Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 4:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell Heinkel HE111
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 22:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 03 nov, 2019 22:17 pm
Berichten: 5
Hallo, ik weet niet of ik dit hier op de juiste plaats post maar ik probeer alvast... Ik ben onlangs begonnen met modelbouw en had mezelf opgelegd niet teleurgesteld te worden met mijn eerste project. Het is zowiezo een leerproces. Graag had ik even beroep gedaan op jullie uitgebreide kennis! :)

Tijdens het bouwen heb ik enkele problemen gehad.

Afbeelding
Na het airbrushen van mijn model ben ik begonnen met het plaatsen van de decals. Hiervoor heb ik Microset & Microsol gebruikt maar zoals je kan zien op de foto's zie je te duidelijk dat het stickers zijn. (Na de wash die ik erop geplaatst heb). Wat doen jullie hiermee?

Afbeelding

Zelfde probleem en hier is de wash zelfs onder de decal gekropen. Te weinig microset gebruikt?

Afbeelding

Te weinig afgeplakt bij het wit brushen van de staart...en te enthousiast geweest. Eveneens heb ik alle vensters afgeplakt maar het is niet echt crisp. Ik heb nu Tamiya tape gekocht omdat deze blijkbaar beter zou zijn.

Afbeelding

Zelfde probleem met de decal. Heb ik iets teveel wash gebruikt? Ik had wat moeilijkheden om het eraf te krijgen. Komt dit doordat ik het te lang heb laten drogen? (12 uur)

Ik ben echt benieuwd om kritiek te krijgen en misschien ook wat tips!


Laatst bijgewerkt door Airborn op ma 04 nov, 2019 10:04 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Heinkel HE111
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Welkom in deze leuke hobby! Hmm. Ik zie geen foto's. Zet je eens op Imgur en dan links in je bericht (BB-code).


Laatst bijgewerkt door grunt op ma 04 nov, 2019 0:16 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Heinkel HE111
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 03 nov, 2019 22:17 pm
Berichten: 5
Ik heb de foto's vergeten te resizen... ik pas dit zo dadelijk aan. Excuses!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Heinkel HE111
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 11 nov, 2006 14:00 pm
Berichten: 298
Woonplaats: Roermond
Nou dat is helemaal niet verkeerd voor een beginner, top! Wat je ziet bij de decals noemen we 'silvering' en het ontstaat als de onderlaag niet glad genoeg is. Dit kun je verhelpen door je model vóór dat je de decals aanbrengt helemaal te spuiten met een (hoog)glanslak (" gloss" of " glossy" afwerking genoemd). Op de plek waar je de decal aanbrengt een druppel Microsol, dan plaatsen en als je tevreden bent zachtjes met een prop wc papier of keukenrol of een wattip aandrukken, dan Microset erop. Dan heb je geen silvering. Pas nadat je de decals hebt aangebracht doe je de washes! Als laatste spuit je het model in zijdeglans of matlak, dit is een kwestie van voorkeur. Iedereen ontwikkeld op den duur zijn favoriete manier. Succes!

Nog een airbrush-tip: verdun je verf wat meer, ikzelf hou 40% verf / 60% oplosmiddel aan (komt niet heel precies).

https://www.youtube.com/watch?v=wWrCt9DFe4k


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Heinkel HE111
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 0:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Welkom op het forum airborn. Ja die foto's mogen wat kleiner ;)

Over de micro set en sol, belangrijk is dat je het model eerst een laag met glas vernis geeft. Anders heb je een ruw oppervlak en daar blijft de lucht dan onder zichtbaar. Het lijkt erop dat je dat niet gedaan hebt maar ach, wat ik verder zie is helemaal niet verkeerd. :) Oh, en ik gebruik HG 77 beschermfilm met glans als glanslak. Daar kun je na een paar uur al met redelijk agressieve middelen overheen en het is stukken goedkoper dan de lak die je in de hobbyshop koopt.

Veel plezier met bouwen. :brouw:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Heinkel HE111
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 10:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 03 nov, 2019 22:17 pm
Berichten: 5
Bedankt voor de vele tips alvast! Ik ga inderdaad de verf wat moeten verdunnen...dat was trouwens ook een probleem die ik had. Ik heb de vleugels afgeplakt om de donkere camouflagevlakken erop te spuiten en toen ik de tape verwijderde was er precies een niveauverschil tussen de twee verflagen...te dik gespoten? Meer verdunnen?

Ivm de lak, kunnen jullie mij misschien even vertellen wat jullie gebruiken van product voor matlak en glanslak?

@Klaasdebouwer: is dit wat je gebruikt als glanzende lak? Hg Glanscoating Kunstofvloer Met Glans 77 (1000ml)? Bestaat er ook zoiets voor matte look?

Alvast bedankt!!!


Laatst bijgewerkt door Airborn op ma 04 nov, 2019 16:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Heinkel HE111
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 10:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 03 nov, 2019 22:17 pm
Berichten: 5
Ik heb de foto's wat aangepast qua size!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Heinkel HE111
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 14:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 19 okt, 2015 22:15 pm
Berichten: 92
Wacht ff, dit is je eerste model? Uhh, als ik terug denk aan mijn eerste poging dan was het resultaat echt niet vergelijkbaar! netjes hoor. Ik gebruik dit als glanslaag. Is op water basis en ook zo dun als water. Laten drogen en daarna verder gaan met decal set en sol.photo 480380

_________________
Ik zeg maar zoo, da's korter dan dierentuin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Heinkel HE111
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 17:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jul, 2012 19:53 pm
Berichten: 2587
Airborn schreef:
@Klaasdebouwer: is dit wat je gebruikt als glanzende lak? Hg Glanscoating Kunstofvloer Met Glans 77 (1000ml)? Bestaat er ook zoiets voor matte look?


Jup dat is hem precies. Gewoon onverdund aanbrengen. Je hoeft niet eens te roeren of schudden. Droogt super snel, letterlijk binnen seconden maar ik laat het voor de zekerheid altijd een paar uur uitharden. Mat heb ik niet kunnen vinden. Het is ook bedoeld voor vloeren. Amerikanen gebruiken vaak Future, die naam zal je in artikelen over modelbouw nogal eens tegen komen.

Mijn beste tip vind ik altijd: "neem er de tijd voor, het is geen wedstrijd". Je bent absoluut op de goede weg en alles dat nu mis gaat daar leer je van. Ook ik kan er nog wel eens een potje van maken. :lol:

_________________
Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen, daarom bouwen ezels ook geen vliegtuigen en computers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell Heinkel HE111
BerichtGeplaatst: di 05 nov, 2019 0:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 03 nov, 2019 22:17 pm
Berichten: 5
Misschien nog even vragen maar als alles klaar is...met wat sluiten jullie af? Ik heb graag een matte look.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement