Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 11:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Beste allemaal...

Ik ben Erik, 35 jaar en kom oorspronkelijk uit Amsterdam, mijn huidige woonplaats is nu Hengelo, en hier onder neem ik jullie mee met de eerste bouw van een bouwpakket ooit.
Hierna volgen vast en zeker meerdere vragen en ook vast meerdere blunders....
Hopelijk vinden jullie het leuk om deze bouw te volgen.

Jawel het is zover, ik ben begonnen met mijn eerste bouw ooit... Het pakket gekregen van een vriend om eens te proberen...
Ik heb het meteen goed aangepakt aangezien het iedere keer opruimen van de spullen savonds niet echt handig is heb ik een plek gemaakt op zolder.

Euhm nu wil ik hier wat foto's plaatsen van mijn vorderingen, maar ik kom er niet echt uit....

Groet,
Erik.


Laatst bijgewerkt door Erik1985 op do 11 jun, 2020 13:09 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 13:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Het makkelijkst kun je foto's plaatsen door hier een album aan te maken.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 85&t=38716

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Bedankt,
Hierbij t vervolg...

De zolder is inmiddels opgeruimd en van dit:
photo 509763

Is het inmiddels dit geworden:
photo 509761
photo 509762

Een mooi stekkie waar ik lekker kan aanrommelen, en dat is inmiddels al gebeurd, mijn Tornado ziet er inmiddels zo uit nadat hij in de grondverf is gezet...
photo 509766
photo 509765


Vanavond weer eens verder en kijken of ik wat aan de cockpit kan doen.

Tips zijn altijd welkom!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
Mag ik dan vragen wie jouw heeft geleerd het materiaal eerst in de primer te zetten alvorens je het toestel in elkaar zet?
En waarom maak je de randje niet mooi glad en plamuur je de naden zoals die bij de staart wortel niet een beetje dicht?

ik zou eerst die cockpit kuip en romp netjes in elkaar zetten en dat dan netjes bevestigen aan de rest van de romp.
Als dat allemaal netjes aan elkaar zit zonder naden en ruwe randen, dan pas zou ik er over gaan denken een primer te gaan gebruiken, hoewel dat vaak helemaal niet nodig is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 18:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 22:14 pm
Berichten: 191
Het is zijn eerste bouw ooit van een vliegtuig, iedereen moet even kijken wat voor hem het beste is en hoe het allemaal moet :wink: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Erik1985 schreef:
Tips zijn altijd welkom!


Meestal begint een topic met een voorstelrondje. Foto's van de doos, foto's van de inhoud, een beetje geschiedenis. Niet iedereen weet wat een Tornado is. Ook is het handig om in je titel het merk en de schaal te vermelden, bijvoorbeeld: Revell, 1:72 Tornado .....

Voor de rest ben je goed op weg. Ik ben het met BeeJee eens, indien een primer nodig is, wordt dit meestal achteraf gedaan, maar al bouwend kom je er vanzelf achter wat voor jou de beste manier is. Er zijn diverse wegen om de eindstreep te halen (ik kies vaak voor de lange...). Hier en daar zie je nog kleine naadjes. Vaak kun je die al ontdekken bij het dry-fitten. Je ziet dan vooraf waar qua passing enige problemen kunnen ontstaan. Als je die niet bijwerkt, kan dat lijden tot flinke kieren/naden waar je je na een aantal modellen verder aan gaat storen. Op zich zijn ze eenvoudig bij te werken. Als je die gaat corrigeren (plamuur, schuren), beschadig je het oppervlak ook weer en dat moet je weer bijwerken en dan moet je de grondlaag ook weer bijwerken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun, 2020 19:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Bedankt voor de tips, er ligt een revell spitfire te wachten na deze bouw...
En wie mij iets geleerd heeft, nog niemand.. Ik zet deze in elkaar om te kijken of ik het uberhaupt leuk vind. En al doende leert men is mij verteld... Niemand zijn eerste bouw is perfect...


Laatst bijgewerkt door Arjan Ouwendijk op za 06 jun, 2020 20:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Onnodige quote verwijderd


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 9:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Als ik aqua verf van revell verdun, hoelang heeft het dan ongeveer tussen de verfbeurten door nodig om te drogen voordat er weer een nieuwe laag op kan?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 12:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik laat de verf meestal minimaal een dag drogen voordat ik verder ga. Maar ik ben dan ook een 'slow' bouwer. Ik heb eens een modelletje in 24 uur gebouwd, die was gespoten met spuitbusverf van de Action en Vallejo air met de airbrush (beide snel droog).

Probleem is vaak dat het oppervlak droog aanvoelt, maar dat de verf nog niet volledig is uitgehard. Mocht je tijd en geduld hebben dan zou ik niet te snel willen.

Erik1985 schreef:
En wie mij iets geleerd heeft, nog niemand.. Ik zet deze in elkaar om te kijken of ik het uberhaupt leuk vind. En al doende leert men is mij verteld... Niemand zijn eerste bouw is perfect...

Helemaal mee eens, zo zijn wij ook begonnen, alleen was er toen nog geen of beperkt WWW en deden we maar wat. Al doende hebben wij het ook geleerd maar door o.a. dit forum heb ik meer geleerd en als anderen vroeger iets fout hebben gedaan, dan kunnen ze je daar voor waarschuwen zodat jij niet in de valkuil trap. Als je om tips vraagt, dan krijg je die. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Deze een vervolg geven met een Spitfire is leuk.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 12:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Thanks,...
Ik las op de website van revell dat de droogtijd inderdaad 3 tot 6 uur is en de overschildertijd is rond een uur...

Deze heb ik gekregen om eens mee aan te klooien en lekker eens te zien of het me wat lijkt... Toen mijn dochter van 3 me hem dus (wat niet handig was) in de primer zag zetten vroeg ze meteen of t vliegtuig voor haar was, dus als hij klaar is komt hij bij dr in de kamer te hangen...

De spitfire wil ik heel anders aan gaan pakken omdat ik aan deze best wat lol beleef...
Ik zal dan netjes alles stap voor stap incl een foto van de doos gaan delen...
Daarvoor heb ik inmiddels wel wat filmpjes bekeken van volledige 'builds' op youtube... Heel vaak wordt er een airbrush gebruikt, maar goed ik ga eerst maar eens kwasten...

Inmiddels staat van de tornado de cockpit klaar om te schilderen..

photo 509859


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement