Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 4:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 jan, 2020 22:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dag vrienden

Nu de Martlet in “het verfstadium” staat leek het mij leuk om eens te snuffelen in mijn voorraad dozen voor een opvolger.
Eigenlijk wordt mijn voorraad wat te groot naar m’n zin… Dozen zijn zoooveel sneller gekocht dan gebouwd… Enfin, jullie kennen dat probleem wel.

In ieder geval heb ik een volgend modelletje gekozen. Zoals jullie in de titel al kunnen lezen gaat het om de Dornier Do-17 Z-10 “Kauz II”.
Oorspronkelijk was het de bedoeling om met de Do-17 een lichte, snelle bommenwerper te ontwikkelen. Tegen eind 1941 bleek het toestel hiervoor niet meer te voldoen aangezien het vliegbereik en laadcapaciteit gering waren.

Gedurende de rest van de oorlog werd de Do-17 wel nog gebruikt als trainer, “glider-tug” voor zweefvliegtuigen en nachtjager zoals het model wat ik wil gaan bouwen.

Vorig jaar heeft Huib tijdens de groepsbouw “Paint it black” een gelijkaardig toestel gebouwd: de Do-17 Z-7 “Kauz”.
Deze nachtjager variant lijkt sterk op het toestel wat ik ga bouwen.
Jullie kunnen via volgend link zijn mooi en volledig verslag terugvinden:

https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 82&t=52251

Een groot verschil tussen de Z-7 van Huib en de Z-10 kan je terugvinden in de neus van het toestel:
De Z-7 heeft een gesloten neus met daarin 3 machinegeweren en een kanon.

Bij de Z-10 is er, naast de bewapening, een raam in de neus waarachter een infrarood zoeklamp gemonteerd is.
In de voorruit van de cockpit (windshield) was vervolgens een buisvormige kijker / soort display geplaatst. Als de piloot hierdoor keek kon hij de reflectie zien van de infrarood zoeklamp op het doelwit.

Dit systeem werd “Spanner Anlage” genoemd. Tijdens mijn zoektocht op het internet zag ik dat het blijkbaar ook ooit op de Bf-110 toegepast is.


De onderdelen in de doos zijn afkomstig van ICM. Volgens Scalemates heeft ICM deze onderdelen als “nieuwe tooling” uitgegeven in 2016.

Deze namiddag heb ik ze eventjes afgewassen in een sopje en de delen zagen er mooi uit. De reviews op het internet zijn over ’t algemeen vrij positief, ik ben benieuwd!

Goed, hieronder enkele fotootjes:

photo 495485

Op de boxart kunnen jullie duidelijk de neus van het toestel zien met daarin het gat waar de infrarood lamp zit

De onderdelen:

photo 495482

photo 495480

photo 495481

photo 495483

En uiteraard nog de bouwbeschrijving en de decals:

photo 495484


Naast de zwarte nachtjagerversie die ik ga bouwen voorziet Revell ook nog in een uitvoering in RLM 70/71/65 versie (zonder verdere info).
De nachtjager maakt deel uit van het 2e Nachtjagdgeschwader gestationeerd in Gilze-Rijen Nederland.

Groetjes!
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Laatst bijgewerkt door Pileino op zo 09 aug, 2020 11:55 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jan, 2020 11:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ah ja, da's een prachtig toestel! Ik ben een grote Dornier liefhebber, dus ik heb hier ook al eens mee in m'n handen gestaan. Maar ik hou weer niet zo van nieuwe kitjes, dus ik heb hem laten liggen (stash is al groot genoeg). Desalniettemin vind ik het erg leuk dat jij hem nu gaat bouwen. Kan ik lekker meegluren hoe de kit is. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken, Jasper. :brouw:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Leuk project. De onderdelen zien er prima uit met mooi gedetailleerde motoren. ICM is een prima producent en Revell heeft blijkbaar de eigenschap om het goede werk van andere fabrieken op te kopen (zie mijn Bf110 in 1:32 die eigenlijk van Dragon is).

Veel plezier met de bouw :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 10:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Mooi toestel. Onderdelen zien er netjes en gedetailleerd uit.


Huib2 schreef:
Ah ja, da's een prachtig toestel! Ik ben een grote Dornier liefhebber, dus ik heb hier ook al eens mee in m'n handen gestaan. Maar ik hou weer niet zo van nieuwe kitjes, dus ik heb hem laten liggen (stash is al groot genoeg). Desalniettemin vind ik het erg leuk dat jij hem nu gaat bouwen. Kan ik lekker meegluren hoe de kit is. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken, Jasper. :brouw:


Ik heb wel een oudje voor je Huib :wink:

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ik hoop dat deze ICM niet gebaseerd is op hun oude DO-215, want dat was een hel van een bouwsel. Zo te zien niet trouwens, want e.e.a. ziet er behoorlijk strak gespoten uit, succes met de bouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2020 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Ik heb die oude ICM Do 215 ook gemaakt en dat vraagt inderdaad wat extra toewijding. (Understatement)

Maar dit is zo te zien een geheel nieuw gietsel. Dus nieuwe kansen!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Als ik de interwebs mag geloven hebben alle nieuwe Dorniers van ICM 0,0 gemeen met de oude Do215 kits... Ik hoop dat ze de 217 nog eens gaan doen :)
Ben erg benieuwd naar deze kit, ook al eens mee in mijn handen gestaan, maar ook bij mij liggen er al genoeg kitjes en ik mag van mijn jongens geen nieuwe meer kopen tot de half gebouwde kitjes van de plank verdwenen zijn! :mrgreen:

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 20:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Is een hele nieuwe kit. De Do-215B-4 en B-5 van ICM die nu op de markt zijn, zijn ook geheel nieuwe kits (deels gebaseerd op bovenstaande en denk ik afgeleid van de 1/48 versies) Ziet er goed uit, bouwt ook lekker weg. Ik ben ooit ook eens aan de oude ICM Do-215 begonnen, maar die is (als een van mijn weinig bouwsel) in het ronde archief beland, dat was inderdaad een draak van een ding.

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2020 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
X

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2020 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank voor de fijne berichtjes mannen!

Afgelopen week heb ik tijdens de avonden al een een klein beginnetje gemaakt. De beide romphelften uit de sprues gesneden en opgekuist en uiteraard ook al wat onderdelen van de cockpit.
ICM heeft goed zijn best gedaan, de deeltjes zien er goed uit en passen ook goed tot hier toe.

Hieronder een detail van een romphelft waarop de paneellijntjes mooi zichtbaar zijn:

photo 495921

Enkele onderdelen (radio?) en bedieningshendels die later aan de binnenzijde van de romp gekleefd worden:

photo 495920

Het grootste deel van het interieur zal in RLM02 geschilderd worden. Sommige kleinere onderdelen moeten echter in andere kleuren, en ik ben nu nog even aan het overleggen of ik eerst ga schilderen en dan pas lijmen, of toch eerst lijmen en daarna alles schilderen... :?:

Volgende onderdelen zullen later de plaats van de piloot worden:

photo 495925

jullie zien al de stuurknuppel, pedalen, 'vloerplaat' en een soort buizenframe wat later zal steunen op de binnenkant van de romp.

Samengekleefd is dit het resultaat:

photo 495927

Uiteraard moet er nog een stoel gemonteerd worden.

Het stoeltje van de copiloot bestaat ook uit 3 onderdelen:

photo 495926

En na wat droogpassen en tenslotte een beetje lijm:

photo 495928


Even een overzicht van de onderdelen die verder ook nog in de linker romphelft moeten geplaatst worden:

photo 495922


In beide romphelften moeten er een aantal profielen gemonteerd worden. Die zien er zo uit:

photo 495923

Ik vroeg me af of de openingen in deze profielen in het echt ook afgesloten waren. Op het internet vond ik niet direct een duidelijke foto van een echt exemplaar waarop dit onderdeel duidelijk zichtbaar is. Van het 1/48 model van de Do 17 van ICM vond ik wel wat meer detailfoto's.
Daarop was te zien dat de linkse 3 gaten volledig open waren (misschien is dit in 1/48 beter te fabriceren dan in 1/72).
Voor wat het waard is heb ik dan mijn nieuw borensetje eens uitgeprobeerd en met een 0,5 mm boortje heb ik die gaten open gemaakt:

photo 495924

De rechter romphelft heeft eveneens profielen die uitgeboord en gelijmd werden:

photo 495929

photo 495930


In de linker romphelft moet ook een raampje geplaatst worden ter hoogte van het bommenruim:

photo 495932

Dit paste mooi. Wat Contacta Clear eraan en het kan drogen:

photo 495931


En tenslotte heb ik even beide romphelften tegen elkaar geplaatst met stukjes tape. Op die manier kon ik het 3e stoeltje (voor de boordschutter?) zo goed mogelijk uitlijnen naar de plaats waar het in een later stadium moet komen:

photo 495933


Voila, dat was het tot vandaag :D

Waarschijnlijk komend weekend eerst weer verder met de Martlet.

groetjes!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement