Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:40 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 15:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 apr, 2020 14:04 pm
Berichten: 15
Hallo allemaal, ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Jasper, en ik ben 25 jaar oud. Ik ben het klassieke voorbeeld van de "stille volgers" op dit forum! Ik kijk al jaren op dit forum voor tips en tricks, en gewoon omdat het leuk is om te kijken wat andere mensen allemaal kunnen bouwen. Dus uiteindelijk heb ik besloten om ook lid te worden van dit forum om jullie niet te onthouden van de "bakseltjes" die ik weleens maak.

Ik heb gekozen om jullie het een en het ander te laten zien (als ik eenmaal goed weet hoe ik plaatjes in kan voegen) van mijn bouw van deze toch wel heel bijzondere demobak die de KLu een aantal jaren geleden heeft gehad.

Ik ben 2 jaar geleden ooit eens begonnen, en vond op mijn telefoon foto's van het beginstadium (en we zijn inmiddels bijna bij het eindstadium.....) van dit toch wel erg langdurende, tijdvretende, bloed zweet en tranen kostende project! De kit van Kinetic is namelijk, vindt ik, een draak om te bouwen! En waarom?: Omdat de pasvorm hier en daar te wensen overlaat. Ik vond het toch nog leuk genoeg om er verder mee te gaan omdat ik het rust heb gegeven en er heel lang niks aan heb gedaan, en omdat ik het toch erg zonde vond van alle tijd en extra details die ik op een wat hoger niveau heb proberen te brengen.

Ik heb bijvoorbeeld voor de cockpit een PE setje van Eduard aangeschaft, wat overigens met een beetje geduld super fijn werkt, om de stoel en de panels van de cockpit op te leuken! Verder weet ik uit parate kennis behoorlijk wat van F-16's af. Ik ben zelf namelijk monteur van dit brute apparaat. Ik ben werkzaam op de Vlb. Volkel waar ik onderhoud uit mag voeren aan de bewapeningssystemen/EGRESS systeem (schietstoel/canopy en al dat andere wat boem, knal en plof zegt) van deze prachtige kist!

Ik hoop dat jullie met veel plezier dit verslag lezen, en als ik eenmaal weet hoe ik fatsoenlijk, en volgens de geldende regels plaatjes kan invoegen, ook veel kijkplezier! (Iemand tips???)

Met vriendelijke groet,
Jasper

_________________
*Neerlands wanhoop in bange dagen!*


Laatst bijgewerkt door Hebbet op wo 15 apr, 2020 14:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 20:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Welkom Jasper,
Ik ben benieuwd wat je er van hebt gemaakt. Hoe je foto's kunt plaatsen, is hier (klik) te lezen.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 apr, 2020 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 apr, 2020 14:04 pm
Berichten: 15
Hallo allemaal, ik heb via het album in modelbrouwers het een en het ander up kunnen loaden. Het is even wennen hoe het allemaal werkt, maar vindt het wel leuk dat ik nu wat kan laten zien (hebben jullie tips hoe ik via andere openbare clouds/servers foto's hier in kan laden??).
Nou ja, in ieder geval wat beeld i.pv. alleen maar tekst.

Afbeelding

Cockpitje opgeleukt met de geëtste onderdelen van Eduard. Up Front Controls (UFC) zit er nog niet in. Was een hoop gevijl omdat die UFC lekker in het kuipje te krijgen

Afbeelding

Cockpit met ejection seat erin. Jammer dat iedere F-16 kit altijd stoelen heeft met die dunne kussentjes. Wij hebben tegenwoordig al een hele lange tijd dikkere wollen kussens erin zitten. Deze zijn zwart vandaar dat ik de zitting zwart gemaakt heb. Kan nog even kijken of ik ergens een foto heb van de stoel los.....

photo 503230

UFC erin, kan je mooi het verschil zien tussen de OCU en MLU kisten. MLU heeft 2 MFD's. Verder zijn er nog wat digitale instrumenten bijgekomen en de sidewall fairings zijn zwart, dat wat vroeger grijs was. Weet niet of jullie iets opvalt wat misschien anders is??? *hint*: stoel

Afbeelding

Hoe hij erbij staat met "donor" canopy. Hier kan ik mooi overheen spuiten, heb ik uit de Kinetic kit gehaald van de Dual F-16 (F-16BM) die ik nog heb liggen.
Verder heb ik de stifner plates op de romp geplakt. Zoals jullie misschien wel kunnen zien zie je achter de cockpit een mooie witte lijn. Deze witte lijn is plamuur. De romphelften pasten precies *ahum*, maar niet getreurd, netjes opgevuld en vervolgens in etappes geschuurd tot korrel 2000. Zier er weer uit alsof dat deze F-16 uit een geheel bestaat i.p.v. een geamputeerd en opnieuw aangezette cockpit!

Afbeelding

Afbeelding

Intake, wheelwells en forward/main landing gear zijn al wit gespoten

Afbeelding

Klein beetje aan het experimenteren met de uitlaat. Eerst wit gespoten en toen een washje gemaakt omdat die maagdelijk witte "turkey feathers" niet wit blijven als het apparaatje gaat vliegen.

Morgen even foto's plaatsen van het spuiten en het plakken van de decals. Tot de volgende!

Met vriendelijke groet,
Jasper

_________________
*Neerlands wanhoop in bange dagen!*


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 11:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
Hoi Jasper,
Leuk, weer eens een F-16.. :D

Citaat:
Weet niet of jullie iets opvalt wat misschien anders is??? *hint*: stoel

Nou, mij valt inderdaad één ding op aan de stoel, en dat is dat je dezelfde dingen mist die ook ik nog niet aan mijn ACES II heb gemonteerd. Namelijk die twee uitsteeksels aan de bovenzijde bij de hoofdsteun (geen idee hoe ze heten...)

photo 475385

Verder ben je lekker op weg met deze Viper.... Succes!!

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Hallo Jasper,
Als mede collega van de Klu en bouwer van harte welkom en succes met je F-16 :brouw:
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 11:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 apr, 2020 14:04 pm
Berichten: 15
Scherp Peter! Inderdaad de ACES II ejection seat heeft tegenwoordig "flip up pitot tubes". Als de piloot in de lucht uit wil stappen klappen deze pitot tubes uit. Deze meten statische en dynamische druk (bepaald de luchtsnelheid aan de hand van luchtdruk, temparatuur en hoogte als ik me niet vergis). Wat ik heb begrepen van mijn collega's is deze modificatie uitgevoerd nadat de vliegers zijn gaan vliegen met de HMCS helm (dat lompe vizier op de helm), waardoor de sensoren in de stoel een verkeerde indicatie kregen omdat de helm wat groter is als de helm met het het "gewone vizier". Mochten er collega's onder ons zijn; correct me if I'm wrong! :wink:

_________________
*Neerlands wanhoop in bange dagen!*


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 12:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 apr, 2020 14:04 pm
Berichten: 15
Goed mensen, zoals beloofd wat plaatjes van het spuit proces. Ik heb hem eerst goed ontvet, en daarna Tamiya X-2 White Gloss als grondlaag gespoten. Ik wil dat dit ding goed blinkt!

Voor:

photo 503319

Na:
photo 503215

Terwijl de onderdelen staan te drogen heb ik smokewinders gemaakt. Ik had een setje gekocht van Flightpath (Airshow display set). Daar zitten wat dranghekjes bij maar ook 2 resin resin smokewinders, een resin travelpot, en 2 uit aluminium gegoten block 15 launchers (die helaas niet passen, veel te klein, en er ook nog niet eens op lijken.....). Nou heeft mijn oude baas ooit eens gezegt voordat ik bij defensie werkte, maar nog in de machinebouw; "Jasper, iets krom maken is niet moeilijk! Het is de uitdaging om iets zo recht mogelijk te krijgen". Dit is ook het geval bij die, veel te kleine, erg kromme smokewinders. Nou heb ik dit opgelost door de AIM-120 missiles in te korten, vinnen eraf, plamuren, schuren, gaatjes boren en dan die mooie PE vinnen uit het setje te gebruiken. Mooi resultaat al zeg ik het zelf! Ze hebben de realiteit wel goed benaderd, want bij het dryfitten passen ze niet helemaal lekker op de block 15 launchers. Dat is in het echt ook zo, want een AIM-120 kan niet eens op een block 15 (alleen op een LAU-129).......

photo 503318

dryfitten:

photo 503214

Ik zal nog foto's uploaden dat hij oranje is.
Tot de volgende!

Met vriendelijke groet,
Jasper

_________________
*Neerlands wanhoop in bange dagen!*


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
Hoi Jasper,

De J-015 is een MLU kist. Deze heeft LAU-129 launchers voor de AIM-120.
Zo te zien heb jij de "oude" launchers er nog op zitten? Klopt dat..??

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 16:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 07 apr, 2020 14:04 pm
Berichten: 15
Hallo Peter, Aan een MLU kist kunnen gewoon oude block 15 launchers gehangen worden (op Volkel wordt er nog mee gevlogen). Als je AIM-120's hangt zou het inderdaad niet kloppen. Maar omdat dit smokewinders zijn klopt het wel, de smokewinders zijn geen missiles maar gewoon holle pijpen waar een of ander goedje ingaat wat ervoor zorgt dat ze gaan roken. De "hangers", dus de bevestigingspunten in de rail zijn hetzelfde als van een AIM-9 (net zoals balancers, AMA's en captive's). Het verschil tussen een AIM-120 en AIM-9 qua ophangen is dat de hangers van de AIM-9 "inwendig" in de rail worden gehangen, en de AIM-120 een uitwendige rail heeft (de LAU-129 wordt ook wel een Multirail Launcher genoemd, je kan er zowel AIM-9's als 120's aanhangen). Ik heb ff een plaatje gemaakt om het wat duidelijker te maken.

photo 503371

photo 503370

Met vriendelijke groet,
Jasper

_________________
*Neerlands wanhoop in bange dagen!*


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2020 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
Duidelijk verhaal. Weer wat geleerd.... :)

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement