Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 20:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2020 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ja, mee eens. In 1/72 gebruik zelfs Panzergrau.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ja, ik ook :) Teerzwart is (voor grotere schalen) ook wel een mooie kleur (Revell 06)
Eddie ziet er ook gaaf uit :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 sep, 2020 23:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Dank heren en met een unaniem advies ga ik dat natuurlijk opvolgen. :brouw:

En dan nu, het grote airbrushfestijn kan beginnen. Als eerste natuurlijk de wielbakken afgeplakt en de onderkant in het lichtgroen gezet. Daarna daar wat tape overheen om de scherpe rand naar de camouflage aan de bovenkant te scheiden.
Ik ben gaan experimenteren met chipping vloeistof. Eerst een laagje aluminium gevolgd door glanslak als bescherming. Volgende stap is dan de chipping vloeistof die ik strategisch heb aangebracht op plekken waar verwering te verwachten is.
Daaroverheen de bruingroene camouflage. Voor het bruin heb ik de door Revell meegeleverde verf gebruikt en tjemig wat ben ik gewend geraakt aan kwalitatief betere verf zeg. :lol: Maar goed, was mijn eigen beslissing en na stug volhouden is het gelukt om het redelijk dekkend te krijgen. Het groen van MrHobby ging een stuk gemakkelijker dus daarmee kon ik de overgangen ook redelijk strak krijgen.
Daarna dus met een stugge kwast en water wat gechipt. Ging redelijk al was het niet helemaal zoals ik had gehoopt. Maar, dat mag bij een experiment en meer chipping kan altijd nog met potloden en voorzichtig kwasten. :)
Als laatste nog een plaatje van de propellerbladen zoals beloofd.

De plaatjes
Aluminium
photo 517737
Bruine camo
photo 517736
Groen erbij
photo 517735
Chipping
photo 517738
Zonder tape
photo 517740
photo 517741
photo 517743
De propellerbladen
photo 517744

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 sep, 2020 7:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Hoe lang heb jij gewacht met chippen toen de verf erop zat? Laat je de verf eerst een uur drogen of bv 24 uur? Ik ben dit ook aan het proberen en de eerste test was na een uur. Vanavond ga ik eens kijken wat er gebeurd als de verf er een dag op zit.

De verf zit er best goed op ondanks dat de verf van mindere kwaliteit is.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2020 0:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
@Ferry Deze chipronde deed ik letterlijk minuten nadat de donkergroene verf droog was, dus na een hele korte droogtijd. Ik heb het een dagje later nog eens geprobeerd maar ik denk dat de chipping vloeistof bij de eerste keer bevochtigen met de kwast om te chippen zijn werking al heeft kwijtgeraakt dus dat lukte niet meer. Had ik ook wel een beetje verwacht maar wilde toch proberen. Volgende keer ga ik zoals je aangaf bij de eerste keer eens een langere periode wachten. Bedankt voor de tip. :)

Verder met de decals en weathering. Eerst natuurlijk een laag vernis en dat viel ook niet mee omdat de Revell verf de vernis erg efficiënt opzoog. :lol: Dus daar mocht nog een laagje overheen. Uiteindelijk glansde de kist mooi. Daarna de decals. Ook dat was vooral onder op de vleugels nog een beetje een uitdaging omdat daar aardige bulten zitten. Dus, mijn potje decal softener aangesproken en dat hielp. Met veel geduld langzaam aan de contouren aangepast en ik ben redelijk tevreden. Hier en daar een beschadiging maar ach, de kist gaat aardig in de weathering.

Die weathering bestaat tot nu toe uit een flinke wash en daarover streaks. Vooral de onderkant krijgt flink van langs met oliesporen onder de romp. Later wil ik nog rooksporen voor de kanonnen en uitlaten aanbrengen maar dat is voor na de matte lak.

Plaatjes ter ondersteuning
Shiny devil
photo 517889
Met decals, en toen ontdekte ik dat de lichtgroene band achter aan de romp te breed is. Is niet echt een probleem, de kist is toch fantasie.
photo 517888
photo 517890
photo 517891
Wash
photo 517893
En na het wegvegen
photo 517892
Olielekje?
photo 517894

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2020 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat gaat vlot! En niet ten koste van de afwerking. Het ziet er allemaal keurig uit. De klinknagels in de roundels vallen mij op (in positieve zin). Heb je die bewerkt of komt dat gewoon door de lichtinval?

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2020 13:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Dank je FF. Ik heb hiervoor gewoon de MicroSol oplossing voor gebruikt. Ook behoorlijk wat hoor omdat ook de bovenkant van de vleugel wat bobbels kent. Maar de decals van Revell lenen zich hiervoor ook uitstekend. De decals van Revell zijn eigenlijk altijd prima; Niet te dik en toch stevig, goed te positioneren maar verschuiven niet bij elke aanraking, mooie kleuren en goed leesbare stenciling. Ik vermoed dat het eigenlijk gewoon decals zijn van Cartograf want ze zijn ook gedrukt in Italië. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 sep, 2020 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Sneak preview. :D

Morgen bij daglicht de eindfoto's.

photo 518013

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 11:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
En dat was hem dan alweer. Revells Iron Maiden tribute. Leuke kit om te bouwen, alles past, mooie details en geen fouten in de bouwbeschrijving dus goed gedaan Revell. De twee Eddies zijn op zich al een reden om deze kit te kopen want ze zijn prachtig. Het kwastje komt straks vast nog van pas als Micro Sol aanbreng kwastje voor middelgrote decals.
Kortom, aanrader voor fans van de Spitfire en of Iron Maiden.

Oh, eindfoto's, natuurlijk. :)
photo 518069
photo 518070
photo 518071
photo 518072
photo 518073
photo 518074
photo 518075
photo 518076
photo 518077
photo 518078
photo 518079
photo 518080
photo 518081
photo 518082

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 14:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie Spit geworden, maar ook knap werk op de figuren verricht!
Chapeau! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement