Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx heren! Ik schuur gelukkig meestal nat, dan stuift het niet zo! :mrgreen: :mrgreen:

Was nog wat vergeten, want de ene kit krijgt 1 bom en 1 tank uit een Tamiya doosje, de andere krijgt 2 tanks (van een Italeri AU-1) en 4 bomrekken onder de vleugels. In de kits zit zoals eerder geschreven geen enkele vleugelbewapening, dus gewapend met wat foto's van Corsairs de gaatjes uitgemeten voor de de raketten (dat had ik al eerder gedaan) en daarna overgezet op de andere Corsair.
Hiervoor ga ik een allegaartje gebruiken, want de bomrekken konden niet op de raketpylons geplaatst worden. Hiervoor werden de raketpylons verwijderd, kwam er een grote platte adapter in de plaats en daarop kwam dan het uiteindelijke bomrek met de bom (geen wonder dat dat bij latere Corsairs gewijzigd is!)
Die bomrekken zelf heb ik nog van een Hobbyboss F9F Panther, helaas zitten daar maar 6 rekjes en bommen bij, maar omdat ik uit een eerdere Panther de bommen al gejat had voor een Skyraider had ik daar nog rekjes over, dus die komen op de Corsair.
Helaas heb ik maar 6 van die honderdponders in plaats van 8, maar om daar nog nog een Panther voor te kopen... :mrgreen:

Het ziet er simpel uit maar door de kromming van de vleugel was het toch nog een puzzel om dit x8 te maken en te plaatsen:
Afbeelding
Ik heb ze bewust wat te hoog gehouden, zou kon ik ze wat in de contour van de vleugel buigen en met Extra Thin fixeren. Hierna worden ze nog glad geschuurd en worden er nog wat details aangebracht (gaatjes etc).
Maar eerst maar eens goed laten drogen voor ik weer wat stuk maak :)

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 mei, 2020 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Weinig spectaculaire voortgang, kinderen (7,5 en 5) geholpen met hun HobbyBoss easykitjes, erg leuk om te doen maar zo schiet ik zelf natuurlijk ook niks op! :mrgreen:
Yak:
Afbeelding
P-39:
Afbeelding
Gewoon lekker kwasten met Revell Aqua, verdund met kraanwater, dat vloeit mooi uit zo :)

Eerst na diverse schuur- en bijwerkrondes alle verloren paneellijnen gescribet (en dat waren er nogal wat, ik denk dat ik 3/4 opnieuw heb moeten doen...)
Afbeelding

Daarna was het nog tijd voor de binnenste pylons voor de VF-791 Corsair, voor de andere had ik extra's uit een Tamiya. Uit de rommeldoos nog sway braces van een HobbyBoss Panther en droptanks van een Italeri AU-1 Corsair gevonden. De pylons heb ik uit een stuk sprue van de Wingnut Wings D.VII (wordt dat sprue straks ook geld waard? :P) gemaakt, in de uitsparingen komen straks die sway braces.
Afbeelding
Braces op de Italeri tanks gemonteerd:
Afbeelding
(de grijze tank is een Tamiya die ik als voorbeeld gebruik)

Het vervangende glaswerk ook opgeknapt, en hoewel er niet meer van die bellen in zitten is het op deze manier wel een beetje zonde van het scratchwerk in de cockpit :-/
Het lijkt wel een loupe...
Afbeelding

Zo staan de pylons etc nu te drogen, ik moet nog even nadenken over het glaswerk, het vervelende is dat als ik de kap open zet de achterromp waar hij overheen schuift vervormd...

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2020 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Lekker bezig! Aardig aan het scriben geweest :shock:
Hoe heb je dat glaswerk "opgeknapt"? Wel handig voor het kijken naar je scratchwerk, zo'n loupe :P
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 9:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx! Het glaswerk is een vervanging die ik via Revell gekregen heb nadat ik foto's van die originele stuurde met die bellen erin, dat hadden beide kitjes trouwens... Deze zijn wel helder en bel-loos, maar doordat de F4U-4 cockpit een soort uitstulpingen had voor meer zicht zijn die blijkbaar wat dikker en vervormen gigantisch. Ondanks de werkjes in de cockpit (die ook niet zooo spectaculair zijn trouwens) heb ik na er een tijdje naar gekeken te hebben toch besloten ze dicht te doen. Die vervormde cockpit is niet zo mooi, maar de vervormde achterromp als ik ze open zet nog meer, het haalt de lijn een beetje uit het toestel op die manier...

Enfin, met de Easykitjes van de kinderen afgerond mocht ik zelf weer wat doen aan de Corsairs... Met kleine stapjes kom je eruiteindelijk ook wel:

Doordat Revell de F4U-1 en F4U-4 uit dezelfde romp en vleugelmallen heeft gegoten zijn er naast de dingen die ik al aangepakt had, ook nog wat andere dingen voor verbetering mogelijk. Eén ervan is het instap-gat in de flap. Daarnaast zat er op de zijkant van de romp een luikje wat je uit kon klappen en waar een opstaptrede achter zat.
Het gat was nog wat gepuzzel door de knikvleugel, want als de flaps omhoog zijn zit dat gat scheef, en met flaps naar beneden netjes horizontaal. Na wat puzzelen afgetekend, met een 0,5mm boortje gaatjes gemaakt rondom en heel voorzichtig uitgevijld. Ik had er geen tekening van dus maar op het oog gedaan, er zijn gelukkig wat F4U-4 warbirds (o.a. die van Red Bull) dus foto's genoeg. Wel is het gat wat rechthoekiger geworden als het origineel, dat is wat vierkanter en lager, maar daar worden de flaps zo dun dat ik bang was dat er een hoek uit zou breken.
Het luikje is ook "op het oog" op de romp gescribet:
Afbeelding
Het luik+gat zitten overigens alleen aan de rechterkant.

Daarna was het de beurt aan de pylons voor de VF-791 kist. Daarvoor had ik zoals eerder geschreven van Evergreen de adapters voor gemaakt en nu was het tijd om de pylons pas te maken. (ik ben er nog niet uit of ik ze al vast lijm, of dat ik dat pas na de spuitbeurt doe). De Hobbyboss pylons hebben een vierkantje en een rondje, nu is vierkantjes boren vrij lastig dus die eraf geknipt. Daarna uitgemeten, gepast, en dat een keer of 3, en daarna gaatjes geboord, netjes op een rij, en de pylons gepast. Top!
Helaas zag ik op deze foto dat ze verkeerd om zitten... ze hebben een dikke en dunne kant (voor/achter) en hier dus precies verkeerd om... :mrgreen:
Afbeelding

Dus wederom gemeten, en nieuwe gaatjes geboord (dat ging wat lastiger doordat er al een gaatje zit):
Afbeelding

En nu met de pylons goedom, en gelijk de tanks gepast:
Afbeelding
De VF-884 Corsair krijgt zoals gezegd de Tamiya pylons, raketten en tanks, die zitten inmiddels ook in elkaar en zijn klaar om afgewerkt te worden.

Tot slot nog bij beide modellen bepaald hoe de antennedraden moeten lopen en gaatjes geboord, en nog uitgemeten waar de T-vormige antennes voor de radiohoogtemeter zaten en gaatjes geboord. (ook die zitten niet in de kit) Ook zijn de 3 lampjes op de ondervleugel (te zien op de foto van het origineel op de eerste pagina) uitgeboord. Revell heeft deze overigens (niet correct) op beide vleugeltips gemaakt, maar door alle schuurwerk zijn ze toch al zo goed als verdwenen...
Nu moet ik nog de visieren plaatsen op het instrumetenpaneel, de glasdelen op hun plek lijmen (dat doe ik meestal voor het spuiten) en afplakken, en dan zou er zowaar primer gespoten kunnen worden... (en waarschijnlijk nog meer geschuurd :mrgreen: :mrgreen: )

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 9:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Mooi, Jeroen! Lekker bezig met verbouwen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk! Dit worden mooie toestelletjes denk ik!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jun, 2020 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dank heren!

Ben inmiddels weer wat verder, de visieren zitten erin (voorzien van halve rondjes transparant verpakkingsplastic voor het glaasje) en alle glaasjes er nu ook definitief op sinds vanavond.
Er zit wel een klein barstje in 1 van de canopies, omdat er op (beide) krassen in zaten die ik er uit wilde polijsten. Nu is dat gelukt, maar kreeg ik er een barstje voor terug! Enfin, ik was er wel klaar mee, het is maar een miniem barstje en ook nog in het deel wat grotendees blauw wordt (aan de achterkant bij de romprug).
Nu nog even afplakken als alles goed droog is en dan... eindelijk eens primer over het geheel?

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun, 2020 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Glaswerk afgeplakt en primer erop, eigenlijk zou ik Mr Surfacer (gewoon de grijze) doen, maarre.... opeens stond er een potje Revell (enamel) Antraciet!
Afbeelding
Bedankt, Deef! :mrgreen: :mrgreen:

Eens proberen of dat black basen ook op zo'n donkere kleur als Gloss Sea Blue te doen is.
Paar plekjes nog bij te werken (achter de cockpitkap is de naad niet helemaal strak, wat scribe-uitschieters) en de doek-details op de vleugel vond ik vanuit de doos al "meh" en nu nog steeds eigenlijk. Maar er komen nog decals overheen, hopelijk worden die straks niet al te golvend. Jammer dat ze die niet zoals op de hoogteroeren en richtingsroer gedaan hebben, die zijn mooi subtiel. Hier is bijna alles weggeschuurd en ziet het er nog hobbelig uit. In 1916 hadden ze al spanlak om doek strak te spannen ;)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun, 2020 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ow nice! Ga je dezelfde techniek toepassen als ik bij de MiG-3 heb gedaan? Het zwart zit er in ieder geval al mooi strak op!

We gek inderdaad dat detail van het hobbelige doek. In eerste instantie dacht ik: wat een gaaf detail! Maar nu je het zegt, in de praktijk zullen er toch niet zoveel met loshangend canvas rondgevlogen hebben..

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 aug, 2020 21:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hoi Deef, ja, het was wel de bedoeling...
Maar zoals alles met deze modellen is het allemaal wat anders gelopen... :-/

Na deze zwarte laag nog een bos ellende gehad met loslatende verf, gebarsten vulmiddel, losgetrokken vulmiddel, wederom loslatende verf, weer schuren en scriben, enzovoorts, de details zal ik besparen, maar de lol raakte er op een gegeven moment wel af...
En ook het doek vond ik nog steeds maar niks, dus dat toch maar gevuld, ondanks dat er eigenlijk wel beetje de lol in aan het verliezen was:
Afbeelding
Daardoor, en door de opeenstapeling van allerlei foutjes had ik ook niet zo'n zin meer veel energie in het spuitwerk te steken. Een andere reden was dat ik er achter kwam dat 3 van de 4 opties, na foto's zoeken, de oudere, ronde, cockpit hadden en niet die in deze kit met het platte voorruitje... Na lang zoeken kwam ik een andere optie tegen zonder naam of kunstwerkje die ik met de aanwezige nummers kon maken. Deze kist had geen VF-791 titel (niet ongebruikelijk) maar ook geen serienummer, of het was niet te lezen door de verwering. Ik wist 't niet en kon niets passends puzzelen, dan maar niet.. Uiteindelijk, gewoon maar blauw gemaakt:
Afbeelding

En vervolgens de decals erop van nummer 1, VF-791, dus zonder serienummers en met bij elkaar gepuzzelde nummers:
Afbeelding
Een paar opmerkingen bij de decals:
-de A op de staart is te klein en dik
-de "A" en toestelnummer (214) heb ik op de onderkant weggelaten omdat dit op de meeste kisten niet aanwezig leek. (al kan deze kist het natuurlijk altijd gehad hebben)
-op foto's is te zien dat het nummer op de vleugel veel meer naar binnen zit als in de instructies, de A klopt wel
-de decals zijn zeer goed dekkend over het donkerblauw, top! :)
-sommige, zoals een paar van de "A"s en de sterren, hebben een rafelige rand (zal er nog even een foto van maken als de sol helemaal klaar is), zie je op het velletje niet (wit op lichtblauw) maar pas als je ze op het model hebt zitten :(
-ze vliegen binnen een paar seconden van het papiertje af en zijn daarna wel lastig te verplaatsen, ze plakken vrij snel
-ze zijn er dun, daardoor heeft kist nummer 2 een bij elkaar gepuzzeld serienummer in een groter lettertype... die vouwde over elkaar heen en was niet meer te redden
-de neusnummers zitten te laag omdat ze anders totaal vervormden over de koelkleppen (in de instructie zitten ze te ver naar voren en ook te laag). Ze zouden net boven de uitlaten moeten beginnen, ze zitten nu met de onderkant gelijk. De keuze was of vervormde nummers, of de verkeerde plek... (geen issue in de decals, maar meer in het model)
-door de te lange/dikke achterromp zit er teveel ruimte boven de ster op de romp, die lijkt optisch te laag.
-416 is wel een late kist met het juiste windscherm.

Al met al zit het erop:
Afbeelding
(sorry voor de brakke foto...)

Verder details gedaan zoals wielen, bom, raketten, etc etc:
Afbeelding
De alu wielen voor 416 zijn een aanname, de foto van deze kist is vliegend genomen, maar ik vond het wel mooi het donkere blauw breken.

Wel ga ik nog het anti-glare paneel mat spuiten en uitlaatsporen doen, door alle lagen primer, verf en lak zijn de toch al niet zo diepe paneellijnen zo ondiep geworden dat zelfs een wash niet blijft zitten...

Ze komen wel af, maar tot de decals erop zaten had ik er niet veel lol meer in, en het had niet veel gescheeld of de aerodynamische eigenschappen waren daadwerkelijk getest...

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement