Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Nu de Do-17 afgewerkt is, is het tijd om een volgend model uit de stapel te trekken. Zoals jullie uit de titel al kunnen afleiden gaat het om de Focke-Wulf FW-200 Condor.

Een klein beetje info dat ik via Wikipedia gevonden heb (en waar jullie in detail kunnen verder lezen):

De FW-200 werd oorspronkelijk ontwikkeld in de jaren ’30 van de vorige eeuw als civiel passagiersvliegtuig. Vermits de eerste prototypes enkele records braken werd het toestel vlug bekend buiten Duitsland. Zelfs Japan had belangstelling voor het toestel, maar dan voor militaire toepassingen.

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog besloot Duitsland het toestel zelf te gebruiken en verder te ontwikkelen tot militair toestel.
De FW-200 werd gebruikt als transportvliegtuig, maritieme verkenner en bommenwerper. Vanuit Denemarken en Frankrijk werden veel geallieerde schepen gebombardeerd. Ook werden de Condors gebruikt om Duitse onderzeeboten te leiden naar geallieerde konvooien.

Over naar de kit:

Het model dat ik wil bouwen is de FW-200 C-3 van fabrikant Trumpeter. Volgens Scalemates is het model in 2013 voor het eerst uitgebracht. Enkele jaren eerder had Trumpeter de Condor al nieuw uitgebracht in schaal 1/48.
Naast de C-3 uitvoering werden er ook nog 2 varianten door Trumpter ontwikkeld: de C-4 en de C-8.
De C-4 heeft nog bijkomende antennes op de neus voor een zoekradar, terwijl de C-8 een radar heeft en toestellen om de Henschel Hs-293 raket te lanceren.


Het is de eerste maal dat ik een kit van de Trompet-fabriek ga bouwen. Op het eerste zicht ziet het er wel allemaal goed en verzorgd uit in de doos. Maar iedere sprue apart verpakken in plastic? Akkoord, de kans op beschadiging is klein, maar heel milieuvriendelijk is het niet…

Hieronder enkele foto’s van de doos en de gietramen:

photo 515560

photo 515562

photo 515561

photo 515564

De transparante delen zijn mooi verpakt zodat krassen zoveel mogelijk vermeden worden:

photo 515563

Trumpeter levert decals voor 2 uitvoeringen: een Duitse en een buitgemaakte Russische Condor:

photo 515565

photo 515566

Qua beschildering zijn beide opties zo goed als identiek (RLM65 voor de onderkant en een splinter RLM70/71 voor de bovenkant).
Er wordt geen info gegeven over het specifieke eskader, maar gezien het embleem op de neus vermoed ik dat het een toestel zal zijn van KG40.

Zodra het een beetje afkoelt op de hobbykamer ga ik aan de slag! :-D

groetjes
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Laatst bijgewerkt door Pileino op do 11 maart, 2021 21:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 17:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat is een flink exemplaar. Veel genietplezier.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2020 8:19 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Aparte vleugelconstructie hebben ze bij Trumpeter bedacht zeg, succes met de bouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 aug, 2020 23:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Da's een best bakbeest!
Veel plezier met deze, ik volg je!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 aug, 2020 0:54 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Succes ermee! Het zou een goeie kit zijn. Ik lees wel dat Trumpeter de verkeerde combinaties heeft gekozen van de bewapening en de twee kleurenversies die ze je hiermee aanbieden, ook de extra vleugeltanks van op de boxart zouden er niet bij zitten.

Citaat:
Bemalungen:
Fw 200C-3/U9, W.Nr.0099, KE+IX aus der Fliegerstaffel des Führers (Als solche hatte sie mit Sicherheit keine Torpedos an Bord! Dafür gab es beim Original einige Rumpffenster mehr.), ab 1942;
Fw 200C-3, W.Nr. 0034, der sowjetischen Luftstreitkräfte (Ging im Januar 1943 als Transporter der deutschen Luftwaffe verloren und trug mit Sicherheit dabei keine Torpedos!).

http://www.ipmsdeutschland.de/FirstLook/Trumpeter/Trumpeter_Fw200C-3/Tru_Focke-Wulf_Fw200C-3.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2020 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi toestel, die Condor. Veel plezier!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2020 11:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dag iedereen

de afgelopen weken heb ik al een en ander kunnen doen aan de Condor. Het is mijn eerste kit van Trumpeter en tot hiertoe valt ze niet tegen. Wat me wel opviel : vrij hard plastic, soms een beetje onduidelijke handleiding (waardoor ik een decal in de cockpit verkeerd geplakt heb) en nogal stevige aanhechtingspunten. Hierdoor wat meer werk om de onderdelen netjes en zonder beschadiging uit de sprue te halen.

Zoals bij veel vliegtuigen gaan we hier ook van start met de cockpit en het interieur. Er is een 'grondplaat' die vertrekt in de cockpit en doorloopt tot achterin de romp:

photo 517323

Zoals jullie kunnen zien moeten er diverse onderdelen op geplaatst worden.

Binnenin de romp van de Condor waren namelijk grote brandstoftanks voorzien waardoor een groter vliegbereik mogelijk was.
Deze brandstoftanks worden samengebouwd uit drie onderdelen:

photo 517324

photo 517326

Zodra deze gebouwd waren heb ik ze geschilderd. uiterst rechst zien jullie ook nog een olietank. Deze heb ik lichtgrijs gemaakt:

photo 517341

Op de grondplaat moeten een aantal tussenwanden gemonteerd worden zodat er compartimenten ontstaan:

photo 517333

De stukjes tape zijn gewoon aangebracht omdat ik op die plaatsen later nog moet lijmen... Ben een beetje lui en heb niet veel zin om achteraf de verf daar weg te schuren :oops: :P

cockpit:

photo 517334

achterste compartiment:

photo 517336

photo 517335

Tenslotte alles in RLM02 geschilderd en nadien de tanks aangebracht + diverse kleine onderdelen (zeteltjes, zuurstofflessen). De zeteltjes in de cockpit heb ik iets gedetailleerder geschilderd en met tape heb ik ook riemen aangebracht.

photo 517337

photo 517338

photo 517339

photo 517340

photo 517342

Daarna alles in de romp gelijmd. Deze staat nu te drogen:

photo 517343


Het is leuk dat Trumpeter een mooi interieur voorziet, maar ik vrees dat er niet veel meer van te zien zal zijn als alles dicht is. Er zijn slechts een paar kleine ramen op de zijkant waar soms direct een brandstoftank achter zit... Daarom heb ik het interieur wat "basic" gehouden. Geen wash of chipping, geen plamuurwerk op de brandstoftanks etc... Vind het wat zonde van al het werk als achteraf alles dicht zit.

Tussenin ben ik ook al aan de vleugels begonnen. Dit worden serieuze kleppers, mijn bouwtafel is eigenlijk iets te klein :-D Dat belooft plezierig te worden om te schilderen :-D

photo 517325

photo 517327

photo 517328

photo 517330

photo 517331

photo 517332

photo 517329

Tot de volgende!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Gaaf model, ik heb hier zelf de versie van Revell aan het plafond hangen. Inderdaad een aparte vleugelconstructie, maar het ziet er wel een stuk sterker uit zo. Bijzonder ook dat het hele interieur toegevoegd is, het is wel grappig dat je zo wel goed kan zien dat de FW-200 oorspronkelijk een burgervliegtuig was.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2020 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, da's typisch Trumpeter, zo'n interieur waar je niks meer van ziet. Ik heb een Trumpeter Vickers Wellington gemaakt en die had dat ook. Het levert een dilemma op wat ik bij jou ook zie: Je maakt het wel, maar stopt er toch niet al te veel moeite in.
Maar goed, wel leuk dat het erbij zit. Ook interessant om te zien hoe primitief ze die tanks eigenlijk plaatsten. Waarschijnlijk schuin zodat ze die bij lange patrouillevluchten over de oceaan tot op de laatste druppel leeg konden trekken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 sep, 2020 9:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk project Jasper! Wat mij betreft het mooiste civiele vooroorlogse vliegtuig. De kit ziet er inderdaad netjes uit en alhoewel je straks niet veel meer van het interieur ziet is het toch wel netjes dat het er allemaal bij zit. Die tanks zou je toch door de ramen nog wel moeten kunnen zien.

Pileino schreef:
Het is de eerste maal dat ik een kit van de Trompet-fabriek ga bouwen. Op het eerste zicht ziet het er wel allemaal goed en verzorgd uit in de doos. Maar iedere sprue apart verpakken in plastic? Akkoord, de kans op beschadiging is klein, maar heel milieuvriendelijk is het niet…


Tja, dat is deze hele hobby niet. Kijk maar hoeveel plastic je van de onderdelen overhoudt. En daarbij komt dat dit waarschijnlijk allemaal de halve wereld moet overvaren om hier te geraken. Zo lang jet het plasticafval netjes scheidt, komt het wel goed en wordt het hergebruikt.

Succes met deze flinke jongen. In 1:48 moet het inderdaad een condor zijn!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 41 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bert Takken en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement