Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 19:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 1:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Silenoz schreef:
Ferm tussendoortje en een probleem wat regelmatiger voorkomt dan zou mogen... Hetzelfde gehad met een kit van Eduard. Daar ontbrak een volledig segment op de romp... Kom je natuurlijk achter bij het decallen...
Ja je pakt onder het dryfitten niet zo snel de decalsheet er bij om roundels te gaan passen. Maar zou dus wel beter zijn, misschien denk ik hier nog eens aan terug bij een toekomstig kitje :lol:

SpeedAS schreef:
Goed werk! Ik ben blij te zien dat je de vleugels groen hebt gemaakt ipv rood en neus zilver ipv wit of bare metal. Alle kleurstellingen kloppen! Petje af!

Zo ver ik weet heeft Trumpeter de meest nauwkeurige Mig-3 kit gemaakt tot op heden, maar dan in 1:48. Heeft ook zo zijn keuren, maar in hoofdlijnen klopt de kit.
Dankje Alex! Ik ben normaal helemaal niet zo superkien in de 100% historische correctheid van kleuren, maar in dit geval was het toch wel even leuk daar goed energie in te steken. En dat loont, de kleuren kloppen ook gewoon met elkaar, ook al zijn ze zo verschillend.

markie schreef:
Op de vleugels zie je die preshading nog mooi onder dat groen. Geeft een leuk effect zo.
Ja markie, ik heb het toch nog op de foto kunnen vangen! :D

:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 mei, 2020 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Supergave kleur combinatie, daar hou ik van :mrgreen:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 mei, 2020 17:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ja Ronald, een beetje tricolore hè. Het is dan wel een Rus, maar krijg er toch wel wat Italiaanse gevoelens bij :lol:

Afgelopen weekend heb ik even wat aandacht aan de spinner met propeller gegeven.
De vorm van de in de kit meegeleverde spinner is om te huilen. Dit lijkt meer op een... op een... een... ja ik weet het eigenlijk niet, maar niet op de spinner zoals Mikhail Gurevich deze ooit ontworpen heeft.
Gelukkig had ik nog een spare P-51 spinner (links), deze lijkt er meer op, of is in ieder geval iets minder onooglijk:

photo 508716

Omdat de spinner uit de kit al uit twee delen bestaat, besloot ik het onderste deel wel te gebruiken en moest de P51 spinner wat minder hoog worden. Dus na wat schuren:
photo 508718

Daarna de positie van de uitsparingen voor de bladen eerst met een klein boortje bepaald. Vier gaatjes geboord, drie in de spinner en één in mijn duim:

photo 508717

De gaatjes zijn vervolgens veranderd naar daadwerkelijke uitsparingen:

photo 508719

Uiteindelijk komt het er dan zo uit te zien:

photo 508720

Voor de uitstraling van het toestelletje was het het wel weer waard denk ik, hij staat al in de primer!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei, 2020 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 18 mei, 2020 19:39 pm
Berichten: 75
Deef schreef:
Hier gaan we weer, nu een simpel tussendoortje (let op mijn woorden, hier ga ik snel op terugkomen).

Mikoyan-Gurevich MiG-3

De MiG-3 dus. Een toestel waar piloten niet echt dol op waren. Deels van hout en aluminium gemaakt moest het zijn voorganger, de Mig-1, doen vergeten. Maar het kampte met veel kinderziektes welke aan het front opgelost moesten worden. Dat het toestel daarnaast te licht bewapend, en moeilijk handelbaar was voor de gemiddelde piloot, bepaalde dat het al snel teruggetrokken werd uit de frontlinie. Als onderscheppingsjager heeft het toestel nog wel dienst gedaan boven stedelijke gebieden, fabrieken en dergelijke. Veel meer hierover valt uiteraard te lezen op de bron: Wikipedia - Mikoyan-Gurevich MiG-3

photo 504855

De kit
Niet veel onderdelen, op het eerste gezicht wel aardig. Leuke boxart-camo, maar die gaan we dus niet maken. Ik ga namelijk, zoals de titel al doet vermoeden, voor de "Red 02"
En daar valt nog wel het een en ander over toe te lichten.

photo 504853

"Red 02"
Zoals de bovenstaande bouwbeschrijving van Revell laat zien, bestond lang het idee dat de Red 02 voorzien was van rode vleugels. De eerste foto hierboven was hiervoor waarschijnlijk de referentie, plus het feit dat er wat witte MiG-3's met rode vleugeltips hebben rondgevlogen. Deze opvatting bleek echter te weerleggen, de vleugels zouden eigenlijk groen geweest zijn. Het zouden namelijk "early type" MiG-3 vleugels zijn die op een "late type" MiG-3 zijn bevestigd. Dit omdat de originele vleugels beschadigd zouden zijn, of misschien slechts één van de vleugels, maar om het toestel niet in onbalans te laten raken zijn beide vleugels vervangen. Er zijn een paar aanwijzingen voor deze opvatting;

- Ooggetuigenverslagen die een MiG-3 met groene vleugels vermelden.
- Het ontbreken van "slats" aan de leading edge die duiden op een "early-type" vleugel, terwijl de fuselage duidelijk "late-type" is.
- Een uitgebreide kleurenstudie aan de hand van de bovenstaande foto.

Bovenstaande heb ik uiteraard niet zelf uitgezocht en verzonnen. De uitgebreide versie van deze beknopte samenvatting is terug te vinden op deze site: http://massimotessitori.altervista.org/sovietwarplanes/pages/mig3/red02.html
Het is echt een aanrader om door te lezen, interessant verhaal en duidelijk beschreven. Waarschuwing: Ga je een beetje verder klikken, dan ben je zo een paar uur verder! :lol:

Bouwen maar!
Buiten het verhaal over de "Red 02" is er ongelooflijk veel beeld en referentiemateriaal van de MiG-3 op dezelfde site terug te vinden.
Aan de hand van dat referentiemateriaal heb ik dus ook al aardig kunnen bepalen dat er aan het kitje aardig wat mankementen zitten. Tot zover het simpel "tussendoortje" dus (ik zei het toch :wink:)...

Ik ga nu verder niet uitweiden over wat er dan allemaal wel niet klopt of aangepast zou moeten worden, dat komt in de loop van het verslag wel.
"Maar Deef, heb je dan echt alleen maar wat op het wereldwijde web zitten klikken?"
Nee joh! Toch ook al een beetje aan het dryfitten geweest! Wat ook wel al een beetje om te huilen was hier en daar... Maar goed, wordt vervolgd!

photo 504852

photo 504850

photo 504851

:brouw:


Wat een super mooi schaalmodel heb je ervan gemaakt, ik ben nog maar beginnend, en mijn eerste model zit nog niet eens in elkaar. Maar dit wat jij kunt is echt een droom.
Even een vraagje t standaardje waar je verf in staat, waar heb je die vandaan... Super handig. Groet,
Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei, 2020 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Als je er maar genoeg maakt Erik, dan heb je ook genoeg om te oefenen.
Bedankt voor het compliment, maar het voelt gewoon als een beetje aan rommelen tot mooi resultaat hoor :wink:
En je raakt niet uitgedroomd, als ik zie wat anderen allemaal voor moois maken, dan voel ik me vaak ook nog maar een beginner :D :lol:
Als je 't maar naar je zin hebt, dat is het belangrijkste!

Die standaard heb ik online gekocht, zijn in allerlei soorten en maten te krijgen overigens, deze heb ik:
"Verfrek hangend 26mm"

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2020 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Je bent al een stuk verder dan ik, terwijl we redelijk gelijkertijd begonnen! Het ziet er keurig uit hoor, bij mijn eerste scribe-klusje waren de lijnen ook wat breed en bij mij ook nog eens niet allemaal even diep. Dit is zoiets wat je gewoon een paar keer moet doen, dan word je er vanzelf handig in :)

Hopelijk geen topicvervuiling (anders zeg je het maar) maar dit zijn de redenen, ik help de kinderen (7,5 en 5) met bouwen, verven mogen ze zelf (de P-39 is van de oudste, de Yak van de jongste, hij heeft het blauw en lichtgrijs gedaan, ik de camouflage, uiteraard)
Beide krijgen (ook) rode sterren erop :)
Yak:
Afbeelding
P-39:
Afbeelding
Gewoon lekker dik gekwast met Revell Aqua, ik wou dat mijn verf er vroeger zo uit zag! :mrgreen:

Nou ja, genoeg Russiche topicvervuiling :)

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2020 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Superleuk dat je dit zo met je kinderen kan doen!
En die verf zit er inderdaad netjes op zeg, dat lukte mij ook niet zo inderdaad met de verf rechtstreeks uit een potje :lol:
Door de huidige Coronamaatregelen heb ik lekker veel modelbouwtijd, dus daar geniet ik maar even van :wink:

Best wel weer het een en ander aan de MiG-3 gedaan. Eerst maar eens een wash er op losgelaten. De "Winter Camo wash" van AK, die leek me wel toepasselijk :wink:
Tot mijn verassing was de wash een beetje groenig, maar dat liet eigenlijk wel een mooie "koude" toon achter in plaats van een alternatieve bruinige wash.

Linkerkant op de foto's nog lekker clean:

photo 509005

photo 509004

En het hele toestelletje behandeld:

photo 509007

Vervolgens met wat Oilbrushers van AmmoMig aan de gang gegaan. Gewoon olieverf van verschillende kleuren maar dan in een makkelijke dispenser, al iets verdund om het makkelijk aan te kunnen brengen.
Ik heb "Light flesh", "Olive green", "Dark mud", Medium grey", "Aluminium" en "Starship filth" gebruikt voor de MiG. Op deze eerste foto de rechterkant gedaan, en de linkerkant nog niet:

photo 509000

En helemaal behandeld:

photo 509002

photo 509001

photo 509003

Dan rest nog de spinner met propeller, daar moet nog wat zwart op aangebracht worden, een matte eindlaag en de standaard natuurlijk, daar heb ik wel een leuk ideetje voor :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2020 8:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Ben deze uit het oog verloren. Hier ben je toch echt iets leuks van aan het maken Deef.
Al die ondertonen die in deze kist zijn verwerkt. Wat een heerlijk afgeragde bak.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2020 8:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4284
Woonplaats: Bovensmilde
Hee Davy,
Geen idee wat voor olie verf dispensers jij hebt, maar ze werken zo te zien wel heel handig.
Of jij moet er al een hele grote handigheid in hebben gekregen, dat kan natuurlijk ook.
Maar het ziet er wel heel strak uit.
Hoe werken die dingen?
Groet Mark

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 mei, 2020 14:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
De Mig wordt met de dag mooier :brouw:

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement