Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 8:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2020 22:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Mooi werk Steven, altijd mooi om een Huey in aanbouw te zien.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2020 7:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Wow die scharniertjes heb je er mooi opzitten.
Het eindplaatje wordt ook al echt interessant!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2020 15:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
mr.vdh schreef:
Mooi werk Steven, altijd mooi om een Huey in aanbouw te zien.


Altijd mooi om een helikopter te zien...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2020 21:45 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de mooie commentaren. Nu wordt het ernst, de Huey moet nog beschadigd worden. De beurs waarvoor dit allemaal gebouwd wordt, is ondertussen wel afgelast, maar misschien kan het thema volgende keer weer opgepikt worden.

photo 512208

Dit gaan we gebruiken: een metalen plaat waar we een paar stroken uit snijden.

photo 512209

Op een strook, die de maten heeft van een rotorblad, wordt een wingspar gekleefd. Dit is nog een stukje atoomkanon, grappig dat het in de volgende kits verderleeft.

photo 512210

Een stalen stangetje wordt er tegen gelegd en de rand van de strook wordt hier rond gebogen. We moeten de leading edge van de rotor verkrijgen.

photo 512211

Er wordt nog een stuk kanon in gekleefd voor de stevigheid van de rotor.

photo 512212

De ruimte wordt opgevuld met isolatieschuim om de structuur binnenin na te bootsen. Hier een plaatje van zulk spul bij een ander type:

photo 512229

(https://rotorcorp.com)

photo 512213

Nadat de tweede strook wat voorgevormd is, wordt het geheel dichtgekleefd.

photo 512214

Ik heb er een beschermlat opgekleefd, al werd het moeilijk om zo nog de juiste doorsnede te bewaren. Die inox lat is nodig omdat die bij een impact vaak loskomt van de rest.

photo 512215

Het gelamineerde gedeelte aan de rotorkop kon op een paar manieren gescratcht worden, maar de eenvoudigste was de manier waarop ik ook de cowling gemaakt heb. Met een stuk alufolie wordt de vorm van de lamellen overgenomen. Het was ondoenlijk om aan beide zijden platen op elkaar te kleven, wat tot een te grote dikte en slechte uitlijning zou leiden.

photo 512216

De lamellen zijn hier uitgesneden en opgekleefd.

photo 512218

Met een beetje agressie en een slijpschijfje is de beschadiging snel uitgevoerd. Ik heb dat zo gedaan, dat de inwendige structuur ook hier en daar te voorschijn komt.

photo 512217

Door de klap is ook deze bout afgebroken.

photo 512219

Het andere blad kan hier niet ongehavend uit gekomen zijn, dus is daar wat met een staalborsteltje op gewerkt.

photo 512220

Dan kan eindelijk alles in de verf. Ik heb ondertussen de piloten ook eens gemonteerd en ik heb nog wat kogelgaten in de staart geboord, wat de aanleiding voor de haastige landing kan gevormd hebben. De M16 krijgt dus nog een andere loop.

photo 512221

photo 512222

photo 512223

photo 512224


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: wo 08 jul, 2020 6:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Knap hoe je dat rotorblad hebt gemaakt. Heel mooi.

Misschien ben ik wat kritisch maar ik vraag mij af of het mogelijk is dat die bout is afgebroken. De rotor draait van boven gezien linksom dus die bout zit dan aan de achterkant. Als het rotorblad ineens wordt tegengehouden door de grond of een boom of iets anders zou ik verwachten dat de voorste bout zou breken. Op je referentiefoto's zie ik trouwens ook geen afgebroken bouten, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet kan. Just my 2 cents. Misschien heb jij wel foto's waarop te zien is dat die bout wel kan afbreken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: wo 08 jul, 2020 12:17 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik vond dit plaatje, waarbij de bout het niet begeven geeft, maar er heeft instuiking opgetreden en de wiek is uitgescheurd. Dat gebeurt uiteraard wel bij de bout met de kleinste diameter, niet die grote vooraan de vleugel. Het stuikvlak aan die kleine bout geeft minder weerstand.

photo 512231

Ik heb dit dus maar aangepast:

photo 512232

Bedankt voor de tip!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: wo 08 jul, 2020 17:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De Huey staat in de Olive Drab, nadat de neus eerst matt black en NATO black gespoten is en afgeplakt.

photo 512284

photo 512285


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2020 22:43 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ben verder gegaan met het accentueren van de paneellijnen door er wat blauw bij te doen. De foto's van deze week zijn wat wazig, ik ben de SD-kaartadaptor kwijt en moet er eerst een nieuwe kopen, als ik de vorige niet eerder terugvind. Tot dan gebruik ik de tablet om te fotograferen.

photo 512348

photo 512349

Daarna heb ik dat terug verzacht met een paar druppels zandbruin.

photo 512350

photo 512351

Ik besloot voor de Hoghead versie te gaan. Volgens mijn boek gaat het wel om de eerste Hoghead en niet de Hoghead II zoals de deurdecals luiden. Ik heb de II er dan maar afgehaald. Ik heb ook gezien dat er delen van het dak in zwart en wit moeten, dat wordt nog gemaskeerd en gespoten. Ik zag ook wat PE dat ik gemist had op de foto van Hoghead opduiken, maar dat is makkelijker achteraf te bevestigen. Er zijn decals die plaatselijk aan silvering lijden, dat zal ik corrigeren als alles gedroogd is. De decals zijn erg stevig gemaakt maar de lijm is niet zo strak. Ik heb de tekst op de staartboom probleemloos terug losgemaakt nadat die al met Daco behandeld was, het schijnt er geen vat op te hebben.

photo 512353

photo 512352

photo 512354

photo 512355


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: vr 10 jul, 2020 7:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Gaat er al mooi uit zien nu ie in de verf staat!
Vraagje: Wat is de voornaamste reden om blauw bij de basiskleur te doen om de paneellijnen te accentueren? Zelf gebruik ik altijd ietsje zwart om de kleur donkerder te maken.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: vr 10 jul, 2020 18:15 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11867
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat is iets wat je eigenlijk aan een portretschilder zou moeten vragen. Als je met schaduwen werkt , dan wil dat niet zeggen dat je er alleen zwart bij moet doen, maar je voegt ook een kleur toe die de toon doet verschuiven. Kijk eens naar deze bananen. Je weet dat de schil overal geel is, en je verwacht dat de schaduw van geel naar grijsbruin zou gaan, maar dat is niet het geval. Hij verschuift duidelijk naar roodbruin.

photo 512416

Bekijk nu deze bladeren. Is er maar 1 laag, dan zie je geel primeren. Komen er meer, dan verschuift het naar felgroen. Dat wil eigenlijk zeggen dat er blauw toegevoegd is.

photo 512417

Vandaar de keuze voor blauwgroen uit olijfgroen. Het is een fout die ik vaak zie, er wordt zwart gepre-shaded onder geel bijvoorbeeld, en je krijgt een verkeerde schaduwkleur. Dan zou ik eerder bruin pre-shaden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 41 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement