Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 7:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 jul, 2022 7:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
De onderkant ziet er inderdaad wat beter uit maar het geheel ziet er gewoon goed uit. Goede toepassing van de black basing.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2022 12:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx heren!
@René, ik ben hier ooit in Hurdegaryp mee begonnen en de intentie is om deze de komende editie afgebouwd mee te nemen :)

----------
na een helaas door technische issues met de camper wat verkortte vakantie nog even een update van de laatste werkzaamheden aan de F-4S voordat we vertrokken en zols het model nu in z'n doos in de kast ligt.

Ik heb zoals op de voorbeeldfoto te zie nog her en der lichtgrijze plekken bijgespoten met een aantal grijsmengsels en de donkere accenten om panelen gezet -die zijn op de echte niet heel strak maar ik had (ik vermoed door de warmte) veel last met spuiten van het donkergrijs dus het is helaas wat minder strak geworden als ik gehoopt had. Wederom een goed leermoment voor de A-6 straks. Ik merk met airbrushen dat als je het lang niet gedaan hebt je techniek toch wat "roestig" wordt...

Het zal de oplettende kijker wellicht opgevallen zijn dat er wat meer contrast in de zijkanten t.o.v. de bovenkant zit m.n. aan de achterkant, ik kon het niet laten en heb de zijkanten toch wat lichter gemaakt zodat het patroon wat beter zichtbaar is...
Afbeelding
Afbeelding
Ik moet nog even op zoek naar wat foto's van de bovenkant/vleugels om daar nog wat verwerings-ideeën voor op te doen, die zien er nog wat te netjes uit ;)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2022 18:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Dit wordt een mooie kist Jeroen.

Voor het verweren van de vleugels zou ik vooral kijken naar olie- en vuil-strepen. Verders zou je wat kleurvariatie kunnen creëren door accenten te leggen op bepaalde vlakken.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2022 20:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Spuitwerk is goed gelijkend met het origineel, ik denk dat je wat te kritisch voor jezelf bent. Zelf kan ik alleen maar schone toestellen bouwen :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 aug, 2022 18:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
mr.vdh schreef:
Dit wordt een mooie kist Jeroen.
Voor het verweren van de vleugels zou ik vooral kijken naar olie- en vuil-strepen. Verders zou je wat kleurvariatie kunnen creëren door accenten te leggen op bepaalde vlakken.
D.J.

Thanks, ik heb er nog even goed naar gekeken en er zit toch ongemerkt al aardig wat variatie in, dus ik heb besloten inderdaad nog met verdere verwering aan de slag te gaan en het spuitwerk voor nu zo te laten. :)
Hoe gaat het met jouw exemplaar trouwens? Zo leuk zijn (als je gaat) ze beide in November naast elkaar te kunnen zetten in Hurdegaryp :)

Shake schreef:
Spuitwerk is goed gelijkend met het origineel, ik denk dat je wat te kritisch voor jezelf bent. Zelf kan ik alleen maar schone toestellen bouwen :mrgreen: .
Gr. Sjaak

Eveneens dank, en helaas is dat soms wel een manco van mijzelf inderdaad :mrgreen: Op één of andere manier heb ik er wel plezier in, een beetje experimenteren is leuk als het goed uitpakt, wat het in dit geval lijkt te doen, want overall ben ik er wel erg blij mee hoe het wordt. De A-6 die ik in 1/32 maak was in het oudere grijs/witte schema en dat was veel resistenter als deze TPS kleuren -dat is eigenlijk moeilijker om goed te doen!
Ik heb voor de F-4S voor nu dan ook besloten het spuitwerk even verder met rust te laten en verdere accenten met olieverf en wash te doen, maar ga er ook geen vliegend wrak van maken, dat vind ik ook niet mooi.


------------------------
Inmiddels de walkways gespoten (ging beter als de donkere accenten, ik denk dat het die dag gewoon veel te warm was) en gisteravond het model in de Revell Aqua glanslak gezet. Ik ben er inmiddels achter hoe dat spul werkt; weinig verdunning, wat hogere druk, en wat dikkere lagen dan vloeit het mooi strak, mits het niet te warm is.
Dat is nu droog, helaas bleek bij nader onderzoek dat de Superscale decals nogal vergeeld waren dus in plaats van een update met walkways, glanslaag en decals moeten jullie het even doen met een tekstuele update voor nu. Gelukkig(?) aan zon geen gebrek dus ik hoop dat ze nog een beetje bijtrekken.

En nog een tip; een paar druppen Revell Aqua glanslak in je airbrush mengsel voor je matte verf zorgt dat het satijn opdroogt en je veel minder details-verslindende glanslak nodig hebt om het model glimmend genoeg te krijgen voor decals en washes.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 aug, 2022 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2808
Mooi spuitwerk, Jeroen. Dat kon wel eens heel mooi gaan worden!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 aug, 2022 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7918
Woonplaats: Ingelmunster
Ik meng mijn lak door mijn kleur eigenlijk bij het spuiten. X druppels verf, dan ongeveer de helft vernis erbij voor het verdunnen. Ik doe dit met lak- en aquaverven. Zo is de verf beter beschermd tussenin, en hoef je meestal geen aparte laag meer te spuiten.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 aug, 2022 11:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 10 apr, 2021 16:33 pm
Berichten: 181
Woonplaats: Lichtenvoorde
Mooie effecten, dat ziet er erg realistisch uit! Waar heb jij de piloten voor deze kist vandaan?

_________________
Robbin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 aug, 2022 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Huib2 schreef:
Mooi spuitwerk, Jeroen. Dat kon wel eens heel mooi gaan worden!

Bedankt Huib -op één of andere manier gaat het wel lekker met dit model, dat mag ook wel eens (zeker na die Corsairs...) :)

Silenoz schreef:
Ik meng mijn lak door mijn kleur eigenlijk bij het spuiten. X druppels verf, dan ongeveer de helft vernis erbij voor het verdunnen. Ik doe dit met lak- en aquaverven. Zo is de verf beter beschermd tussenin, en hoef je meestal geen aparte laag meer te spuiten.

Ja, grappig he, wat voor mij een nieuwe vinding is die achteraf heel logisch is maar die nooit eerder bij me opgekomen is blijken anderen dus al te doen :mrgreen:
Het werkt goed bij dunnere transparante effecten ook, zeker die Revell Aqua is behoorlijk goed dekkend waardoor effecten snel verloren gaan. (wat dat betreft vind ik Lifecolor wat fijner, maar dat is weer minder geschikt voor dekkende lagen)

Robbin schreef:
Mooie effecten, dat ziet er erg realistisch uit! Waar heb jij de piloten voor deze kist vandaan?

Dank je! :) Die piloten komen uit een gesloopt model van lang geleden, daar bewaar ik vaak onderdelen van. Volgens het zakje kwamen ze uit een 1/72 Fujimi A-6A Intruder.

-----------------------------------------
De decals waren al weer aardig bijgekleurd, en na het model van een dunne glanslaag voorzien te hebben bezig geweest met de decals.
Schreef ik net nog dat het eigenlijk wel lekker gaat met dit model, geldt dat eigenlijk ook voor de decals, maar niet helemaal voor het gezamelijke resultaat.
Ik ben begonnen met die zelfgemaakte -geprint op transparant laserpapier uit de Brouwersshop, en dat gaat eigenlijk boven verwachting -het spul is mooi dun, heeft geen glanslak nodig om de geprinte toner vast te houden en reageert ook nog eens goed op Daco Medium Sol.
De Superscale decals waren daarna aan de beurt, de overtollige film beetje weggesneden en geplaatst, en zoals van Superscale gewend lekker dun en goed reagerend op Sol.
Alleen.... ik had mijn zelfgeprinte decals in Gunship Grey geprint (FS36118) en die leek erg op de Superscale decals -mijn versie was ietsjes donkerder.
Of het nu komt doordat de Superscale decals transparant zijn, of door de combinatie van alle kleuren, maar ik vermoed dat ze gewoon de verkeerde kleur hebben. Ze komen qua kleur aardig overeen met het Gull Grey wat ik voor de walkways gebruikt heb.
En ze zouden dus veel donkerder moeten zijn, zoals op de voorbeeldfoto te zien. Desondanks ben ik er toch maar mee doorgegaan, gewoon omdat er in deze schaal voor de F-4S nauwelijks/geen low-viz alternatieven zijn en ik domweg niets anders heb.
Daarnaast zijn de staartcode en 10 op de neus te groot en heeft het drietandje niet de goede vorm (en is ook te groot).
Los van de voorbeeldfoto.... ben er ik erg tevreden mee! :mrgreen: :mrgreen:
Door het dunne laagje glans heb ik meer moeten prikken en met Sol in de weer moeten gaan als nornaal op een mooie glanslak, maar ik wilde niet alle details volspuiten met glanslak voor en na de decals. Ben benieuwd of het ook werkt ;)

Afbeelding
Zelfgeprint klein serienummer in medium-bluegrey en grote laatste 4 cijfers van het serienummer in gunship grey:
Afbeelding
Of dit toestel ook de "10" op de flaps had weet ik niet, maar ze zaten er bij en het is al zo'n saai grijs geheel ;)

Ik heb 1 decal (voor het rode lampje voor de inflight-refuelprobe) uit de oude Hasegawa sheet gebruikt, en 2 van de Academy kit voor op de neuswieldeur (onderkantfoto komt nog)
Die oude Hasegawa decal werkte overigens prima, die van Academy waren in mijn geval van het type "schuif van papier en zit meteen vast"... maar wel bruikbaar lijkt het.
De gele formaties-strips zaten op het Superscale setje (die van Hasegawa had ik al een deel gebruikt, en waren ook te veel smiley-geel i.p.v. valer/lichter zoals op het Superscale setje), maar gek genoeg heeft meneer Superscale vergeten om die van de vleugeltips erbij te doen... de F-4S had ze daar ook zitten. Gelukkig zitten ze wel op de Hasegawa tips meegegoten dus ik kan ze verven of met stripjes van een andere optie uit het Superscale setje maken (die kun je niet meer maken omdat alle teksten dezelfde kleur hebben als de ondergrond... :roll: )
Ook moet ik nog wat details verven zoals navigatielichten, en natuurlijk (als laatste) nog die karakteristieke metaaldelen van de Phantom onder en op de staart.

Groeten,
Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 10:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Zoals elders al geschreven te veel tijd achter een beeldscherm voor m'n werk, dus de bouw gaat nu wat sneller als het verslag, maar toch een kleine tussenstand en hopelijk wat inspiratie voor DJ (mrvdh) om zijn F-4J ook weer te updaten :mrgreen: :mrgreen:

Na decals een dunne glanslaag gespoten en met 3 kleuren een wash gedaan:
-puur payne's grey voor de controlevlakken, slats, roosters, etc (diepe delen dus)
-payne's grey met wit resulteert in een blauwgrijze wash die je qua kleur kunt varieren door meer of minder wit, ik had voor boven en onder 2 kleuren maar je ziet het verschil in de praktijk nauwelijks
-raw umber+een beetje payne's grey in de panelen die ik al eerder met de airbrush van donkere schaduw/verwering had voorzien.

Ik heb bewust heel specifiek de wash laten vloeien in de lijntjes en niet het hele ding eronder gesmeerd zoals je wel eens zit o.a. op Youtube. De reden daarvan is dat dit model vol met putjes zit die de klinknagels en schroeven voor panelen moeten voorstellen en die wilde ik niet geaccentueerd hebben.
De andere reden is dat de grote A-6A dat ook heeft en ik ook daar alleen de putjes wil accentueren die ik geaccentueerd wil hebben. Het is wel (veel) meer werk zo maar ik vind het resultaat zelf wel mooi geworden. Je ziet hier ook het verschil tussen de middengrijze en payne's grey wash op b.v. slats en flaps (ja hij is een beetje stoffig geworden :oops: ):
Afbeelding

Daarnaast staan Phantoms, zeker in hun laatste jaren zoals dit toestel, wat dienst deed bij VMFA-321, een USMC reservisten-eenheid, erom bekend dat ze nogal incontinent waren. Ik heb dat met payne's grey, puur zwart, raw umber en gold ochre voor de gelige tint bovenop de shading gedaan die ik helemaal in de marble fase gespoten had.
Het is nog lang niet zo extreem als ik op foto's zag, maar dat vind ik gewoon niet zo mooi :mrgreen:
1 Voordeel van deze snap-fit constructie is dat het makkelijk is de tanks en pylons te monteren en demonteren, zo kun je ze mooi mee-verweren en toch apart spuiten en een wash geven.
Was een goede keuze de tank even te passen nadat ik hem verweerd had, zo kon ik er wat meer eenheid in kleuren in krijgen zonder dat het helemaal 1 geheel wordt -tenslotte kunnen die tanks er ook gewoon af.
Afbeelding

De volgende fase wordt een matte lak en dan ga ik, net als ik op de 1/32 Fokker D.VII gedaan heb, nog met olieverf aan de slag voor wat verwering en verkleuring. Dat gaat naar mijn ervaring beter op een matte ondergrond omdat je het dan minder uitveegt maar e.e.a. als het ware meer wordt opgezogen door de ondergrond.

Daarna wederom een mat laagje, masking eraf, tanks en pylons eronder, en dat is het dan wel zo'n beetje! Ik heb eerlijk gezegd sinds de Fokker D.VII en dit model nog nooit zoveel aandacht aan het verfwerk en verwering besteed, maar moet zeggen dat het wel echt iets toevoegd. Bijna jammer dat die 1/32 A-6 een vroege grijs/witte is i.p.v. in de TPS kleuren zoals deze. Grijs/wit verweerd toch minder als TPS.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement