Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 9:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 27 sep, 2020 13:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Fijn, dank voor je uitgebreide beschrijving van het maken. Ik ga die werkwijze uitproberen bij mijn huidige kit.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2020 11:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Nog altijd te slecht weer om buiten te komen en de klusjes binnenshuis zijn allemaal gedaan.

Wat doen we dan? Ahja! Bouwen natuurlijk!

Eerst en vooral afplakken! Ik heb niet graag overspray!

photo 519182

En dan is het tijd het volgende kleurtje. RLM75, Humbrol had/heeft er twee. 106 en in het nieuwe gamma 246. Ik heb enkel 106 ter beschikking.
Eerste laagje is een feit.

photo 519180

photo 519181

Misschien krijg ik er vandaag nog de tweede laag op.

Ik kijk wel een beetje op tegen de mottling, iemand goeie tips voor de airbrush? Het is m'n eerste keer dat ik dit ga proberen.
Met 'n template? Freehand?

Dank je


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2020 14:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Gaat echt de goede kant op en een mooie uitleg over maskeren van de raampjes.

Voor wat betreft de mottling kan ik adviseren om eerst goed te kijken hoe het mottlng patroon eruit ziet, wat voor mottling is het want daarin zit veel variatie. Als je historisch accuraat wil zijn kun je referentiemateriaal gebruiken mocht dat er zijn en natuurlijk de bouwbeschrijving.
Je verf kun je het beste wat meer verdunnen zodat je de mottling langzaam op kunt bouwen. Gebruik redelijk lage druk en goede verf zodat het niet spettert want dat wil je echt niet. Verder kun je het beste werken in vakjes zodat je weet waar je gebleven bent. En, natuurlijk, eerst even uitproberen op iets dat je weg kunt gooien.

Gewoon gaan beginnen is de moeilijkste stap denk ik altijd. En ach, als het niet goed gaat, dan spuit je er een laagje basis kleur overheen en begin je opnieuw :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2020 15:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik kan mij voor de mottling alleen maar bij Klaas aansluiten. Al probeer je het maar op stukken papier of karton. Met extra verdunde verf is het goed te doen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 sep, 2020 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Als je dan toch gaat proberen is het beter om het op een wat gladder oppervlak te proberen, bijvoorbeeld een plastic fles. Papier of karton absorbeert meer en dan zullen foutjes minder snel voorkomen. Het probleem wil nog wel eens zijn dat je net iets teveel verf spuit en dat dan wegblaast zodat je beruchte spinnen krijgt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2020 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
OK!

Ik onthoud:

1. Goed verdunde verf
2. lage druk
3. Mottling patroon bestuderen
4. Werken in vakjes
5. teststukjes spuiten op glad oppervlak
6. herbeginnen als het niet lukt (basiskleur)

Ik denk dat je best ook een fijne naald gebruikt? momenteel zit er een 0,3 in de mijne. Beter dat ik de 0,2 installeer?

Laterzz


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 sep, 2020 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
tsjopper bob schreef:
Als je dan toch gaat proberen is het beter om het op een wat gladder oppervlak te proberen, bijvoorbeeld een plastic fles. Papier of karton absorbeert meer en dan zullen foutjes minder snel voorkomen. Het probleem wil nog wel eens zijn dat je net iets teveel verf spuit en dat dan wegblaast zodat je beruchte spinnen krijgt.

René


Als het gaat om te kijken of de verf dun genoeg is of dat de verf dekkend is ben ik het helemaal met je eens. Als je echter alleen wil proberen om kleine vlekjes te spuiten zie ik het bezwaar niet zo van papier of karton Sterker nog, de airbrush-artiesten spuiten ook op papier. welliswaar is dit speciaal papier maar voor een proefstukje voor vlekken............

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2020 1:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Als je de boxartversie maakt dan zijn het gekrulde lijntjes en geen vlekjes..en dan zou ik er zeker een 0,2 naald in doen!

Veel succes met de tips van iedereen daarmee moet het wel lukken tezamen met wat geduld :brouw:

Groetjes, Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2020 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi werk tot dusver! Waren deze dingen als zijnde maritieme verkenner niet in RLM72 en 73 gespoten?
Als je je verf minder dun maar toch minder dekkend wilt hebben kun je er ook nog wat blanke glanslak bij doen in het cupje van je airbrush. Ik zou het in elk geval even op een oud model oefenen, ik heb (net als tsjopper bob) de ervaring dat het soms op papier/karton wel lukt, maar op niet-absorberend en ronde plasticmodellen dan toch wat minder. Ik heb een hele verzameling oude modelletjes die ik hiervoor misbruik, sommige zit al een halve centimeter verf op denk ik inmiddels :mrgreen:

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 okt, 2020 6:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Hey heel hard bedankt voor de goeie tips.
Ik heb m'n best gedaan en jullie tips gevolgd... Maar het is toch niet geworden wat ik voor ogen had. Enfin, aan jullie om te oordelen.

Kijk maar naar de plaatjes.

Eerst en vooral moest het ding ingepakt worden, een hele hoop tape als je het mij vraagt. Ben al blij dat de splinter-camo niet wraparound is :-)

photo 519560

En na wat laagjes verf

photo 519558

photo 519559

photo 519563

photo 519561

photo 519563

photo 519564

En toen begon het "drama". Ik heb me eerlijk gezegd wel vermaakt hoor.

De tip: "basislaag en opnieuw" heb ik meerdere malen toegepast
De tip: "goed verdunde verf" heeft voor mijn doen niet veel toegevoegde waarde gehad , ik kreeg spetters
De tip: "Fles" Jawel, daar gaat het goed, maar ik had geen rekening gehouden dat je bij de kit zelf onder allerhande rare hoeken moet spuiten. Maar bruikbaar!

Dus "lage druk en dunne verf" lag er uit.

Dus hogere druk (2bar alstublieft) en normale verfconsistentie met 0,2 en heel fijne toevoer. Moet je wel voorzichtig mee zijn of je kliedert de boel zo vol!

Ondertussen is die mooie rechte scheidingslijn boven de ruitjes naar beneden gekomen om het gepruts wat te faden.

Ik denk dat ik volgende keer wel een malletje maak .....

Och, voor een eerste keer, met wat filters en vervuiling trekt alles wel naar mekaar toe.

photo 519566

photo 519565

Spaar jullie opbouwende kritieken niet!

Laterz!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement