Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 5:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Na lang beraad toch begonnen aan een kit voor een collega. Ie had graag twee Marchetti's gewild, schaal 1/72 en 1/48. Hier volgen mijn belevenissen van de 1/72 versie... de 1/48 volgt in een ander verslag


De SIAI-Marchetti SF.260 is een Italiaans licht vliegtuig, dat dienst kan doen als toestel voor kunstvliegen en als militair lesvliegtuig. Het toestel werd vervolgens vanaf 1997 en de fabrieksverkoop verder verkocht als de Aermacchi SF-260 en de Leonardo-Finmeccanica SF-260. Het toestel werd ontworpen door designer Stelio Frati, oorspronkelijk voor vliegtuigbouwer Aviamilano, die met het eerste prototype (dan als F.260) een testvlucht deed op 15 juli 1964. Het ontwerp werd nog voor het in productie ging verkocht aan SIAI-Marchetti.

De Luchtcomponent van Defensie heeft sinds 1969 32 SIAI-Marchetti SF.260 toestellen in gebruik van op vliegbasis Goetsenhoven en na haar sluiting als operationele basis van op vliegbasis Beauvechain/Bevekom. Het toestel is het vliegtuig van het luchtstuntteam de Red Devils die in formatie van vier optreden, en is ook een lestoestel voor alle militaire piloten in opleiding.

De kit zelf is van Planet Models:
Afbeelding

en de kleurstelling die hij wil:
Afbeelding
en bevat maar een paar onderdelen:
Afbeelding

grootste nadeel is dat de romp in 1 geheel gegoten is en dat deze niet hol is... dus een staartzitter avant la lettre.

Dus eerst de romp in twee gezaagd en zover mogelijk met een gewone boor uitgeboord... ik weet het, ik moet dringend eens investeren in een dremel voor zo'n werken.
Afbeelding

het gat in de romp is een ongelukje, wordt opgelost ;-)

vervolgens ook de andere zijde uitgehold:

Afbeelding

de rand lijkt nog dik, maar is in realiteit maar 1mm.

Daarna gaten geboord in de neus om daar lood te kunnen toevoegen, 1 groot horizontaal gat en 4 vertikale, omdat ik anders de opening verlies van het neuswiel, maar zelfs na dit alles blijft het een staartzitter... misschien nog een beetje lood in de propellor toevoegen en kijken waar ik er nog in de neus kan steken...
Afbeelding

en vervolgens moet ik nog het achterschot dichtwerken...
Afbeelding

Ferme operatie voorlopig, en ik hoop dat het goedkomt...

O ja, nog een vraagje. Op het kleurvoorbeeld kom ik op bruin en 2 soorten groen als ik het goed heb. Als ik kijk naar de kleuren van de seaking kom ik op stone en olijfgroen, wat zou dan het derde kleur zijn? Ik vind ook foto's met maar 1 soort groen, dus kan ook zijn dat hier een foutje zit in de kleurplaat

Verder, was het interieur van deze compleet zwart met een lichtgrijs instrumentenpaneel?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 11:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk onderwerp is dit. Is dit er ook in 1:32? Dan kun je hem in alle schalen bouwen :lol:
Misschien kun je nog wat lood in de spinner kwijt? Op wikimedia vond ik oa de volgende foto de cockpit.

Afbeelding

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Bedankt, spinner gaat nog wat aanpassing vragen.

Deze cockpit is van na de upgrade van de toestellen waar het ganse interieur vervangen werd. Bij de vroege toestellen was het interieur zwart, alleen over het instrumentenpaneel had ik twijfels of het ook zwart was of lichtgrijs zoals hier.

Antwoord gevonden op Airliners.net

Zwart instrumentenpaneel, en 2 kleuren... Nu kijken hoe ik de ST-28 code kan maken.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Bijzondere kit. Dat resin is wel nasty spul als je dat gaat verpulveren door te boren. Een masker kan dan geen kwaad (hoewel we die tegenwoordig sowieso allemaal in huis hebben denk ik :lol: ).
Eventueel een andere optie om het staart zitten tegen te gaan is een kleine base bouwen en kleine stukjes metaal draad in de wielen monteren en die vervolgens in gaatjes in de base te laten vallen waar je ze stevig kunt vastlijmen. Heb ik destijds met de P-39s van Eduard ook gedaan en dat werkt prima.

Enjoy deze :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 aug, 2020 20:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dit vind ik leuke, kleine vliegtuigjes. Je bent er al flink mee bezig.

:brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 aug, 2020 9:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
@Klaasdebouwer: ik ben me ervan bewust dat resin niet zo gezond is. Met dit weer is het ook gemakkelijker om buiten te werken...

@René: thx

Een beetje vooruitgang:

De achterzetel was nogal glad uitgevoerd in de kit, dus ik heb er met een scriber een beetje meer detail aan toegevoegd.

Afbeelding

en vervolgens een blad papier in vorm gesneden om de achterwand dicht te maken. Daarna verstevigd met CA en gladgeschuurd. Bij deze kit zitten geen gordels, dus heb ik deze ook gemaakt van fijne stroken geschilderd papier:

Afbeelding

op de 1/48 kit hebben de voorste zetels een soort baar waar de passagiers hun handen aan kunnen vasthouden tijdens de vlucht. Ik heb deze erbij gemaakt van een klein stukje koperdraad:

Afbeelding

en hier alles gemonteerd in het interieur:
Afbeelding

en als afsluiter nog een foto van het het geheel, geeft misschien een iets beter idee van de puzzel om voldoende lood in de neus te krijgen:

Afbeelding

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2020 7:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Dit is allemaal wel vreselijk klein Silenoz, ik vind het knap hoe makkelijk jij met dat gekke Resin om springt trouwens.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2020 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie fijne toevoegingen zo. Knap, dat aangebrachte detail aan het bankje laat het er gelijk als een echt bankje uit zien!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dag Silenoz

Mooi vliegtuig ben je aan het bouwen, de kleurstelling van het voorbeeld vind ik heel mooi!

Ik wist niet dat de Red Devils ook met dit vliegtuig gevlogen hebben.
De Swallows hadden deze ook dacht ik.

Chapeau dat je dat resin zo vakkundig onder handen pakt

Groetjes Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 20:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 nov, 2017 17:20 pm
Berichten: 2
[quote="Silenoz"]

O ja, nog een vraagje. Op het kleurvoorbeeld kom ik op bruin en 2 soorten groen als ik het goed heb. Als ik kijk naar de kleuren van de seaking kom ik op stone en olijfgroen, wat zou dan het derde kleur zijn? Ik vind ook foto's met maar 1 soort groen, dus kan ook zijn dat hier een foutje zit in de kleurplaat


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement