We zijn weer een stapje verder, het landingsgestel is gebouwd. Het is erg gedetailleerd weergegeven, alles behalve de remleidingen zit er op. Helaas is de handleiding op dit punt wel erg misleidend, er worden onderdelen verkeerd aangewezen, nummers uit de verkeerde sprue benoemd of helemaal niet en het is haast niet te zien waar je welk onderdeel moet monteren. Dat kan je eigenlijk alleen door naar de volgende bouwstap te kijken of via foto's die ik nu van
http://walkarounds.scalemodels.ru/v/walkarounds/avia/after_1950/Su-33_details/ haal. Ik kende deze site al van de Kondensator (zie landvoertuigen) maar iemand heeft me de link getoond voor een Su-33. Mijn intuïtie vertelde me dat het onderdeel met het vraagteken niet van zijn gietnaad ontdaan mocht worden en de foto's bevestigden dit.
De wielen worden bij Kinetic gelukkig belast getoond. Er lopen een aantal fijne gietnaden over de poten maar voor de rest is opschonen minimaal. Het is ook zodanig opgebouwd dat de achterste wielpoten losgemaakt kunnen worden voor het spuiten. De voorste had er eigenlijk al vast in moeten zitten, maar ik heb hem zodanig aangepast dat hij er later in klikt. Ik ben wel te weten gekomen dat de voorste wielbak niet rood had mogen zijn, die moet blauw zoals de rest. Ik ga die dus terug even grijs spuiten volgende keer, zodat er geen rood doorschemert. De luiken blijven wel rood.
De vanghaak had ik beter ook nog niet gemonteerd, want hier is er wel een passingsprobleempje aan het rompuiteinde, dat mooi glad zou moeten zijn onderaan.
Ik heb dit voorbereid met twee stukken styreenplaat, die nog bijgeschuurd gaan worden.
De canopy moest dus nog geschuurd worden, want er zit een opvallende naad over het midden. Ik heb al een uur met een polijstpapiertje in de weer geweest en het begint nu de goeie richting uit te gaan. Ik ga wel nog wat met tandpasta verder om het terug glanzend te krijgen.
Vanmorgen was er ook een belangrijke bestelling voor de Su-33.
Hier zat de nodige thinner in voor Hataka, plus drie toevoegingen aan de kit.
De eerste was een vervangset voor de Alamo-raketten. Niet dat deze van de kit er veel voor moeten onderdoen maar het zit hem in de volledigheid en in hoe de fijne kantjes afgewerkt zijn.
Om te beginnen is er het resin lichaam van de raketten.
De lengte komt goed overeen met de raketten van Kinetic. Dezelfde onderdelen vind je terug over de romp, maar ze zijn opvallend anders uitgewerkt. Wat bij de ene vol is, is hol bij de andere en omgekeerd. De opvallendste verschillen zitten in de vinnen van de raket.
Doordat de vinnen bij Kinetic glad gehouden zijn, hebben ze onvermijdelijk een bepaalde dikte. Eduard koos er voor om een afschuining te maken aan de leading en trailing edges. Beide producenten kozen dus voor een niet volledig realistische aanpak, want dat zou betekenen dat de vinnen volledig uit PE hadden moeten bestaan, getuige de volgende foto van
https://www.armedconflicts.com/SOV-R-27-AA-10-Alamo-t10760:
Bij Eduard is er echter ook de tussenruimte onder de vin en een iets betere stuuras.
De voorste stabilisatoren zijn ook iets dunner uitgewerkt, er was er wel eentje losgebroken van het gietblok maar niet beschadigd.
De pylonen om de raket op te hangen zijn wel volkomen anders dan die van de kit. Ze zijn wat kleiner, maar dat zou kunnen komen doordat er verschillende evolutionaire types van Alamo-raketten bestaan. Zo te zien hebben deze pylonen ook de optische apparatuur vooraan die ik in mijn boek tegenkwam. Eduard had ook wel iets dat meer geleek op wat ik hier al in de kit gebruikt heb, maar de foto was niet scherp.
Er zitten ook een paar clearparts bij (2 spares?) en de uiteinden voor elke raket.
Wat echter de doorslag geeft om voor deze upgrade te kiezen zijn wel de bijgeleverde geschilderde PE-delen en zowat 100 decals. Er zitten meer stencils bij deze set dan er in de volledige kit van Kinetic zitten. Een groot aantal hiervan zal naar de pylonen gaan.
De handleiding is ook zeer duidelijk en de beschildering is hier ook vollediger, want er is wel meer kleur te zien dan het wit dat Kinetic aanraadt. Ik ben al begonnen om de vinnen te monteren.
Dan hebben we de ECM-pods,
Sorbtsiya genaamd.
Deze zijn ook weer te vergelijken met die van de kit. Dezelfde details, maar volledig anders uitgevoerd.
Waar bij Kinetic de rivets ingedrukt zijn, zijn ze bij Res-kit opliggend. Dat lijkt me ook meer overeen te komen met wat ik op foto's zie, al kan dit bedrieglijk overkomen bij overbelichting.
Er zitten ook rivets aan de uiteinden, die ontbreken bij Kinetic. Wat je wel ziet, zijn fijne printlijntjes, alsof de master voor deze moule ge-3D-print is en dan afgegoten. Je zou dit dus licht kunnen schuren.
En dan nog een attribuut dat een mooie kleurtegenstelling zal toevoegen aan het model, een laddertje in styreen. Je moet het wel nog uit de sprue krijgen maar het kreeg verder een positieve review.
Zoals beloofd nog foto's van mijn oude volledig gekwaste Italeri Su-34 op 1/72.