Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 13:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2017 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Na de Nakajima succesvol te hebben afgerond heb ik besloten ook maar mijn andere AV Models kit te gaan bouwen (zodat ik er van af ben..) - ofwel: slechte resin kit-tijd :twisted: .

Doos:

photo 412165

Het onderwerp betreft een nooit afgebouwd prototype voor een grondaanvalstoestel, waarvan de specificaties later zijn bijgewerkt naar een toestel voor gevechten hoog in de lucht (aldus Wikipedia - lekkere combi trouwens :roll: ).

Inhoud doos:

photo 412160

Een sliert resin delen van niet bijster briljante kwaliteit, met alle tekens van een AV Models kit: belabberde passing, niet-symmetrische details, onderdelen die links-rechts afwijkende maten hebben, twijfelachtige reproductie van de werkelijkheid, en redelijke resin die helaas ook keihard is. Er is behoorlijk wat flash aanwezig, en het opschonen zal wel even duren.

photo 412161

Een instructievel en een catalogusje met de andere modellen die AV Models in het programma heeft. Alhoewel, instructievel?

photo 412162

Geen bouwhandleiding, alleen tekeningen op schaal (die wel weer niet overeen zullen komen met de kitonderdelen). Alleen voor het stoeltje worden instructies gegeven. Het stoeltje is trouwens niet in herkenbare vorm aanwezig in de kit...

Yaaaay. :roll:

photo 412163

Verder wat generiek PE, een dubieus gevacformde cockpitkap, white metal landingsgestel en control stick, acetaat detail voor het controlepaneel, twee sets decals waarvan het velletje rechts behoorlijk scheef is geprint, en een stukje koperdraad waarvan ik geen idee heb waar het voor dient.

Blik op de romp:

photo 412164

Lijkt scheef, is scheef.

De komende dagen zal ik tussen andere modellen door de onderdelen opschonen, om vervolgens te kijken wat voor ramp een dryfit oplevert. Op basis van mijn ervaringen met de Nakajima-kit verwacht ik er niet veel van...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2017 21:43 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2015 21:35 pm
Berichten: 2577
Woonplaats: Den Haag
Veel plezier! :D
Ik hoop dat je er wel wat moois van kan brouwen, succes!

_________________
Rob

photo 344155


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 mei, 2017 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 feb, 2015 15:57 pm
Berichten: 15
Ik heb groots bewondering voor de hoeveelheid moed die je hebt om hier aan te beginnen! :brouw:

_________________
Impeccable, old chap!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2017 16:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Een klein voorbeeld van de passing na het eerste groffe opschoonwerk (ofwel: zoveel mogelijk resin verwijderd dat ook echt weg mag):

photo 412322

Dat stuk op de cockpitbak moet dus eigenlijk gelijkmatig overlopen naar de rest van de romp. Dit was trouwens op dat moment het best passende deel, de overige delen hadden flink last van zeer groffe naden, klonten resin op plekken waar die niet hoorden, ongelijke overgangen, en ander ongein. Na dit te hebben gezien, heb ik besloten dat in plaats van een wasbeurt ik de gehele kit onder handen zou nemen met een vel schuurpapier onder de kraan.

Bij de eerste schoonmaakbeurt brak trouwens spontaan een van de propellerbladen van de spinner af... :|
Wederom heb ik resin kopiën van plastic kit delen uit een andere kit aangetroffen, o.a. de tanks/bommen en het instrumentenpaneel.

De delen voor de staartbomen en de tanks heb ik aan een zijde volledig vlak afgeschuurd. Ten opzichte van mijn voorgaande AV Models resin kit (de Nakajima dus) zijn de delen trouwens rechter, met fijnere paneellijnen. De resin is ook iets zachter. Na alles uitvoerig te hebben geschuurd en grote hoeveelheden natte afgeschuurde resin door de gootsteen te hebben gespoeld was ik eindelijk een beetje tevreden en kon ik verder gaan. Ook de white metal delen heb ik alvast opgeschoond.

Eerst maar de binnenzijde van de cockpit in Gunze metallic blue green gestoken:

photo 412323

Dit heb ik ook met de wielbakken gedaan, maar daar bleek na schilderen nog wat schoonmaakwerk te zijn (in foto net uitgevoerd):

photo 412324

Ik heb twee staartboomhelften op elkaar gelijmd met dikke secondenlijm. Toen ik de andere twee op elkaar wilde lijmen, ontdekte ik bij een dryfit dat de tweede staartboom bijna 1 mm dunner zou worden dan de eerste ter hoogte van de voorste helft. Dus een van de helften op een stuk styreen sheet geplakt:

photo 412325

Na droging met een mes bijgesneden:

photo 412327

En de tweede staartboom ook in elkaar gelijmd:

photo 412328

Er komt flink wat vul- en schuurwerk aan... De passing op de vleugels is trouwens bagger.

In de cockpitvloer heb ik een gat geboord voor de control stick, waarna die in het gat is gelijmd:

photo 412326

Ik heb hem eerst op zijn plek gelijmd en daarna pas geschilderd.

In de tussentijd had ik het controlepaneel geschilderd. Dit moest ik nog wat bijsnijden omdat het anders te breed was voor de cockpit. AV Models levert een stukje acetaat mee met daarop details. Dit heb ik uitgeknipt, gepast, en vervolgens op zijn plek gelijmd met Micro Kristal Klear:

photo 412329
photo 412330

Daarna heb ik het controlepaneel in de cockpit gelijmd:

photo 412331

Te laag, maar anders past het niet.

Het paneel dat de cockpit gaat afsluiten past nu trouwens goed. Voordat ik de cockpit afsluit, moet ik nog een stoeltje gaan maken. De rest van het detail laat ik maar zitten, je ziet er straks toch waarschijnlijk niets van.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jun, 2017 22:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
En nog een kleine update voor het slapen gaan.

"Passing" van een van de staartbomen op de bijbehorende vleugel:

photo 412442

Ik heb de staartbomen alvast wat verder bijgeschuurd, maar er zal flink wat putty aan te pas moeten komen om ze in orde te krijgen...

Dus ik ben maar verder gegaan met de cockpit. Stoeltje gescratched:

photo 412443

Zal geschilderd moeten worden, en daarna moet ik de riemen toevoegen.

Achterin de cockpit heb ik wat plaatjes styreen toegevoegd:

photo 412444

Daar op heb ik een achterwandje met hoofdsteun bevestigd:

photo 412445
photo 412446

Ik moet nog nadenken of ik ook nog zijwandjes ga toevoegen...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2017 7:26 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Ik vind de Anigrand kitjes af en toe al frustrerend, maar dit is nog een stuk erger...
Nou, sterkte gewenst met dit monstertje.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2017 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Vandaag de PE voetensturen in elkaar gevouwen en op hun plek gelijmd:

photo 412536

Gevolgd door de stoel met riemen:

photo 412538
photo 412540

En daarna de cockpit maar dicht gelijmd:

photo 412539

De helften van de brandstoftanks ook samengevoegd:

photo 412543
photo 412537

Waarom deze dingen niet gewoon als een deel kunnen worden meegeleverd, is mij een raadsel...

Ook gezien dat de luchthapper die onder op de romp moet komen niet al te erg klopt kwa afmetingen en vorm:

photo 412541

Dit weekend heb ik eveneens dit schattige Hasegawa kitje afgerond:

photo 412542

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 jun, 2017 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Je gaat wel als een speer, Thomas :brouw:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 jun, 2017 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Inmiddels hebben de twee staartbomen en de top van de romp hun eerste schuurbeurt na vulling gekregen:

photo 412862
photo 412865
photo 412863

Op zich al beter dan ik had verwacht, maar een tweede (en misschien wel derde) cyclus van vullen en schuren zal toch echt nodig zijn.

Daarentegen, dit staartvlak waar ik een tweetal luchtbellen heb gevuld, daar hoef ik niet veel meer aan te doen:

photo 412864

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 jun, 2017 18:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 836
Woonplaats: regio Haaglanden
Na de laatste putty/schuurronde zijn de staartbomen bijna presentabel, met nog een paar oneffenheden die verwijderd zullen moeten worden:

photo 413675

Dus tijd om de verticale staartvlakken er op te lijmen. Bij het lijmen viel het me al op dat er iets niet helemaal goed was, en na nameten bleek dit te kloppen:

photo 413674

De ene staartboom is langer dan de andere :| . Gelukkig zat het probleem bijna geheel in het ene verticale staartvlak, en kon het met wat schuurwerk worden opgelost.

Dan maar de gaten voor de wielpoten geboord, eerst met 2 mm en daarna met 2.5 mm:

photo 413673

Om de poten gelijk te krijgen heb ik eerst (van onderen) een gat door de ene gehele staartboom geboord, en daarna afgetekend op de bovenkant van de andere staartboom waar daar het gat moest komen. Vervolgens heb ik het andere gat geboord. Direct in de wielkasten aftekenen was onmogelijk omdat deze zo smal zijn.

Aan de bovenkant van elke staartboom heb ik wat styreen plaatmateriaal gelijmd om de voorkant van de vleugels op de juiste hoogte te krijgen:

photo 413679

Als eerste heb ik de linkervleugel gelijmd, maar deze bleek niet onder de juiste hoek te lijmen te zijn en moest weer worden losgehaald :( . Bij de rechtervleugel ging het wel goed:

photo 413680

Hoewel er soms flinke kieren aan de onderzijde zitten:

photo 413681
photo 413683

Dat maar opgevuld met plasticstrip:

photo 413682

Er zal nog flink wat putty aan te pas moeten komen voordat de overgangen tussen staartbomen en vluegels er een beetje redelijk uit zien, want de passing is echt om te huilen. Later we zeggen: drie weken werk. :lol:

Hieronder een afbeelding van de neuskegel:

photo 413676

De passing van dit ding op de romp is een drama, want de diameter van de neuskegel is te groot. De vorm van de machinegeweerlopen klopt niet, dus die heb ik uitgeboord, ook omdat de oorspronekelijk lopen bij het schuren van de neus zouden verdwijnen. Bij een van de gaten ben ik helaas uitgeschoten, dus die zal ik moeten vullen en daarna opnieuw boren. Vervolgens heb ik de neuskegel maar op zijn plek gelijmd na de middenlijn te hebben afgetekend (op de foto lijkt de passing beter dan het is):

photo 413677

...en ook maar het gat voor het neuslandingsgestel geboord:

photo 413678

Voor het bevestigen van de vleugels aan de romp heb ik ter hoogte van de lijmvlakken voor de vleugels een gat dwars door de romp geboord:

photo 413684
photo 413685

Vervolgens heb ik de boor door het gat gestoken, en terwijl ik een vleugel op de goede plek hield een gat in die vleugel geboord:

photo 413687

In elk gat komt een zekere lengte aan 2 mm messing staaf:

photo 413686

En dan kan ik de vleugels tijdelijk op hun plek zetten zonder drie handen nodig te hebben:

photo 413688

Flinke kieren, maar het lijkt op een vliegtuig. En het wordt waarschijnlijk geen staartzitter, zoals ik eigenlijk bang voor was. :D

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement