Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Da's een leuke techniek, die handmatige postshading. Hoe voorkom je dat je dat bij het vernissen uitsmeert tot een vieze zwarte pap?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2019 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Huib2 schreef:
Da's een leuke techniek, die handmatige postshading. Hoe voorkom je dat je dat bij het vernissen uitsmeert tot een vieze zwarte pap?


Als ik de softpastels goed inwrijf (niet al te hardhandig) zijn ze moeilijk uit te smeren. Voor het vernissen gebruik ik trouwens een spuitbus. Bij de vorige Hurricane heb ik zelf met pastels een woestijnstof pigment gemaakt en die toegepast op het model. Het zag er mooi uit, maar ik heb nadien een kwast gebruikt om de laatste laag vernis aan te brengen. Er was toen nog maar weinig te zien van de pigments :( Helaas werkte de postshading techniek voor de bovenzijde van dit model. Dat ligt ik toe in de onderstaande post. :roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2019 12:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha Brouwers,

Sorry voor mijn late reactie, door de drukte van de afgelopen (feest) dagen is het me helaas niet gelukt mijn ''vooruitgang'' vast te leggen. Nou....vooruitgang kan ik het helaas niet noemen haha. Ik ben tijdens de bouw tegen een hoop dingen aangelopen. In mijn vorige post heb ik laten zien dat ik d.m.v. softpastels een post-shading heb aangebracht op de bovenzijde van het model. Nadien heb ik een dunne laag verf van dezelfde kleur aangebracht op de bovenzijde. Maar deze verf was te erg verdund....waardoor de verf tijdens het drogen lelijke vlekken en streken achterliet. Ik heb nog een laag verf geprobeerd aan te brengen, maar dat heb ik te snel gedaan zonder de vorige laag goed te laten waardoor ik penseelstreken kreeg. De postshading was ook niet meer te zien...erg jammer dus.

Ik heb besloten het oppervlak met een zacht schuurpapier op te schuren, reinigen met alcohol en de basiskleur in (goed verdunde) lagen aan te brengen.

Afbeelding

Daarna de camo in dunne laagjes aanbrengen en alles mooi bijwerken. Inmiddels heb ik ook de details op vliegtuig geschilderd. Wat vinden jullie trouwens van mijn ontzettend goedkope en erg handige paletje 8)

Afbeelding

De kleine onderdelen zijn ook geverfd en klaar voor montage.

Afbeelding

Ik ga nu met coloursoft potloden een nieuwe shading techniek uitproberen. De kleuren zijn wat minder verzadigd en zacht maar laten zich nog wel goed uitvegen.

Afbeelding

Als ik dit heb gedaan breng ik een laag vernis op het model aan en begin ik met de decals. Ik houd m'n vingers gekruist en hoop dat het nu wel goed gaat! :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 14:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank voor je uitleg. En succes met de potloodmethode!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 11:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha Brouwers,

Weer een update. De shading techniek met de Coloursoft potloden van Derwent werkte erg goed! Ik weet alleen niet of het goed te zien is op de foto's.
Er is een hele zachte schaduw op de paneellijnen aangebracht. Doordat ik kleurtinten gebruik die overeenkomen met de kleuren van het vliegtuig word het effect mooi subtiel.

Helaas weer een flinke tegenslag. Ik heb Clear Gloss Varnish van Humbrol aangeschaft. Deze vernis is op acrylbasis en zit al verdund in de fles. Deze vernis zou uitermate geschikt moeten zijn voor het aanbrengen met kwast omdat je nauwelijks penseelstreken zou moeten hebben. De vernis is volgens de instructie video "self levelling'' en droogt op tot een egaal oppervlak.
Hier een link naar de video: https://www.youtube.com/watch?v=ByMhacC5vAE&t=220s
Ik heb twee lagen van dit spul aangebracht op het model met voldoende droogtijd tussen en na het aanbrengen. Gisteren ben ik vol enthousiasme begonnen met het aanbrengen van de decals.
Maar....toen ik wat water en de decal solution aanbracht op het model begon deze op de betreffende plekken wit uit te slaan! Na wat vuile woorden en gestress heb ik wat extra Clear Gloss Varnisch aangebracht op de witte plekken en gelukkig verdwenen deze nadien. Maar dit betekende dat ik dit proces voor iedere decal moest herhalen. Het koste uiteindelijk ontzettend veel tijd en op sommige plekken zijn de decals en het model beschadigd. Erg jammer dus.. :(

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag ga ik een oil wash aanbrengen en ik hoop maar dat de vernis het gaat houden...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 10 dec, 2019 12:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 13:16 pm
Berichten: 359
Ziet er netjes uit hoor :brouw:
Wat betreft die oilwash zou dat goed moet gaan.. ik gebruik zelf met regelmaat de glans acryl van Humbrol en vind het wel goed werken alleen moet je niet teveel met je decals gaan willen schuiven want dat kan die gaan reageren en wit uitslaan..
(Koop trouwens van Humbrol nooit de mat lak want die geeft heel snel problemen)
Vaak dep ik de betreffende decals gelijk even droog met een lensdoekje..
Succes met de rest,

Jan

_________________
plakken mag...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 dec, 2019 15:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Hij is klaar!

Mijn Revell Hawker Hurricane is voltooid en ik ben er zelf best trots op. Sommige dingen zaten tegen of hadden beter gekund en soms was er ook aardig wat frustratie.
Maar ik heb van deze bouw een hoop geleerd. Ik heb nog twee Revell kits staan, die maak ik af, maar na deze schaf ik voorlopig geen gedateerde Revell kits meer aan.
De flashing en het feit dat meerdere onderdelen niet goed passen zorgde ervoor dat ik vaker gefrustreerd was met het bouwen, dan dat ik er plezier in had.

Na het aanbrengen van de decals heb het model voorzien van chipping, een olieverf wash en de nodige roetvlekken. Daarna heb ik met Mr.Hobby matt vernis een laatste laag aangebracht.
Deze vernis werkt boven verwachtingen en laat een mooi resultaat zien. Met wat uitgerekte sprue boven een kaars heb ik de kabels gemaakt en geplakt met houtlijm en Tamiya extra thin.
Zie hieronder het resultaat, ik ben benieuwd naar jullie feedback!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 dec, 2019 16:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Echt mooi gedaan! Je tevredenheid lijkt me terecht. Het is een mooi doorleefd juweeltje geworden zo.

Tja, ik zou zeggen dat oude Revell kits juist leuk zijn omdat ze niet altijd even goed passen. Maar ja, ieder z'n hooby. :wink:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 dec, 2019 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooi geworden hoor, netjes subtiel gechipt ook.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 dec, 2019 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Huib2 schreef:
Echt mooi gedaan! Je tevredenheid lijkt me terecht. Het is een mooi doorleefd juweeltje geworden zo.

Tja, ik zou zeggen dat oude Revell kits juist leuk zijn omdat ze niet altijd even goed passen. Maar ja, ieder z'n hooby. :wink:


Ha Huib, dank je wel voor het compliment. Dit is nu mijn 6e afgeronde vliegtuig en het is erg leuk om de vordering in de modellen te zien.
Ik ben toch het meest trots op deze denk ik :D Ik vindt het ook niet erg om te plamuren, schuren en bijwerken hoor. Dat vindt ik vaak erg leuk, maar ik wil ook graag een kit maken waarbij alles wat bter past. De "Revell'' kits zal ik nooit helemaal opgeven hoor :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement