Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank je wel jongens voor de feedback! :-D

Ingmar, de grootste delen (binnenkant van de romp) heb ik grijsgroen RLM02 geschilderd met de airbrush.
Die avond was ik toch al in de weer met airbrushen op een ander model (de Martlet). Daarom heb ik die dan maar snel "meegenomen" terwijl ik bezig was.

Kleinere onderdelen en details zoals stoeltjes, donkergrijze apparatuur op de zijkant, instrumentenpaneel etc werden met een penseeltje geschilderd

Groetjes!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2020 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Hè hè! Ineens zijn we 5 maanden verder... :o Moest al even zoeken om m'n topic nog terug te vinden en nalezen waar ik gebleven was :lol:

Het bouwen heeft hier een tijdje stil gelegen, onrechtstreeks door de corona / covid periode.
Gelukkig ben ik of mijn familie niet ziek geweest, maar door de lockdown was ik genoodzaakt van maandag tot vrijdag met de laptop van thuis uit te werken. Hierdoor heb ik in het begin een deel van de hobbykamer moeten inrichten als werkplaats. Na ganse dagen op de hobbykamer achter mijn beeldscherm te zitten werken was ik 's avonds blij om eens buiten te kunnen zijn, en de moestuin vroeg ook veel tijd.
Tussenin heb ik wel met kleine stapjes wat kunnen bouwen, en nu is het er eindelijk van gekomen om de foto's eens up te loaden en een verslagje te schrijven :D

Hieronder zien jullie een foto van de eerste vordering, en meteen ook een belangrijke: het samenkomen van vleugels en romp. Dit paste vrij goed, met uitzondering van het vlak tussen de canopy en het voorste stuk van de vleugel (eigenlijk de bovenkant van de romp). Jullie kunnen zien dat ik daar wat witte plamuur nodig had om de aansluiting acceptabel te maken.

photo 511820

Toen dat goed droog was moest ik volgens de instructies beginnen aan het landingsgestel. Normaal is dat iets waar ik nogal huiverachtig tegenover sta. Ik probeer dit steeds op het laatste aan te brengen (het blijft meestal vrij fragiel, en met alle manipulaties die nog moeten gebeuren is het risico op brokken maken reëel). Echter, ik zag geen mogelijkheid om achteraf het landingsgestel nog aan te brengen, dus met een bang hartje begonnen aan de constructie:

photo 511819

photo 511821

De binnenkant van de wielbakken werd door ICM vrij gedetailleerd ontwikkeld. Ik moest 2 aparte “platen” aanbrengen waar aan de binnenkant al een structuur aangebracht was. Het was eerst een beetje gepuzzel, maar eens ik een paar keer gedryfit had paste het behoorlijk:

photo 511822

photo 511823

photo 511824

Al deze onderdelen zijn – net als het interieur van dit vliegtuig - in RLM02 geschilderd.

Vervolgens waren de motorgondels aan de beurt. Deze bestaan aan iedere zijde uit 2 helften die je rond de bovenstaande “wielbakken” moet kleven. Hier ging Revell wat de mist in, want de nummers van de onderdelen in het gietraam kwamen niet overeen met wat in het bouwplan beschreven stond. Het was dus goed passen vooraf en de onderdelen met potlood markeren zodat ik nog wist wat waar hoort. Achteraf bedacht ik dat het misschien een goed idee geweest zou zijn om ergens op het internet een bouwplan van ICM te downloaden. Hun beschrijving zou misschien duidelijker geweest zijn… Anyhow, we zijn er geraakt, maar er was wat meer overtuiging nodig:

photo 511825

En hier kwam ik dan het eerste, serieuze probleem tegen: de motorgondels passen toch niet zo perfect… Serieuze spleten en kieren waren mijn deel. Eerlijkheidshalve ga ik niet beweren dat het de fabrikant zijn fout is, het kan ook aan een fout / onnauwkeurigheid van mij gelegen hebben:

photo 511826

photo 511827

photo 511828

Maar niets wat niet kan opgelost worden met Revell Plasto, Vallejo Putty en Mr Surfacer 1000 :D
Jammer genoeg heb ik geen foto’s van het plamuren en schuren (paar avonden zoet mee geweest). Op onderstaande foto’s heb ik wel al een beetje verf aangebracht om te zien of er nog oneffenheden zijn.
Jullie kunnen hier trouwens ook zien dat de richtingsroeren en stabilo’s aan de staart gemonteerd zijn:

photo 511834

photo 511830

photo 511831

photo 511829

Aan het landingsgestel heb ik ook nog wat verder gewerkt. Zoals bij de Martlet heb ik hier ook een remleidinkje aangebracht mbv dun koperdraad.

photo 511833

photo 511832

Vervolgens komen we aan de motoren. Deze zijn vrij gedetailleerd voor een model in de “one true scale”. In de motorgondels moest ik al steunen voorzien die op zich uit 3 onderdelen bestonden – zie 2e foto hiervoor van het landingsgestel.

Hierop zullen in een volgend stadium de uitlaten geplaatst worden. Deze bestaan uit 4 onderdelen, die op volgende foto gemonteerd en geschilderd zijn in “gunmetal”.

photo 511837

De volgende stap van het bouwplan is de opbouw van de cilinders. Dit zijn 2 onderdelen die op elkaar gelijmd moeten worden:

photo 511835

En tenslotte de motorkappen (cowlings?): deze bestaan elk uit 4 onderdelen. Er komt dan ook nog een 5e onderdeel in wat op de foto geschilderd is (ook iets van de motor – maar zo technisch ben ik niet aangelegd :p )

photo 511836

Nu, wat heeft ICM / Revell met ons in gedachten?

Wel lieve vrienden, we beginnen met:

photo 511840

Daarop plaatsen we de uitlaten:

photo 511838

Daarop de cilinders:

photo 511839

En tenslotte daar de cowling over:

photo 511841

Vergeef mij de minder geslaagde foto’s, maar het was het model vasthouden met linkerhand en vervolgens gsm bedienen met rechterhand…

Zucht… van al die onderdelen ga ik achteraf niet zoveel meer terugzien. Maar mag ik daarover klagen? Zeker niet!
Is deze kit misschien een tikje "over-ge-engineered"? Misschien wel... Wat ik wel durf zeggen: door de vele onderdelen kan een kleine onnauwkeurigheid / fout in een later stadium grotere probleempjes geven.

En tenslotte heb ik de uitlaten geplaatst en met wat “extra thin” lijm vastgemaakt…

photo 511842

Toedeloe!
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jul, 2020 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Er verhaal over werken op de hobbykamer klinkt mij heel bekend in de ogen en verpest momenteel ook een beetje mijn bouw plezier helaas, dus je bent norg de enige.

Naar hé, die icms, nou moet ik zeggen dat jij nog een heel vriendelijk landingsgestel van de heren hebt meegekregen, de do215 was wat dat betreft helemaal een rampenbak. Die schieten alweer los als je er naar kijkt enzo.
Maar mooi dat het meeste redelijk past, maar balen van de wielkasten helaas. Herstelwerk is netjes trouwens.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jul, 2020 7:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooie bouw dit! Leuk dat je het weer oppakt.
Zonde van de matige passing bij de motorgondels, maar het ziet er inmiddels alweer netjes uit! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul, 2020 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank je wel voor de feedback jongens! :D

wat betreft het landingsgestel van ICM's Do-215 : op Scalemates zag ik net dat er van de Do-215 recent 2 toolings gemaakt zijn: eentje met mallen uit 2007 en eentje met mallen uit 2017. Als je de sprues van beide toolings vergelijkt zie je inderdaad dat de constructie van het landingsgestel verschillend is.

De Do-17 die ik hier aan het maken ben heeft dezelfde tooling als de Do-215 uit 2017. Misschien daarom dat ik minder problemen heb ondervonden?

Afgelopen week ben ik weer wat verder gegaan met het model.

De motoren werden definitief afgebouwd zoals ik in de vorige update al beschreven had.
Vervolgens ben ik begonnen met het afplakken van al het glaswerk. Ik moet zeggen dat die serre bovenop de cockpit toch even geduurd heeft. :-D
Maar kom, 2 avonden rustig tape aanbrengen, wegsnijden met scalpeltje langs de randen, tegelijk een rustig muziekje op de achtergrond...
De onderdeeltjes sloten vrijwel naadloos aan op de rest van het model. Een beetje Revell Clear-lijm aangebracht en zo waren de kleinste spleetjes ook meteen dicht.
Ook heb ik de neus geplaatst. Het glaasje wat daar moet in komen ga ik op het laatste doen, als het model volledig klaar is qua verf en vernis.

photo 512510

photo 512511

photo 512512

Nadat de transparante stukjes droog waren en vast hingen heb ik gauw een laagje RLM02 aangebracht. De binnenzijde van de glasstijlen moet immers dezelfde kleur als het interieur krijgen:

photo 512513

photo 512514

De dag erna begonnen met het model goed te ontvetten en dan was het tijd voor de primer. Aangezien het toestel bijna zwart zal worden heb ik gekozen voor een donkergrijze kleur (mix van “panzergrau” RAL 7021 met wat wit erdoor). Jammer genoeg heb ik hier geen aparte foto van.
Wel kunnen jullie hieronder foto’s zien van het vliegtuig in de primer waarop ook al de zwarte preshade aangebracht is:

photo 512515

photo 512516

Uiteindelijk ging de basiskleur erop. Hiervoor heb ik gekozen voor een mix van anthracietgrijs (4 delen) en zwart (1 deel). Het is een beetje experimenteren en proberen. Misschien niet de perfecte kleur, maar volledig puur zwart zou afbreuk doen denk ik. Het model zou er dan al snel ‘speelgoedachtig’ gaan uitzien.

photo 512517

Ik was wel blij dat ik de zwarte preshading nog een beetje kon zien door de basiskleur.
Deze voormiddag heb ik tenslotte geprobeerd om bovenop de vleugels een soort “postshading” aan te brengen. In m’n airbrush heb ik de basiskleur gemengd, samen met nog een extra druppeltje witte verf. Dit tenslotte paneel per paneel heel lichtjes aangebracht. Omdat ik bang was al snel te veel aan te brengen heb ik ook enkel de bovenzijde van de romp en het vliegtuig op deze manier behandeld. Denk ook dat deze delen het meest aan zonlicht blootgesteld zijn.

Foto binnenshuis zonder licht :

photo 512520

Foto binnenshuis met kunstlicht :

photo 512521

En tenslotte nog enkele foto’s buiten op het terras in een stralende zon. Hier was ik wel een beetje geschrokken, in de vlakke zon zijn de kleuren direct veel lichter en valt de postshading wat meer op…

photo 512518

photo 512519

photo 512522

photo 512523

Groetjes!
Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul, 2020 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Ik vind het er prima uitzien Jasper. Ik verwacht dat je nog wat meer weathering gaat aanbrengen dit het contrast wat zal verminderen en, in de felle zon is het contrast natuurlijk ook extreem.

Just keep on keeping on :)

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jul, 2020 23:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Ik vind het er ook prima uitzien. Mooi spuitwerk.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jul, 2020 12:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ziet er allemaal strak uit zo dat spuitwerk.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
En deze is ook afgewerkt... :-D

Het toestel werd in de glanslak gezet en daarna de decals aangebracht (een heel gevecht, ze reageerden niet op SOL, zelfs Daco Strong hielp amper een beetje).

Vervolgens de paneellijnen geaccentueerd en met stipjes olieverf een beetje "fading"/"filter" toegepast.

Als laatste een laagje matte lak van Vallejo, wat misschien iets meer mocht zijn. Het toestel glanst nog een beetje (zeker in de zon buiten). Maar de matte lak van Vallejo geeft soms een beetje witte waas, en dat wou ik voorkomen.

Anyway, hieronder de foto's: Dornier Do-17 Z-10 "Kauz" - Ie Gruppe, Nachtjagdgeschwader 2, 1940

photo 515549

photo 515548

photo 515547

photo 515550

photo 515552

photo 515551

photo 515553

Ik ben blij dat ik genoeg aandacht aan het interieur geschonken heb, want er is toch nog een en ander te zien door de kap:

photo 515554

Het pitotbuisje op de linkervleugel is ondertussen ook reeds geschilderd ;-)

Het was een toffe bouw, een aanrader!

Bedankt voor het meekijken en alle tips en feedback jongens :brouw:

groetjes!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2020 14:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Prachtig geworden, Jasper! Hij ziet er heel mooi en netjes uit. Ik vind je spuitwerk met pre- en postshading mooi gedaan. Leuk dat van het interieur nog veel te zien is.
Maar van je matte vernis is niet veel te zien. Hij oogt op de foto's als hoogglans.

En ook leuk als variant van mijn onlangs gebouwde Do17Z-7 Kauz I: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=282&t=52251&start=130#p1020287

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement