Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 22:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2020 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
De piloot zit nu een stuk beter voor zijn knuppel dan eerst; hij kan het stuur in ieder geval vasthouden nu.
photo 500826

photo 500818

Wat overig vleugelspul zit nu ook in elkaar; deze blijven voorlopig nog even los zodat het foliën straks wat gemakkelijker gaat.
photo 500824

Zoals gezegd is er ook al wat werk aan het onderstel verricht. Ook hier is alles vrij eenvoudig opgebouwd en daardoor ook vrij simpel qua detail. het landingsgestel zit bijvoorbeeld ingebouwd in de motordelen/wielbakken, dus het is niet mogelijk om deze er later bij te zetten. Ik had het liever anders gewild, want nu zitten ze toch vrij royaal in de weg. Pasvorm van deze dingen is verder erg matig, hier is nog een hoop plamuurwerk voor nodig...
photo 500821

photo 500820

photo 500822

Hier kun je ook goed zien wat voor gapend gat er normaal gesproken aan de onderkant van het model te zien is bij de wielbakken; hier moet toch echt wat plastic bij.
photo 500823

Even een vergelijking met het echte werk:
Afbeelding

De wielbakken zijn gelukkig niet heel complex bij deze, het is min of meer een rechthoekige bak met hier en daar wat ribben en ander spul. Er is overigens een detailsetje in 1/48 om deze wielbakken te maken, deze heb ik dan ook min of meer gekopieerd bij het scratchtwerk.
Afbeelding

Op 1/72 ziet het er dan zo uit:
photo 500825

photo 500827

De wandjes zijn 0,5mm Evergreen plaat, met veel passen en meten is er een soort bakje van gemaakt dat in 1 keer in het gat gehangen kon worden. De ribben zijn zelfklevend aluminiumfolie; qua schaal klopt er niet heel veel van, maar voor een wielbak vind ik het zelf wel goed zo.

Verder zijn er nog wat ribjes hier en daar ingebouwd, en de overige gaten in de vleugel zijn ook dichtgemaakt met wat schotjes.
photo 500828

photo 500829

Ik vind het er nu best prima uit zien; net als bij de cockpit klopt het niet allemaal tot op de millimeter, maar het gaat me er nu meer om dát er iets te zien is in plaats van helemaal niks. Dit klusje zal nog een keer opnieuw in de andere vleugel gedaan moeten worden, en ook bij het neuswiel is er nog een gat dat gedicht moet worden.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2020 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Mooi scratchwerk Tom, ziet er goed en overtuigend uit.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2020 12:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi werk zeg! Je werk inspireert me!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2020 15:20 pm 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Goed zp Tom! Mooi dat scratchwerk. Ga je de gietdeuken in de motorgondels nog herstellen?
Let erop bij het cockpitglas dat die wijder is dan de romp breed is ! Daar zul je wat putty op moeten doen, vrees ik.
Succes,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 maart, 2020 16:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Bedankt heren! De deuken in de motorgondels worden inderdaad nog dichtgemaakt; hier is sowieso nog vrij veel werk aan. Ik werk waarschijnlijk 1 vleugel per keer helemaal af, dan heb ik in ieder geval nog een referentie voor wanneer alle klinknagels en paneellijnen eraf gaan :mrgreen:. Het cockpitglas past inderdaad ook voor geen meter, dat wordt nog opletten met het glaswerk straks.

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2020 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ondanks het feit dat ik nu ongeveer de hele dag thuis zit, krijg ik minder gedaan dan ooit :lol: . Hier en daar heb ik wel nog wat gedaan aan de B-29, met name scratchwerk aan de wielbakken en de cockpit. Het zal toch even gas geven worden voor dit model denk ik... :mrgreen:

De wielbak van de vorige keer is afgemaakt. De wielpoot die Airxif bedacht had klopte vrijwel niet, dus hier is nog het een en ander aan verbouwd.
photo 505203

photo 505205

Verder zijn alle gaten, spleten, deuken en naden op de vleugel dichtgestopt met styreen en plamuur. Op de foto ziet alles er nog grof uit, maar het voelt een stuk gladder dan het lijkt. Als je je afvraagt waar die gekke kruisjes voor nodig zijn; doordat alles gladgeschuurd is, zijn ook de paneelnaden verdwenen. Door de kruisjes kan ik in ieder geval niet vergeten waar deze naden hebben gezeten :wink:.

photo 505207

photo 505206

photo 505204

De wielbak aan de andere vleugel zit ook dicht; een kwestie van Ctrl-C / Ctrl-V van de andere wielbak.

photo 505194

photo 505197

En nu we toch bezig zijn; de wielbak van de voorwielen is ook gelijk dichtgemaakt. Deze was iets lastiger, omdat de bevestiging van de wielpoot door deze bak heenloopt.

photo 505199

photo 505195

Het klopt niet helemaal nu met de werkelijkheid, maar dit was de enige handige manier om de wielpoot nog stevig op het vliegtuig gemonteerd te krijgen.

Verder is de cockpit ook nog wat verder afgewerkt. Het kantoor van de bommenmikker miste volledig op het model, dus dit is enigszins nagemaakt.
photo 505201

Er moeten nog steeds wat dingetjes gemaakt worden in het vliegkantoor, maar de meeste dingen zitten er nu wel op. De grootste aanpassingen zijn nu nog de consoles aan de zijkanten van de piloten (eentje is al te zien op de foto).

photo 505200

photo 505202

Tot slot ben ik alvast begonnen met het voorbereiden op de folie. Het is belangrijk dat alle uitsteeksels en naden weg zijn van het model, dus moeten alle paneellijnen en klinknagels weggeschuurd worden... Godzijdank zie je ze wel nog lopen na het wegschuren, anders was het een klein drama geweest om deze uiteindelijk weer op de goede plek terug te krijgen...

photo 505196

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 21:20 pm 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een werk zeg! Prachtig gedaan allemaal.
Als je nog mee details wilt maken kan de instructies van mijn Academy B-29 voor je scannen.


Succes!
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 21:24 pm 
Online
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5062
Woonplaats: IJsselstein UT
Oeps, hier is tie al:
https://www.scalemates.com/products/img ... ctions.pdf

:brouw:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 10:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi werk laat je zien zeg, prachtig.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2020 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Tomska schreef:
een kwestie van Ctrl-C / Ctrl-V van de andere wielbak.
:lol: :lol:

Dat ziet er toch geweldig uit Tom...mooie details
Succes strakjes met het aanbrengen van de eerste folievel.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trajanus en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement