Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 20:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 10:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 04 mei, 2020 18:31 pm
Berichten: 149
Respect! Het handwerk, de details, het uithoudingsvermogen, geduld...wauw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jun, 2020 19:40 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
jeroen_R90S schreef:
Holy crap, wat steek je hier een werk in! :D :D Prachtig dit te volgen! Ik steek nooit zoveel energie in wielbakken omdat je er toch niks meer van ziet meestal... Maar dit ziet er wel erg gaaf uit, misschien moet ik er toch eens wat meer aandacht aan besteden!


In dit geval juist omdat je er weinig van ziet. Als ik het verknal zie je er niks van :)

Daarnaast heb ik complete modellen die kleiner zijn dan deze wielbakken :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 jun, 2020 19:32 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Verder werken maar weer. Vandaag krijgt de cockpit wat aandacht. vanwege lange droogtijden hier en daar is die nog niet af,
maar gelukkig zijn er andere subonderdelen om me mee bezig te houden, maar die zijn voor een volgende keer.
Smallish update today.

Zoals gebruikelijk is de passing niet helemaal je van het.

Als eerste: aan de zijkant van de cockpit bevinden zichh 3 raampjes. De passing van het plastic glaswerk is niet optimaal.

Afbeelding

Ik heb even gespeeld met het idee om zelf een raamwerkje te maken en dan aan het einde het glaswerk te maken met PVA lijm.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk na een avond knutselen dit idee weggedaan omdat ik er niet helemaal op vertrouw dat dit goed gaat met vierkante ramen.
En tegen de tijd dat we dat gaan uittesten is er geen weg teeug meer.

Als je vervolgens de romphelften tegen elkaar zet is de passing redelijk, maar aan de onderkant komt een uitstulping met meer glaswerk.
Ik denk dat ik wel mag zeggen dat dit het slechtst passende onderdeel van de hele kit is.

Afbeelding

Afbeelding

De belabberde passing is erger dan de foto's doen lijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

No ga je normaal gesproken altijd op dezelfde manier te werk: eerst alle onderdeeltjes in de linkerhelft van de romp lijmen,
en dan de romphelften tegen elkaar. Nou kon ik vrij slecht bepalen waar sommige dingen precies moesten, en was de passing dermate dramatisch
dat ik daar geen enkel vertrouwen in had. Gelukkig leerde een avonde droogpassen me dat je in dit geval ook eerst de romphelften tegen
elkaar kon lijmen zodat de passing optimaal is, en daarna alles er een voor een in plaatsen.
Dit had ook het bijkomende voordeel dat het veel gemakkelijker was om wat lood te verstoppen in de neus. Daar is best wat van nodig om de voorkomen
dat deze om zijn kont gaat zitten als ie af is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan wat lood. Een grove schatting vertelt me dat de volledig inhoud van dit potje genoeg zou moeten zijn, maar dat is nog afwachten.
Voorlopig is dit al net wat meer dan 60 g. Dat arme landingsgestel.

Afbeelding

De helft zit er nu in, en meer past niet zonder dat het heel zichtbaar wordt of het volgende onderdeel gaat verdrukken.
Dat betekent dus dat er maar een gram of 30 inzit, en de rest naar de romp zelf moet. verder naar achter, dus 30 g zal niet langer genoeg zijn.

Afbeelding

Met alle superlijm en PVA lijm die erin zit moet dit even een weekje goed uitharden, en daarna kan het instrument paneel op zijn plek.

Afbeelding

En dan moeten we echt iets aan de raampjes gaan doen. Uiteindelijk de keuze gemaakt om de plastic onderdelen uit de doos erin te plaatsen,
de boel lekker onder te kleideren met vuller en dan met grof geschut (schuurmateriaal dus) de boel glad schuren en opschuren tot de boel weer
op glaswerk lijkt,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Datzelfde hebben we ook maar gedaan voor dat ding aan de onderkant. Veel schuurwerk om de opening zo te krijgen dat het enigszins netjes past,
vastlijmen, en afzichtelijke lading styreenvuller erin, en dan opschuren tot het acceptabel is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu alleen nog de twee koepels aan de zijkant (de ogen), en die schijnen ook nog een ooglid te hebben om de boel mee te kunnen verduisteren
Dat zou mooi zijn, maar even kijken hoe we dat het beste kunnen doen.

En zo langzaamaan neemt daalt het aantal onderdelen dat in de doos achterblijft tot schrikbarend laag niveau.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2020 19:53 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3211
Laatste foto's voor nu.

Ik ga definitief trachten de vleugels demontabel te maken. In het ergste geval moet ik achteraf de boel toch vestzetten, maar niet geschoten is altijd mis....

Dut - gaatjes in de romp, gaatjes in de vleugels, en dan messing buis erin.

Dus gaatje in de romp en dan gaatje in de vleugel op exact de juiste plek. Niet mijn sterkste punt helaas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

4mm buis in romp en vleugel. Dan krijgt de ene buis in de vleugel een 3mm buisje erin en de ander een 3mm buisje en een 2mm buisje. Om de andere
vleugel doen we het andersom, zodat als alles ineen schuift er overal een 2mm buisje in een 3mm buisje in een 4mm buisje zit. Stevig zat dus.

Nou blijft er alleen een klein kiertje over.

Afbeelding

Dat moet dus gevuld worden zodanig dat ik daarna nog steeds de vleugel eraf kan halen. En styreen strip gaat niet echt goed werken vrees ik.
Gelukkig heb ik op YouTube wat filmpjes gekeken van resin figuurtjes bouwers, en die hebben een truc die ik ook wel kan gebruiken.

Wordt vervolgd dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind het acceptabel zo.


En dit herhalen we ietwat eenvoudiger voor de stabilos achter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Weet je nog die romp en al dat geschuur?

Deze twee foto's zijn genomen met de camera gericht op het raam, door de achterste wielbak heen. Inmiddels is de romp hier
zo dun dat je er zowat doorheen kijkt. De tweede foto is gelijk, behalve dan dat mijn vinger van buitenaf op de plek is gelegd.

Afbeelding

Afbeelding


En dan de intakes. Die pasten voor geen meter, dus die heb ik ronduit ontweken tot nu toe. Maar met zo weinig onderdelen over in de
doos moet ik er toch aan geloven.

Afbeelding

Dit gaat niet passen. Hij steekt uit, en ik krijg hem niet op zijn plek. Zelfs niet na 3 avonden in de weer met schuurstokjes enzo.

Afbeelding

Bijne tijd om op te geven. Totday ik opeens zie dat de bolling op het witte plastic en de bolling op de vleugel niet netjes overeenkomt.

Afbeelding

Afbeelding

Het zal toch niet waar zijn....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gwrrr.

Wel waar dus. A model heeft de onderdeelnummers omgedraaid, en waar ik dus tig keer gekeken heb om zeker te weten dat ik de goede onderdelen te pakken had
had ik dus toch de verkeerde.....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jun, 2020 0:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
And now... Fits like a glove.
:brouw:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement