Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 20:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 05 mei, 2020 20:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Pak nu eens een stukje keukenrol en wasbenzine. Dan veeg je alleen maar in de vliegrichting. Heb je meteen een beetje vervuiling. Gaat je vast goed lukken want met een wattenstaafje gaat het ook.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 mei, 2020 18:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Na de panel wash ben ik nog moediger geworden, ik weet niet wat er met me aan de hand is... :roll:
Ik dacht dat ik uitvoerig mijn wash al had getoond, maar blijkbaar niet. Soit. Voorlopig doen jullie het hiermee.
Ik merkte na de wash bij deze Valom pas echt dat de aerial niet echt in het gaatje hoort dat Valom daarvoor verzon. De echte aerial komt uit de fuselage omhoog. En het stukje fuselage waar die onder zit, komt als een hoedje mee omhoog. Valom goot wel de panel lines van het hoedje, maar voorziet voor het ding een gaatje ervoor. Zelfs twee ?! De vintage Airfix detailleert dat totaal niet: een gaatje voor de aerial en that's it. Dus ik dacht: wat een opportunity ?! Ik kan het nog échter maken, zoals op deze doorkijktekening:

Afbeelding

Nummertje 59 zo goed als in het midden van de schets. Net voor/achter de staartschutter.
Dat had ik beter opgemerkt voor ik begon te spuiten en washen, maar ik heb het toch gewaagd. Het hoedje zit bij de PE, meen ik me te herinneren.

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 feb, 2022 21:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Zo, jongens, het is gelukt: got my arse in gear again, pffff, het heeft wel ff geduurd, toegegeven. Maar ik heb goeie uitvluchten.
Dag na mijn tweede vaccin uit het niets een hartaanval gekregen. Ze hebben me binnenstebuiten gedraaid en zijn met een camera tot in mijn hart gaan kijken: Niks aan de hand, mijnheer, geen verkalking, geen plak, perfect gezond hart.
Huh ?! Kan er een verband zijn met het vaccin van de dag ervoor, dokter ?
Ik zag drie hartmijnheren en geen een wou dat nog maar overwegen. Anyways: hard schrikken en eigenlijk geen duidelijke oorzaak. Ik wil hier geen oeverloze discussie aanzwengelen over zin en onzin van vaccins, maar zin in een boosterprik heb ik niet meteen. En dus helaas ook niet in brouwen.
Van Oud op Nieuw een hardnekkige longontsteking opgedaan, die de dokters nauwelijks onder controle kregen. Ook zweten. Lastig, hoor: thuiszitten, tijd zat hebben, maar totaal geen energie om een vinger uit te steken.
Soit, genoeg gejankt !
Ik ben weer boven mijn Valom Hampden gaan hangen. Ik heb besloten dat de deze geen Me109 achter zich aan krijgt, maar wel een torpedo dropt boven het stukje zee dat ik brouwde. De voorhistorische Airfix Hampden die ik tegelijk aanpak, koppel ik aan een Airfix Me109. Zo blijft het in de famile. :wink:
De gleuf die ik maakte en waaruit de aerial omhoog komt, gaf ik een drupje verf en het PE dakje monteerde ik erop. Foto's later.

Ik vind ook dat ik draaiende props dien te simuleren als ie over de golven zijn wapen lost. Static props voelen dan een beetje dwaas aan, vind ik persoonlijk. Je weet wel: cirkeltje blister en wat gaussian blur aanbrengen en Bob's your uncle. Zoals hieronder:

Afbeelding

Of zoals hieronder. Blijkbaar is de blur de ene keer groter dan de andere keer. Ligt dat aan de snelheid van de props ? De camera ?

Afbeelding

Een volledige cirkel lijkt me dan weer niet helemaal realistisch. Maar wel makkelijker. En waarom zou ik het mezelf makkelijk maken ? :mrgreen:
De Valom props passen op een pinnetje, de as die uit de motor komt. Maar op die as zit een ring, waarop de props passen. Dus ik heb zo'n ring nodig. Ik zou de props van de ring kunnen halen en de blisterversies erop monteren, maar als het dan fout gaat, ben ik mijn props kwijt. Een ring dus. Ik wed dat ze er een naam voor hebben.
Bij de Airfix versie zitten de props op de as en krijg je net zo'n ringetje om achter de motor de props te verzegelen en zodat ze ook écht kunnen draaien. Maar dat interesseert me niet. Als ik een statische Hampden maak, hoeven die niet te kunnen draaien, toch ? Dus ik gebruik die Airfix ringetjes om de blisterprops op te monteren voor mijn Valom. Kwestie van het ingewikkeld te maken, sorry.
Een prentje, misschien ? Zoals hieronder, dus:

Afbeelding

Dus ik haal dit schimmig ding boven en snij een blister cirkel op maat van de roterende props.

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht de stukken waar geen propschim te zien is ertussenuit te snijden, zodat ik 1 stuk blister overhield dat overheen het ringetje op de as paste. Maar dat sloeg zwaar tegen.

Afbeelding

Een volledige cirkel blijf ik erover vinden.

Afbeelding

Dus ik vraag vannacht het Grote Wezen van Licht om raad voor het slapen gaan. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2022 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
De vraag is een beetje of je draaiende propellers wilt die eruit zien als een foto, of alsof je echt zelf 'live' naar een draaiende propeller kijkt.
In dat eerste geval zul je de individuele propellerbladen kunnen onderscheiden, zoals op de foto's van die Grumman, maar wanneer je zelf echt naast het toestel staat zie je dat natuurlijk nooit. Dan is een volle schijf beter. Nadeel: die zien er dan op foto's die je van het model maakt weer minder realistisch uit. Heb je al daadwerkelijke micro-motortjes overwogen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2022 14:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Ze hoeven niet écht te draaien. Dan zou ik niet met blister in de weer zijn, toch ? Ik probeer draaiende props te simuleren met blister. Motortjes gaan helemaal mijn petje te boven. :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2022 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 18 dec, 2021 14:33 pm
Berichten: 14
Ik heb bij een print en sign bedrijf gewerkt en bij dit soort bedrijven kunnen ze de contouren van de eerste foto goed namaken.
Men print op doorzichtige folie die je op de ronde schijf plakt.

:brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2022 16:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Dat is nou net wat ik probeer te vermijden, Jacobus: een onrealistische ronde schijf. Bovendien: de schim van de props lijkt me geen probleem. Drie blister props uit 1 stuk echter des te meer.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 feb, 2022 17:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 31 jan, 2007 22:43 pm
Berichten: 344
trikke11 schreef:
Dag na mijn tweede vaccin uit het niets een hartaanval gekregen. Ze hebben me binnenstebuiten gedraaid en zijn met een camera tot in mijn hart gaan kijken: Niks aan de hand, mijnheer, geen verkalking, geen plak, perfect gezond hart.
Huh ?! Kan er een verband zijn met het vaccin van de dag ervoor, dokter ?
Ik zag drie hartmijnheren en geen een wou dat nog maar overwegen. Anyways: hard schrikken en eigenlijk geen duidelijke oorzaak. Ik wil hier geen oeverloze discussie aanzwengelen over zin en onzin van vaccins, maar zin in een boosterprik heb ik niet meteen.


Jouw relaas sluit nauw aan bij wat ik gehoord heb over een van de problemen met de vaccins (die volgens Europese wetgeving geen vaccins genoemd mogen worden omdat ze nog niet door de testperiode zijn). Ik heb het zo onthouden, maar een deel kan fout zijn: aan de vaccins zijn 'versterkers' toegevoegd, soms op basis van kwik (?!?!?) die een ontsteking veroorzaken, waardoor het lichaam sterker reageert en het vaccin effectiever wordt. Maar er schuilt een gevaar: de injectie moet plaatsvinden in spierweefsel, zodat daar de ontsteking plaatsvindt. Als het middel per ongeluk in een ader wordt gespoten, dan verspreidt het zich meteen door het hele lichaam. En dan vindt de ontsteking vaak plaats in het hart, met gevolgen die ik helaas niet specifiek onthouden heb. Dit probleem is vooral bij jongeren opgetreden. Sluit dit enigszins aan bij wat jou uitgelegd is?

Terug naar de draaiende props. Ik heb dat ook 1x geprobeerd, met zo'n cirkel van doorzichtig plastic. Dit is de beste foto die ik er van heb:

Afbeelding

Ik ben er matig tevreden over, maar ik kan tegelijkertijd ook geen betere oplossing vinden.

Rob


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2022 12:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De draaiende prop heb ik op mijn Hannover (alweer uit 2008! :shock: ) op onderstaande wijze opgelost. Een doorzichtige plastic schijf waar ik met schuurpapier groefjes in geschuurd heb voor de wazige prop bladen. Naar mijn mening de elegantste oplossing voor "draaiende" propellers in de modelbouw, maar smaken verschillen.

photo 35175

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 feb, 2022 17:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Dank je wel, Sjaak, maar dat probeer ik nou net te vermijden. Wel strak gerigged, dat Hannovertje !

Ik ben aan de slag gegaan met millimeterpapier.

Afbeelding

En toen kreeg ik deze... :P

Afbeelding

8)
Nog een beetje voorzichtiger snijden en ik kan andere problemen gaan maken. :wink: Zoals de props wazig op het blister krijgen. Nu ook maar hopen dat het blister netjes recht blijft staan en met de tijd niet gaat doorzakken.

Deze mijnheer ff terug op zijn plaats gezet. Die was losgekomen nadat ik de koepel sloot en rammelde op en neer dat het een lieve lust was. Kon ik niet hebben. Gelukkig kwam de koepel netjes los bij de naden.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement