"Sank Sub, Open Club!"Het vliegtuigDe
Consolidated PBY Catalina (NAVO-codenaam: Mop), kortweg Catalina of Canso genoemd, was een door het Amerikaanse bedrijf Consolidated Aircraft ontworpen vliegboot, die zowel op het water als op een landingsbaan kon landen. De Catalina werd door onder andere de Amerikaanse marine, de RAF, de Russische en Canadese strijdkrachten gebruikt in de jaren vanaf 1936 tot na de Tweede Wereldoorlog. Het is met circa 4051 exemplaren het meest gebouwde watervliegtuig.
Tussen 1941 en 1957 waren vliegboten van dit type bij de Nederlandse Marine Luchtvaartdienst (MLD) in gebruik. Het type is tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw actief geweest bij diverse luchtmachten en doet tot op heden dienst als blusvliegtuig bij het bestrijden van bosbranden.
De Catalina was de tegenhanger van de Japanse vliegboot de Kawanishi H8K (bij de geallieerden beter bekend als "Emily"), waarschijnlijk de beste vliegboot van de Tweede Wereldoorlog.
Bron: Consolidated PBY CatalinaHet planOp een motorfiets gerelateerd forum raakte ik in gesprek met iemand die een Catalina kitje had waar hij nooit aan toe gekomen was, en ook niet meer ging doen. Of ik er interesse in had. Nou ja, gaaf toestel natuurlijk, maar ja, tweedehands kitje... Maar hij verzekerde dat alles er nog in en bij zat, en hij had zelfs nog wel wat leuke goodies mee te sturen. Wat bleek, ik was in gesprek met een vrijwilliger van
de stichting die de "Nederlandse" Catalina gerestaureerd had, een spuiter. Tja, de inmiddels digitaal opgestuurde foto's verkochten zichzelf wel, en het kitje werd opgestuurd! Met een mooie brochure er bij ontving ik de in goede staat verkerende doos:
Met deze achtergrond was ik eigenlijk van plan om de Nederlandse gerestaureerde versie te gaan maken. Maar na wat uitzoekwerk kwam ik er al snel achter dat de geschutskoepel op de neus van de gerestaureerde versie ontbrak. Aangezien het toestel voor de restauratie als blusvliegtuig dienst deed, was deze al een tijdje niet meer nodig geweest. Tja dat zou nog te overzien zijn. Maar er waren ook wat ramen toegevoegd aan de fuselage, hmm de drempel werd al wat groter.
Ik dook wat verder in de historie van de gerestaureerde Catalina en het bleek een Cat met negen levens te zijn. Geboren als Bureaunummer 2459 had het een heel rijtje registratienummers afgewerkt voordat het de Nederlandse PH-PBY werd. Ik kwam er achter dat dit ook de beroemde Catalina was die als meest succesvolle patrouillevliegtuig van de gehele geallieerde krijgsmacht beschouwd werd, omdat het drie Duitse onderzeeboten tot zinken had gebracht! Dat gegeven, samen met het feit dat ik dan een NAVY WW2 vliegtuig kon gaan maken, maakte de beslissing makkelijk, dit ging hem worden!
Het gehele verhaal, echt wel een aanrader om even te lezen, is hier te vinden:
PH-PBY - Negen levensDe kitMooi doosje dus, mooie boxart. Het serienummer van de kit verraadt dat het om een uitgave van 1993/1994 gaat:
Maar ja, tweedehands, en dan ziet het er zo uit als je de doos opent:
Dus alles maar even ter controle uitgestald om te controleren op compleetheid en geen onderdeeltje ontbrak. slechts een paar hadden zich los weten te maken van hun sprues:
De clearparts heb ik even ter bescherming in een ziplockzakje gedaan. De decals zijn summier, maar ook niet van de versie die ik wil maken.
Ik heb nog een masking- en een PE-setje op de kop getikt. De ene weleenswaar voor de Revellkit, de andere voor de Academykit, maar ik kan er vast wel wat mee:
Stoeltjes, gunbarrels, riempjes, roostertjes, het zal vast wel wat toe kunnen voegen aan de bouw. En het maskingsetje leek me ook leuk om te proberen, we zien wel wat ik kan gebruiken en wat niet.
Nu ben ik hier en daar al aardig gewaarschuwd over deze kit van de mallen uit 1964. Ik heb hier en daar wat horrorverhalen gelezen over getordeerde fuselages, klinknagels zo groot als tennisballen, enz. enz.
Ik moet zeggen dat de kwaliteit van deze doos me heel erg meevalt! De romphelften en vleugels zijn mooi recht, de klinknagels zijn helemaal niet zo overdreven groot (nouja, vast niet exact op schaal, maar wanneer is een paneellijn of klinknagel dat nou wel bij een 1:72 kit?). Hoop doet leven!'
Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ik deze zo RUDD ga bouwen. Daarvoor is mijn interesse in het toestel te groot, ik ben van plan het interieur toch wel wat te gaan upgraden. Maar dat is voer voor volgende updates, morgen eerst maar eens naar de lokale modelbouwzaak voor wat Evergreen sheets en profieltjes!
Ik heb er weer hartstikke veel zin in, en ik hoop dat ik dit enthousiasme door middel van dit brouwverslag weer met jullie kan delen!