Een tijdje terug besloten om maar eens te beginnen met de A-monster VMT-Atlant (aka: Myasischev 3M Bison) + Buran. Een een monster is het zeker....
Zoals je al kan zien is de doos al een stukje groter dan mijn 60 cm snijmat. Maar laat de boxart je niet in de maling nemen, hoewel ze ook de versie
verkopen met de brandstoftank op zijn rug is dit de versie van het inzet fotootje: dezelfde gemodificeerde Myasischev 3M Bison, maar dan met de
Buran op zijn rug. Die er dus ook bijzit.
En nu het meest interessante. Juggernaut heeft de uitdaging neergelegd om deze volgend jaar te kunnen laten zien. Telford, ESM en Hurdegaryp.
Nou is het ding afbouwen niet zo'n heel groot probleem. De uitdaging zit hem in de boel ook nog toonbaarkrijgen....
Maar eens even in de doos kijken. Mijn hemel waar ben ik aan begonnen.....
Als eerste, dit is een A-monster. En net als alle andere A-monsters zijn de grote delen (romp en vleugels) gegoten in een of ander glasvezel resin
materiaal. En die aardige mannekes bij A-model zijn al zo aardig geweest om de boel voor je in elkaar te lijmen. Dat betekent dus ook dat de Buran als
1 onderdeel wordt aangeleverd (bijna dan).
Dit ding is dus gigantisch. Dat betekent dat om het geheel te vervoeren die Buran dus niet vast kan zitten aan de Bison, maar
die moet losgekoppeld kunnen worden. En dat terwijl de boel wel stabiel is en goed vast zit als hij erop zit. Even denken dus.
In tussentijd heeft A-model de boel wel vastgelijmd, maar verder niet, dus zit je met een flinke en afzichtelijke naad....
Ik hoop maar dat dit redelijk eenvoudig op te lossen gaat zijn. Een vergelijkbare doch eencoudigere naad zit ook op de voorkant van
de neus, en de paneellijntjes rondom de neusjets is al flink gehavend.
Daarnaast is de boel niet zo "netjes" als hier, zie de achterkant:
En dit materiaal (wel kunststof, geen plastic, hmmm) en best wel lelijk.
En dan de romp van de Bison zelf:
Ook al zo'n joekel. Zelfs nog wat groter dan de Buran. En hij wordt nog wat groter, want de cockpitsectie moet er nog op.
Helaas is dit onderdeel van mindere kwaliteit (....) dan de Buran, zoals je hier kan zien:
En het lijkt wel alsof ze bij A-model een poging hebben gedaan wat gaatjes dicht te smeren:
En dit moet ook wat extra aandacht hebben.
Eens kijken, wat hebben we nog meer. oh ja - twee vleugels.
Helaas is daar het eerste probleempje: bij elke vleugel ligt een klein onderdeel dat daar niet hoort - die hoort eraan vast te zitten,
maar is bij beide vleugels al afgebroken.
En ook hier: een hoop paneellijnen, maar niet erg schoon. Het ziet er wat vies uit.
En dan de grote verrassing: dit is hoe men heeft bedacht om deze gigantische vleugels aan de romp te bevestigen:
Yup - twee kleine nokjes die in twee kleine gaatjes moeten, die overigens wel te klein zijn voor die nokjes. Dat gaat dus niet werken. En al helemaal
omdat ik die vleugels ook graag los wil houden in verband met vervoer. Misschien maar iets met een grote metalen staaf of zo.
En een eerste dryfit:
En als laatste in dit materiaal: de staartstukken. Een aanpassing t.o.v. de standaard Bison, vergelijkbaar met wat de VS met een
747 heeft uitgehaald om een Space Shuttle te vervoeren.
En dan blijft dit materiaal vreemd. Zo heb je hier beide vleugels. En nee, geen truc - het zijn echt andere kleuren.
En de boel moet beslist even gewassen worden...
Tot slot krijg je nog een grote zak met daarin allemaal kleine zakjes met het 'reguliere' plastic.
Het glaswerk ziet er acceptable uit.
En dan maar eens kijken wat men heeft gedaan met de bouwhandleiding. En het woord 'handleiding' moet je wel met een beetje zout nemen....
Eerst komt een overzicht van de ca 30 gietraampjes. Daar er geen nummertjes zijn meegegoten moet je dat hiervandaan halen. En het zou
wel heel makkelijk worden als de gietraampjes genummerd zouden zijn dus dat hebben ze ook maar achterwege gelaten.
Elke stap geeft een overzicht van alle benodigde onderdelen. Dat wordt lachen met zoveel dingen die binnen 1 plaatje gedaan moeten worden.
Verfinstructies in Humbrol, dus daar moet wat mee gedaan worden. Zucht.
En de Buran is toch niet 1 onderdeel - er zit zowaar een complete cockpit bij.
Kleurenschema voor een enkele kleurstelling. Vraag me af of er uberhaput meerdere toestellen zijn omgebouwd voor deze taak.
Decals zijn verspreid over 3 sheets. Inclusief de decals voor de versie met de fueltank op de rug. En iets zegt me dat de stencilling niet echt
leesbaar is, ook niet als je beter bent met dat cyrillische schrift dan ik.
Ik ben benieuwd hoe deze decals zich gaan gedragen. We zullen het zien als we de decals van het instrumentpaneel doen. Als die vergaat is dat toch
niet zo'n groot drama, daar zie je toch niks van terug.
En dus gaan we beginnen. Eerst maar eens kijken hoe dit resin zich gedraagt. Dus een schuurstokje gepakt en de naad op de neus van de Buran te lijf
gegaan, gevolgd door het opnieuw inkrassen van de neusjets. Gevolgd door een laag primer, in dit geval MrSurfacer 1000 uit de spuitbus.
Al ziet deze lijn er niet helemaal netjes recht uit...
Ik vraag me af hoe dat met de rest zit. De panneellijnen zijn niet helemaal netjes zichtbaar in dit materiaal. En dus besloten om eerst overal maar
een laag primer overheen te gooien. Dan zijn ze hopelijk een stuk beter te zien.
Ik vind ze wel meevallen.
Hier moet wel wat aan gedaan worden natuurlijk
En dit blijft natuurlijk ook nog even onopgelost.
Elke reis begint met een eerste stap. En die is gezet. Nog 310 dagen te gaan voor de deadline.