Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 23:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2020 2:11 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dit topic is voortgekomen uit een ander bouwverslag in het gedeelte militaire voertuigen: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=52611. Ik heb daar een colonne voertuigen voorzien, die nu bijna afgewerkt zijn, maar ik had nog geen idee welke achtergrond er bij paste. Ik wilde eerst een brug onder de voertuigen bouwen, maar om een eenvoudige brug over te steken met zulke zwaargewichten wordt er waarschijnlijk ruimte tussen gelaten. Een mogelijkheid waar ik in het begin niet aan gedacht had, was dat ik in mijn stash nog een bouwdoos had van iets in dezelfde schaal. En dat was volgens mij zeker bruikbaar om toe te voegen op de achtergrond, zonder al te veel toename van de oppervlakte van het dio.

photo 507222

Deze Huey was door een kennis van mij gewonnen op een tombola, maar ze zag het niet zitten om dit te bouwen dus heb ik de doos overgekocht. Ik wist via Scalemates dat de kit ondanks zijn lichte ouderdom nog degelijk is. Ik weet dat een helikopter enorm opfleurt van wat PE roostertjes, dus keek ik eens rond wat daarvoor nog te vinden was. De doos is van Italeri, maar de gietramen zijn overgenomen van Academy, die het op zijn beurt in handen gekregen had van een bedrijf met een naam waar ik nog niet van gehoord had, MRC oftewel Model Rectifier Company. Hiervoor was een Big Ed van Eduard ontwikkeld, die ook nog eens goedkoop in de Aviation Megastore bleek te liggen. Ik bestelde die dus maar en hij had eergisteren aan moeten komen. Maar vorig weekend besefte ik dat de helikopter zo nog niet bruikbaar zou zijn. Er zit wel een crew bij, maar die zijn allemaal in zittende houding en van een redelijk gedateerde mal. Om op te kunnen tegen de rest van mijn cast, bijna allemaal Hobbyfan resinfiguren, moest de bemanning van deze helikopter ook meer detail vertonen. Bovendien wilde ik dat de bemanning naast de helikopter zou staan omdat die om een of andere reden onklaar geraakt was. Ik vond twee geschikte figuren in de Megastore en ook nog een recent referentieboek. Die bestelde ik dus later dan de Big Ed, maar hij kwam eerder aan. Dat kwam door een onvoorziene omstandigheid bij UPS. Vanmorgen had ik toch alle componenten in bezit:

photo 507220

photo 507219

photo 507241

photo 507228

Toen kon de bouwdoos opengelegd worden op de vertrouwde tuintafel. Ze lag maar halfvol, al zou je nog een flink stuk hebben kunnen bedekken door de inhoud van de BiG Ed set, die vijf Eduard pakketjes bevat.

photo 507224

Eerst de kit eens inspecteren.

photo 507223

photo 507225

photo 507227

De romp van de Huey is correct uitgevoerd met klinknagels met bolkoppen die de correcte afmetingen zouden hebben. Dit zou volgens reviews alvast beter zijn dan de Huey van Dragon.

photo 507231

Er zit een stukje doorschijnend vinyl bij de kit om de patroongordels flexibel toe te kunnen voegen. We gaan kijken of dit verkieslijk is of dat er delen vervangen gaan worden door de Eduard set. Een kritiek hierop zou zijn dat de gordels bij Eduard te plat zouden zijn. De clearparts lijken redelijk in orde.

photo 507232

De neusraampjes van deze kit zijn bij alle reviewers een bron van ergernis aangezien ze een sprue-aanhechting hebben op het glasvlak. Dit zou kunnen resulteren in een ondoorschijnend bolletje vooraan de ruit. Bij deze versie valt het misschien minder op door de koepel met 40mm granaatwerper die ervoor gemonteerd is.

photo 507230

Decals lijken voorzien voor twee versies, Avenger en Hoghead 2. Let op de decal "LEAD" bovenaan, die komen we straks nog tegen.

photo 507229

De handleiding is helaas van het foldertype, wat vrij veel plek inneemt en er ingewikkeld uitziet. Gelukkig lijkt het onderdelenaantal mee te vallen.

photo 507239

photo 507240

De Big Ed bestaat uit interieur, exterieur, bewapening, "remove before flight"-vlaggetjes en een maskingsetje. De vlaggetjes kunnen hier waarschijnlijk niet gebruikt worden. Een set heeft twee frets.

photo 507226

De piloten. Er is ook weer niet zoveel keuze op deze schaal, en er zijn er een aantal te vinden die er als cowboys uitzien. Dat heeft vast te maken met personages uit de film "Apocalypse Now". Andere staan met een machinegeweer te vuren. Maar deze twee staan wat verloren met een M16 te zwaaien, wat me beter uitkomt.

photo 507237

Die M16 ziet er niet zo geweldig uit, zelfs zonder de loop staat hij al krom. De rest lijkt me prima bruikbaar.

photo 507238

De schildering van deze figuren lijkt me wat raar, ze zijn erg afgebleekt en de ogen zijn te zwaar aangezet. dat moeten we beter doen. Nu nog wat plaatjes uit het referentieboek:

photo 507233

photo 507234

photo 507235

Zoals je ziet, is er zowel aandacht voor de productielijn als voor actiebeelden.

photo 507236

Hier zie je een Huey UH-1c met opnieuw het opschrift "LEAD". Ik moet nog onderzoeken of het allemaal overeenkomt met de kit, maar het is zeker interessant leesvoer. Geven jullie nu maar je mening of dit een nuttige toevoeging is voor het diorama, of past het allemaal niet bij elkaar? Ik vond alvast deze foto's online:

photo 506672

photo 506673
(https://www.awm.gov.au/collection/C1124231)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2020 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
De Huey is één van mijn favorieten, dus met deze: alweer eentje om met veel zin en gezonde belangstelling te volgen! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2020 10:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Leuke klus, en zeker het ''Vietnam'' onderwerp is erg interessant, misschien kan je het tijdsbestek en plaats dat de truck in Vietnam reed, koppelen aan de heli die daar ook rond die
tijd en in die buurt waren, dan krijg je een leuk ''passend'' plaatje......

gr.snafu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2020 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Dat zijn mooie spulletjes allemaal! Deze volg ik!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2020 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Niet mijn schaal, wel mijn interessegebied, dus vanuit het hoge noorden heb je mijn aandacht.

Ik weet niet in welke pose je de Huey wilt plaatsen, maar bij een crash brak vaak de staartboom op een vast punt waar deze met 4 bouten bevestigd was aan de romp, net achter de motor.

Afbeelding

Afbeelding

Ooit gelezen in dit leuke naslagwerkje...
Afbeelding

Je houdt wel van een uitdaging, is dit iets?
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2020 22:48 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Iedereen bedankt om al te supporteren en mee na te denken. Wat de schade zal zijn, kan ik nu nog niet zeggen, ik zal me eerst maar op het interieur concentreren want dat belooft al vrij ingewikkeld te worden. Dat bevat geen twee maar wel vier Eduard-frets, blijkbaar.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2020 7:34 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Normaliter waren de piloten niet bewapend met een M16 alleen met pistool, wat je zou kunnen doen is de piloten NAAR de heli te laten lopen ipv NAAST de heli te laten staan, dan kan je verantwoorden waarom de M16 aanwezig is.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2020 9:58 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
De piloten lopen niet, ze hangen. Eentje heeft zijn elleboog ongeveer ter hoogte van de lanceerbuizen. Ben je hier wel zeker van, Bert? Ik vond hier een tegenstrijdig plaatje:
https://www.wearethemighty.com/history/bamfs-saved-lives-vietnam?rebelltitem=7#rebelltitem7
Citaat:
Airman 1st Class William Pitsenbarger poses with his M-16 in front of a rescue helicopter.

(National Museum of the U.S. Air Force)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2020 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Tijdens de Vietnamoorlog beschikte de Heuypiloten wel degelijk over een M16!

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/35 UH-1c Huey
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2020 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ja dat klopt, deze stonden meestal achter de stoel van de 1e & 2e Piloot.....

Gerhard

photo 507545
photo 507544
photo 507543
photo 507542
photo 507541


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 76 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement