Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2020 10:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Man man, jij bent niet bang voor een beetje meerwerk zeg. Wat een klus. Maar hoe gaaf is het als ie straks af is. Petje af hoor.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2020 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Tjonge wat een werk. Je had net zo goed gewoon een groot blok plastic kunnen pakken en met de dremel aan de slag :lol:

Mooi werk man. Keep it up. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2020 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 19 jun, 2005 13:45 pm
Berichten: 393
Woonplaats: Leerdam
Heerlijk project weer!

De kits van Amodel blijven een uitdaging, maar als je ze afrond, heb je wel iets bijzonders!

Dit is echt een inspiratie voor mij!

Groet,

Marco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 9:33 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Tijd om de wielbak af te ronden, want anders kan ik eigenlijk niet heel veel verder.

Eerst deze twee onderdelen van het dank maar eens aaneen lijmen. Met wat versteviging anders wordt het niks.

Afbeelding

Afbeelding

En eindelijk ben ik erachter hoe dit gaat werken. Als het goed is bouw je de wielbak, dan de gear strut,
en als je dat goed doet, kan je aan het einde de strut er zo in schuiven. Maar goed dat ik de bak niet in de romp
in elkaar zet, dat had niks geworden.

Afbeelding

Ik weet niet zeker of deze uitgeboord moeten worden, maar zo ziet het er wat strakker uit vind ik zelf.

Afbeelding

Laagje primer

Afbeelding

Laagje AK Dark Aluminum

Afbeelding

De strut

Afbeelding

Afbeelding

En dan schuif je hem er op deze wijze zo in....

Afbeelding

Volgende stap: de onuitputtelijke lading gaten, luchtbellen en andere schade aan de naden tussen de romphelften en vleugelhelften.
Vooral veel 2-secondelijm en plamuur dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het begint ergens op te lijken, maar we zijn er nog niet. En zo jammer dat iedere keer dat je plamuur wegshuurt er weer nieuwe
luchtbellen tevoorschijn komen. Ik heb al geprobeerd om het op andere manieren te doen, maar de plamuur hecht niet zo best.

Afbeelding

Afbeelding

De vleugel was nog erger. Wat luchtbelletjes, wat zwak eruitziend materiaal, even je nagel erop en oeeps.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit geheel is erg hol, dus gewone secondelijm houdt ook niet. Dus een flinke kwak 2-componenten epoxy gebruikt.

Daarnaast ook deze afgebroken onderdelen maar even gefikst. Ook daar flink wat lijm tegenaan om het wat te vullen en verstevigen.
Ik denk niet dat je hier nog wat van gaat zien, maar liever gedaan en niet nodig dan andersom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stabilisatoren kregen een vergelijkbare behandeling, maar toen viel hetvolgende op:

Afbeelding

Die scharnierpunten zijn toch echt niet netjes gelijk. Dus dan heb je 3 mogelijkheden
- laten voor wat het is en hopen dat niemand het ziet
- voorzichtig proberen dit te fixen, maar gezien het materiaal is de kans groot dat dit flinke schade gaat geven
- roer erafzagen , scharnieren uitzagen en opnieuw opbouwen

De laatste lijkt me de meest slimme oplossing. Al moet ik wel even wachten tot mijn nieuwe lading razor saws van CMK is geleverd,
de enige die ik nog had ligt in 15 stukken nadat ik de romp te lijf was gegaan om ruimte te maken voor de wielbak.

Over wielbakken gesproken, dit zijn de dueren met verf erop. Niet helemaal perfect, maar goed genoeg.

Afbeelding

Ook heb ik plan bedacht om de vleugels te plaatsen die ten eerste stevig genoeg is, maar veel belangrijker, er ook voor zorgt
dat je de vleugels van de romp kan scheiden zodat transport bv veel makkelijker wordt. En ik dit ding ergens neer kan zetten.
Het plan is simpel, maar vereist nauwkeurig boorwerk en ik heb niet echt apparatuur om dat goed te kunnen doen....

Stap 1: in de romp bij de rode rechthoeken plaatsen we 2x een stuk 4mm messing buis.
Vervolgens plaats ik op de blauwe rechthoeken 3mm messing buis, die zover uit de vleugel uitsteekt dat die vrijwel de gehele
rode rechthoek in schuift.
Dit herhalen we vervolgens met 2mm messing buis in de groene delen.

Als de beide vleugels dan ineen schuiven passing de messing buizen precies in elkaar en ontstaat een stevig geheel. Ik moet alleen
nog even denken of de 2mm buis sterk genoeg is in de vleugel. Ik gok van wel, helemaal als je die bv een cm of 10 erin kan steken.

Tot slot plaatsen we wat magneten op de paarse vierkanten om zo de vleugels en romp bij elkaar te houden als je de vleugels plaatst.
Alleen even uitkijken dat die niet zo sterk zijn dat ik de boel niet meer van elkaar krijg :)

Afbeelding

Afbeelding

In theorie moet dit toch werken.....

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 12:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 22:15 pm
Berichten: 92
dat je die kit niet alle hoeken van de kamer hebt laten zien ondertussen oerkreten uitstotend zeg.. Man, man, man, waar ben je aan begonnen..
Mijn respect voor je doorzettingsvermogen en tot nu toe ziet het er erg gaaf uit!

_________________
Ik zeg maar zoo, da's korter dan dierentuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 17:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Inderdaad, maar erg gaaf om deze te zien groeien.

Als plamuur slecht hecht, kun je die kleine gaatje dan niet beter vullen met secondelijm/-gel?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 apr, 2020 20:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Sodeju, wat een werk zeg!

Wat voor plamuur gebruik je? Ik heb eens een eeuwigurende conversie van een Hasegawa Orion gedaan met resin delen van, laten we zetten, wat mindere kwaliteit, en die heb ik uiteindelijk met Milliput een beetje netjes kunnen krijgen. Andere plamuur bleef niet zitten.
Afbeelding

Ik denk dat het idee van je vleugels wel kan, kun je niet i.p.v. de magneetjes 1 van de buisjes een heeeel klein beetje plat knijpen zodat je een klempassing krijgt? Daarmee kun je meteen zelf de weerstand bepalen. Zo zet ik mijn modellen ook op die transparante acryl staafjes, ik lijm er een buisje in en dan knijp ik het uiteinde een beetje plat zodat het knelt, maar toch demontabel is.

Groeten en succes!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 mei, 2020 14:10 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
De magneetjes zijn inmiddels weer weg. De buisjes gaan het prima houden :)

Na mijn laatste update had ik mezelf voorgenomen niet zo lang te wachten met de volgende.

Nou ja, da's dus niet gelukt. Het is inmiddels een maand en 114 foto's verder. Ik zal ze niet allemaal in 1x plaatsen :)


Om te beginnen gaan we maar weer verder met het landingsgestel. De voorste wielpoot dit keer. Dit totaal niet lijkt op de achterste.
Het is allemaal wat zwakjes, dus hier en daar heb ik getracht om wat versteviging aan te brengen met wat messing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan heb je iets wat hierop lijkt.

Afbeelding

Afbeelding

En om de stukjes metaaldraad te verbergen die zijn gebruikt om de verticale poot aan het horizontale stuk te verbinden komen er twee plastic
discs overheen die een bout gaan voorstellen. Kan ik eindelijk die punch-and-die set gebruiken die ik een jaar of 10 geleden heb gekocht en
eigenlijk nog nooit had gebruikt...

Afbeelding

Afbeelding

En dan staat dit op de werktafel

Afbeelding

De wielpoot wordt door twee ondersteuningen op zijn plek gehouden, ik ben er nog niet uit hoe we dat moeten doen. De eerste ervan is deze.
Die moet ingelijmd worden en met 2 nokjes in 2 gaatjes op zijn plek gehouden. Maar de gaatjes zijn geen gaatjes en de nokjes zijn geen nokjes.
Dus ook daar maar wat messing ingelijmd.

Afbeelding

Later meer.




In tussentijd heb ik mijn blik ook weer later vallen op de achterste wielbak, die eigenlijk een beetje af was. Maar een paar fotootjes ervan
lieten toch best wel wat ontbrekend detail zien. Zo zit er aan de zijkant drie gaten, waarachter nog wat pijpen en zo lopen.

Afbeelding

En daarnaast heb je die X-vormige markering, die een of andere metalen kist moet voorstellen, die dus niet is bijgeleverd.

Nou had ik dat stuk erachter, waar die pijpen lopen, al aangepast en vervange n door dit

Afbeelding

Maar dat lijkt dus niet op wat het moet zijn.

Afbeelding

En dus gaan we weer wat nieuws makn.

Afbeelding

Eerst wat overbodig plastic eraf, en dan heb je dit.

Afbeelding

Best een rare vorm links van het linkergat, maar dat is dus de vorm van die metalen kist die er niet is.
Eerst maar wat weggehaald dus.

Afbeelding

En dan begint de pret.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zijkanten van de wielbak zijn wat verder opgedirkt met onderdeeltjes uit de reservedoos, en daar komt ook nog een en ander
aan bekabeling en pijpen bij straks.

Afbeelding

Nou had ik dit niet echt handig gedaan door eerst alle styreen op z'n plek te lijmen en daarna de looddraad op zijn plaats te leggen, dat wordt
erg lastig als dat in bochten zit want dat krijg je niet lekker erin. Nou is dit niet echt zoals op de foto, maar meer dan goed genoeg.
En je ziet er toch vrijwel niks meer van straks.

And dan op zijn plek.

Afbeelding

Tijd om die metalen doos, die op de foto best wel opvallend groen geverfd is, toe te voegen.
En ja, die maffe vorm is dus wel waarheidsgetrouw...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Volgende hoofdstuk: de voorste wielbak zelf. Alle onderdelen kregen een laagje AK aluminium. (of dark aluminium, weet ik niet meer...)

Afbeelding

En ook hier werd vervolgens een en ander aan extra spul aangebracht omdat het anders wel erg kaal zou zijn.
En dus blijft over nog wat plaatjes van een afgebouwde wielbak.

Wel eerlijk zijn, op dit moment zag de werkbank er zo uit:

Afbeelding

En dan de plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nou moet die wielpoot er achteraf in kunnen, maar helaas ben ik er nog niet uit - hij ts te breed voor de opening waar die in moet.

En die buis die hem ondersteund die ik eerder liet zien, die wordt op zijn beurt ook weer ondersteund door een stuk plastic.

Dat komt wel goed, maar als je dan het bakkie op zijn wielpootjes zet is dat dus echt alles dat het gewicht draagt, en dat gaat niet goed komen.
Gelukkig heb ik nog wel wat tijd om daar iets op te verzinnen.

Dit is dat tweede stuk plastic, en dat buigt door waar je bij staat....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog wat plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tot slot - als je het lastig vindt om je voor te stellen hoe groot dit ding is, zie hier een fotootje van een tussendoortje. We kennen die dingen wel.
Dat oranje brommertje is 1/35, dus grofweg 2x zo groot in schaal als de Bison zelf...

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 9:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Holy crap, wat steek je hier een werk in! :D :D Prachtig dit te volgen! Ik steek nooit zoveel energie in wielbakken omdat je er toch niks meer van ziet meestal... Maar dit ziet er wel erg gaaf uit, misschien moet ik er toch eens wat meer aandacht aan besteden!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jun, 2020 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Fantastisch! Wat een genot om deze bouw te volgen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jantje1964 en 43 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement