Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 9:13 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 dec, 2019 23:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
@ Reimer, zoiets had ik ook in gedachten. We gaan het zien.

Na plamuren en schuren de canopy erop en verder met schilderen.

Deze Fiat is in Duitse kleuren gespoten, nl. RLM 74 (donkergrijs, RLM 75 (middelgrijs) en RLM 76 (lichtblauw). Alle kleuren zijn van Hobby Color, acryl.

De spots zijn een combinatie van RLM 75 en RLM 74 en woren angebracht op een ondergrond van RLM 76. Dat doe ik met een afgeknipte kwast en de verf wordt eerst sterk verdund met acryl thinner en dan tamponnerend aangebracht:

Afbeelding

Terwijl de verf nog niet geheel droog is doen we hetzelfde met RLM 75, die deels de eerdere spots overlappen:

Afbeelding

Nu wordt het weer te licht, dus even opnieuw met de donkerder kleur:

Afbeelding

Nog niet helemaal tevreden, dus nog iets bijwerken met de lichtere variant. vervolgens alle spots lichtjes aantippen met een wattenstaafje met acryl tghinner en dan zij we er:

Afbeelding

Ik wil toch iets meer ruimte tussen de spots, dus zondag ga ik weer tamponneren met RLM 76. Intussen is ook de gele onderkant van het motorsegment klaar en komt de volgende uitdaging; de witte rompband. De tijd gaat wel dringen: januari nadert....

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 dec, 2019 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Gaaf modelletje wordt dit!
Ik vond trouwens de door jou 'te licht van kleur' bevonden versie hierboven best wel goed corresponderen met het schema van de vorige pagina!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Koop nou toch eens een airbrush man, al dat gemartel om een beetje mottling aan te brengen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ik bne het wel met markie eens. Je model is erg mooi in elkaar gezet voor wat de kit je kan brengen. De camouflage op de vleugels is prima met de kwast te doen, maar de mottling doet helaas afbreuk aan je model als ik zo eerlijk mag zijn. Ik zou je daarom ook serieus aanraden om jezelf een airbrush instapset met kerst cadeau te doen. Die Revell aqua en Mr. hobby verven airbrushen erg fijn moet ik zeggen dus het is enkel de hardware en wat oefening die je verder nodig hebt. Het is natuurlijk helemaal leuk om straks voor de Banzai BB je eerste geairbrushde model neer te zetten. De keuze is uiteraard aan jezelf en die respecteer ik, maar kijkend naar mezelf heb ik erg veel plezier van mijn compressor, een H&S Ultra en een uitspuitpot.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 13:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Daar hebben jullie een punt mannen.
Maar ik durf niet.
En dan zo'n ding kopen van mijn AOW-tje.....
En dan is er dat dat gedoe voor je een keer kan spuiten en daarna weer met opruimen en schoonmaken...
En ik ga natuurlijk niet in de verfdampen zitten nu ik net 3 jaar van het roken af ben :lol:
En zoveel bouwjaren heb ik ook niet meer....

Jan, die zijn grenzen kent.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 13:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Haha, ja ik zit al jaren op hetzelfde punt, Jan. Maar ik zie toch dat ik met een AB nog een nieuwe kwaliteitsstap kan maken in het modelbouwen. En dat is natuurlijk leuk. Dus het zal er toch wel eens van gaan komen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 14:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Jullie zijn van harte welkom om een keertje bij mij thuis te komen oefenen uiteraard. En dan heb je door dat het veel simpeler is dan dat je voor de tijd had verwacht. En ja, ik weet dat het een eind rijden is, maar is vast nog wel een onnozelaar die zijn airbrush even door een ander vast wil laten houden om te spelen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 17:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Ik was er ook altijd een beetje angstig voor om dezelfde argumenten je zelf noemt. Maar nu ben ik een half jaar verder, en met m'n tweede geairbrushte model bezig, en krijg het echt een beetje onder de knie.

In het begin is het echt aankloten geweest met verdunnen, luchtdruk, schoonmaken enz enz.. Maar nu gaat het zo snel! Je wordt er net zo gewoon mee als met de kwast. Als ik naar mezelf kijk wat voor vorderingen ik in een half jaar heb gemaakt, dan moet dat jullie zeker ook lukken, met het tempo waarin jullie kitjes afronden. Ook airbrushoefening baart kunst!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 21:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 dec, 2017 18:18 pm
Berichten: 204
Mooi model en respect voor het werken op deze schaal en dan dit resultaat...

ik ben het met de voorgangers helemaal eens....ik heb zelf een jaartje een Ab en gebruik de kwast alleen voor drybruschen en details...
ik heb mijn AB in almere gekocht... een gebruikte H&S met 2 en 4 mm nozle. Ze hebben wel vaker gebruikte AB liggen. Het was de AB niet aan te zien dat hij gebruikt was....en scheelde best veel in aanschafprijs.


grt Ed


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2019 23:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Op de vorige pagina staan 2 schetsen van het model welke je wilt bouwen.
Volgens mij had je de bovenste tekening voor ogen toen je begon met mottling.
Wanneer je echter kijkt naar de schetsen op de print eronder, daar is mottling veel "harder".
Wanneer je begint met een punt en deze steeds laat uitlopen is deze "hardere" mottling goed te doen met de kwast.
Misschien een goed alternatief voor nu.
Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dubbel en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement