Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2020 18:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Zoals je elders hier kan terugvinden (https://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/vie ... =1&t=50969), verdoe ik mijn vrije tijd aan een prehistorische Hampden van Airfix. Het plan was: als die af is, laat ik hem laag over de golven gaan en een torpedo lossen, terwijl er een 109'tje op zijn kont zit. Maar de afwerking van de Airfix laat te wensen over, dus ik dacht: laat ik ondertussen maar een gedetailleerdere versie maken en dan zien we wel dewelke over de Noordzee mag gaan.
Ik heb een handjevol Hampdens liggen. Een van mijn fetishtuigen. Naast de Greif, de Uhu en de Buccaneer. Ik pikte de Zweedse Valom eruit.

Afbeelding

Niet de torpedoversie, maar dat deert niet. Alle Valom Hampdens zijn precies dezelfde kit met wat andere resin erbij om het verschil te maken. Marketing !

Gauw wat groen over de cockpit. Steekt zo nauw niet, want hier komt ie... je ziet er straks niks meer van. :roll:

Afbeelding

Een Airfix piloot aan de knuppel. Ik heb wel zijn linkerbeentje moeten breken om hem in zijn stoeltje te krijgen. Gelukkig voelt ie daar na een druppeltje lijm niks meer van.

Afbeelding

De onderkant van de vleugels spoot ik zwart voor ik ze monteerde, zodat ik straks niet zo precies moet gaan zitten afplakken als de camo er bovenaan overheen gaat. Ik spoot de boel ook niet zo potdicht als bij de Airfix versie. Ik heb voor wat nuance gezorgd.

Afbeelding

Instrumenten een fractie gesuggereerd.

Afbeelding

Afbeelding

Bombbays compleet weggefreesd. Bij de resin torpedo van Valom horen gedetailleerdere luiken. Net als bij het spuiten netjes afgeplakt, zodat ik niet te ver frees.

Afbeelding

Valom rekende er duidelijk niet op dat ik hem zou laten vliegen. De luiken sluiten voor geen tegendraadse inch aan. En dan nog passen de wielen er nauwelijks doorheen. Stelt zich de vraag of de vleugelhelften op mekaar geraken met de wielen opgetrokken.

Afbeelding

Piloot klaar om op zijn plaats gekleefd te worden en al wat radioapparatuur gesuggereerd voor de staartschutter.

Afbeelding

Uiterst benieuwd of de fuselagehelften mekaar vlotjes gaan willen vinden...


Laatst bijgewerkt door trikke11 op za 26 feb, 2022 2:31 am, in totaal 6 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Valom Hampden
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2020 20:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Waarschuwing vooraf; deze kit is berucht vanwege de slechte passing van de doorzichtige delen. Deze zijn (veel) breder dan de romp. AZ model heeft deze Valom kit heruitgebracht en toen passend glaswerk meegeleverd. Zij hebben ook de doorzichtige sprues los uitgebracht, o.a. hier verkrijgbaar (geen aandelen).

Succes met de bouw :brouw: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Valom Hampden
BerichtGeplaatst: di 28 jan, 2020 12:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Damn, damn, triple damn ! Zo is het ook altijd wat. Wel niet zo professioneel voor zo'n relatief dure kit. Machtig bedankt voor de waarschuwing, Shake ! Ik heb meteen het AZ glaswerk besteld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Valom Hampden
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2020 16:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Behalve dat je fetishtuigen hebt, heb je blijkbaar ook een fetish voor slecht passende onderdelen :lol: :lol:

Hier zijn een tweetal reviewverslagen, wellicht dat deze je kunnen helpen voor een plan de campagne bij de nog te komen probleempunten :roll:

https://modelingmadness.com/review/alli ... ldhamp.htm
https://modelingmadness.com/review/alli ... tthamp.htm

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Valom Hampden
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2020 18:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Maar wel een prachtig toestel! En goed onderweg.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Valom Hampden
BerichtGeplaatst: zo 02 feb, 2020 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
Plak nooit snel ff vleugelhelften tegen mekaar voor het slapengaan. Dit had ik kunnen vermijden.

Afbeelding

Afbeelding

Opvullen of wegschuren ? Even Apeldoorn bellen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Valom Hampden
BerichtGeplaatst: di 04 feb, 2020 15:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dat doe ik nooit.

Waarschijnlijk heb je het al opgelost, maar anders druppeltje lijm er tussen laten vloeien en met klemmen bevestigen?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Valom Hampden
BerichtGeplaatst: wo 05 feb, 2020 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 21 okt, 2006 13:55 pm
Berichten: 759
Woonplaats: Boechout, België
De klemmen hebben hun werk niet gedaan, Barry. Het kiertje was ook het probleem niet. De druk van de klemmen was zo groot, dat de onderste helft vooruit geschoven is. Of de onderste helft achteruit. Of een combinatie van de twee. Wie zal het zeggen ? Dus vooraan zat de onderste helft te ver naar voor en onderaan de bovenste helft te ver naar achter. Dat krijg je met een druppeltje lijm niet weggewerkt, lijkt me. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Valom Hampden
BerichtGeplaatst: do 06 feb, 2020 21:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Waar heb je het mee gelijmd? Als het ca lijm is kun je misschien met een scalpel wat bereiken. Als je TET hebt gebruikt kun je misschien opnieuw wat lijm smeren zodat dd oude lijm weer wat oplost. Pas wel op vingerafdrukken.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 Valom Hampden
BerichtGeplaatst: wo 12 feb, 2020 10:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
trikke11 schreef:
De klemmen hebben hun werk niet gedaan, Barry. Het kiertje was ook het probleem niet. De druk van de klemmen was zo groot, dat de onderste helft vooruit geschoven is. Of de onderste helft achteruit. Of een combinatie van de twee. Wie zal het zeggen ? Dus vooraan zat de onderste helft te ver naar voor en onderaan de bovenste helft te ver naar achter. Dat krijg je met een druppeltje lijm niet weggewerkt, lijkt me. :wink:


Oh bummer....ben benieuwd wat de uiteindelijke oplossing is geworden.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement