Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 22:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 14:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ik vind het altijd wel leuk om te kijken hoe oud en door wie een kitje nou eigenlijk ontwikkeld is, soms kan je je er behoorlijk in vergissen namelijk, deze leek ook moderner dan hij was/is. Ik heb hem ook nog liggen, alleen dan in de versie van Italeri.
Maar voor een tussendoortje maak je wel heel erg veel werk van het interieur en de vleugels en dan doe je niets aan de wielbakken, eigenlijk zou je daar toch ook iets aan moeten doen.

Dichtmaken en een vliegende uitvoering maken ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Tja de geul die tussen de twee wiebakhelften zit ga ik natuurlijk wel dichtmaken. Maar om er echt meer aan te doen moet ik eigenlijk de hele wielbakken verwijderen en dieper gemaakt terugbrengen, zodat er ook echt plek is voor wat verdere detaillering...
En aangezien ik van 99% van mijn reeds gebouwde modelletjes de onderkant echt nooit meer zie wilde ik voor de makkelijkste weg gaan bij dit "tussendoortje".

Maar! Je opmerking over dichtmaken en vliegend uitvoeren heeft wel wat bij me losgemaakt! Dat heb ik nog nooit gedaan dus zou wel leuk zijn om dat ook een keer te proberen. Maarja dan moet er eigenlijk ook een pilootje in natuurlijk...
Als ik er aan toe ben ga ik eens kijken hoe de wieldeuren van de kit aansluiten. Als dit mooi genoeg is ga ik misschien inderdaad wel voor een vliegende uitvoering!
De canopy er nog maar even aflaten dus, en alvast gaan zoeken of ik nog een pilootje in mijn sparebox heb :wink:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 17:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Over oude kits gesproken : Wil je een stukje kwaliteit in huis halen, of in elk geval, als je een beter passend model met meer detail wilt hebben, ga dan eens op zoek
naar een oude kit. Een eerste uitgave. Op z'n minst een hele vroege uitgave.
Waarom ?? Omdat je dan een model hebt van de eerste persing en dan zijn de details en pasvorm altijd op hun best !!

Ik ben nu bezig met een Smer 1:48 Spad S.VII en veel onderdelen zijn flinterdun en erg breekbaar. Gelukkig heb ik veel gebouwde kits van mijn oom gekregen en deze
Spad zat er ook tussen. Ik heb dus prachtig vergelijkingsmateriaal. Nou...die oude kit heeft dus geen dunne, breekbare onderdelen, meer details en een (iets) betere
pasvorm (het is wel een Smer kit, hè...??) . Ik wou dat die nieuwe uitgave net zo goed was als die eerste, ook al is het "maar" een Smer !!

Wat echt een onverwacht groot verschil was, waren de eerste en meest recente uitgave van de Revell 1:48 Boeing Stearman.
Ik heb ze allebei en die eerste persing, in grijs plastic, heeft een uitmuntende pasvorm en prachtig detail. Die andere, in geel plastic uitgevoerde versie, komt uit China
en die onderdelen zien er veel minder goed uit. Het zijn echt exact dezelfde mallen. Ook hebben de onderdelen redelijk wat flash, terwijl de eerste persing die nauwelijks
had !

Daarom ben ik dus een fervente verzamelaar van oude kits. Niet altijd goedkoop maar dan heb je ook wat. Vaak laten de decals veel te wensen over, na 30, 40 of 50 jaar
in verschillende gebouwen gelegen te hebben, maar daar is tegenwoordig wel een mouw aan te passen.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ja inderdaad Erik. Mijn huidige stash, is nog vooral opgebouwd uit doosjes die ik in het begin van mijn modelbouwhobby heb gekocht.
Toen lette ik door nog niet echt op, had ik zelfs nog geen weet van wat je hierboven allemaal typt. Toen ben ik er ongeveer een jaar 8 uit geweest en sindsdien veel serieuzer aan de slag gegaan.
Om goed mijn skills te kunnen upgraden heb ik besloten deze oude stash eerst weg te werken. Misschien niet altijd fijne kitjes qua passing en correctheid, maar wel lekker laagdrempelig om nieuwe dingen te proberen en technieken te oefenen.

Jouw verhaal houd ik zeker even in mijn achterhoofd. Na deze MiG heb ik nog maar 1(!) vliegtuigkit op voorraad liggen, en dan wil ik een nieuwe stash op gaan bouwen. Hierbij zal ik dan inderdaad eens wat meer op vroege persingen gaan selecteren.
Bedankt voor je toelichting in ieder geval!

Over nieuwe technieken uitproberen gesproken, één vleugel is voorzien van nieuwe paneellijnen! Het ging eigenlijk best aardig, de tutorial van Huib2 er naast, en krassen maar.
Hier en daar een misstapje, en in eerste instantie iets te diep gegaan. Maar zeker niet ontevreden, en als je er even de tijd voor neemt is het eigenlijk best een leuk karweitje.
In de te diepe paneellijnen laat ik wat houtlijm vloeien om ze iets te vullen.

photo 506536

photo 506535

Vanavond nr.2! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 10:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
De paneellijnen in het houten gedeelte mogen volledig gevuld worden eigenlijk... Die waren strak op de luikjes na... Om eerlijk te zijn, ik heb deze ooit proberen te bouwen, maar er was zoveel dat niet klopte dat ik na weken ombouwen en zag dat er nog weken werk aan waren ik deze uiteindelijk vertikaal geklasseerd heb.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 10:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Het houten gedeelte is ook helemaal glad hoor. De witte lijnen die je nog ziet is het witte van de plastic putty waarmee ik het eerst geprobeerd heb. Daarna heb ik het nog met secondelijm over gedaan omdat de putty hier en daar niet wilde hechten.
Op het beeldscherm op de achtergrond in de eerste foto zie je de referentie die ik aangehouden heb. Het "oranje'' houten oppervlak is op mijn vleugel dus ook helemaal vlak (nouja zo goed als, of het echt vlak is zal uit de eerste primerbeurt blijken uiteraard :wink: )

Ik snap wel dat je deze hebt laten verdwijnen hoor. Ik zie er nu een leuke uitdaging in om te oefenen met het scriben. En straks met het spuiten van de wintercamo, maar het is geen topper inderdaad...

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 mei, 2020 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Zo Deef, jij steekt er behoorlijk wat werk in. Ga zo door :)

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 20:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ja Ronald, het is een beetje zoals Silenoz hierboven al aangaf, het is of dit, of in de vuilnisbak er mee. De dood of de gladiolen, zeg maar :D
Dat zal wel weer blijken uit de volgende foto's met beschrijving.

De "water cooler and rear fuel tank fairing":
photo 506724

Past niet al te best zoals hierboven te zien is. Behalve dat deze aan de achterzijde rond zou moeten zijn, is hij ook nog eens te groot (te lang eigenlijk).
Hij zou met de achterkant eigenlijk gelijk moeten zitten met de achterkant van de wing roots. Maar dan steekt hij voorbij de wheelbays, waar de voorkant eigenlijk gelijk mee zou moeten zitten:

photo 506725

Maarrr na wat aanpaswerk hier en daar:

photo 506726

Tevreden mee! Dat brengt ons tot het aanschouwen van de het, naar mijn mening, mooie silhouette:

photo 506727

Dan kan de MiG nu als een soort platgeslagen insect gaan liggen wachten op de verdere assemblage:

photo 506728

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 20:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi opgelost, als ik het goed heb zitten de koelopeningen op de zijkant van de neus ook verkeerd. De schuine ingang zit aan beide zijden ondersteboven...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 mei, 2020 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Waar heb je de zaag in gezet?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement