Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 11:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 05 sep, 2020 21:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk weer Huib, ik kijk uit naar het verfwerk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ook weer goed bezig met de motorkap, Airfix heeft deze wel mooi dun gemaakt aan de achterzijde. Nadeel is dat deze daarvoor blijkbaar wel in drie delen moest worden gegoten wat het netjes uitlijnen weer uitdagender maakt.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 sep, 2020 21:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De motor en uitlaat zien er goed uit.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 sep, 2020 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Dank, heren!

Verfwerk

Net toen ik m'n potjes open wilde trekken, kwam ik nog allerlei detail tegen dat ik wilde toevoegen:

Afbeelding
Het vierkant van tape bovenop de vleugel is het compartiment voor de opblaasbare reddingboot. Verder twee onbestemde knobbeltjes boven op de vleugel, twee handgrepen voor de piloot om zich in en uit de cockpit te hijsen, en een achteruitkijkspiegel.

Afbeelding
Het kleurenpalet. Ik was op zoek naar een iets gebroken wit, maar kon niks geschikts vinden in de Humbrol en Revell enamel reeksen. Dus nu gekozen voor gewoon wit voor de onderkant en zijkanten van het toestel. Voor de bovenzijde Extra Dark Sea Grey (H123) en Dark Slate Grey (H224). De bovenzijde van de ondervleugel was iets lichter van kleur om het schaduw effect visueel te compenseren. Dus daarvoor Dark Sea Grey (H164) en Slate Grey (H31).

Afbeelding
Mooi wit is niet lelijk!

Afbeelding
De romp afgeplakt en het donkergrijs erop.

Afbeelding
Romp en vleugels.

Afbeelding
Slate grey toegevoegd.

Afbeelding
Details geschilderd op de romp.

Afbeelding
En de ASV radarantenne toegevoegd. Zelfde methode gebruikt als Sjaak (Goed voorbeeld doet volgen.)

Nog een paar touch-ups en dan ben ik zo'n beetje aan de decals toe.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 sep, 2020 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Het ziet er prima uit, Huib. Heerlijk old-skool kwastwerk. Wat ik nog wel eens deed met deze FAA-kleuren, is een pakweg halve mm brede lijn schilderen met een mix van 50% Extra Dark Sea Grey en 50% Slate Grey op de scheidslijn van de camouflage. Dat geeft het effect van een subtiele, net niet strakke kleurovergang. Wel is het zaak om de verf niet te dik op te zetten want dan werkt het averechts maar dat is jou wel toevertrouwd.
Ik meen ergens gezien te hebben dat de onderzijde van de bovenvleugel ook zwart was. Maar dat is mogelijk niet voor alle varianten van toepassing geweest.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 sep, 2020 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi gedaan, Huib! Ik heb net het hele verslag doorgelezen, en het ziet er weer "des-Huibs" uit :)
Prachtig!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 sep, 2020 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Dank, heren!

Paulus de Boskabouwer schreef:
Ik meen ergens gezien te hebben dat de onderzijde van de bovenvleugel ook zwart was. Maar dat is mogelijk niet voor alle varianten van toepassing geweest.

Potjandrie, Paul! Dat is nog eens een interessante opmerking. Zelfs na tientallen Swordfish foto's bekeken te hebben was dit me nog niet opgevallen. Dat komt ook omdat de de onderzijde van de vleugel zich altijd in de schaduw bevindt. Maar ook interessant is dat je bij Swordfish bouwmodellen en de handleidingen van Swordfish kits de zwarte onderzijde van de bovenvleugel eigenlijk nooit ziet.

Dus ik ben er eens goed ingedoken, en dat levert heel wat op. Daarbij beperk ik me tot Swordfish Mk.II toestellen in de witte uitvoering van de Fleet Air Arm.

Afbeelding
Deze foto geeft meteen het probleem aan. De schaduw maakt het onduidelijk. Toch meen ik hier een geheel witte onderzijde van de bovenvleugel waar te nemen.

Afbeelding
Maar kijk dan deze. Zeker als je het vergelijkt met het wit onder de onderste vleugel is hier geen twijfel: de onderzijde van de bovenvleugel is pikzwart!

Afbeelding
Dat lijkt ook het geval te zijn bij de Swordfishes van 860 (Dutch) Squadron. Ook de vleugelstruts zijn hier donker geschilderd overigens. Die zijn meestal wit. (Tip voor jou, Sjaak!)

Afbeelding
Maar ook dit komt voor: alleen het middenstuk zwart geschilderd.

Afbeelding
En dan nog een vierde variant: Alleen het middenstuk zwart, maar met een witte voorrand.

OK, dus Paul had hier een heel terechte opmerking. Maar wat had de Swordfish die ik aan het maken ben?
De secundaire bronnen zijn hier duidelijk over:

Afbeelding
Geen zwart te zien (maar het middengedeelte is buiten beeld)

Afbeelding
Geen zwart te zien.

Maar de ervaren modelbouwer weet: secundaire bronnen zijn niet altijd betrouwbaar. Dus wat zeggen de primaire bronnen?

Afbeelding
B2 van hetzelfde squadron heeft vrij duidelijk een geheel zwarte onderzijde van de bovenvleugel.

Afbeelding
Maar B4 van hetzelfde Squadron heeft duidelijk een witte onderzijde van de bovenvleugel. Al lijkt het erop dat het middengedeelte zwart is.

Afbeelding
En dit is 'm dan: B3. geheel zwart. Maar de foto is onduidelijk en geeft reden tot twijfel. :roll:

Twijfel, twijfel, tot ik deze foto tegenkwam:

Afbeelding
Helemaal wit! (Al is het middenstuk niet te zien.) Toch merkwaardig.
Je begint van alles te bedenken: vertekent de foto zo erg, gaat het om twee verschillende toestellen (een vervanger van een beschadigd exemplaar) of is de vleugel overgeschilderd. Kan allemaal.

Toen zat ik nog eens goed naar de boxart te kijken:
Afbeelding
Verrek joh! Het middengedeelte is zwart! Dat was me nou nog niet eerder opgevallen. En in de bouwhandleiding staat er niets over!
Maar goed. De knoop doorgehakt:

Afbeelding
Dankjewel, Paul! Dit was weer een mooie speurtocht.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 sep, 2020 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Huib2 schreef:
Dankjewel, Paul! Dit was weer een mooie speurtocht.


Haha, Huib, ik wilde je niet aan het werk zetten maar toch graag gedaan. Scheelt mij ook weer wat research als ik ooit met mijn Swordfish aan de slag ga.
Nu blijkt maar weer dat goede referenties onontbeerlijk zijn; er is weinig sprake van standaardisatie, dat zie je ook aan de verschillende lettertypes die gebruikt zijn voor de registraties.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 sep, 2020 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi uitzoekwerk Huib! Leuk dat je dat ook deelt!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 sep, 2020 12:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Weer mooie vorderingen.
Wel mooi hé? denk je aan het verven toe te zijn komt er met een opmerking weer wat uitzoekwerk.
Fijn dat je jouw bevindingen gedeeld hebt. Dat uitzoekwerk blijft voor mij toch ook een groot deel de charme/ interessante aspecten van onze hobby.

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 56 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement