Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 2:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 nov, 2019 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dag allemaal!

Na de Blenheim wil ik hierbij een nieuw verslagje plaatsen van een volgend model: Airfix’ Martlet in schaal 1/72.

photo 491772


Zoals jullie misschien al weten of uit de foto kunnen afleiden is de Martlet een variant van de Grumman F4F Wildcat, de beroemde jager uit de Tweede Wereldoorlog.
De VS leverden aan de Britse Royal Navy een aantal Wildcats die de Britten prompt “Martlet” noemden.

Van de Wildcat zijn bijna 7.900 exemplaren gebouwd. Hij was voornamelijk in dienst bij de US Navy en US Marines en heeft veel vanop vliegdekschepen in de Pacific gevochten.
Er waren verschillende uitvoeringen zoals de F4F-2, F4F-3, F4F-4 etc…
De Martlet MkIV die ik ga bouwen is gebaseerd op de Wildcat F4F-4. Deze Wildcat heeft 6 machinegeweren in de vleugels en de zogenaamde “Sto-Wing” plooibare vleugels. De vleugels kunnen dus verticaal omhoog geklapt worden en vervolgens horizontaal achterwaarts scharnieren.
Het grote voordeel hiervan was de plaatsbesparing op de vliegdekschepen (er konden bijna 50% meer toestellen op de schepen gestockeerd worden).
Echter waren de F-4 versies hierdoor wel zwaarder vergeleken met hun voorganger F-3 en waren sommige prestaties daardoor wat minder.
Een belangrijk verschil tussen de Wildcat F4F-4 en de Martlet MkIV was de motor: de Wildcat had een Pratt & Whitney motor terwijl de Martlet een Wright Cyclone motor had.

De motorkap van de Martlet is dan ook iets kleiner dan die van de Wildcat.


Over naar het model: Airfix kwam in 2015 op de proppen met een nieuw ontwikkeld model van de F-4 Wildcat. Zoals jullie op onderstaande foto’s kunnen zien lijken de onderdelen mooi gegoten.
Ook heeft Airfix geprobeerd om het typische landingsgestel van de Wildcat na te bouwen.
In 2016 werd vervolgens de Martlet toegevoegd aan het gamma. Hiervoor geeft Airfix nog een kleine extra sprue bij met een aangepaste motorkap.

De doos biedt de keuze uit 2 kleurschema’s (hoewel ze beide bijna identiek zijn). 2 toestellen van de Britse Fleet Air Arm, 888 Naval Air Squadron gestationeerd op de HMS Formidable.
Deze toestellen namen deel aan “Operatie Torch” in november 1942. Het enige verschil zijn Britse of Amerikaanse roundels op de toestellen.

Hieronder een foto van de 2 opties:

photo 491771

niet zo goed te zien, maar de bovenkant is een camo van Extra Dark Sea Grey en Dark Slate Grey.

De transparante onderdelen (2 ruitjes voor de onderkant van de romp en 2 cockpitkappen - open en gesloten)

photo 491770

de romp en vleugels:

photo 491774

nog vleugels:

photo 491773

de derde sprue:

photo 491776

Airfix biedt de mogelijkheid om het model te bouwen met uitgeklapte of ingeklapte vleugels. Daarom zijn er ook zo veel verschillende onderdelen voorzien.

De motorkap: onderaan Wildcat (wordt hier niet gebruikt) - bovenaan de bijkomende sprue voor de Martlet

photo 491775

En nog enkele detailfoto's van de onderdelen die samen het landingsgestel zullen vormen:

photo 491777

photo 491778

Straks ga ik de onderdelen afwassen in een sopje.

tot de volgende update!

_________________
groeten
Jasper


Laatst bijgewerkt door Pileino op zo 09 feb, 2020 15:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 nov, 2019 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2599
Dat ziet er niet slecht uit, al lijken de ronde delen wel een behoorlijke rand te hebben van de mallen. Ik vind de boxart wel uitdagend. Een Britse marine vliegtuig dat een Franse Hawk neerschiet tijdens operatie torch. Maar ja, dat zal vast ook wel gebeurd zijn. Bijzonder detail misschien is dat de Franse marine ook 81 martlets besteld had al zijn die nooit afgeleverd en uiteindelijk bij de Britse marine terecht gekomen. Tja.

Veel plezier met de bouw :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 dec, 2019 14:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Leuk model. Veel plezier met het maken van deze.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 dec, 2019 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Leuk kitje. Ja dat onderstel lijkt me de belangrijkste blikvanger. Da's leuk om daar wat werk van te maken, lijkt me.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 13:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk model, hoop dat hij beter wegbouwt dan mijn Boulton Paul en jou vliegende glasbak. Succes.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 dec, 2019 2:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 mei, 2013 19:16 pm
Berichten: 109
Mooi kitje, vooral de opklapbare vleugels... :brouw:
Je kan het engelse schema gemakkelijk uitbreiden met invasiestrepen zoals deze,

Afbeelding

op de Flying legend airshow 2019.

Reimer

_________________
W.I.P.
Grumman F-14A Tomcat (Tamiya 1/32)
Stug III Ausf F (Dragon 1/72)
Star Wars AT-ST (Bandai 1/48)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 dec, 2019 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank voor de feedback jongens!

hieronder toon ik graag een paar foto's van de eerste stappen. Zoals bij veel kitjes zijn we gestart met de cockpit.

photo 493779

Airfix heeft hier mooi gedetailleerde onderdelen voor ontwikkeld die behoorlijk goed in elkaar vallen.

Hieronder ook nog een foto met de andere onderdelen die ik van de sprues gehaald heb en wat opgekuist heb. De vleugels bestaan uit onder- en bovenkant die je aan elkaar verlijmt.

photo 493778

Vervolgens een paar laagjes "interieur groen" aangebracht:

photo 493780

photo 493781

En tenslotte de cockpit verder afgewerkt. Stoeltje aangebracht en riempjes voorzien. Instrumentenpaneel met decal aangebracht en de stuurknuppel geplaatst (hoewel er op de foto een stukje afgebroken is - dit is ondertussen gerepareerd).

photo 493783

photo 493782

ook heb ik een dunne wash aangebracht op de cockpitvloer. Veel zal er waarschijnlijk achteraf niet meer van te zien zijn (want ik ga de cockpitkap gesloten bouwen).

Achter de schermen heb ik ook al aan het landingsgestel gewerkt. Hiervan zijn er nog geen foto's. Het is wel een hoop gepriegel en de pasvorm is wat minder goed dan verwacht...

Wordt vervolgd!

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 dec, 2019 11:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Ziet er goed uit! Niks op aan te merken. Het landingsgestel van dit toestel heb ik altijd erg eigenaardig gevonden. Ik kan me voorstellen dat dit een priegelwerkje is bij deze kit.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 14:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 nov, 2010 9:56 am
Berichten: 403
Woonplaats: Vlaams Brabant België
Dank je wel Ingmar!

hieronder enkele foto's van de vorderingen

het landingsgestel in aanbouw:

photo 494284

Geschilderd en bevestigd aan de cockpit:

photo 494282

photo 494283

Dryfit en uiteindelijk montage aan een romphelft:

photo 494285

photo 494286

photo 494287

Daarna heb ik beide romphelften samengevoegd en geplakt. Zoals jullie zien had ik hierna nog werk:

photo 494288

photo 494289

photo 494290

De dag erna wat putty gesmeerd en nog eens een dag later een eerste maal opgeschuurd:

photo 494291

photo 494292

photo 494293

Ondertussen heb ik ook al de vleugels bevestigd de staart afgewerkt.
Er zal nog wat moeten geschuurd en geplamuurd worden hier en daar, maar buiten bovenstaande naadjes valt het mee.

De volgende update zal volgend jaar zijn :-D

aan iedereen een prettig eindejaar en goede gezondheid in 2020 gewenst!

Jasper

_________________
groeten
Jasper


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 dec, 2019 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Wat een lekker dikkertje is dit toch! Mooi gedetailleerd landingsgestel. Je kunt nog een remleidingkje toevoegen van dun koperdraad (electriciteitssnoer) voor net dat extra detail.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement