Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 12:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 17:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zou hier voor een zaagje gaan en dan voorzichtig bijwerken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooie kist, en die MiG-3 was een mooie oefenobject voor deze! :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2020 7:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt ook weer mannen!

Tja die vleugels zitten aardig fanatiek aan de sprues vast inderdaad :lol:
Ik zat er eigenlijk al aan te denken om de vleugeldelen uit te doos te halen en even in een zakje "op te slaan" zodat ik ze niet elke keer in mijn handen heb, met alle kans van beschadigingen.
Dus na de tip van René maar gelijk de daad bij het woord gevoegd, en dit ging inderdaad goed. Elke keer valt de kwaliteit van het plastic me eigenlijk weer mee. Het zaagje ging er ook weer hartstikke mooi doorheen, zonder brokkelen of breken.

Tja, en als ik dan toch de vleugeldelen los heb, volgt er natuurlijk ook even een dry-fitje :wink:

photo 509951

En vervolgens maar weer verder met wat voetpedalen die we nooit meer gaan zien :roll: :mrgreen:

photo 509950

jeroen_R90S schreef:
Mooie kist, en die MiG-3 was een mooie oefenobject voor deze! :)
Jij snapt 'm :wink:

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2020 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 03 feb, 2014 11:39 am
Berichten: 383
Woonplaats: Arnhem
Ik ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat, en natuurlijk de rest van het bouwproces. :brouw:

_________________
Groet,
J@pio

" :) Life is all about finding people who are your kind of crazy :) "


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jun, 2020 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 15 aug, 2012 18:21 pm
Berichten: 607
photo 510201

Twee dagen voor vertrek kreeg ik nog even een korte prive tour door de kist, waar ik heel erg blij mee was. Gelukkig gaat ze een goede toekomst tegemoed in het land waar ze voor vloog. Ik geloof dat er al een nieuwe cat op het oog is om weer in nederland mee te kunnen vliegen.

Ik ga je verslag zeker volgen Deef! Veel plezier en succes.

_________________
Op zoek naar 1/144 Flevo Decals RNLAF jets 1948-2013.
Hier mijn demontabele spuitcabine in pas verbouwd washok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 jun, 2020 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Interessant onderwerp Deef. Ik heb de Black Cat variant gebouwd in 1:48, erg groot. Deze 1/72 kit is ook vrij groot maar nog redelijk in de vitrinekast te plaatsen. Mooie goodies erbij. Ik sta in volg-modus.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun, 2020 1:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
J@pio en Jeroen ook welkom en bedankt voor de interesse!
ph-adk, natuurlijk ook leuk dat jij volgt, maar op jouw ben ik vooral jaloers, dat begrijp je wel :wink:

Dit brouwverslag gaat uit veel kleine stapjes bestaan, en in de beginfase bestaat veel werk uit uitzoeken, uitzoeken, uitzoeken, ach jullie kennen het wel.
Zoals al eerder gezegd is het voorziene interieur nogal magertjes. Maar de eerste echte stappen zijn gezet!

Dat begon bij het maken van een bulkhead (tussenwand) van styreen plaat (1mm). Aan deze bulkhead maakte ik ook de eerste delen van de voorste wielkast vast. In de kit is dat gewoon een gat, maar door deze te scratchen had ik gelijk een mooie basis om de cockpit op verder te bouwen:

photo 510311

Op de bovenstaande afbeelding zijn ook de PE-stoeltjes te zien. Deze zijn eigenlijk net wat te klein naar mijn zin. Maar ja, heel wat beter dan de jaren '90 rotan eetkamerstoelen die Airfix verzonnen heeft.

De bulkhead is vervolgens wat opgeleukt met stipjes Evergreen (0.25x0.25mm), een stukje PE, en voorzien van een deurgat.
Het PE van Eduard is officieel voor de Academy kit. Dus om het mooi in de cockpit te krijgen waren, zoals ik wel verwacht had, wat extra handelingen nodig:

photo 510309

    Gele pijl: Van vier driehoekige spareparts (volgens mij waren het onderstellen van bankjes uit een Westland Lynx kit) heb ik framepjes gemaakt waar de stoeltjes op gemonteerd konden worden. Dit is niet helemaal naar realiteit, maar zo kon ik wel een stevige constructie maken waarbij de stoeltjes op de goede hoogte en afstand van de bulkhead gepositioneerd konden worden.
    Groene pijl: De basis toch nog iets verhoogt omdat ik anders de afstand naar de stoeltjes wat groot vond. De stoeltjes zaten met de bovenrand gelijk met referentiefoto's dus die wilde ik eigenlijk niet laten zakken.
    Blauwe pijl: De aanhechting van de twee vloertjes waren vrij zwak. Ik heb deze verstevigd door twee zwarte ronde plastic stafjes eronder te verlijmen, van vloertje naar vloertje. Sommigen zullen de zwarte "messenblok-sprietjes" nog wel herkennen aan het bouwverslag van de Nakajima uit de Japanse BB.
    Rode pijl: Er moesten wel wat kussens toegevoegd worden, want anders zat het natuurlijk voor geen meter. De rugkussens heb ik iets langer gelaten dan de rugleuningen van de PE-stoeltjes, om ze stiekem toch wat hoger te maken.

Deze kussentjes trouwens, wel een leuk detail, zijn gemaakt van vier rotorbladen die ik nog overhad uit twee Westand Lynx kitjes:

photo 510310

En toen was dit eerste stapje wel klaar, nadat de riempjes en voetpedalen ook voorzien waren, samen met nog wat klein detail op het paneel boven de deur. Nog één keer dan met het origineel op de achtergrond:

photo 510312

De volgende stap is de achterzijde van deze bulkhead nog te voorzien van wat detail, want dat gaat misschien net zichtbaar zijn vanaf de buitenkant. En het is ook gewoon leuk om na te maken! Je leert er het toestel echt van binnen naar buiten van kennen. De bulkheads die ik van plan ben te maken zijn naast nummer 2, waar ik nu dus mee bezig ben, nog nummer 6 en 7:

photo 510315
Bron: http://pbycatalina.com/specifications/

Begin deze week kwam trouwens ook het boek binnen wat Jan me aanraadde, met nog een mooi krantje er bij:

photo 510313

Behalve veel mooie foto's en informatie over Cat's in Nederlandse dienst, staat er ook een uitgebreid stuk in over degene die ik ga maken, dat is natuurlijk extra leuk!

photo 510314

Nou meer heb ik even niet te vertellen, volgende keer vast wel weer! :wink:

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun, 2020 21:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Netjes hoor! Je maakt wel werk van dit oude beestje :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2020 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4288
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi werk tot op heden Deef.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2020 13:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Bedankt heren!

Gisteravond heb ik een beginnetje gemaakt aan de volgende bulkheads. Het "Gunners waist compartiment" bevindt zich tussen twee bulkheads, gepositioneerd ter hoogte van de blauwe lijnen op onderstaande foto:

photo 510477

Met de profielaftaster bepaal ik de vorm van de binnenkant van de fuselagehelft:

photo 510478

Deze neem ik over op 0.5mm styreen:

photo 510476

De "negatieve" kant van de profielaftaster gebruik ik daarna om de gespiegelde kant ook over te nemen:

photo 510481

photo 510480

Dan uitknippen en passen en schuren en passen en schuren en passen en...

photo 510479

photo 510482

photo 510483

Tenslotte nog een dryfit met de romphelften bij elkaar, een paar stukjes posterbuddy houden de bulkhead op zijn plek:

photo 510484

photo 510485

En dan is het tijd voor de volgende:

photo 510495

Voor sommigen was dit misschien al bekende of herkenbare kost, maar ik vond het wel leuk om even te beschrijven.

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement