Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 12:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Lang geleden heb ik eens een setje decals van Flevo Decals gekocht voor de complete air wing van de USS Boxer tijdens de Korea oorlog.
Ik ben altijd wel fan geweest van de Gloss Sea Blue schema's uit die tijd en heb al eens een AD-6 (A-1H) Skyraider gebackdate naar een AD-4, een Hobbyboss F9F-3 Panther en een Revell (Italeri) F4U-5 Corsair verzaagd tot de correcte lengte.
Ik had deze decals al enige tijd liggen, omdat de Italeri kits van de F4U-4 eigenlijk niet zo heel best zijn en ook nog eens van de F4U-4B met de 4x 20mm kanonnen terwijl de opties op de Flevo sheet dat niet waren.

Toen Revell met een varant van hun recent F4U-1 uitkwam was ik dan ook zo blij (ook omdat ze maar 7€ per stuk waren :mrgreen:) dat ik er gelijk 2 gekocht heb om beide F4U-4s van VF-791 en VF-884 te kunnen maken.
Afbeelding
Afbeelding
Je kunt er van elk 1 maken, per squadron 2 opties (209 en 211 voor VF-791, 414 en 416 (die bestaat nu nog vliegend!) voor VF-884.

Mijn enthousiasme is inmiddels wel wat getemperd... het begon met het glaswerk, wat zo uit de (beide!) doosjes kwam:
Afbeelding
Een mail naar Revell department X zorgt binnen 2 weken voor vervanged glaswerk dat er een stuk beter uit zag.

Ik moet echter bekennen dat mijn enthousiasme wat meer getemperd werd toen ik de rest eens goed bekeek. Veel flash, gietranden en gewoon slordig werk lijkt het...:
Afbeelding
Afbeelding
Wel mooie open spaken, dat dan weer wel... De wielen zijn overigens 1 geheel en komen zo uit de sprue.

Zo is de cockpit bijvoorbeeld ongewijzigd van de F4U-1, terwijl die van de F4U-4 nogal anders was. In tegenstelling tot de F4U-1, zoals hier te zien:
Afbeelding
had de F4U-4 een complete vloer, en was de stoel geen stoel, maar alleen een zitting die aan de achterwand zat. De rugleuning was een pantserplaat -dit ontwerp was overigens uniek voor de F4U-4, bij de latere modellen ging men weer terug naar een compleet stoeltje, maar de vloer bleef behouden voor de F4U-5 en later. (AU-1 en F4U-7 voor de Aeronavale)
De achterwand mist t.h.v. de cockitkap stukjes, dit hoort eigenlijk bij de "birdcage" Corsair, zodat je door de achterruitjes schuit naar achter kon kijken.
Sja, dus maar scratchen:
Afbeelding
De achterwand is glad gemaakt en aangepast, de vloer is nieuw en het stoeltje ontdaan van rugleuning en dunner geschuurd.
Afbeelding
De roerpedalen en stick zijn ontdaan van hun onderkant (die zijn te lang door het vloerloze ontwerp van de kit) en zullen later nog gemonteerd worden.
Oh ja, had ik al gezegd dat ik nog niet echt onder de indruk ben van de kwaliteit van het kitje...?
Afbeelding

En ander dingtje is de voorkant, om aan alle varianten vorm te geven is die nogal complex en past ook niet echt heel best -overal gietrandjes en scheve randjes... :-(
Afbeelding
Wat ik dan wel weer gaaf vind is de optie voor open en dichte koelkleppen, alleen horen die grote gaten er niet tussen te zitten. Daar zitten plaatjes waarmee ze open geduwd worden. Dus aanpassen maar:
Afbeelding

Over romp en neus gesproken... let op de lengte vergeleken met een Tamiya romp:
Afbeelding
Scheelt zo'n 2mm vanaf de cockpit (donker is Tamiya, licht is Revell). Overigens is de Italeri F4U-5 die al in de vitrine staat qua lengte achter de cockpit/vleugel gelijk aan de Tamiya, dus wie er nu gelijk heeft...? Te veel werk om aan te passen, dus deze laat ik maar zo. Ik zal ze maar niet te dicht naast elkaar zetten. :roll:

Vleugels zijn ook interessant, de ene kant past zo in elkaar, de andere... Daar moet je pinnetjes afsnijden en de andere kant ook zo goed als verwijderen, als je dan de pasvlakken dunner schuurt past het redelijk. Dat moet ook wel, want de vleugeltips zijn apart (voor de ingekortte versie van de Britse Corsairs) en de naad zit op een onmogelijke plek, precies door de doek-details van de vleugels.
De pennetjes/gaatjes modificatie moest overigens op beide modellen, dus lijkt geen éénmalig incident.
Afbeelding
Afbeelding
De mooie doek-details op de flaps zijn overigens inmiddels gevuld, want dat was geen doek...

Een ander irritant iets, is dat er geen pylons of andere wapens onder de vleugels zitten.
Gelukkig heeft de Tamiya Birdcage in de stash die niet nodig, dus daar de raketten vanaf gehaald en uitgemeten.
Daarbij valt op dat de gaten waar de hulzen uit komen precies verkeerd om zitten... Ook die laat ik maar zo, je ziet er met de raketten straks niet veel meer van.
Afbeelding

Overigens zitten de binnenste vleugelpylons er wel bij, maar veel te ver naar voren... dus vullen en scratchen maar weer!
Afbeelding
Afbeelding
Hier komen ook ongebruikte Tamiya pylons op + de Tamiya tanks, want die van Revell ogen veel te groot. De Tamiya tank past er bijna in... Geen idee overigen of er meerdere types waren, maar ik vind die van Tamiya beter smoelen.

Ok, het laatste voor nu...
De vleugelinlaten van de kit zijn voor een F4U-1, waarbij de lucht voor de carburateur door de vleugelinlaat stroomde. Bij de F4U-4 gebeurde dat door de nieuwe neus-inlaat, waardoor de F4U-4 minder "ribbels" had, maar 3 vaantjes. Ik heb ze uitgeboord, uitgevijld, en van 0,25mm Evergreen strip "vaantjes" gemaakt. De achterkanten moeten nog afgesneden worden, maar eerst moeten ze goed drogen.
Afbeelding
Afbeelding

Nou ja, tot zoveer een eenvoudig blauw te spuiten setje tussendoortjes... :mrgreen:

Groeten,
Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Laatst bijgewerkt door jeroen_R90S op di 13 okt, 2020 14:38 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 12:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Daar gaat (en zit al) aardig wat werk in zitten zo te zien!
Ik vind dit een schitterend toestel, ik volg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een gave bak, en best groot ook als je deze vergelijkt met een Messerschmidt of Zero.

€7 per kit en dan nog zeuren over een beetje flash. Dan had je maar een 'TamiGasaJimi' of zo moeten kopen. Met jou 'skills' lijkt me dit een peuleschil.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 20:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik zie hier wel een mooie uitdaging in. Je laat je toch niet klein krijgen door wat plastic?

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dag Jeroen

Direct een mooie openingspost en al behoorlijk wat gebouwd, fijn! :-D
De glossy blue kisten uit die periode hebben inderdaad wat. Enerzijds de Panthers, Banshees en andere vroege jets, en anderzijds dan de Corsair die toch ook nog zijn mannetje stond.

Zelf heb ik vorig jaar de Britse uitvoering gemaakt can Revell en die beviel me wel. Hier en daar wat kleine aandachtspunten, maar niets lastigs wat ik me kan herinneren. Was wel recht uit de doos bij mij.

Benieuwd naar je vorderingen, ik ben in volgmodus :D

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 feb, 2020 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2813
Leuk projectje Jeroen, deze duobouw.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 16:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Er is gerust wel een leuk model van te maken, maar na meerdere recente Revell kitjes gebouwd te hebben valt deze me toch een beetje tegen, zowel qua kwaliteit als nauwkeurigheid. Er zitten toch wel slordige dingen in, maar, aan de andere kant, wel weer genoeg om lekker op los te gaan qua scratchbouw ;-)
Als ik de gietkwaliteit van deze vergelijk met de Matchbox uit 1981 die BeeJee net gepost heeft is het eerder achteruit-, als vooruitgang. Maar goed, veel keuze is er niet voor F4U-4s dus gewoon lekker verder bouwen.
Heb vandaag de cockpits gespoten met Revell Aqua (75% R65 Bronsgroen + 25% R15 Geel) en omdat dat spul redelijk snel droogt kon gelijk de glanslak erover. Inmiddels zit ook na een half uur schrapen en vijlen de slechtst passende vleugelhelft op elkaar, het blijkt dat ook van de lip die aan de losse tip zit e.e.a. aan de onderkant weg moet, omdat hij anders niet op zijn plek komt en er hoogteverschil in zit. Net zoals het wegsnijden van de rondjes en paspinnen aan 1 kant, moest ik ook deze modificatie op beide kitjes doen...
Staat nu te drogen, ik blijf er nog even af ;-)

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2020 19:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Leuke build. Misschien kijk ik niet goed, ik heb het idee dat de drie gaten voor de hulzen wel goed zitten?

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 maart, 2020 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dat is een behoorlijk begin al. Al de minpuntes op een rij gezet.
Waarom laten modelbouwers zich toch altijd verleiden om niks OOB te doen......

Mooi werk laat je zien Jeroen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 maart, 2020 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dank voor de reacties!
Het lijkt er inderdaad op dat ik zelf niet goed gekeken heb, de openingen voor de hulzen zitten inderdaad goed! :):)

Intussen ook verder gegaan met het in elkaar zetten en (met de kwast) verven van de motoren. De achterplaat is zwart gemaakt zodat je daar geen grijs plastic ziet.
De cilinders zijn Revell (Aqua) 91, de voorkant 79, ook Aqua.
Het geheel is gelakt en voorzien van een was van Dark Umber met Payne's Grey (bijna zwart) en daarna weer mat gemaakt.
Afbeelding

Daarna de vleugeleinden met veel schuren en schrapen op elkaar gelijmd en goed laten drogen. Door het dunner schrapen/schuren passen de tips wel beter (in elk geval zonder gaten, en 80% van de vorm komt nu overeen), maar hier zit evengoed nog wel werk aan...
Boven:
Afbeelding
Onder:
Afbeelding

Tijdens het drogen van het geheel ook de rompen in elkaar gezet nadat de cockpits afgewerkt waren, hierbij ben ik afgeweken van de montagevolgorde uit het boekje. Ik heb eerst de cockpit, minus het instrumentenpaneel/voorschot in 1 helft gelijmd, en daarna de romp op elkaar. Daarna van boven het schot/instrumentenpaneel erin gelijmd, omdat dat een nogal sullige constructie is zonder hoogteaanslag. Zo weet ik zeker dat het instrumentenpaneel straks aansluit op het bovendek.
Toen dat erin zat het bovendeel erop gelijmd, maar omdat de rompen nogal bananig waren eerst de achterkant, dus vanaf het instrumentenpaneel tot ongeveer het stuk tape. Zo blijft het voorstuk nog flexibel en de voorring (waar de motorkap weer aan komt) beter te positioneren.
Ik heb het al eerder geschreven, maar ook hier moesten alle pasvlakken geschuurd, geschraapt en voorzichtig gelijmd worden, maar uiteindelijk past het meeste vrij aardig. Ik durf er niet aan te komen, maar de ring met uitlaten (links en rechts los op de foto) zit inmiddels ook op beide modellen. De eerdere montage van het bovendek heeft ook als voordeel dat je er van binnen uit nog bij kunt, en geeft meer stevigheid zodat de ring op de juiste plek komt (hoop ik dan maar! :mgreen:
Afbeelding

De aangepaste vleugelinlaten en openingen voor de machinegeweren zitten er inmiddels ook in, ook hier is de pasvorm ondanks veel schuren en dryfitten niet dusdanig dat hier geen plamuur aan te pas komt.
Maar het zit een stuk beter als uit de doos, zeker de inlaten.
Langzaam wordt het wel wat :)
Afbeelding

Groeten,
Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement