Lang geleden heb ik eens een setje decals van Flevo Decals gekocht voor de complete air wing van de USS Boxer tijdens de Korea oorlog.
Ik ben altijd wel fan geweest van de Gloss Sea Blue schema's uit die tijd en heb al eens een AD-6 (A-1H) Skyraider gebackdate naar een AD-4, een Hobbyboss F9F-3 Panther en een Revell (Italeri) F4U-5 Corsair verzaagd tot de correcte lengte.
Ik had deze decals al enige tijd liggen, omdat de Italeri kits van de F4U-4 eigenlijk niet zo heel best zijn en ook nog eens van de F4U-4B met de 4x 20mm kanonnen terwijl de opties op de Flevo sheet dat niet waren.
Toen Revell met een varant van hun recent F4U-1 uitkwam was ik dan ook zo blij (ook omdat ze maar 7€ per stuk waren
) dat ik er gelijk 2 gekocht heb om beide F4U-4s van VF-791 en VF-884 te kunnen maken.
Je kunt er van elk 1 maken, per squadron 2 opties (209 en 211 voor VF-791, 414 en 416 (die bestaat nu nog vliegend!) voor VF-884.
Mijn enthousiasme is inmiddels wel wat getemperd... het begon met het glaswerk, wat zo uit de (beide!) doosjes kwam:
Een mail naar Revell department X zorgt binnen 2 weken voor vervanged glaswerk dat er een stuk beter uit zag.
Ik moet echter bekennen dat mijn enthousiasme wat meer getemperd werd toen ik de rest eens goed bekeek. Veel flash, gietranden en gewoon slordig werk lijkt het...:
Wel mooie open spaken, dat dan weer wel... De wielen zijn overigens 1 geheel en komen zo uit de sprue.
Zo is de cockpit bijvoorbeeld ongewijzigd van de F4U-1, terwijl die van de F4U-4 nogal anders was. In tegenstelling tot de F4U-1, zoals hier te zien:
had de F4U-4 een complete vloer, en was de stoel geen stoel, maar alleen een zitting die aan de achterwand zat. De rugleuning was een pantserplaat -dit ontwerp was overigens uniek voor de F4U-4, bij de latere modellen ging men weer terug naar een compleet stoeltje, maar de vloer bleef behouden voor de F4U-5 en later. (AU-1 en F4U-7 voor de Aeronavale)
De achterwand mist t.h.v. de cockitkap stukjes, dit hoort eigenlijk bij de "birdcage" Corsair, zodat je door de achterruitjes schuit naar achter kon kijken.
Sja, dus maar scratchen:
De achterwand is glad gemaakt en aangepast, de vloer is nieuw en het stoeltje ontdaan van rugleuning en dunner geschuurd.
De roerpedalen en stick zijn ontdaan van hun onderkant (die zijn te lang door het vloerloze ontwerp van de kit) en zullen later nog gemonteerd worden.
Oh ja, had ik al gezegd dat ik nog niet echt onder de indruk ben van de kwaliteit van het kitje...?
En ander dingtje is de voorkant, om aan alle varianten vorm te geven is die nogal complex en past ook niet echt heel best -overal gietrandjes en scheve randjes...
Wat ik dan wel weer gaaf vind is de optie voor open en dichte koelkleppen, alleen horen die grote gaten er niet tussen te zitten. Daar zitten plaatjes waarmee ze open geduwd worden. Dus aanpassen maar:
Over romp en neus gesproken... let op de lengte vergeleken met een Tamiya romp:
Scheelt zo'n 2mm vanaf de cockpit (donker is Tamiya, licht is Revell). Overigens is de Italeri F4U-5 die al in de vitrine staat qua lengte achter de cockpit/vleugel gelijk aan de Tamiya, dus wie er nu gelijk heeft...? Te veel werk om aan te passen, dus deze laat ik maar zo. Ik zal ze maar niet te dicht naast elkaar zetten.
Vleugels zijn ook interessant, de ene kant past zo in elkaar, de andere... Daar moet je pinnetjes afsnijden en de andere kant ook zo goed als verwijderen, als je dan de pasvlakken dunner schuurt past het redelijk. Dat moet ook wel, want de vleugeltips zijn apart (voor de ingekortte versie van de Britse Corsairs) en de naad zit op een onmogelijke plek, precies door de doek-details van de vleugels.
De pennetjes/gaatjes modificatie moest overigens op beide modellen, dus lijkt geen éénmalig incident.
De mooie doek-details op de flaps zijn overigens inmiddels gevuld, want dat was geen doek...
Een ander irritant iets, is dat er geen pylons of andere wapens onder de vleugels zitten.
Gelukkig heeft de Tamiya Birdcage in de stash die niet nodig, dus daar de raketten vanaf gehaald en uitgemeten.
Daarbij valt op dat de gaten waar de hulzen uit komen precies verkeerd om zitten... Ook die laat ik maar zo, je ziet er met de raketten straks niet veel meer van.
Overigens zitten de binnenste vleugelpylons er wel bij, maar veel te ver naar voren... dus vullen en scratchen maar weer!
Hier komen ook ongebruikte Tamiya pylons op + de Tamiya tanks, want die van Revell ogen veel te groot. De Tamiya tank past er bijna in... Geen idee overigen of er meerdere types waren, maar ik vind die van Tamiya beter smoelen.
Ok, het laatste voor nu...
De vleugelinlaten van de kit zijn voor een F4U-1, waarbij de lucht voor de carburateur door de vleugelinlaat stroomde. Bij de F4U-4 gebeurde dat door de nieuwe neus-inlaat, waardoor de F4U-4 minder "ribbels" had, maar 3 vaantjes. Ik heb ze uitgeboord, uitgevijld, en van 0,25mm Evergreen strip "vaantjes" gemaakt. De achterkanten moeten nog afgesneden worden, maar eerst moeten ze goed drogen.
Nou ja, tot zoveer een eenvoudig blauw te spuiten setje tussendoortjes...
Groeten,
Jeroen