Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=52355
Pagina 1 van 2

Auteur:  reteip9 [ vr 27 sep, 2019 5:12 am ]
Berichttitel:  1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'

Ongeveer een jaar geleden heb ik het in mijn hoofd gekregen om een reeks MiGs te bouwen, van de MiG-15 tot de MiG-31 en dan ook nog op volgorde. Ik had al een begin gemaakt maar door verschillende redenen belande het op de shelf of doom maar nu kriebelt het toch weer een beetje dus heb ik de doos maar weer opgegraven

Goedgelovig
Vlak na de 2e wereldoorlog was er bij de grote militaire machten grote interesse in de ontwikkeling van straalmotoren en vliegtuigen die daar op gebaseerd waren, zo ook in de Sovjet unie. De 1e Sovjet straaljagers gingen al de lucht in op 24 april 1946, dit waren de prototypes voor de MiG-9 en de Yak-15.
Afbeelding
Mikoyan-Gurevich MiG-9

Afbeelding
Yakovlev Yak-15

De MiG-9 werd aangedreven door 2 RD-20 motoren terwijl de Yak-15 werd aangedreven door een enkele RD-10, de RD-20 was simpelweg een kopie van de Duitse BMW 003 motor en de RD-10 was een kopie van de Duitse Junkers Jumo 004 motor. Beide motoren leverden minder dan 10 kN stuwkracht wat ervoor zorgde dat de prestaties van de Sovjet straaljagers achterbleef, de Sovjets hadden ook wel toegang tot de geavanceerdere Junkers 012 en BMW 018 motoren maar die waren nog lang niet klaar om gebruikt te kunnen worden. Om zo snel mogelijk door te kunnen werd er aan Stalin voorgesteld om bij de Britten de volledig ontwikkelde Rolls Royce Nene motor aan te schaffen.
Stalin was wat sceptisch, ''Welke gek verkoopt er nou zijn geheimen aan ons?'' zou hij hebben gezegd maar hij gaf wel zijn goedkeuring, gevalletje nooit geschoten altijd mis lijkt mij. Vliegtuigbouwers Mikoyan, Yakovlev, motorbouwer Klimov en nog wat anderen reisden naar het Verenigd Koninkrijk om te vragen naar de motoren, de Britten wouden op hun beurt de gespannen relaties tussen de 2 landen wat sussen en gingen akkoord. De Sovjets kochten in totaal 25 Rolls Royce Nene motoren onder de voorwaarde dat ze niet voor militaire doeleinden gebruikt gingen worden. Nu zal het niemand hier denk ik erg verbazen als ik vertel dat dat precies is wat de Sovjets deden, met de 25 Nenes ging Klimov hard aan de slag om een kopie te bouwen, dit werd de RD-45, de Amerikanen waren overigens not amused, de Britten hadden zojuist één van de meest geavanceerde straalmotoren in de wereld verkocht aan hun grootste rivaal.
Afbeelding
Rolls Royce Nene 22,24 kN stuwkracht

Afbeelding
Klimov VK-1 (verbeterde RD-45) 26,5 kN stuwkracht


Pijlsnel
Met de juiste motor beschikbaar kreeg Mikoyan-Gurevich OKB de opdracht om een geavanceerde jager te ontwikkelen voor het onderscheppen van bommenwerpers op grote hoogte, maximum snelheid moest 1000 km/u zijn met een bereik van 1200 km. Op 30 december 1947 ging het I-310 prototype voor het eerst de lucht in, prestaties waren indrukwekkend met een maximum snelheid van 1042 km/u op 3000 m hoogte. De I-310 werd in 1949 in dienst genomen als de MiG-15. De MiG-15 kon zijn grote snelheid ook gedeeltelijk danken aan het gebruik van pijlvleugels die 35 graden naar achteren gericht waren.
De bewapening van de MiG-15 bestond uit 1x37 mm Nudelman N-37 en 2x23 mm Nudelman-Rikhter NR-23 kanonnen, hiermee was de MiG-15 ruim in staat om zo'n beetje alles wat rondvloog in die tijd in een rap tempo te veranderen in schroot.
De MiG-15 werd breed ingezet door de Sovjet Unie en bondgenoten, waarschijnlijk het meest bekend is de Koreaanse oorlog waar de MiG-15 als een grote schok kwam voor de Amerikanen die tot dan de overhand hadden in de lucht hadden, MiG-15s maakte een einde aan het gebruik van de B-29 overdag en pas met de versnelde introductie van de F-86 kon er redelijk weerstand worden geboden tegen de nieuwe Sovjet jager. Uiteindelijk leden de MiGs toch redelijk zware verliezen, voornamelijk omdat latere Chinese en Sovjet piloten niet goed getraind waren in vergelijking met de 1e lichting die voornamelijk bestond uit veteranen van de 2e wereld oorlog. Uiteindelijk zijn er zo'n 13.000 MiG-15s gebouwd met nog eens 6000 in licentie gebouwd, daarmee is het waarschijnlijk de meest geproduceerde straaljager ooit, de tweezits MiG-15 UTI variant word nog steeds gebruikt door Noord Korea als opleidingsvliegtuig, 70 jaar na zijn introductie. De MiG-15bis was een verbeterde MiG-15 met een Klimov VK-1 motor ipv een RD-45.
Specs:
Mikoyan-Gurevich MiG-15bis
lengte: 10,102 m
spanbreedte: 10,085 m
maximum snelheid: 1107 km/u
aandrijving: 1x Klimov VK-1 straalturbine 26,5 kN stuwkracht
bewapening: 1x37 mm Nudelman N-37, 2x23 mm Nudelman-Rikhter NR-23

Afbeelding

Plastic
De kit die ik ga proberen in elkaar te hameren is Trumpeter 02806 1/48 MiG-15bis, dit is één van Trumpeter's eerste kit in 1/48 en dat merk je.
Afbeelding

Cockpit is redelijk kaal maar op zich voldoende, instrumenten paneel komt uit een Eduard setje. De klapstoel die in de kit is nogal tragisch dus die heb ik vervangen door een resin exemplaar van Pavla. Over de kleur van de cockpit bestaat wat discussie, sommigen zeggen dat dit hetzelfde is als die van Soviet vliegtuigen tijdens de 2e wereld oorlog (A-14) anderen zeggen dat dit een lichtblauwe kleur is, toevallig heeft MRP een kleur in hun assortiment (MRP-277) die dat moet voorstellen dus die heb ik gebruikt.
Afbeelding

Trumpeter geeft je een redelijk complete Rolls Royce Ne... uhh ik bedoel Klimov VK-1 motor, hier ga je niks van terug zien dus ik alleen het broodnodige gebruikt.
Afbeelding

Trumpeter heeft in al hun wijsheid besloten om de romp te splitsen in 5 delen, om te beginnen maar de voorkanten en de achterkant aan elkaar gelijmd, dan heb je minder kans op hoogteverschillen tussen de voorkant en achterkant. Ook de intakes aan de voorkant gespoten met Gunze GX-2 gloss black
Afbeelding

Gevolgd door Tamiya LP-11 Silver
Afbeelding
Afbeelding

Klein beetje dryfitten en daar begint het gedonder al, bij de voorste helften zit nu een gat over de lengte, maar goed beter hier een gat dan een klif over de breedte
Afbeelding

Ook het 5e deel van de romp, een insert voor de airbrakes die specifiek zijn aan de MiG-15bis past niet lekker. :roll:
Afbeelding

Ik kan je ook al verklappen dat de rest van de panelen niet 100% passen maar ik ga de probleem stukjes 1 voor 1 langs en dan komt het vast goed....

Auteur:  Silenoz [ vr 27 sep, 2019 7:01 am ]
Berichttitel:  Re: 1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'

Je maakt er mooi werk van... Enneuh het ziet ernaar uit dat je heel wat plezier gaat hebben voor je geld.

Auteur:  fvdm [ vr 27 sep, 2019 8:56 am ]
Berichttitel:  Re: 1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'

Leuk plan om zoveel MIG's op volgorde te gaan bouwen. Dat sommige dingen niet helemaal lekker aansluiten is toch niet erg? Als ik de eerste foto zie dan past het ook niet helemaal naadloos :lol: .

Auteur:  Huib2 [ vr 27 sep, 2019 14:54 pm ]
Berichttitel:  Re: 1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'

Mooi klassiek toestel, Pieter. Nou, laat de plamuur maar aanrukken.

Auteur:  reteip9 [ za 28 sep, 2019 1:58 am ]
Berichttitel:  Re: 1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'

Silenoz schreef:
Je maakt er mooi werk van... Enneuh het ziet ernaar uit dat je heel wat plezier gaat hebben voor je geld.

Dat is dan wel weer een pluspunt, relatief zacht prijsje :P

fvdm schreef:
Leuk plan om zoveel MIG's op volgorde te gaan bouwen. Dat sommige dingen niet helemaal lekker aansluiten is toch niet erg? Als ik de eerste foto zie dan past het ook niet helemaal naadloos :lol: .

Hahah nee het is inderdaad bij de Sovjets meer een gevalletje extra ventilatie is niet erg als ie maar vliegt, toch ga ik er van uit dat ze het enig zins konden waarderen als er niet een schaal model van Grand Canyon in hun vliegtuig zat :lol:

Huib2 schreef:
Mooi klassiek toestel, Pieter. Nou, laat de plamuur maar aanrukken.

Dankje Huib, sprue goo en seconde lijm maakt al heel wat goed :mrgreen:

Als eerst heb ik de naad die over de lengte van het vliegtuig loopt behandelt, gevuld met sprue goo en vlak geschuurd, eventuele bubbeltjes gevuld met seconde lijm en ook geschuurd. Op de bovenkant ging dat best prima, maar daar paste die ook wel redelijk.
Afbeelding

Op de onderkant wat meer moeite want daar zat die grote kloof maar 2 rondjes sprue goo gevolgd door her en der wat seconde lijm en dan is het ook wel ok.
Afbeelding

Vooraan de neus ring ook wat onderhanden genomen, er liggen 2 platen waar een naad dwars door heen liep, die heb ik opgevuld, voor de rest ligt de neus ring op een panel line maar die was semi netjes dus met wat schuren en rescriben heb ik dat ook wat netter gemaakt.
Afbeelding

Volgende puntjes worden de kloof op het dashboard, die heb ik al gevuld met secondelijm, moet alleen nog geschuurd worden. Ook de kap over de avionics bay moet op zijn plaats geprutst worden, daar heb ik een plan voor. Trumpeter levert overigens wel onderdelen voor in dat stukje maar die gebruik ik niet omdat ik die ruimte wil benutten voor gewicht :wink:
Afbeelding

Ook wil ik die domme insert op zijn plaats zien te krijgen, ik heb hem al wat bijgevijld en hij past nu iets beter, als je er op drukt. Even zien of ik dit op een conventionele manier (vullen->schuren->scriben) op los of op een minder conventionele manier :? .
Afbeelding

Auteur:  reteip9 [ di 01 okt, 2019 23:38 pm ]
Berichttitel:  Re: 1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'

Aanvankelijk dacht ik dat de achterste insert de panellines volgde maar als ik kijk naar walkarounds van het echte vliegtuig en de instructies van Eduard's 1/72 MiG-15 lijkt dat niet zo te zijn. Ben ik wel blij mee want dat betekent dat ik minder hoef te scriben, bijna alle randjes in deze kit zijn zo slordig dat twee panelen nooit netjes op elkaar aansluiten.
Dus met wat secondelijm in de weer geweest gevolgd door wat schuurwerk en dan ziet het er al een stuk beter uit. Ik moet het nog spot primen en dat zal vrijwel zeker nog wat oneffenheden zichtbaar maken maar op het 1e gezicht ben ik niet ontevreden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat klusje semi achter de rug heb ik nog wat aandacht besteed aan de voorkant. De MiG-15 heeft het landingsgestel redelijk ver naar voren zitten en samen met de motor in deze kit zorgt er voor dat het toestel sowieso op zijn kont gaat zitten als je geen lood in de voorkant douwt. Helemaal voor in de neus zit de avionics bay van de MiG-15, Trumpeter geeft je hier wat onderdelen voor maar die zijn niet per se het meest gedetailleerd en je ziet er 0,0 van terug als je de kap er op doet dus de ruimte kan veel nuttiger benut worden, bijvoorbeeld door er een bergje lood in te stouwen. Dit is overigens nog lang niet genoeg maar er is nog meer ruimte (gun bays) waar doelloos detail zit wat net zo goed kan worden vervangen door nuttig lood :mrgreen:
Afbeelding

De pasvorm van de kap is aan de ene kant niet eens zo heel gek.
Afbeelding

Aan de andere kant is er dan wel weer een redelijk zichtbare spleet.
Afbeelding

Dus een dun plaatje plastic op de zijkant geplakt om die kier te vullen.
Afbeelding

Eenmaal vlak geschuurd en op zijn plaats lijkt het er al wat meer op.
Afbeelding

Dit heeft waarschijnlijk ook nog wel wat aandacht nodig maar om dat te zien moet ik er eerst nog wat primer op jakkeren. Als dit en de romp insert netjes is kan ik eens ruzie gaan maken met de gun bays, beetje dryfitten belooft niet veel goeds maar eerlijk is eerlijk met deze kit verbaast het mij eerder als dingen wel netjes aansluiten :brouw:

Auteur:  Ed1269 [ vr 04 okt, 2019 17:05 pm ]
Berichttitel:  Re: 1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'

mooie vorderingen en inderdaad leuk om een serie vliegtuigen in volgorde te maken.

de Cockpit ziet er erg fraai uit en de problemen met de pasvorm heb je netjes opgelost!!

succes met de verdere bouw.

Grtz Ed

Auteur:  reteip9 [ do 24 okt, 2019 23:13 pm ]
Berichttitel:  Re: 1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'

Dankjewel Ed :brouw:

De achterkant verder opgeschoond, paar rondjes schuren en primen en nu ben ik er eerst wel even tevreden mee.
Afbeelding

Over die uitsparingen moeten clear parts komen echter is Trumpeter lichtelijk vergeten dat er ook nog iets achter dat glas hoort te zitten. Hier ga ik later nog wat aan doen
Afbeelding

Aan de voorkant heb ik een bergje lood verstop in de uitsparing waar normaal de munitie en dergelijke apparatuur voor de blaffers is verstopt.
Afbeelding

Ook in de behuizing voor de 37 mm is nog wat lege ruimte waar nog wat in paste. Op dit punt zit er dusdanig veel lood in dit ding dat hem van het balkon af flikkeren bijna een lokale natuurramp zou zijn dus genoeg redenen om hem af te bouwen :lol:
In totaal zit er nu zo pakweg 20 gram lood in gepropt. Dit is, als ik hem een beetje test met alles er op en eraan gedryfit, net genoeg om hem op zijn pootjes te laten zitten. De instructies suggereren dat je maar 15 gram nodig zou hebben maar gezien de rest van de kit zou ik niet te veel vertrouwen op de competenties van Trumpeter van net geen 20 jaar geleden :lol:
Afbeelding

Als je de deksel op weapons bay zet dan zie je een keurige schaal imitatie van de Grand Canyon, mogelijk was dit een extra lucht inlaat voor de motor? Ik heb mijn twijfels. De canyon kan eventueel wat worden verminderd door het voorste stukje waar het 37 mm kanon uitsteek wat meer naar buiten te schuiven echter de binnenste rand van dat onderdeel vormt de rand voor wielbak voor het neuswiel.
Afbeelding

Deze canyon grenst aan een panelline maar door de kromming daarin zou ik liever niet willen scriben, dat word bij mij gewoon een bende. Als alternatief heb ik een methode bedacht waarmee de panelline word gevormd door een laag verf die goed oplosbaar is, zoals Mr. Paint (MRP) dat is prima te verwijderen met isopropyl alcohol of Mr. Levelling Thinner. De rest van de kloof wordt dan opgevuld met een plamuur die de verf niet oplost maar die wel tegen het oplosmiddel kan, zoals Milliput of Tamiya epoxy putty. Eenmaal vlak geschuurd kan de verf worden verwijderd met het oplosmiddel en in theorie heb je dan een panel line zonder te scriben, in theorie.
Ook uitgelegd met plaatje (in Engels)
Afbeelding

Als voorbereiding had ik al een laagje MRP op de plek van de panelline gespoten (kleur is niet per se relevant voor dit), de rest van de kloof heb ik gevuld met Tamyia Smooth Type Epoxy Putty. De Tamiya Epoxy Putty is een stuk plakkeriger en hecht beter aan het plastic, dit voorkomt dat het afbrokkelt tijdens het schuren.
Afbeelding

Dat vlak geschuurd
Afbeelding

En daarna de MRP weggepoetst met wat Mr. Levelling Thinner (lost het nog beter op en tast plastic ook niet aan), na primer ziet er helemaal zo gek niet uit vind, ik ben best tevreden.
Afbeelding

Nu kan ik ook eens ruzie gaan maken met de vleugels, voor je het weet ziet het er bijna uit als een vliegtuig :mrgreen:

Auteur:  Jeroen Zuiderduin [ vr 25 okt, 2019 0:25 am ]
Berichttitel:  Re: 1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'

Superslim bedacht, en het werkt nog ook zo te zien.

Jeroen

Auteur:  Wolf73 [ vr 25 okt, 2019 13:50 pm ]
Berichttitel:  Re: 1/48 MiG-15bis 'The Phantom MiG'

Nou knap hoor Pieter...hoe je dat hebt aangepakt.

Bloed, zweet en tranen deze kit :mrgreen:

Cheerz :brouw:
Barry

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/