Hallo brouwers,
De Sk 15 is de Zweedse benaming voor de Klemm Kl 35D, een Duits sport- en trainingsvliegtuig dat in 1935 het levenslicht zag. Het grote verschil met zijn voorganger, de KL 25, is vooral de knik in de vleugel. De D-versie is een verbeterde versie met o.a. het landingsgestel in de vorm van een triangel dat ook met ski's kan worden uitgerust.
De kit die ik hiervoor ga gebruiken is die van Huma:
De decals zijn niet van bijster goede kwaliteit, dus heb ik nieuwe decals uit Zweden laten komen:
De kleuren die ik in eerste instantie wilde gaan gebruiken, zijn Gunze 14 en 65, maar na contact te hebben gehad met iemand uit Zweden en Erwin van de LHS, heb ik op een later tijdstip toch besloten dat het Tamiya x-6 gaat worden:
Als eerste heb ik de twee vleugels aan de romp bevestigd, zodat ik het grove schuur- en plamuurwerk vast kan doen voordat de romphelften op elkaar gaan:
Vervolgens een dun laagje verf erover om de oneffenheden op te sporen:
De sluiting van de vleugels aan de achterzijde op de romp was niet geheel naar wens:
Ondanks dat ik dit model redelijk OOB wil bouwen, vond ik de inkijk achter de stoeltjes toch wel redelijk storend:
Nadat ik de control panels had geplaatst, kwam ik erachter dat de stuurknuppels achter de control panels verdwenen... na wat research bleek dat de stuurknuppels te ver naar voren waren geplaatst, evenals de control panels. Na wat herstelwerkzaamheden paste het allemaal weer prima:
Kleurtje erover, control panels en stuurknuppels van zwarte verf voorzien en klaar om de cockpit te sluiten:
Nadat de romphelften op elkaar zaten, was het weer tijd voor een rondje schuren en plamuren. Sommige plekjes verdienden een wat drastischer aanpak:
En dan komt er bij mij altijd dat moment dat ik weer vergeet om de camera te pakken, maar inmiddels zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
- neusje erop alsmede de achtervleugels en de staartvleugel
- inlaten in de neus uitgeboord
- panel lines opnieuw gescribed
- met wat plamuur en verdunde houtlijm de kieren in en achter de cockpit weggewerkt
- gaatjes geboord voor de struts onder de achtervleugel
Ook nu komen er zo hier en daar weer wat kleine oneffenheden boven drijven, maar niets wat een beetje verdunde houtlijm niet kan oplossen:
En als het model dan eenmaal volledig geprepareerd is, kan de airbrush erover:
Na eerst een dunne laag gespoten te hebben en daarna een dikkere laag, komen er nog steeds oneffenheden tevoorschijn. Zo zijn er twee à drie plekjes die niet helemaal naar wens zijn en ook ben ik nog niet te spreken over de dekking. Deze punten komen aan bod zodra het model droog is. Tevens ben ik erachter gekomen dat de plek van de struts onder de achtervleugels meer in het midden zit dan naar de buitenkant wat goed te zien is op onderstaande foto:
Dat betekent dat ik ook die voorgeboorde gaatjes even opnieuw onder handen moet nemen.
En zo lijkt een nietszeggend shake and bake Huma kitje stiekem toch alweer gauw op een klein oranje handenbindertje
Morgen weer een dag !
Gr. Peter