Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 12:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Hier een leuk tussendoor projectje gestart om lekker bezig te blijven. Ik ga de Royal Air Force Jaguar GR 1A bouwen.
De Sepecat Jaguar was een door Engeland en Frankrijk samen ontwikkelde straaljager. Midden 60er jaren van de vorige eeuw werd het ontwerp uitgewerkt en in 1968 vloog het eerste prototype. Er verschenen zowel een als tweezits uitvoeringen. Ook werd het vliegtuig verkocht aan de luchtstrijdkrachten van India, Nigeria, Oman en Equador. Door de loop der jaren verschenen er ook uitvoeringen voor fotoverkenning en werden er in de golfoorlog veel missies mee uitgevoerd. Ongeveer 2007 waren de meeste Jaguars uit dienst genomen.

photo 516395

Ik ga een Jaguar van de Royal Air Force bouwen uit de beginperiode, een GR1A. Hiervoor gebruik ik een Revell doos die een heruitgave/ reboxing van de oorspronkelijke Airfix / Heller kit is. Dit valt wel te zien. Het is het zachte grijze Airfix plastic en de onderdelen zijn wat minder strak gegoten dan we tegenwoordig bij moderne kits tegenkomen. De flash valt dan weer mee. Voor de cockpit en diverse andere details heb ik er maar een eduard pe fretje bijgekocht. Hiermee hoop ik de nogal simpele uitvoering van de onderdelen wat op te halen. Bij de kit zit dan wel weer een nieuw mooi decalsheet. Ik ben benieuwd hoe hij te bouwen is :roll:

Doos en inhoud;
photo 516384

photo 516385

photo 516388

Boekjes erbij gekocht een tijdje geleden
photo 516386

Zoals meestal eerst beginnen met de pit. Deze is nogal simpel, dus de PE delen fleuren de instrumenten en schietstoel wat op. Straks ook nog de panelen met de instrumenten van folie ed voorzien
photo 516389

Toen de verschillende delen maar eens vrij van flash maken en hier en daar wat vijlen om straks een redelijke basis te maken. Dar valt toch wel tegen, nogal ongemakkelijke overgangen bij de luchtinlaten zo te zien...
photo 516390

Met wat plamuur en schuursessies toch nog wel wat van te bakken.
photo 516393

Alvast de uitlaten bewerkt met PE delen, er zit een mooie koker bij die het gat achteraan opvult. Wel wat priegelen met buigen en plakken van PE...
photo 516392

photo 516391

photo 516396

Toen begonnen met het landingsgestel. Wel goed opletten hoe de diverse stangen lopen. Ik ga hier straks nog wat remleidingen toevoegen.
photo 516394

Wielen zitten flinke gietsporen en uitwerprondjes in om te plamuren, Airfix Heller weet je nog :lol:

Komende dagen maar eens verder met de onderdelen voor te bewerken voordat ik met de primer aan de slag ga.


Laatst bijgewerkt door spiderbrouwer op zo 11 okt, 2020 14:47 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 22:14 pm
Berichten: 191
1 van mijn lievelingsstraaljagers, gelukkig in 2017 in India een aantal keer zien vliegen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 aug, 2020 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Leuk, ik geloof dat ik deze ook ooit gebouwd heb in de jaren 80 nadat ik echte Jaguars nog live gezien had op vliegveld schliderijen. (Gilze-Rijen natuurlijk. Insiders joke). Was toen ook een beetje underwhelmed door de kit zelf maar toch plezier gehad aan de bouw. Zo te zien gaat dat allemaal goed komen bij jou :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 aug, 2020 14:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
De diverse losse delen straks te voorzien van primerlaagje
photo 516694

Toen al beetje schilderen aan schietstoel met pe (valt me erg mee en ziet er best goed uit straks denk ik) en ander cockpit delen.
photo 516695

Bommen bestaan uit losse delen, naden opgevuld tussen staart en body met vloeibaar gemaakte plasticcard en na nachtje drogen wat schuren
photo 516693

Als het droog is pitje verder schilderen en monteren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 sep, 2020 21:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Verder schilderen aan schietstoel en instrumentenpaneel PE en folie ertussen gemonteerd met pva lijm
photo 517002

photo 517003

In de luchtinlaten wat verder in de romp stukjes plasticard gelijmd omdat je anders van voren in raar gat kijkt straks
photo 517004

Shietstoel af
photo 517008

Nu verder met het laandingsgestel detailleren met wat ijzerdraad.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 sep, 2020 20:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 22:15 pm
Berichten: 92
Ziet er al gaaf uit zeg! Ga zo door!

_________________
Ik zeg maar zoo, da's korter dan dierentuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2020 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Je weet van een hele basic cockpit toch wel wat moois te maken. Mooi beging. :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 sep, 2020 12:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er goed uit. Qua kwaliteit van de kit lijkt het op de Mirage waar ik ooit eens aan begonnen ben, maar nu op de "shelf of doom" staat stof te vangen. Dus ik ben erg onder de indruk. Ik zou alleen het riempje nog tegen de rugleuning aanplakken, mocht je dat niet gezien hebben. Zo zwevend is een beetje raar.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 sep, 2020 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
En ineens 2 Jaguars op het forum, super! :brouw:

Je hebt al een mooie start gemaakt, ik volg de vorderingen! :-D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 sep, 2020 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1064
Woonplaats: Putten
Niet stilgezeten de afgelopen dagen, maar gestaag doorgewerkt aan de Jaguar. Het waren moeilijke tijden met veel plamuur en geschuur :twisted:
Spleten achterzijde
photo 518183

Spleten luchtinlaten
photo 518185

Spleten bij cockpit
photo 518186

Wat PE monteren, wel mooi!
photo 518187

photo 518188

In zwarte primer voor controle naden en begonnen met inkrassen extra panellines (beetje magertjes op kit)
photo 518189

Ook controle omgeving pitje
photo 518190

Pe aan binnenzijde glaswerk(spiegels en beugels)
photo 518192

Glaswerk erop, paste wonderbaarlijk redelijk goed, slechts een streepje putty nodig :roll:
photo 518195

Voorzijde moest ook flink pasgevijld worden en weer ingekrast de verloren panellines....
photo 518196

Alvast de wielbakken en luchtrem bak voorzien van gemengd kleurtje.
photo 518197

Zo, gelukkig het hak,breek, vul en schuurwerk zit erop. Vandaag in de primer gezet en eerste laag grijs erover. Vanavond wormen van tac aanbrengen en morgen als er tijd voor is groene verf kopen..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement