Na mij kostelijk te hebben vermaakt in de groepsbouw Japan met twee kits wordt het tijd om eens wat anders te bouwen dan uit het land van de rijzende zon.
Ik trok de kast open en mijn oog viel op deze kit van Airfix.
tot nu toe heb ik alleen nog maar in 1/48 gebouwd en ben benieuwd hoe deze schaal mij gaat bevallen.
Het achterliggende idee is dat k mijn jagers in 1/48 blijf bouwen en deze en toekomstige bommenwerpers in 1/72 omdat die meestal toch wat groter zijn
De Blenheim is een twijfel geval omdat die als lichte bommenwerper is ingezet en later ook als nachtjager.
Even wat historie.De Blenheim is eigenlijk ontstaan uit een snel passagiers vliegtuig. In 1934 heeft Lord Rothermere, de eigenaar van de Daily Mail, de Britse vliegtuigindustrie uitgedaagd om een heel snel vliegtuig te bouwen die een bemanning van 2 en 6 passagiers kon vervoeren. Dit om het het snelheidsrecord weer naar Engeland te halen omdat die in handen was van duitse producenten met bv de He-70.
Bristol was al bezig met een design vanaf 1933 genaamd type 142. en heeft deze aangepast naar de specs zoals gesteld door Rothermere.
Op zijn eerste vlucht op 12 april 1935 vloog het sneller dan welke jager dan ook in Britse service.
Dit wekte natuurlijk de interesse op van het Ministerie van luchtvaart die dan ook specificaties uitzette voor een bommenwerperversie Type142M (M voor militair)
Om er een lichte bommenwerper van te maken is de vleugel verplaatst van onder naar het midden om ruimte te maken voor een bommenruim.
het ontwerp werd direct van de ontwerp tafel besteld waarbij het eerste productie vliegtuig dienst deed als prototype.
De Blenheim was een van de eerste vliegtuigen in dienst die over een geheel metalen buitenkant, intrekbaar landingsgetel, variabele pitch propellors en een gemotoriseerde koepel beschikte.
In het begin van de oorlog is hij veel gebruikt als lichte bommenwerper maar omdat hij al te kwetsbaar was tijdens dagoperaties werden ze ook omgebouwd tot nachtjager waarbij ze redelijk succesvol waren.
aanvankelijk in de late 1930's was deze nog steeds sneller dan meeste jagers maar aan het begin van de WW2 was hij al trager en geen match voor de ME-109.
In totaal zijn er in Engeland 1351 MK.1's geproduceerd. ook is hij onder licentie in Canada (Bolingbroke), Finland, en Joegoslavië geproduceerd
Later zijn er ook nog andere varianten gemaakt daarvoor en nog veel uitgebreidere info verwijs ik jullie graag naar het WWW.
(klik)Voor plaatjes wat er in de doos zit verwijs ik graag naar de review op britmodeller.
(Klik)Nu naar de kit.In de doos krijg je de keuze uit twee versies.
één in dienst van Engeland in Maleisië en een ander in dienst van Roemenië.
Omdat de Engelse variant een camo patroon heeft vind ik die wat interesanter dan de geheel groene bovenkant van de Roemeense versie.
dus ik ga voor de Engelse variant uit deze doos.
Na wat gebruik te hebben gemaakt van google kwam ik er achter dat deze versie een best interessant verhaal heeft.
In het kort: deze Blenheim werd gevlogen door Squadron Leader Arthur Stewart King Scarf, Royal Air Force, No. 62 Squadron.
Zijn squadron had de opdracht gekregen om een dagaanval uit te voeren op het Japanse vliegveld Singora te Thailand.
Net voordat zij zich in de lucht gingen verzamelen kreeg hun vliegveld te maken met een Japanse luchtaanval.
Arthur Stewart King Scarf was als eerste die opsteeg en hem lukte het net voor de aanval op te stijgen.
Terwijl hij in de lucht was zag hij dat de rest van zijn squadron op de grond werd vernietigd.
Nu kon hij natuurlijk landen en de aanval niet doorzetten. Maar hij koos ervoor om alleen de aanval uit te voeren voor het moraal van de achtergebleven leden van zijn squadron.
Het is hem geelukt om uiteindelijk zijn bommen boven het Japanse vliegveld te laten vallen.
Natuurlijk kreeg hij te maken met behoorlijk wat weerstand en werd geraakt.
Ondanks zijn ernstige verwondingen is het hem gelukt om zijn Blenheim veilig thuis te brengen naar vliegveld Alo Star en daar een noodlanding te maken. waarbij zijn navigator/bommenrichter en schutter ongedeerd bleven.
Hijzelf is met spoed naar het hospital gebracht (waar toevallig ook zijn vrouw werkte) na aankomst is hij na ongeveer twee uur overleden.
Voor deze heldendaad heeft hij postuum in 1946 het Victoria Cross gekregen.
Squadron Leader Arthur Stewart King Scarf
De eerste stapjes van de bouw zijn alweer gemaakt. Met het bouwverslag ga ik in de volgende post beginnen.
Grtz Arjan