Hier een leuk tussendoor projectje gestart om lekker bezig te blijven. Ik ga de Royal Air Force Jaguar GR 1A bouwen.
De Sepecat Jaguar was een door Engeland en Frankrijk samen ontwikkelde straaljager. Midden 60er jaren van de vorige eeuw werd het ontwerp uitgewerkt en in 1968 vloog het eerste prototype. Er verschenen zowel een als tweezits uitvoeringen. Ook werd het vliegtuig verkocht aan de luchtstrijdkrachten van India, Nigeria, Oman en Equador. Door de loop der jaren verschenen er ook uitvoeringen voor fotoverkenning en werden er in de golfoorlog veel missies mee uitgevoerd. Ongeveer 2007 waren de meeste Jaguars uit dienst genomen.
Ik ga een Jaguar van de Royal Air Force bouwen uit de beginperiode, een GR1A. Hiervoor gebruik ik een Revell doos die een heruitgave/ reboxing van de oorspronkelijke Airfix / Heller kit is. Dit valt wel te zien. Het is het zachte grijze Airfix plastic en de onderdelen zijn wat minder strak gegoten dan we tegenwoordig bij moderne kits tegenkomen. De flash valt dan weer mee. Voor de cockpit en diverse andere details heb ik er maar een eduard pe fretje bijgekocht. Hiermee hoop ik de nogal simpele uitvoering van de onderdelen wat op te halen. Bij de kit zit dan wel weer een nieuw mooi decalsheet. Ik ben benieuwd hoe hij te bouwen is
Doos en inhoud;
Boekjes erbij gekocht een tijdje geleden
Zoals meestal eerst beginnen met de pit. Deze is nogal simpel, dus de PE delen fleuren de instrumenten en schietstoel wat op. Straks ook nog de panelen met de instrumenten van folie ed voorzien
Toen de verschillende delen maar eens vrij van flash maken en hier en daar wat vijlen om straks een redelijke basis te maken. Dar valt toch wel tegen, nogal ongemakkelijke overgangen bij de luchtinlaten zo te zien...
Met wat plamuur en schuursessies toch nog wel wat van te bakken.
Alvast de uitlaten bewerkt met PE delen, er zit een mooie koker bij die het gat achteraan opvult. Wel wat priegelen met buigen en plakken van PE...
Toen begonnen met het landingsgestel. Wel goed opletten hoe de diverse stangen lopen. Ik ga hier straks nog wat remleidingen toevoegen.
Wielen zitten flinke gietsporen en uitwerprondjes in om te plamuren, Airfix Heller weet je nog
Komende dagen maar eens verder met de onderdelen voor te bewerken voordat ik met de primer aan de slag ga.