Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 12:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 12:21 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Prachtig gedaan. Hogere modelbouwkunde. Gefeliciteerd! :brouw:

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 nov, 2020 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Huib2 schreef:
Shake schreef:
Verder viel me op dat de MLD Swordfishes op de MAC schepen vaak 4 kleine bommen aan de rekken hadden hangen, deze kon ik nergens vinden en jouw oplossing om smoke markers te maken ga ik ook gebruiken. Airfix levert mooi gedetailleerde flares mee, maar die passen beter bij de Taranto raid.

Die bommen kon ik niet duidelijk zien op de foto's die ik ken. Weet je zeker dat het hier niet om de parachute flares gaat?
Voor de "bommen" ben ik uitgegaan van deze foto;

photo 522667

Deze zag ik op meerdere foto's waar de 860 Swordfishes bewapend zijn, veel van de overige foto's zijn van onbewapende kisten, ik vermoed dat die tijdens het opwerken zijn gemaakt. Ik dacht eerst dat het 100 lbs "submarine bombs" waren, maar na wat zoeken in mijn kopie van "British explosive ordnance" vermoed ik dat het een "Smoke Float" Mk.IV is, zie onderstaand plaatje.

photo 522672

Volgens de beschrijving: Body, head, and nose painted green; tail cone vanes and strut painted yellow; red ring 1/2 in. wide around head near nose. Dat zou de lichte kleur van de staart verklaren, maar de neus heeft echter een afwijkende kleur. Een rook markeerder is als je op onderzeeboten jaagt een handig attribuut, dus ik vermoed dat die het is.

Airfix levert deze in de kit, maat dat zijn parachute flares, beter geschikt bij nacht. Volgens mij werd er 's nachts niet van de MAC schepen gevlogen.

photo 522669

Deze foto even geleend van Britmodeller, de zwarte is de parachute flare van Airfix, de rood/gele is een "Flame Float/ Marine Marker" en die lijkt me ook handig bij de onderzeeboot jacht of navigatie.

photo 522668

Verder mooi werk aan je Swordfish, fijne details en eersteklas scratchbouw. Petje af!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 1:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Schitterend Huib! Wat een mooie bouw!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ziet er mooi uit hoor. Wat een werk ook, deze kit. Petje af. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 nov, 2020 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Dank voor alle leuke reacties, heren!

@Shake: Die Smoke Float lijkt mij een heel plausibele kandidaat voor wat je onder die Swordfish ziet hangen. En nog een leuk kleuraccent op je model ook, vanwege het geel. En een prachtige detailfoto van het bommenrekje met de Marine Marker en de Parachute Flare! Dankjewel!

JJ@MB schreef:
dat trekken van sprue, hoe werkt dat? Gewoon tot smelpunt verwarmen en in één beweging trekken? Wordt het dan zo egaal? Schrik je het nog af, of is alleen trekken genoeg?


Hoi Jan, nou, over het rekken van sprue kun je wel een hele tutorial schrijven. Maar het principe is heel simpel. Ik gebruik een kaars en verwarm een stuk sprue tot het zacht wordt. Dan rek ik het uit. Het koelt vanzelf af in een paar seconden

Met wat oefenen en experimenteren kun je er veel verschillende dingen mee doen:
- als je een klein stukje van de sprue heel zacht maakt door goed te verhitten en dan snel uitrekt krijg je een lange dunne draad die geschikt is voor bv. radioantennes.
- als je een breder stuk van de sprue iets gematigder verwarmd en langzaam uitrekt kun je de dikte een beetje sturen. Zo lukt het om bijvoorbeeld taps toelopende kanonslopen te maken voor tanks (1/72).
Afbeelding
- De taps toelopende overgang van sprue naar getrokken draad kan weer heel bruikbaar zijn voor antennemasten, mitrailleurlopen, etc.
Afbeelding
De loop van dit Boys anti-tank rifle is van stretched sprue.
Afbeelding
De loop met vlamdemper van een Bren Gun gemaakt van stretched srprue.

- En je kunt er nog allerlei andere vormen mee maken, zoals deze ronde stroomlijnbobbels op een vliegtuigmotorkap:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon een beetje uitproberen. Het is een heel simpele techniek, met veel leuke mogelijkheden.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 2:11 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Bijzonder mooi toestel geworden! :brouw:


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Dankjewel DJ!

Eindfoto's

Matchbox 1/72 Fairey Swordfish Mk.II
B-flight, No. 836 Naval Air Squadron, Fleet Air Arm
Noord-Atlantische Oceaan, Januari 1945

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was echt weer een fijne kit om te bouwen. Ik blijf een grote fan van de oude Matchbox modellen, vanwege hun goede pasvorm en goede kwaliteit plastic en spuitgietwerk. Maar door alle zelf toegevoegde priegeldetails was het wel een lange bouw, dus mooi dat ie nu klaar is. Op naar iets kleiners en simpelers nu.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Mooi werkje weer Huub, verbazingwekkend zo af en toe...... :brouw:
Eeehh..... Royal Navy vliegers hadden donkerblauwe uniformen, of is dit ééntje op uitleen basis.... :wink:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Prachtig. En wat ik vooral zo cool vind is dat dit model leeft. Het is moe, maar wil nog steeds door. Je snapt vast wat ik bedoel. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 nov, 2020 14:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Prachtig gedaan Huib, je hebt deze kit een serieuze upgrade gegeven! Je kan het scratchwerk er zo simpel uit laten zien, wat het juist absoluut niet is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement