordat het model in de tweedekker assemblage mal gaat.
Ik hoorde van Milan van Omega Models dat hij hard aan het werk is om de Hongaarse D.XVI met Jupiter motor als kit uit te brengen. De box art is er al.

photo 519004

Ik heb de Jaguar D.XVI kit nog niet binnen, maar kan hem toch niet gebruiken als basis voor de D.XVI met Curtiss Conqueror motor. Na het raadplegen van een tweetal experts blijkt die toch een grotere vleugel te hebben en een groter vertikaal staartvlak dan de twee andere versies, en dan blijft er weinig van de kit te gebruiken, want romp en onderstel moeten in ieder geval ook aangepast worden. Dat wordt dus een apart scratch project en de kit komt wel op de tweedehands markt terecht.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Naast het schilderwerk zijn ook wat verbeterde en nieuwe onderdelen nodig. De cabane stijlen in de kit waren niet overeenkomstig de tekening van de D.XVI Jupiter. De instructies in de exploded view waren zelfs voor de versie met Jaguar motor tamelijk vaag. Dus eerst maar aan het meten en rekenen gegaan om de goede struts te kunnen maken.

photo 519140

Dat resulteerde in deze onderdelen van 0,75 mm styreen staf (met rechts het malletje om ze in de goede stand samen te bouwen).

photo 519137

De bovenste twee V-stijlen moeten nog samengebouwd worden tot een piramide, maar dat doe ik pas bij de samenbouw van de vleugels. Verder moesten nog stijlen gemaakt worden voor het stabilo (die ontbraken in de kit) en de lange stijlen van de bovenkant van de landingspoten naar de voorste stijl in de bovenvleugel. De eerste weer gemaakt van 0,75 mm styreen staf, de laatste van stroomlijn profiel van1,5 x 0,75 mm. Een ook nog twee uitlaatjes van 0,18 mm messing buis in plaats van de lompe exemplaten in de kit.

photo 519139

Hoe de N-stijlen tussen onder- en bovenvleugel passen is pas vast te stellen als het model in de samenbouw mal zit.
De spoorbreedte van het onderstel is veel kleiner dan aangegeven op de tekening, dus moet een nieuwe as gemaakt worden, van 1,2 mm styreen staf en twee schijfjes opgeboorde styreen buis. Ook hebben de wielpoten een extra afsteuning volgens tekening en foto's.

photo 519138

De rechterpoot is inmiddels iets gecorrigeerd.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2020 7:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk allemaal zeg!
Dat soldeertin voor de leren rand vind ik wel een goeie!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De romp, bovenkant ondervleugel en onderkant bovenvleugel zijn netjes geschilderd. De motor is op de neus gelijmd, een cilinder keurig op de hartlijn. Tussen de motor en de romp voorkant zit een gat tussen elke twee cilinders. Eigenlijk moet de "motorkap" hier vloeiend verlopen tussen de voorkant van de neus en de romp. Om dat tenmiste een beetje aardig er uit te laten zien, heb ik de gaten opgevuld met Kristal Klear.

photo 519503

Het teveel aan Kristal Klear heb ik netjes weggeveegd met een vochtig wattenstaafje. Bij nader inzicht was het waarschijnlijk beter geweest een rompneus uit styreen te bouwen en te draaien, daarin gaten te boren voor elke cilinder, de cilinders van het krukkast los te snijden en ze dan in de gaten te lijmen, net zoals ik dat bij de Fokker S.IIa heb gedaan. Ik ben benieuwd hoe Omega Models dit gaat oplossen bij hun D.XVI Jupiter kit.
Na droging de Kristal Klear khaki geschilderd en de leren cockpitrand bruin.

photo 519504

De boel is nu klaar om in de Aeroclub tweedekker samenbouwmal te plaatsen, die ik na jaren weer eens ga gebruiken. Maar die moet dan eerst ingesteld worden. Opgemeten uit de maatschets moet tussen de onderkant van de vleugels 19,5 mm zitten, en moet de "stagger" is 16 mm (gelukkig is de tapsheid van onder- en bovenvleugel hetzelfde, dus deze "stagger" geldt over de hele spanwijdte). Oftewel de hoek tussen de voorrand van de vleugels moet 39,4 graden zijn. Daarnaast moeten bij deze anderhalfdekker de N-stijlen tussen de vleugels buiten de oplegging vallen, anders kunnen die niet geplaatst worden. In dit geval betekent dat 65 mm uit elkaar. Het instellen kost altijd een tijdje, het gaat nooit in een keer goed.

photo 519505

Hier is de hoek nog niet goed ingesteld; die lag overigens op de grens van wat de mal aankan.
Voordat het model in de mal geplaatst kan worden moeten eerst de geverfde vleugels beschermd worden tegen de scherpe randjes van de mal. Een stukje tape doet dat prima. Nu staat de boel er zo bij.

photo 519502

photo 519501

photo 519500

Nog een laatste check om te kijken of te vleugels symmetrisch geplaatst zijn (Hoeveel langer is de bovenvleugel dan de ondervleugel aan iedere kant? Dat was dus aan elke kant hetzelfde), dan kunnen de vleugelstijlen geplaatst worden. Maar die liggen nog even te drogen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Wat een gaaf ding, die Aeroclub mal!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2020 15:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Met het model in de mal kon ik met geen mogelijkheid de stijlen tussen romp en bovenvleugel krijgen. Zelfs als ik de stijlen niet van te voren samengebouwd had, maar individueel in de mal op maat gemaakt zou hebben, was het waarschijnlijk niet gelukt zijn. Dus "radiacal change of plans". De bovenvleugel weer uit de mal gehaald en de voorste V-stijl zo goed mogelijk trial-and-error ingekort, tot de vleugel (ongeveer) op de goede hoogte boven de romp zat. de V-stijl is toen vastgelijmd aan de bovenvleugel.

photo 519574

Ongeveer, omdat het model in de mal naar beneden bewoog als ik de bovenvleugel op de romp drukte. Omdat dan de stijlen onder spanning ingebouwd zouden worden (en daar houdt secondelijm niet zo erg van), heb ik de afstand tussen beide vleugels iets meer dan een halve millimeter vergroot. Weer trial-and-error pootjes van de pyramide ingekort en die ook vastgelijmd.

photo 519576

De witte voetjes zijn khaki geschikderd en het ligt nu te drogen. Alle andere delen (behalve de staartslof) zijn nu ook geschilderd.

photo 519575

Ik heb inmiddels ook de originele N-stijlen droog gepast. Na wat inkorten passen die, dus ik kan ze gebruiken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 okt, 2020 15:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1389
Rob,

Netjes gedaan die priegelstijltjes op de romp. Altijd een geduld werkje.

Het ziet er allemaal goed uit, het is ook een mooie kist, vind ik.

Succes verder, :) :)

Met vr. gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 okt, 2020 15:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Het was inderdaad een heel gedoe, John. Uiteindelijk heeft het wel gewerkt. De piramide op zijn plaats:

photo 519682

photo 519681

Maar toen was het nog niet klaar, want de N-stijlen moesten er nog in. Stom genoeg had ik die al op lengte gemaakt voordat ik de afstand tuseen de vleugels vergroot had, en omdat maten consequent zijn, waren ze nu dus iets te kort. Ik heb ze een beetje verlengd met stukjes 0,75 mm staf, en toen weer beetje bij beetje ingekort tot ze precies in de ondiepe gaatjes pasten. Daarna moest de mal uit elkaar om het model er uit te krijgen.

photo 519679

photo 519677

Ziet er redelijk uit, een beetje lijmvlekken, kijken of ik die nog wat weg kan werken.
De uitlaatjes in de gaten in de neus gelijmd:

photo 519678

En de staartstijlen vastgezet:

photo 519680

Nu eerst de stijlen bij- en de lijmvlekken wegwerken en daarna de spandraden tussen de vleugels aanbrengen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement