Na de laatste putty/schuurronde zijn de staartbomen bijna presentabel, met nog een paar oneffenheden die verwijderd zullen moeten worden:
Dus tijd om de verticale staartvlakken er op te lijmen. Bij het lijmen viel het me al op dat er iets niet helemaal goed was, en na nameten bleek dit te kloppen:
De ene staartboom is langer dan de andere
. Gelukkig zat het probleem bijna geheel in het ene verticale staartvlak, en kon het met wat schuurwerk worden opgelost.
Dan maar de gaten voor de wielpoten geboord, eerst met 2 mm en daarna met 2.5 mm:
Om de poten gelijk te krijgen heb ik eerst (van onderen) een gat door de ene gehele staartboom geboord, en daarna afgetekend op de bovenkant van de andere staartboom waar daar het gat moest komen. Vervolgens heb ik het andere gat geboord. Direct in de wielkasten aftekenen was onmogelijk omdat deze zo smal zijn.
Aan de bovenkant van elke staartboom heb ik wat styreen plaatmateriaal gelijmd om de voorkant van de vleugels op de juiste hoogte te krijgen:
Als eerste heb ik de linkervleugel gelijmd, maar deze bleek niet onder de juiste hoek te lijmen te zijn en moest weer worden losgehaald
. Bij de rechtervleugel ging het wel goed:
Hoewel er soms flinke kieren aan de onderzijde zitten:
Dat maar opgevuld met plasticstrip:
Er zal nog flink wat putty aan te pas moeten komen voordat de overgangen tussen staartbomen en vluegels er een beetje redelijk uit zien, want de passing is echt om te huilen. Later we zeggen: drie weken werk.
Hieronder een afbeelding van de neuskegel:
De passing van dit ding op de romp is een drama, want de diameter van de neuskegel is te groot. De vorm van de machinegeweerlopen klopt niet, dus die heb ik uitgeboord, ook omdat de oorspronekelijk lopen bij het schuren van de neus zouden verdwijnen. Bij een van de gaten ben ik helaas uitgeschoten, dus die zal ik moeten vullen en daarna opnieuw boren. Vervolgens heb ik de neuskegel maar op zijn plek gelijmd na de middenlijn te hebben afgetekend (op de foto lijkt de passing beter dan het is):
...en ook maar het gat voor het neuslandingsgestel geboord:
Voor het bevestigen van de vleugels aan de romp heb ik ter hoogte van de lijmvlakken voor de vleugels een gat dwars door de romp geboord:
Vervolgens heb ik de boor door het gat gestoken, en terwijl ik een vleugel op de goede plek hield een gat in die vleugel geboord:
In elk gat komt een zekere lengte aan 2 mm messing staaf:
En dan kan ik de vleugels tijdelijk op hun plek zetten zonder drie handen nodig te hebben:
Flinke kieren, maar het lijkt op een vliegtuig. En het wordt waarschijnlijk geen staartzitter, zoals ik eigenlijk bang voor was.