Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2020 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Detailleren van de romp

Toch nog een dingetje voor de romp dicht kan:

Afbeelding
Slecht zichtbaar op veel foto's is dat de Swordfish aan de zijkant van de romp vlak boven de ondervleugel nog een raampje heeft. Dat raampje zit aan beide zijden maar heeft aan iedere zijde een andere vorm. In de Matchbox kit zitten die raampjes niet, dus nog even erin maken.

Afbeelding
Dus eerst maar eens met stukjes tape de juiste vorm en positie van de raampjes.

Afbeelding
Gaatjes boren.

Afbeelding
Netjes uitvijlen.

Afbeelding
Twee raampjes gezaagd uit een oud cd-doosje en exact op maat geschuurd.

Afbeelding
Raampjes vastgelijmd, glad geschuurd en gepolijst.

Afbeelding
De romphelften aan elkaar gelijmd. Daarvoor was wat overtuigingskracht nodig omdat ze wat krom waren.

Afbeelding
Geen kier maar wel wat hoogteverschillen, die ik met plamuur en schuurstick heb proberen weg te werken.

Afbeelding
Volgens Matchbox moet je de vanghaak gewoon onder tegen de romp lijmen, maar in het echt was hij verzonken. Dus de slijpschijf d'rin!

Afbeelding
In de romp verzonken vanghaak.

Afbeelding
Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om de onderzijde nog verder te detailleren: het schuifluik voor de waarnemer.

Afbeelding
Meer detail op de bovenzijde, waaronder vuldop voor de brandstof, en hoofdsteun voor de piloot.

Afbeelding
De lamellen van de oliekoeler gesimuleerd met een scriber en wat detail van tape toegevoegd.

Afbeelding
De doorvoerpijpjes van de besturingskabels in de huid.

Afbeelding
En nog wat meer detail toegevoegd aan het achterdek: de dekplat voor de mitrailleur wat klinknagels en lijnen gegeven, gepolsterde cockpitranden toegevoegd en twee pijlkompassen op de cockpitranden.

Nu verder met de vleugels.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2020 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Weer prachtig wat je hier laat zien Huib!
Ga zo door.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 aug, 2020 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Knap werk weer Huib.

Ik zie op de foto's de raampjes zitten, maar ik vind wel dat ze er op een vreemde plaats zitten. Je hebt het ook over een luik aan de onderzijde voor de waarnemer. Dit is toch een tweezitter? Of kan de waarnemer ook zijn stoel verlaten en plat op de vloer liggen om door de raampjes te kunnen kijken?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
Er werd ook wel met drie man gevlogen, zeker toen er radar onder de romp werd geplaatst......

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2020 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank mannen!

tsjopper bob schreef:
Ik zie op de foto's de raampjes zitten, maar ik vind wel dat ze er op een vreemde plaats zitten. Je hebt het ook over een luik aan de onderzijde voor de waarnemer. Dit is toch een tweezitter? Of kan de waarnemer ook zijn stoel verlaten en plat op de vloer liggen om door de raampjes te kunnen kijken?

De Swordfish was ontworpen als driezitter: voorin de piloot/gezagvoerder, in het midden de navigator/waarnemer, en achterin de boordschutter/marconist. Zowel bij verkenningen als bij de onderzeebootjacht bood het extra paar ogen veel voordelen. En zoals Gerhard hierboven schrijft, veranderde de functie van de middelste man bij de latere versies vooral naar radar operator.

In sommige omstandigheden, zoals de Slag bij Taranto, werd de middelste zitplaats opgeofferd aan een extra brandstoftank, zodat een groter vliegbereik verkregen werd. (Die wil ik ook nog wel eens bouwen! :wink: )

De navigator waarnemer kon vanaf zijn stoel ook plat op zijn buik onder de piloot gaan liggen. In de bodem van de Swordfish zat een schuifluik voor onbelemmerd zicht naar beneden. De navigator kon zo ook als bommenrichter optreden. In het luik zaten ook ronde openingen voor fotocamera's.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op zo 23 aug, 2020 21:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2020 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Okay, duidelijk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2020 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Gewoonweg allemaal weer hartstikke mooi om te lezen en te zien!
Waarmee lijm je die raampes er in? Niet bang dat je ze met polijsten naar binnen drukt?

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ik heb ze er gewoon met Tamiya extra thin ingelijmd. Ik weet eigenlijk niet precies wat dat CD boxjes spul voor plastic is en of dat goed lijmt met Tamiya extra thin. Maar de raampjes zitten er na het schuren en polijsten nog in, dus dat duidt toch op een goede hechting. In het geval ze eruit gevallen waren was het geen ramp geweest, want de romp was nog niet dicht.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Laatst bijgewerkt door Huib2 op di 25 aug, 2020 15:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Staartdelen

Staartdelen? Het is hier toch geen rekenles?
Nee, staartdelen.
Oh, staartdelen!

Afbeelding
Eerst maar eens het roer van de vin afgesneden, en de naden tussen de stabilo's en de hoogteroeren met de scriber zover uitgediept dat ik de roeren een beetje kon buigen. Zo probeer ik een beetje meer levendigheid in het model te brengen.

Afbeelding
Na het vastlijmen van de staartdelen aan de romp heb ik nieuwe steunen aangebracht. De steunen uit de kit braken af bij het losknippen. De nieuwe zijn iets dunner, dus ik moest ook de gaatjes nog even bijplamuren. Ook heb ik de beugeltjes onder de staartvleugels aangebracht waaraan de hoofdvleugels worden vastgemaakt in de opgevouwen toestand. Deze waren niet aanwezig bij de Matchbox kit. En hefboompjes aan het richtingsroer en de hoogteroeren gemaakt voor de stuurkabels.

Afbeelding
Boven op de staartvleugel nog geleiderollen voor de stuurkabels en aan het hoogteroer hefboompjes. Een klein hoekje uit de vin gevijld waar later de antennemast op komt. En gaatjes geprikt waar de spandraden moeten komen.

Afbeelding
Het richtingsroer is met een beertje uitslag vastgelijmd. Achter op het richtingsroer heb ik een klein verdikkinkje gemaakt waar later het navigatielichtje op komt.

Nu verder met de hoofdvleugels.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt voor je antwoord Huib, ik was bang dat de Extra Thin vlekken in de clearparts zou opleveren.
Mooie vorderingen weer!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement