Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 18:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bij deze mijn bijdrage aan deze GB:

Afbeelding

De Boeing B-29 Superfortress is een viermotorige bommenwerper die tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Korea-oorlog door de VS is ingezet. Net als zijn voorganger, de B-17 Flying Fortress, is de B-29 ontworpen om zowel op grote als kleine hoogte gebruikt te kunnen worden; overdag als strategische bommenwerper, en in de nacht om op lage hoogte brandbommen te gooien. De B-29 zijn waarschijnlijk het meest bekend als het vliegtuig dat de atoombommen op Japan heeft gegooid, en zo bijgedragen hebben aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.

Ontwikkeling

Al voor het begin van WO2 had de Amerikaanse luchtmacht geconcludeerd dat de B-17 ongeschikt zou zijn voor gevechten in Azië. De B-17 had simpelweg niet het bereik om hier goed te kunnen functioneren; hierom werd Boeing in 1938 ingeschakeld om een bommenwerper te ontwikkelen die wel het bereik van 3000+ mijl zou hebben. Een eerste studie leverde een variant van de B-17 op, met als grote verschil een cabine op druk. Door geldgebrek bij de luchtmacht werd dit programma in eerste instantie niet doorgezet, maar Boeing ging met eigen geld echter wel door met de ontwikkeling. Deze keuze bleek achteraf goed, aangezien de luchtmacht in 1939 behoefte had aan een "Superbomber", een vliegtuig met een bereik van 4300km, dat met 640km/u een bommenlast van 9100kg af kon leveren.

Boeing had haar eerste ontwerp in 1940 gereed, en kreeg in hetzelfde jaar de opdracht om 2 prototypes te bouwen. Grondtests op deze prototypes was succesvol, en in 1941 werd opdracht gegeven voor de productie van de eerste 250 bommenwerpers.

Afbeelding

Productie van de B-29 was echter een complexe aangelegenheid. Boeing had niet minder dan 4 assemblagefabrieken waar de vliegtuigen werden gebouwd, en had letterlijk duizenden toeleveranciers voor de productie van onderdelen. Het eerste prototype dat luchtwaardig was steeg op 21 september 1942 op van het Boeing-vliegveld in Seattle, maar door het geavanceerde ontwerp en de extreme druk om vliegtuigen af te leveren was het prototype geplaagd met fouten. De tweede testvlucht werd afgebroken vanwege hevige motorbranden, en in 1943 stortte het tweede luchtwaardige prototype na nog een motorbrand neer.

Door de extreme druk op Boeing werden ontwerpen voortdurend aangepast. In het begin van 1944 werden voltooide vliegtuigen vanuit de fabriek direct naar andere fabrieken gestuurd voor modificaties, omdat de fabrieken het tempo simpelweg niet bij konden benen. Dit had als gevolg dat toestellen vaak in de buitenlucht gemonteerd moesten worden, omdat er geen ruimte beschikbaar was voor de enorme vliegtuigen.

Inzet

Vanwege de grote afstanden aldaar is de B-29 alleen ingezet in de Stille Oceaan. In Europa was het simpelweg niet nodig om deze toestellen in te zetten, omdat de B-17 en Lancaster voldoende bereik hadden om Duitsland aan te vallen. Het toestel werd vanaf november 1944 massaal ingezet bij bombardementen op Japanse steden, en het waren ook B-29s die zoals vermeld de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki wierpen. De B-29 werd ook nog ingezet bij het begin van de Koreaanse Oorlog, maar werd teruggetrokken als eerstelijns bommenwerper na belangrijke verliezen door de superieure Mig 15 straaljagers.

Het kitje dat hiervoor gebruikt gaat worden is de Airfix B-29. Ik heb geen idee of dit kitje enigszins klopt met de werkelijkheid, maar daar kunnen de kenners misschien iets meer over vertellen.

Mooie boxart in ieder geval.. :mrgreen:
photo 494754

Eerst maar het bewijs tonen:
photo 494753

Ik heb deze doos al even in de kast liggen, maar het enige dat ik er tot nu toe aan heb gedaan is het sorteren van de inhoud. Dit was nogal nodig, want dit krijg je als je de doos opent:
photo 494755

Het is er nog net niet in gegooid, en dus waren ontzettend veel onderdelen losgeraakt van hun sprue. Dit is wel al mooi uitgezocht.
photo 494757

photo 494760

photo 494756

photo 494759

En als laatste de bouwtekening - formaatje krant. De decals zijn rijp voor de vuilnisbak, ondanks het feit dat ze een hele zomer voor het raam hebben gehangen wil het gele maar niet weggaan. Hier is een ander setje voor gekocht, maar dit is nog onderweg.

Overigens; dit kitje was ten tijde van productie al een slordige 14 jaar oud; half antiek dus onderhand. :lol:.
photo 494758

Ik ben niet van plan om een specifiek toestel na te bouwen (qua decals wordt het uiteindelijk natuurlijk wel een specifiek toestel), maar het wordt bij deze vooral de uitdaging om het kale metaal na te bootsen. Het plan is hierbij om hem te bekleden met aluminiumfolie; in mijn ogen krijg je metaal alleen met echt metaal het best nagemaakt. Dit wordt dus nogal een vallen-en-opstaan-project voor mij; het scheelt dat de B-29 nu niet bepaald veel complexe vormen heeft.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
"kitje" is een beetje een understatement... :lol:

Veel geluk hiermee.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jan, 2020 4:02 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Serieuze uitdaging...Succes!

Gr
Thiery

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 8:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooi Iconisch vliegtuig. Mooie vorm.
Dat wordt een spannende bouw....zeker om het folie superstrak te krijgen.
Ik zou toch kiezen voor de makkelijke weg: de aluminium kleur van Alclad.

Succes met de bouw.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Het wordt inderdaad nogal een uitdaging om dit tot een goed einde te brengen, vooral doordat er overal opstaande paneellijnen en klinknagels op de onderdelen zitten. Die paneellijnen kunnen nog wel (deze worden toch gebruikt voor het afsnijden van de folie); sterker nog, ze zijn noodzakelijk omdat ieder paneel apart wordt gefolied. Maar die klinknagels zullen allemaal weg moeten. De kans is nogal groot dat deze door de folie heen gaan steken namelijk. Er is wel al een gereedschapje onderweg om de klinknagels weer terug te brengen :wink:. Het grootste probleem zal echter het schoonhouden worden. Er mag absoluut geen vuil, stof, of andere rommel tussen de folie en het plastic komen, omdat je dit hoe dan ook gaat zien. Dat wordt dus eerste de werkplek ontsmetten :lol:.
Voor degenen die trouwens willen weten hoe dit hele foiling in zijn werk gaat; dit documentje ga ik zelf ook gebruiken als hulpbron, hier staan heel veel tips in over hoe je dit precies aan moet pakken:
http://www.finescale.com/~/media/import ... tning1.pdf

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 14:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Mooie how to....maar ik sla over...zou knettergek worden :lol: :lol: :lol: :lol:
Ben benieuwd hoe het gaat lukken.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 0:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een project. Ik zou uit historisch oogpunt juist wel één van beide atoombom-gooiers bouwen, waarbij de Enola Gay (met de Little Boy) de meest bekende is, de andere was de Bocks Car (met de Fat man).
Bron: http://www.atomicheritage.org/history/hiroshima-and-nagasaki-missions-planes-crews

Is het wat om in plaats van aluminium-folie, Bair Metal Foil te gebruiken?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Prachtige oude kit, mooi project.

Ik vind de Enola Gay juist een beetje afgezaagd. De rol van de B-29 was zoveel breder dan die twee atoombom missies.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt voor de input heren; ik deel Huib zijn mening wat betreft de Enola Gay ook wel. De B-29 staat natuurlijk bekend als het toestel dat "de" atoombom gegooid heeft, en daarom is het zeker een belangrijk toestel geweest. Maar dat maakt het inderdaad ook weer een beetje afgezaagd. Daarnaast heb ik de livery van de Enola Gay ook nooit echt spannend gevonden, en ik zoek wel een livery die al het zilver een beetje kan breken. Overigens wel een interessante link René, zo zie je dat er toch iets meer komt kijken bij het droppen van een atoombom. :mrgreen:

Ik ben uiteindelijk op dit setje decals uitgekomen, deze zijn as we speak onderweg.
Afbeelding

Afbeelding

Wat ik persoonlijk wel interessant vond is dat deze in Korea zowel als dag- als nachtbommenwerper rondgevlogen heeft.
Afbeelding

Ik ben er wel nog niet aan uit of ik dat zwart nu wel zo mooi vind; apart is het in ieder geval wel :mrgreen:.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jan, 2020 15:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Zalig! Ik ben ook voorstander voor de Korea-uitvoeringen.

De mijne: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=48726


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement