Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 1:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Dag Brouwers,

Na lange tijd radiostilte op Modelbrouwers na het ‘bouwen’ van de 1/72 Ed Force One, wil ik wederom hier een bouwverslag van een 1/72 ‘monster’ plaatsen.. namelijk de 1/72 Anigrand Lockheed C-5A Galaxy.
Een behoorlijk resin gevaarte van zo’n 2,5kg.
En een behoorlijke nachtmerrie om te bouwen, ondanks dat dit de beste kwaliteit resin kit van Anigrand is die ik tot nu toe heb gehad!
(De 1/72 C-17 Globemaster III is ondertussen verkocht, en de 1/72 C-141B Starlifter ligt nog te wachten.. deze 2 kits zijn van beduidend minder kwalitatief resin).

Waarom heb ik na 9 jaar niet echt durven de Galaxy gebouwd?
-omdat ik toevallig 2 prachtige C-5 filmpjes op YouTube voorbij zag komen
-omdat ik net verhuisd ben, en een mooie ‘man-cave’ heb toegeëigend :mrgreen: ... ik heb de garage omgebouwd tot flightsim-ruimte voor m’n 737 simulator met eindelijk ook genoeg modelbouwruimte, dus plaats genoeg voor nog wat 1/72 monsters
-omdat ik er gewoon zin in had!

Het was een periode met bloed, zweet en tranen; 3 maanden bijna elke avond een paar uur schuren, eindeloos plamuren.
Zelfs het groffe gereedschap erbij gehaald om M13 moeren en bouten (jawel, echt waar..) vast te zetten, de Bosch boormachine om grote gaten te boren, kleine schroefjes voor verbindingen vast te zetten en de ijzerzaag om aluminium buisjes en hoekprofielen te zagen.
Maar het resultaat staat er; een 2,4kg zware resin C-5 Galaxy. Imponerend met z’n 105cm x 94cm.

Waarom zonodig binnen 3 maanden gebouwd en niet wat langer?
Omdat ik in mijn overmoed aan een vriend van me beloofd had mee te doen met dit model aan de SMC 2019 :shock: ....
Jawel, gewoon eens gek doen, waarom niet? Hij had al 2x wat gewonnen op eerdere SMC’s, een zilveren medaille en een ‘Highly Commended’ speld.
Hij bouwt prachtige 1/35 WOII diorama’s, dus een serieuze kanshebber op prijzen.

Toen hij zag waarmee ik bezig was, zei hij dat ik gewoon mee moest doen met zo’n imponerende kist.
Eigenlijk wilde ik het niet, omdat ik relatief weinig (af)bouw en zeker dat niveau van de SMC bouwers niet heb, en ik had al niet genoeg tijd meer eigenlijk.. trouwens:
Kom ik aan met een ‘statisch’ koud model van een 1/72 Lockheed C-5:
-nergens een flap of slat of stabilo in ruststand
-neus kan open maar om dan te gaan detailleren is gewoon onmogelijk. En zeker geen tijd voor.
-geen ‘bulged wheels’ (28 stuks!! Kom op zeg..), dus maar de gewone harde ronde wielen gebruikt
-geen geaccentueerde panel lines (geen tijd meer voor gehad)
-en een ontstane barst in het plamuurwerk door het grote gewicht en kracht op de vleugels na het airbrushen, 2 dagen voor de show :cry:
Dus ik had sowieso geen kans, maar doe eens gek, beloofd is beloofd dus ik ben gewoon gegaan en heb mijn C-5 neergezet (een halve tafel!) tussen de meest prachtige 1/72 ‘kistjes’.
Want dan zie je pas hoe monstrueus deze kist is in deze schaal..

Inderdaad uiteindelijk niks gewonnen, maar toch een hoop lol en complimenten gehad van oa een Fransman, 2 Amerikanen, een Portugees en 3 Engelsen. Daar doe je het voor uiteindelijk toch?

Nog wat over het model zelf:
-kwalitatief mooi resin zonder blaasjes of misvorming
-1 vleugel had heel lichte warp, valt te corrigeren
-een echte tail-sitter, staartsectie alleen weegt al 168 gram! Dus grof verzwaring aanbrengen in de neus, model wordt daardoor alleen nog zwaarder..
-stevig landingsgestel van meerdere materialen: nylon, brass, staal en resin.
-zeer minieme decals, dus een extra DrawDecal set in de US besteld
-mindere pasvorm ondanks mooie afwerking: bereid je voor op letterlijk meters plamuur- en schuurwerk, echt alle naden komen aan bod
-lijkt soms makkelijk om in elkaar te zetten; helaas, niets is minder waar.
Door de grote resin delen (1m romp uit 4 delen) moet je soms 10 stappen vooruit denken voor je de onherroepelijk muurvaste secondenlijm pakt. Niet zomaar ‘alvast’ wat lijmen, daar krijg je 3 stappen later spijt van. Omdat je eerst nog dit of dat had moeten aanbrengen of passen, vooral qua gewicht ben je veel aan het testen
-zoals de tekst op de doos al vermeld: niet voor beginners.. klopt. Is een behoorlijke uitdaging
-model wordt steeds onhandelbaarder, op een gegeven moment ben je aan het manoeuvreren met een 2,4kg redelijk breekbaar model van 1m x 1m om iets te kunnen lijmen of verven/airbrushen.. het airbrushen hebben we ook met z’n tweeën gedaan, was anders bijna niet te doen.


Hier volgen een hele hoop foto’s van begin tot het eind; enjoy!

De kit:

photo 407678

photo 407679

photo 407677


photo 407685

photo 407684

photo 407682

photo 407683

photo 407688

photo 407687

De erg simpele en onduidelijke ‘bouwtekening’:

photo 488790

photo 488786

De extra DrawDecal set:

photo 488766

En zo gaat hij worden, deze versie:

photo 488711

photo 488706

photo 488702



Ik ben als eerste begonnen met het verstevigen van de laadvloer en ceiling met aluminium hoekprofielen, omdat dit voor interne stevigheid van de romp zorgt:

photo 488511

De vleugels (waarvan 1 licht gewarpt) verstevigd tegen doorhangen met aluminium buisjes, waarvoor ik uitsparingen in de ribben heb gemaakt:

photo 488660

Daarna de 4 romphelften deels verlijmd, zodat ik 2 romphelften overhield:

photo 488668

Even passen, met een 1/72 Piper Cubje om me te verbazen over hoe groot het wordt:

photo 488663

photo 488664

Na heel veel bijschuren en passen de laadvloer en ceiling met de linker romphelft verlijmd. Als extra versteviging plastic hoekjes aangebracht op verbindingen:

photo 488524

En kleine schroefjes om N-spoor rails mee te bevestigen gebruikt op cruciale lijmverbindingen:

photo 488523

Daarna de staart in elkaar gezet. De staart met stabilo weegt bij elkaar zo’n 168 gram! Stel je een volledig resin 1/72 straaljager-kit voor qua grootte en gewicht..

photo 488526

Weer het Piper Cubje erbij als schaalvergelijking:

photo 488528

Vervolgens me bezig gehouden met de gewichtsverdeling. Na het opmerken van het staartgewicht toch maar de schroeven, moeren en boutenbak erbij gehaald. Dit is geen kwestie van loden kogeltjes.. dit vraagt om grof geschut! Dus uiteindelijk geëindigd met het aanbrengen van meerdere M13 moeren om een M13 bout met een stapeltje M13 ringen ertussen, dat vastgeschroefd voorin de neus in de laadvloer na er een 10mm gat in geboord te hebben. Heeft een avond gekost.. zulk grof gereedschap met een kostbare resin kit vraagt enig geduld en voorzichtigheid!

photo 488530

photo 488529

Na het gewicht-verhaal en meerdere keren test-fitten viel het me op dat de vleugels met motoren ook een aardige kracht uitoefenen op de romp.. nou wordt dit redelijk opgevangen door een ‘afdekplaat’ die uiteindelijk de vleugels samenhoudt zeg maar.. al met al leuk bedacht, maar bij het test-fitten viel me het gekraak en gesteun op van de resinvleugels als ik het model optilde.. doodeng. Dat moet flink en tactisch verstevigd worden!
Dus me een avond gestort op ‘hoe maak ik er een stabiele draagconstructie van’.
Eerst extra gaten uitgemeten die de vleugelconstructie laten vastschroeven in de reeds met alu hoekprofielen verstevigde ceiling:

photo 488538

Daarna gaten daarvoor in de ceiling geboord:

photo 488539

En vervolgens even test-vastschroeven:

photo 488540

En natuurlijk alles weer in elkaar zetten om te kijken hoe het houdt:

photo 488541

Was toch benieuwd naar het totaalgewicht van het model, dus de weegschaal erbij.. 2,4kg!

photo 488548

Toen kwam de grote beslissing: kunnen de romphelften aan elkaar gelijmd worden...? Ik heb dus echt 3x alles gecheckt voordat ik de beslissing nam:
-is het gewicht in de neus echt voldoende?
-hoeft er niks meer in de romp verlijmd te worden?
-kan ik desnoods nog ergens bij als het moet, zoja hoe?
-waar ga ik als eerste lijm aanbrengen, wat in 1x in totaal 2 meter romphelft-randen met secondenlijm is onbegonnen werk..
Dus uiteindelijk na alles afgevinkt te hebben begonnen met stapsgewijs de romphelften te verlijmen..
Eerst de middensectie:

photo 488700

Daarna de neussectie:

photo 488698

En daarna de achtersectie:

photo 488699

Vervolgens de onderzijde:

photo 488703

Nadat de romp aan elkaar verlijmd zat, toch nog extra hoekjes aangebracht op de cruciale punten in de rug-vleugel aansluiting:

photo 488704

Het volgende hoofdstuk was de eerste ‘2 meter plamuren’. Eerst de bovenzijde, rompnaad met plamuur bedekt en daarna schuren. Uren schuren.

photo 488708

photo 488707

photo 488709

Vervolgens de onderkant, zelfde verhaal.

photo 488712

En daarna de staart op de romp verlijmd. Zoals te zien is heb ik de staart in de opening geschoven, en daarna van binnenuit metalen ‘pinnetjes’ door het bevestigingsvlak gedaan zodat hij op een splitpen-achtige manier gezekerd is van binnenuit. Daarna verlijmd; de staartsectie komt zo nooit meer los!

photo 488721

1/72 mannetje op de staart ter vergelijking..

photo 488722

...en mannetje op de romp:

photo 488723


Staartsectie geplamuurd en geschuurd:

photo 488736

Toen de grote beslissing: kan ik de vleugels verlijmen met de romp? Wederom 3x checklist:
-kan ik met 1m spanwijdte nog redelijk manoeuvreren tijdens het bouwen?
-heb ik de romp-vleugelversteviging echt stevig genoeg gemaakt?
-stel dat de vleugels teveel hangen, hoe stel ik dat bij? Met de schroeven! Dus de meetlat erbij gehouden en aan de schroeven lopen stellen tot beide wingtips op 6,5cm hoogte hingen. Perfect!
-past na verlijming de afdekplaat nog wel ten opzichte van de gaten? Na veel bijschuren ook in orde.
Na alles afgevinkt te hebben, het (ondertussen 2e potje) secondenlijm ter hand genomen en de vleugels verlijmd..

De stellage om de romp recht te houden tijdens het lijmen:

photo 488728

Daarna de stelschroeven vastgezet met Lock-Tite, zodat ze altijd in positie blijven:

photo 488731

Na het lijmen zaten er toch flinke openingen tussen romp en vleugel, dus opgevuld met Plasticard, bijgesneden en later bijgeschuurd en geplamuurd.

photo 488732


photo 488730


Toen de afdekplaat op de romp-vleugelverbinding gelijmd.

photo 488733


En tenslotte om de romp als geheel af te maken, de motoren, de neus en het cockpitraampje bevestigd (na de bekende 3x alles checken checklist ;) ).

photo 488601

photo 488603

photo 488600

De piepschuim platen waar de reus op ligt wordt de transportbox waarin ik ’m vervoerd heb..


Daarna werd het tijd voor het landingsgestel. 28 wielen-nachtmerrie beter gezegd.
De assen waren te klein van diameter om de wielen stevig op te monteren, hoe verzinnen ze het.
2,4kg komt er op te staan! Dus uiteindelijk met dotje putty vastgedrukt, daarna verlijmd. Na alles gespoten te hebben op een zelf-gefabriceerd raamwerkje. 28 stuks.. ik kan even geen wielen meer zien in een kit. Hooguit 2 ;)

photo 488591

photo 488592

Mooi uitgevoerd met glanzend stalen hoofdas, brass rods en zeer stevig nylon ‘chassis’. Serieus stevige doordachte constructie! Behalve dan de as-diameter..

photo 488593

photo 488594

photo 488596


En natuurlijk test-fitten:

photo 488597

En eindelijk!! Na alles nagelopen, fijngeschuurd, bijgeplamuurd en schoongemaakt te hebben kan de primer erop! Yess!

photo 488751

Lekker buiten onder het afdak van de schuur met Tamiya primer aan de slag. Frisse lucht genoeg, en dat is zeker nodig..

photo 488750

photo 488749

Na drogen (erg snel) binnen neergezet. Nu is het echt een mooi monster geworden!
Mannetje erbij om de grootte te benadrukken.. dat het vliegt in het echt!

photo 488756

photo 488755

photo 488754

photo 488753

photo 488752


En nu komt het leuke werk.. de camo en de decals!
Samen met die vriend van me in 2 avonden het monster gespoten.. was echt een duo-baan: verf blijven mengen en klaarzetten, in allerlei posities het vliegtuig (stil-) en vasthouden, voldoende licht bijschijnen etc. En meerdere lagen natuurlijk!

Eerst grijs, de hoofd-kleur:

photo 488758

photo 488760

Daarna de camo-greens, light en dark:

photo 488761

photo 488762

photo 488764

photo 488765

Zo, eerste avond sprayen zit er op.
Volgende avond deel 2:


photo 488770

photo 488771


Toen dacht ik in eerste instantie een zwarte neuskegel..

photo 488772

Maar dat bleek bij de versie op mijn foto’s niet zo te zijn.
Bij nader uitzoeken bleek dat geen enkele ‘European One Camo’ Galaxy gelijk was gespoten, omdat het achteraf nogal nutteloos bleek voor zo’n gevaarte en de verf kwalitatief niet goed genoeg was op zo’n grote kist. In deze uitvoering kreeg hij de bijnaam ‘Flying Pickle’..
Dus neus weer groen gemaakt.

Als afsluiter laag gloss er over heen, voor de decals.

photo 488774

photo 488776

Thuis eerst de wheelbays wit gemaakt:

photo 488777

En daarna alle benodigde decals geknipt. Want DrawDecal maakt 1 grote lap decals uit 1 stuk, dus alles op vorm losknippen..

photo 488779

En daarna avondje decals aanbrengen.

photo 488780

photo 488782

photo 488783

photo 488781

photo 488784
Volgende dag meerdere lagen Matt lak aangebracht om het geheel te sealen.

photo 488787

photo 488789

photo 488791

photo 488792

photo 488793

Als afsluiter alle antennes, landing gear en kleppen er op gelijmd.

photo 488794

Tenslotte de transportbox gemaakt, een veilig piepschuimen kist:

photo 488795

En de volgende dag, de Matt lak net droog, op naar de SMC 2019 in Veldhoven. Toch wel zenuwachtig; sta je daar met een kist die eigenlijk nog ruim een week extra bewerkingstijd had moeten hebben.
Ik had graag de scheur in de plamuur op de vleugel willen repareren, schuren en opnieuw spuiten. Ik had graag de panellines willen weatheren. Toch iets netter maken.. maar het had geen verschil gemaakt, iets winnen op het SMC is bijna iets heiligs lijkt het wel. Dan had de C-5 meer moeten ‘leven’, maar dat lukt bijna niet met deze kit. Geen enkele flap of slat is een los onderdeel, en het zelf maken neemt een hoop precies werk in beslag want het is resin.
Raar trouwens dat de Anigrand 1/144 C-5 Galaxy wél losse slats en flaps heeft...?

Maar goed, daar stond ie dan zaterdag en zondag.. toch m’n doel behaald! Begonnen op 23 juli, en afgebouwd op 18 oktober. 3 maanden voor een toch wel serieuze kit.

photo 488796

photo 488797

En ook veel complimenten gehad over de transportbox :shock:
Tja, ook die heeft me een aantal uur bouwen gekost. Maar wel zonder enige schade overgekomen :mrgreen:

En nee, niks gewonnen, maar daar rekende ik ook niet op. Wat een prachtige modellen stonden daar..
en mijn volgende project?
Ik denk... z’n Russische broer:

photo 407654


Laatst bijgewerkt door Dick K op do 24 okt, 2019 16:05 pm, in totaal 14 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 923
OMG.....Resin-Machosisme...... :mrgreen:
Succes ziet er goed uit, wat een ding....

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 14:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi, laatst een verslag tegengekomen van iemand die all-out ging met hun C-17... flinke homp resin zo, maar lijkt me al bij al heel mooi gegoten en gebouwd.

Edit: het spuitwerk mag er ook zijn op deze mastodont...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Laatst bijgewerkt door Silenoz op di 22 okt, 2019 16:33 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 15:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Wat een gevaarte....schitterend.
Dat die staafjes bestand zijn om dat gewicht te dragen.

En dan ook nog zo even spuiten uit de losse hand :brouw: ....geen last van overspray gehad?

Pet je af voor het resultaat.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
Silenoz schreef:
Mooi, laatst een verslag tegengekomen van iemand die all-out ging met hun C-17... flinke homp resin zo, maar lijkt me al bij al heel mooi gegoten en gebouwd.


Zeker, deze kit is wel de beste van Anigrand tot nu toe! Ik heb de C-17 ook maar verkocht, niet vergelijkbaar qua detail met de C-5.
Ik heb ook nog de 1/72 resin C-141 liggen; zoals ik het nu zie wordt dat ook een hele bevalling... ik wacht nog wel even.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 09 apr, 2017 4:37 am
Berichten: 113
Woonplaats: Amerongen
[quote="Wolf73"]Wat een gevaarte....schitterend.
Dat die staafjes bestand zijn om dat gewicht te dragen.

En dan ook nog zo even spuiten uit de losse hand :brouw: ....geen last van overspray gehad?

Pet je af voor het resultaat.

Dank je wel!
Wel wat last van overspray gehad ja, maar handenvol gehad aan het alleen al in juiste positie houden van dat zware resin gevaarte. We hebben nu samen gespoten onder redelijke tijdsdruk, had achteraf relaxter moeten zijn. Dan had ik ook eerst meer afgeplakt.
Dus bij nadere inspectie achteraf, toen de tijdsdruk eraf was en ik ‘m zondagavond op m’n gemak thuis heb neergezet en bekeken, zag ik op enkele plekken wat overspray.. ach, deze kolos kan het hebben, dat is weer het voordeel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 17:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat is inderdaad een imposant toestel maar ik vraag me al even af: is de C-5 nu het grootste transporttoestel van de USAF of is er nog een grotere?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 17:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 apr, 2008 13:31 pm
Berichten: 182
Bedankt voor het posten! Indrukwekkend en mijn complimenten voor je doorzettinsgvermogen.

De kit ziet er inderdaad goed uit maar dan nog zeg, orthopedisch chirurg zou geintimideerd raken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 18:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wat een bakbeest en wat een leuk verslag om te bekijken, door te lezen. Sjapoo voor je doorzettingsvermogen.

walesha schreef:
...ik vraag me al even af: is de C-5 nu het grootste transporttoestel van de USAF of is er nog een grotere?


Citaat:
In zijn soort is de C-5 Galaxy het grootste, Amerikaanse toestel ter wereld.

Spanwijdte 68 meter, lengte 75 meter

De Huges H-4 (Spruce Goose), volledig van hout, was echter nog iets groter, lengte 66,7 meter en spanwijdte 97,5 meter
Afbeelding
Voor de volledigheid, boven de cockpit vliegt een Bell 47 helikopter
Afbeelding

De Russen spannen echter de kroon:
Antonov 124, lengte 69 meter, spanwijdte 73,3 meter
Antonov 225, lengte 84 meter, spanwijdte 88,4 meter

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2019 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Bedankt René, de Antonov was me bekend maar ik twijfelde of de USAF ook nog een groter tarnsportvliegtuig heeft: niet dus.
Nu ben ik zeker en is de twijfel weg! :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement