Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 12:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 nov, 2019 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Beste Brouwers,

Ik ben gisteren begonnen aan mijn Rvell ICONS OF AVIATION BRITISH LEGENDS set.
Ik heb deze set voor mijn verjaardag gekregen en tot mijn verbazing zaten er twee Hawker Hurricanes in!
De Spitfire mist maar deze krijg ik nog toegestuurd. Ik ben begonnen aan een Hurricane om mijn basis technieken nog wat te polijsten.
Ik wil deze of volgende maand een airbrush gaan bestellen, dus ik wilde op deze Hurricane nog de kwast techniek toepassen.
Als ik de airbrush binnen heb maak ik hetzelfde model maar dan met de airbrush. Lijkt mij een mooie manier om beide technieken met elkaar te vergelijken.

Een foto van de boxart:

Afbeelding

De cockpit is inmiddels klaar. Ik heb wat eigen scratch-build onderdelen toegevoegd. De gordels zijn gemaakt van schilderstape, geverfd met acrylverf en verweerd met ene lichte wash.
Met dun koperdraad heb ik wat buizen/draden toegevoegd. Hieronder een foto:

Afbeelding

Vandaag staat het lijmen van de romp, vleugels en het primen op het programma!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 nov, 2019 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Wat een geluk dat je twee hurricanes in de doos had zitten. Dat zal wel een foutje geweest zijn, maar een mooie verjaardagsverrassing! En inderdaad handig om zo’n vergelijking te doen. Je pitje ziet er al goed uit, de riempjes zijn goed gelukt. Succes met het drukke programma.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 nov, 2019 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Leuke verassing inderdaad! Goed begin al, veel succes!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2019 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Mooi cockpitje inderdaad! Deze Revell Hurricane is een eenvoudig maar heel mooi kitje. Je moet alleen even opletten op de dehydral van de vleugels. Ik herinner me dat de vleugels bij mij helemaal horizontaal stonden, terwqijl ze iets naar boven moeten staan. Even goed dryfitten en misschien ietsje schuren dus.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov, 2019 13:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Ha iedereen,

Bij deze een update van mijn eerste bouw op dit forum.
De romp van de Hurricane zit in elkaar en is geprimed.
Voorheen gebruikte ik een primer uit de spuitbus van Revell. Bij dit model heb ik voor het eerst een primer van Tamiya geprobeerd en het resultaat doet me deugd!
Een mooie effen coat van goede kwaliteit. De onderzijde is geverfd. Ik heb twee dunne lagen Revell Aqua color aangebracht, verdund met water.
Nadien heb ik met donkergrijze softpastel krijten en een kortgeknipte fijne kwast de paneellijnen geaccentueerd. Daarna heb ik nog een dunne laag verf aangebracht om het effect af te zwakken.
Op deze manier krijg een pre-shading effect zonder airbrush!

Afbeelding

De bovenzijde is inmiddels voorzien van twee dunne lagen verf. Vandaag ook de ''softpastel-preshading'" techniek op de bovenzijde toepassen, nog een dunne laag verf toepassen en de verffoutjes bijwerken. Ik wil vandaag ook de kleine onderdelen gaan verven en ik hoop dat het model morgen in elkaar staat en ik kan beginnen aan de decals. Heb een flesje Tamiya Markstrong gekocht en kan kan niet wachten tot ik deze kan uitproberen.

Afbeelding

Ik heb nog een Revell Hurricane op 1/72 schaal staan die inmiddels klaar. Dit is de woestijn uitvoering en ik ben van plan om beide modellen in een diorama te plaasten. Kijken of ik de ondergrond op een creatieve manier in elkaar kan laten blenden.

Tot morgen!

Groet,

Frank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 nov, 2019 13:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Dat ziet er prima uit. De preshade aan de onderkant is wat mij betreft mooi subtiel. Persoonlijk vind ik het vaak bij veel modellen te overdreven gedaan als je het vergelijkt met foto's van het echte vliegtuig. Op de bovenkant vind ik de preshade wat moeilijk waarneembaar, maar misschien komt dat door het formaat van de foto's. Leuke dat je een combi-diorama ervan maakt. Ik ben benieuwd. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 nov, 2019 1:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2601
Leuk begin en mooi schilderwerk met de kwast. Dat brengt wel herinneringen met zich mee. Het lijkt wel dat de pasvorm aan de onderkant van de romp en vleugels niet helemaal ok is. Maar lijkt me ook lastig bij deze 1:72 kits. Veel plezier nog met dit project :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 nov, 2019 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
Klaasdebouwer schreef:
Leuk begin en mooi schilderwerk met de kwast. Dat brengt wel herinneringen met zich mee. Het lijkt wel dat de pasvorm aan de onderkant van de romp en vleugels niet helemaal ok is. Maar lijkt me ook lastig bij deze 1:72 kits. Veel plezier nog met dit project :brouw:


Dank je! De Revell kit heeft wel een hoop nadelen inderdaad. Op de onderdelen zat enorm veel flashing en de onderdelen passen inderdaad niet evengoed op elkaar.
De meeste naadjes en oneffenheden heb ik weg geschuurd. Maar bij de onderkant was ik bang dat ik te veel detail zou verliezen. Daar heb ik dus spaarzaam geschuurd :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 nov, 2019 11:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 28 dec, 2017 12:06 pm
Berichten: 69
FokkerFan schreef:
Dat ziet er prima uit. De preshade aan de onderkant is wat mij betreft mooi subtiel. Persoonlijk vind ik het vaak bij veel modellen te overdreven gedaan als je het vergelijkt met foto's van het echte vliegtuig. Op de bovenkant vind ik de preshade wat moeilijk waarneembaar, maar misschien komt dat door het formaat van de foto's. Leuke dat je een combi-diorama ervan maakt. Ik ben benieuwd. Succes!


Dank je wel voor het compliment! Het effect komt helaas niet zo goed over op de foto. Ik schiet momenteel foto's met mijn telefoon die nodig aan vervanging toe is haha.
De bovenkant moest ik nog shaden maar dat heb ik inmiddels gedaan:

Afbeelding

Hier gaat dan nog een dunne laag Revell 68 Dark Green en 79 Greyish Blue overheen.
De Spitfire heb ik inmiddels ook binnen gekregen van Revell:

Afbeelding

Helaas zijn de sprues niet goed verpakt en zitten er door de slechte verpakking en reis in de doos krassen op de onderdelen.
Vooral op de vleugels.... :( Het word een kunst om die goed weg te werken. Hopelijk met wat fijn schuurpapier en een goede primer!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 nov, 2019 12:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Foto van maken en melden bij de verstuurder. Moet je gewoon een nieuwe voor krijgen.

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement