Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 0:51 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Het mooie weer en de tijdelijke werkloosheid leiden ertoe dat ik er weeral niet aan kan weerstaan om nog eens een stapel plastic op mijn tuintafel uit te spreiden. Deze had ik nog relatief kort in bezit, twee ESM's geleden was hij uit de tombola gekomen.

photo 503859

photo 503858

Ondertussen heb ik dus even de tijd gehad om er wat verfraaiingssets en literatuur bij te zoeken. Maar laten we ons eerst onledig houden met wat er in de doos zit, want die is zo al goed gevuld.

photo 503872

photo 503874

photo 503875

photo 503896

photo 503863

photo 503866

photo 503868

photo 503873

Een en ander zit ook in speciaal ontworpen kartonnen doosjes van het type tandpastaverpakking. Als je dit uitpakt, zitten er de raketten en de straalpijpen in.

photo 503860

photo 503861

photo 503862

Een tweede straalpijp zit aan de onderkant. Je krijgt nog een clear sprue met daarin een paar van de onderdelen die me het meest beangstigen aan deze kit.

photo 503876

De canopydelen hebben een flinke gietnaad die zal moeten weggepolijst worden, iets dat ik op die schaal nog nooit heb moeten doen.

photo 503867

Ik heb een paar Eduard upgrades gekocht, maar die voor het exterieur heb ik vermeden omdat ze inferieur lijkt aan deze meegeleverde Kinetic PE-set.

http://www.kitreviewsonline.de/zubehoer-zur-neuen-kinetic-su-33-interieur-exterieur-mask-eduard-148/

Citaat:
Die Kinetic-Teile sind deutlich feiner, was mit Sicherheit zum Teil auch an dem nur 0,1mm dünnen Metall liegt. Das Eduard-Material ist mehr als doppelt so dick.


De handleiding zou in tegenstelling tot de kit zelf van een slechte kwaliteit zijn. Er is blijkbaar gebruik gemaakt van shades, wat een beetje pixelachtig aandoet, maar het ergste zou zijn dat de volgorde van de bouwstappen niet logisch is voor wie wil gaan airbrushen.

photo 503864

photo 503865

De decals zien er prima uit, er zijn er ook andere te vinden van Begemot, maar dat leek me alleen de moeite als je meerdere van deze toestellen wil bouwen. Ik kies waarschijnlijk voor de arend.

photo 503869

Nu gaan we eens kijken wat ik nog ter aanvulling voorzien heb, al zou je perfect met deze kit een goed model moeten kunnen neerzetten. Ik heb vooral op drie plekken een gelegenheid tot extra detail gevonden. Eentje was de cockpit, waar er geen gordels of instrumentenwijzertjes voorzien waren. Hier was de keuze uit Eduard of Dream Model, maar die laatste was echt niet makkelijk meer te vinden. Dus werd het de uitgebreide interieurset van Eduard, met een fret voorgeschilderd PE en een messing plaatje voor de cockpitrand.

photo 503888

photo 503890

photo 503889

photo 503894

Voor op de neus kon ik nog een pitotbuis van Master Models op de kop tikken. Daar zit ook een set onderdeeltjes in PE bij.

photo 503870

photo 503895

Maar de opvallendste toevoeging zal wel een andere set van Dream Model zijn, die de styreen straalpijpen vervangt door PE lamellen.

photo 503871

photo 503893

photo 503891

photo 503892

photo 495148

Of ik dat tot een goed einde krijg, valt nog te bezien, maar ik heb altijd nog de plastic exemplaren om mee te vergelijken. Nu gaan we de boekjes nog eens bekijken.

photo 503877

Dit boek heb ik in het Duits gekocht, er staan prachtige kleurenfoto's in en een gedeelte gaat ook over de Sea Flanker. Ik ben er niet zo ver in gekomen omdat mijn technisch Duits wat rudimentair is, maar dit werk lijkt alle nodige info te bevatten om dit model mee te kunnen bouwen.

photo 503878

photo 503879

photo 503880

photo 503881

Ik had daarvoor nog een kleine Russische publicatie gekocht, die helaas in het Cyrillisch geschreven is. Ik zal dus alleen van de plaatjes gebruik kunnen maken, maar hier staat een plan van een gewone Flanker in. Ik denk niet dat er al iets over de vergrote Flankers in te vinden was, het is al een ouder boekje.

photo 503882

photo 503883

photo 503885

Het derde boek is vooral een geschiedkundig werk met een verslag van het Syrische conflict, maar het is een must-read voor als je iets over de Russische operaties daar wil weten, al is het vanuit een Westers standpunt geschreven. Je leest er vreemde dingen in, zoals een afvalbrand op een basis die leidt tot een inferno waar een aantal Russische toestellen door afgeschreven raakt.

photo 503884

photo 503887

Plaatje van de Admiral Kuznetsov in gelukkiger tijden, geen idee of die nog gauw terug in de vaart komt na de accidenten tijdens de overhaul. Van de SU-33 vind je in feite nauwelijks specifieke vermeldingen, maar er is toch een afbeelding van een van de decalversies die in deze kit meegeleverd zijn, die met de arend dus.

photo 503886


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 10:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Wat een mooie rus is dit. Veel plezier met bouwen, ik zal met veel plezier volgen, zeker de straalpijpen want dat zijn kleine kunstwerkjes. Succes

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Goed voorbereid Steven. You're good to go. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 apr, 2020 13:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Mooie kist......Russisch dus volgmodus aan. Succes met de bouw :brouw:

Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 apr, 2020 20:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Bedankt voor de warme ontvangst, we zijn er in gevlogen.

photo 504938

Deze stoel moet eerst gemaakt worden. De foto komt uit mijn handboek van Motorbuch Verlag. Ik heb hem al nodig gehad omdat de handleiding niet uitblinkt in duidelijkheid.

photo 504935

Zo worden de armsteunen aan een verkeerd punt gekleefd in stap 2a, waardoor ik al wat lijmschade had bij het verwijderen. Ik zag ook dat je de steunen kon vervangen door Eduard PE, maar dat vond ik er minder op lijken dan het plastic onderdeel. In stap 2c wordt er een stuk niet aangewezen, gelukkig vond ik het op een andere foto van de achterkant van de stoel.

photo 504934

De beenbeschermers hebben PE riemen, ook die vond ik beter in het Kinetic PE dan bij Eduard, waar ze veel korter waren. Het Eduard instrumentenpaneel links en rechts van de piloot is nog niet geïnstalleerd omdat de pit eerst gespoten moet worden.

photo 504936

De stoel heeft toch wel wat onderdelen en lijkt goed op de foto, maar de positie van de stukjes is duidelijker door even te puzzelen dan door de instructie te bekijken. Dat komt vooral doordat de richtingspijlen onprecies zijn.

photo 504937

Het past allemaal wel naar behoren. De interieurkleur van deze kist zou Air Superiority Blue zijn, en ik had nog wel de groene kleur gekocht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
wat een voor bereiding. en een hoop goodies van een erg mooi toestel.

volg modus aan.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2020 0:39 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Welkom aan boord, Timmie. Ik kan alvast meedelen dat er net nog wat extra's bijgekomen zijn, al zijn het noodzakelijke deze keer. Ik heb na een tijdje de verfinstructies te bekijken (er is niet eens een legende bij de verfinstructies aan het einde...) besloten om niet de aangeraden kleurentabel te gebruiken, maar om beroep te doen op een kleurenset die uitgebracht wordt door Hataka.

photo 505537

Voor de kleur in de cockpit heb ik wel Gunze 74 Air Superiority Blue besteld. Ik heb wel nog nooit met Hataka geschilderd, dus dat wordt een gok.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 mei, 2020 22:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Wat betreft mijn bestelling heb ik vorige keer een klein misverstand gecreëerd. Ik dacht eerst dat ik de "Red Line" verfset besteld had, maar blijkbaar heb ik een nog verder geavanceerde set gekocht, de "Orange Line". Dit zou een niet-acryl versie op lacquer basis zijn van de oudere verfsets. Als je die verdunt met Lacquer Thinner van Hataka, dan zou dit nog beter zijn dan Mr. Color, die bovendien met dezelfde verdunner kan gemengd worden en dan blijkbaar nog een stuk minder stinkt.

photo 506422

photo 506424

photo 506425

Het potje linksboven is de verf voor het interieur. Dit is Mr. Color verf, waarvan ik te laat ontdekt heb, dat ik er geen verdunner voor heb. De Aber-set is niet voor dit project, er zit al genoeg PE in.

photo 506423

Deze kleuren zullen dus gebruikt worden voor de buitenkant van het vliegtuig. De Hataka thinner zal ik nog bestellen, we zijn er toch nog niet aan toe. Ik heb net de cockpit afgewerkt tot onder de fuselage. De stoel is zwart gespoten met Tamiya en voor het interieur ben ik toch aan de slag gegaan met de verf van Mr. Hobby, toch een van de walgelijkste verfluchtjes die ik tot hiertoe geroken heb. Nu herinnerde ik me dat ik eens een productiefout-thinner van Lifecolor gebruikt heb, die ervoor zorgde dat de verf van Lifecolor helemaal aangetast raakte en die ook vreemd naar alcohol rook. Ik heb dit gemengd met wat van de Mr. Hobby in een flessendopje en het bleek niet te schiften of te kabbelen. Ik goot het dus maar in de airbrush. Het lukte niet overal even goed en ik had misschien eerst gebruik moeten maken van een primer, maar ik heb toch 90 procent van de cockpit dekkend gekregen met dit mengsel. De rest heb ik dan met een kwast en wat dikkere verf opgevuld. Na de stoel wat gedry-brushed te hebben, kon het gekleurde PE van Eduard eindelijk op de stoel gemonteerd worden. Het instrumentenpaneel is ook aangekleed, daarvoor heb ik wel twee metalen plaatjes gemaakt voor onder de twee zijconsoles zodat die qua hoogte uitkwamen. Leek me zinniger dan de plastic instrumentenpanelen afschuren en stukken van de leidingen op de achterplaat af te snijden zoals Eduard aanbeveelt. Voor het dashboard moesten er vijf PE-panelen over elkaar gekleefd worden, twee zijn er ontsnapt aan de pincet en daar is er ondertussen al een van teruggevonden. De ander is door de geluidsmuur gegaan, misschien komt die nog wel eens terecht en dan kan hij alsnog bevestigd worden, de canopy blijft namelijk open zodat je al dit geweld zo goed mogelijk kan aanschouwen. Jammer dat je de pedalen van Eduard niet op deze foto's ziet, die waren nog beter dan de Kinetic PE pedalen.

photo 506873

photo 506875

photo 506876

photo 506877

photo 506878

photo 506879

photo 506880

photo 506881

photo 506882

photo 506883

Ook de onderkant van de fuselage is al in de cockpitkleur gezet. Hier zie je hoe de Mr. Hobby de neiging heeft om spiders te blazen die dan in het model verderkruipen. Ik heb gelezen dat de ratio verdunner/verf bij dit merk exact moet zijn om dit te vermijden.

photo 506885

Nu zit ik vast op een dilemma in verband met het extra PE bij Eduard. Het grootste stuk hiervan bestaat uit een plaat om de canopy-vergrendeling te detailleren. In de kit zitten hier alleen slotjes maar geen haakjes. Eduard heeft die wel voorzien (onderste rode kader) zoals ze op foto's te herkennen zijn. Alleen stel ik met vragen bij de schaalcorrectheid van de plaatjes op het PE.

photo 506884

photo 506886

Bovendien ontbreekt er op het grote stuk PE een heleboel detail dat in de kit wel te zien is, zie inzet. Ik breek me er dus het hoofd over hoe ik een combinatie van alle details kan maken zonder dat er zichtbaar doorgesneden stukken PE over de kit gekleefd worden. Ik vind ook geen referentiefoto waar de focus op het achterste gedeelte van die plaat ligt, want bij Eduard lopen de slotjes verder door naar achter dan bij Kinetic.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2020 0:32 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
We gaan deze update besteden aan het bouwen van de luchtinlaten voor de straalmotoren van de Flanker. Om te begrijpen hoe deze ontworpen zijn, heb ik het volgende topic doorgenomen: http://www.arcforums.com/forums/air/index.php?/topic/199152-su-27-intakes/ . Hierop vind je een aantal zeer duidelijke foto's van wat er in de handleiding van Kinetic minder duidelijk omschreven is. Bij moderne Russische gevechtsjets is er een systeem ingebouwd om FOD's, schadelijke rommel op de startbaan, uit de turbineschoepen te houden. Bij de MiG-29 was dit een plaat die voor de inlaat kantelde tijdens de start, waardoor de lucht van bovenaf aangezogen werd tijdens het opstijgen. In de lucht kon ze terug neergelaten worden. Bij de SU-27 en terugwerkend naar de MiG-29 is dit al vooruitstrevender gemaakt, door de plaat te vervangen door een rooster kon er gewicht bespaard worden. In de kit zijn er stukken PE voorzien om dit rooster toe te voegen, maar er wordt niet uitgelegd hoe het systeem werkt. Het rooster kan alleen plat tegen de onderkant gelijmd worden. Om de samengeperste lucht voor het rooster een uitweg te bieden, is er aan de onderkant van de Su-27 een bewegende structuur gebouwd, het lijkt op een rolluik waarvan de latjes kunnen kantelen. Dit luik wordt niet hydraulisch aangedreven, het kantelen van de latjes wordt alleen door een veer tegengehouden. Het is in deze kit wel mogelijk om de latjes in geopende of gesloten stand te bouwen. Omdat ik moest weten welke optie er nodig was om het vliegtuig met geopende straalbuizen te bouwen, ben ik dit gaan onderzoeken. Ik ga er van uit dat de roosters dus opgericht zijn, dus moesten de latjes open staan. Doordat de luchtwervelingen zich langs de inlaat verspreiden, kan elk latje zich apart bewegen van de andere, maar het is al mooi dat je de twee uiterste opties krijgt. Het PE-onderdeel voor de roosters is wel niet volledig voor de gesloten stand, want aan de onderzijde zouden er verstevigingsribben moeten zitten en die zijn weggelaten. Ik had ze kunnen scratchen, maar het PE is zo fijnmazig dat ik het risico liep dat er een heel aantal mazen vol lijm zou lopen. Dus heb ik de roosters maar gewoon gelaten zoals ze meegeleverd waren. Het is prachtig om naar dit PE te kijken tegen een lichte achtergrond, het lijkt wel doorschijnend door al die kleine gaatjes.

photo 507275

Hier heb ik net een van de twee roosters geplooid.

photo 507276

Er zijn ook nog twee roosters aan beide kanten van de inlaat, het was me niet duidelijk waar deze toe dienen of waar de lucht naar buiten komt. Als hij ook uitkomt aan de inlaat, dan is dat alvast niet te zien op foto's in mijn boek. Deze roosters worden gelijmd op de vier zijden door met een druppeltje secondelijm aan een mespunt langs de randen te lopen. De lijm mag niet over de gaatjes lopen.

photo 507277

De onderdelen van de inlaat en ook de FOD-roosters worden dan wit gespoten met Tamiya, nadat er een poging gedaan is om alle ejector pin marks en ongebruikte wapenpyloon-locator holes dicht te plamuren. Dit gedeelte zou in principe gezien kunnen worden door de inlaat.

photo 507278

De voorkant van de turbines is voorzien met een combinatie van een plastic en een PE fan. Ik heb die zilver gespoten, vergelijk met de foto in het boek. Vreemd genoeg wordt er in de handleiding totaal geen rekening gehouden met de draairichting van de turbines, die tegengesteld is. Ik heb in bovenstaand topic moeten controleren aan welke kant de twee fans hoorden te zitten. Ik heb er uiteindelijk nog een zwarte wash op gedaan, zodat je van de plastic fan wat meer verschil in reflectie ziet in de duisternis.

photo 507279

photo 507281

Het samenlijmen van de onderdelen neemt wat tijd in beslag. De passing is bijna perfect, maar er mag geen naad te zien zijn en dus moet de klem er telkens een halfuurtje op.

photo 507282

In de vorige foto's was een elastiek te zien die de naad tussen de inlaat en de romp dicht moest trekken. Toch is er een passingsprobleem langs deze naad, een hoogteverschil van een halve millimeter. Dit is in een aantal fasen geschuurd tot het verschil traploos overgaat, waarbij de naad met secondelijm gevuld is en opnieuw geschuurd.

photo 507283

Dan pas kon er een fairing overheen gelijmd worden. Ook hier moest een onderdeel in komen waar er twee verschillend genummerde spiegelbeelden van zijn, en we toch in de handleiding twee keer het eerste nummer zien. Degene die dit heeft genummerd, moet heel verstrooid geweest zijn. Dit in combinatie met de wazig afgedrukte CAD-tekeningen maakt het onnodig moeilijk om deze mooie kit in elkaar te zetten. De handleiding zou ook digitaal beschikbaar zijn in een hogere resolutie, misschien moet ik daar toch eens naar zoeken. De pylonen aan de vaste vleugelhelften zijn een kunststukje om van naderbij te bekijken. In plaats van een linkse en een rechtse helft, heeft Kinetic gebruik gemaakt van slide moulding om het stuk helemaal uit te hollen. Dit kunststukje werd wat getemperd door het feit dat je die uitholling gewoon op moet vullen met een ander stukje, dat er zelfs niet helemaal naadloos in past. Je moet wat schuren en dan gaat er nog wat plamuur aan te pas komen.

photo 507284

De staartvlakken zijn al maar samengesteld. Deze zullen waarschijnlijk nog niet vastgelijmd worden tot alle decals er op zitten, dit om alles makkelijk te laten verlopen. De roervlakken werden fout genummerd.

photo 507285

De vanghaak moet er nu al op. Het slotje hiervoor is te zien aan de romp links, waar het in een kleine locator hole past. In de handleiding wordt de romp in deze stap niet getoond, waardoor de positie van dit slotje onbepaald is. Als technisch tekenaar weet ik dat de romp waarschijnlijk in "hide" geplaatst is tijdens deze bouwstap, maar ze hebben zich niet in de situatie van de bouwer verplaatst.

photo 507286

Een gedeelte van de luchtinlaten is nog niet verlijmd. Ik heb dit met opzet gedaan.

photo 507287

Door de bouwvolgorde waarin je de onderkant van het vliegtuig nog niet meteen aan de bovenkant lijmt, is waarschijnlijk de kromming van de onderkant nog te groot. Die zal waarschijnlijk iets rechter geplooid worden door tegen de bovenkant gespannen te worden. Daardoor zullen de pinnen op de foto beter uitkomen en wordt het mogelijk om ze te lijmen zonder aan te spannen. Ten minste, dat hoop ik toch.

photo 507288

Dit plaatje toont, dat er van de turbines niet veel te zien zal zijn door de FOD-roosters. Maar je kan er net overheen kijken en dan zie je ze misschien nog net op een foto.

photo 507291

Ik heb ook reeds de raketwapens geschuurd en ik heb er al eentje helemaal wit geschilderd.

photo 507289

Ik heb ontdekt dat deze raketten gemaakt zijn met een slide mould-techniek die ik nog nooit gezien heb. De mal bestond uit vier delen die gelijk rond de raket verdeeld zijn en die gelijktijdig van elkaar weg konden schuiven. Daardoor hangen de opvallende vinnen al vast aan het lichaam en zitten er op elke vin nog rivets aan de twee kanten ook. Het gevolg van deze techniek is wel dat je vier gietnaden overhoudt in plaats van de gebruikelijke twee. Er zijn wel twee naden bij die wat hoger zitten en het schuren wordt wat gehinderd door de vinnen die daar tussen zitten. Sommige van de details op deze naden vertonen wat offset, die heb ik vlak geschuurd. Er zijn ook twee kleinere raketten, die ook nog wat PE gaan verbruiken. Verder zie je nog het rugpaneel waarvan de binnenzijde een apart onderdeel is.

photo 507290

Ergens in het midden van de handleiding bleek ook, dat de binnenzijde van de cockpit nog twee aparte onderdelen zijn, die daar toegevoegd worden. Heb ik voor niks die walgelijke Mr.Colorverf daar gespoten. Ik heb eens geprobeerd die stukjes al te kwasten, want mijn Mr.Color/Lifecolorthinnermengsel van een paar dagen geleden was nog altijd niet opgedroogd. Maar het bleef weer niet zitten, dus wordt het toch weer airbrushen. Verder zie je nog de tankprobeholte die toegevoegd is.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 08 mei, 2020 9:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Die Pe straalbuis is gaaf zeg, wat een extra ijzerwerk heb je erbij, prachtig om te zien, mooi maar vreselijk druk interieur ook trouwens.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement